• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HNIZDOnVIDIA - grafické karty, technologie, aplikace, hry
    Informace o grafických kartách nVidia - benchmarky, recenze, zkušenosti, přetaktování, chlazení, ovladače, hry, akcelerované aplikace.
    Cyberpunk2077 - technická stránka a nastavení, gameplay. Důvodem je svévolné a neodůvodněné omezení přispívání moderátorem do původního fóra.

    PhysX
    CUDA, vývoj

    Ovladače: nVidia download

    NVCUVENC dll download

    Trolling, OT a napadání se odměňují zahnutým ovocem.
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    RUDOLF: Qwen3 Coder 30B běhá krásně (nezaměňovat s Qwen3, který jsi pastnul).

    Ale teď zkus ten GLM 4.5 Air nahoře 😃
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    LAUNCHER: máš to pomalé?

    random z netu

    Model Name Quantization Memory Required (GB) Max ctx length Recommended Hardware Examples
    Qwen3-0.6B Q4_K_M ~0.5 32K Virtually any modern PC or Mac; integrated graphics are sufficient. Mobile phones
    Qwen3-1.7B Q4_K_M ~1.3 32K Any modern system with a discrete or recent integrated GPU; basic Apple Silicon Macs (M1/M2/M3/M4).
    Qwen3-4B Q4_K_M ~2.5 32K GPUs with >= 4GB VRAM (e.g., older GTX cards, RX series); entry-level Apple Silicon.
    Qwen3-8B Q4_K_M ~5.0 128K GPUs with >= 8GB VRAM (e.g., RTX 3050, RX 6600); standard Apple Silicon chips (M1/M2/M3/M4 base models).
    Qwen3-14B Q4_K_M ~9.0 128K GPUs with >= 12GB VRAM (RTX 3060 12GB, RTX 4060 Ti 16GB, potential RTX 5060 Ti 16GB); Apple Silicon Pro/Max chips (M1/M2/M3/M4 Pro/Max with >= 16GB unified memory).
    Qwen3-30B Q4_K_M ~18.6 128K Single GPUs: Used RTX 3090 (24GB), P40 (24GB, low bandwidth), L4 (24GB, low bandwidth), A10 (24GB), Tesla V100 32GB. Multi-GPU: 2x RTX 3060 12GB, 2x 4060 Ti 16GB. Apple Silicon: M-series Pro/Max/Ultra with >= 24GB unified memory. PC with fast DDR5 RAM (see performance notes).
    Qwen3-32B Q4_K_M ~19.8 128K Single GPUs: Used RTX 3090 (24GB), P40, L4, A10, V100 32GB. Multi-GPU: 2x RTX 3060 12GB, 2x 4060 Ti 16GB. Apple Silicon: M-series Pro/Max/Ultra with >= 24GB unified memory. PC with fast DDR5 RAM (32GB+ recommended).
    Qwen3-235B* Q3_K_L ~112 128K Multi-GPU: 5x RTX 3090 (120GB), 3x L40/A40 (144GB), 4x V100 32GB (128GB), 2x RTX Pro 6000 Ada (96GB – too small). Apple Silicon: Mac Studio/Pro M-Ultra with >= 128GB unified memory. PC Workstation/Server: 128GB+ high-speed RAM (DDR5 preferred).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: U me doma s 32GB VRAM takto... stridave oblacno 🙄 Muzu si za to sam a reseni existuji, co nadelam no.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Doufam ze NV brzy vyda ty 24GB "Super" varianty pro beznejsi karty / osazene 3GB GDDR7 moduly. 16GB zacalo byt v narocnejsich hrach pro 4k malo. V tabulce zejmena dole.

    vRAM Usage in Games - Laptop Study - Find the cheapest & best laptop
    https://laptopstudy.com/vram-usage-games/

    HNIZDO
    HNIZDO --- ---
    TSMC Estimated to Raise Advanced Chip Prices By Up to 10%, Driven By 'Gigantic' Demand From Mobile & HPC Customers
    https://wccftech.com/tsmc-estimated-to-raise-advanced-chip-prices-by-up-to-10/

    kromě pamětí a flash pamětí zdraží tedy všechno
    HNIZDO
    HNIZDO --- ---
    OTAVA: rekl bych ze myslel vyrobce, kteri delaji x86 procesory co nas tady zajimaji. dokonce ani ti cinani neprisli s inovaci, ktera by x86 nekam posunula, zatimco v AI gpu/cpu a mobilnich CPU vedou.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Tyka se spousty aktivit - Jakmile se mlady nadejny CN engineer stane sirsi svetovou spickou, odchazi do USA za uplne jine penize.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    OTAVA: Jestli myslis Zhaoxin, tak to je VIA. Prachy se do VIA lejou stale a nikdy to k nicemu nebylo, aktualni hejl je "Shanghai Municipal Government", protoze opravnene obavy z USA vs China.

    Zhaoxin - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Zhaoxin
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    A ty cinani co maji licencovany ZEN ?
    Via by mohla kdyby do toho nekdo nalil prachy.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    OTAVA: VIA se nepocita, protoze nepocita (dost rychle).
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    LAUNCHER: ale kolego .....

    List of x86 manufacturers - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_x86_manufacturers
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    LAUNCHER: windows mi jedou taky rychleji ve virtualboxu než standardní instalace, IMO je brzdí rozpoznávání hw a jejich ovladačů...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Koukaje se na Strix Halo, vidim jediny problem v x86 - licencni uzavrenost. ARM muze delat ~ kdo chce za drobny poplatek. x86 nam delaji jen dva vyrobci, Intel jako majitel, AMD z historickych duvodu, that's it. Ale technicka nevyhoda x86 proti ARM neni, stejne jako tam neni nejaka technicka vyhoda. Vyhledove zvitezi ARM, proste protoze se jich vyrabi nasobky proti x86. Lito mi to nebude, vic konkurence mezi vyrobci CPU, lepe pro me.

    Druha vec teda je, ze koncept klasickeho desktop PC se srandovnimi DIMM se prezil. Nevim jestli je reseni CAMM nebo proste soldered RAM. Ale zrovna u Strix Halo se CAMM zkousel, nefungovalo jim to - tak bych na to moc nesazel.
    HNIZDO
    HNIZDO --- ---
    Proto se MS orientuje na ARM jako plán B. x86/64 už závisí prakticky jen na zlepšení výrobního procesu ale sám nepřináší vůbec nic. Podle mně x68 postupně zmizí a zůstanou jen hromady různých armů.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    LAUNCHER: jako když roky ta architektura bojuje s teplotou a spotřebou a je to hlavní výtka Apple, napříč power pc i intel. Tak co si ty borci co tohle rozhodují, myslí, že z toho ještě vymáčknou.

    Japonský výrobci litografických strojů na tom byli podobně, měli zainvestováno a iterovali osvědčenou technologii. Přišlo ASML a využilo jinou technologie, který pro japosnko firmu byl riskantní a drahý. Pak se ukázalo, že ta riskantní technologie má velký výhody ve výrobně, množství výstupu a dá se lépe rozvíjet. // byl o tom jeden díl Asianometry
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    RUDOLF: Jeste mnohem hur. Ty PC CPU jsou uz proti konkurenci tak zoufale pomale, ze je obcas Windows rychlejsi ve virtualni stroji na Apple Silicon, nez nativne na x86.

    https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/virtualized-windows-11-test-shows-apples-m5-destroying-intel-and-amds-best-in-single-core-benchmark-chinese-enthusiast-pits-ryzen-9-9950x3d-and-core-i9-14900ks-against-apples-latest-soc
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    LAUNCHER: PC je demokracie, Apple Čína. Časem přijdeš na to, že firma která se snaží inovovat a designuje svůj HW, OS i SW se dostane dál než zpatlanina která musí podporovat různý i obskurní architektury atd. Podle me smrt PC je stejnej důvod, proč byli MacBooky před Apple sillicon hrozný shit. Intel a AMD s x86/amd64 už nejsou vhodná architektura. A překlad SW ekosystému do ARM, aj. je straně riskantní. Je těžký takovou věc obrátit. Stane se to dřív u linux než u windows.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    HNIZDO: Na jedne strane to Nvidia, TSMC a dalsim "vitezum" preji.

    Na druhe strane jsou desktop PC tak moc v haji jako nepamatuji, srovnej v libovolnem smeru Apple Studio vs libovolne desktop PC, nepocitaje prave GPU od Nvidia. Apple M5 je o parnik dale nez PC CPU, pameti uplne jinde, Thunderbolt mnozstvim u rychlosti uplne jinde.

    Pripadne Apple Macbook vs libovolny windows laptop, opet nepocitaje stroje s laptop 5090.

    Domnivam se, ze za to muze prave monopol Nvidia u GPU a AMD u desktop CPU, apatie firemnich odberatelu Windows laptopu atd.

    Pratele, jestli to takhle pujde dal, tak to nedopadne dobre...
    HNIZDO
    HNIZDO --- ---
    Nvidia letí na měsíc. Jako první firma v historii má hodnotu přes 5 bilionů dolarů - Cnews.cz
    https://www.cnews.cz/clanky/nvidia-leti-na-mesic-jako-prvni-firma-v-historii-ma-hodnotu-pres-5-bilionu-dolaru/
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    RUDOLF: ha, tak elgato camlink pro umí 4x4k jen při 30Hz. A na té PCI páteři nemůže být nvme, protože přijde o pásmo.

    https://help.elgato.com/hc/en-us/articles/360059496591-Cam-Link-Pro-Technical-Specifications
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Jako na streaming single 4k/60hz je lepší Mac a pokud člověk potřebuje víc 4k/60hz vstupů, tak taková capture card musí být připojená k páteři s pořádným bandwidth. A to už plní jen PC s capture card připojenou na tu páteř s 16x a ve větší chassis nebo nějaký dedicated zařízení za hrozný prachy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam