BONGI: Ad 2 - Tady je problém státní školství. Když jsou děti tak dlouho zavřené v "otrockém" školství, kde nemají možnost výběru, co studovat a jak dlouho, tak jejich uplatnění tím klesá. Jako v 19 letech mít maturitu bez možnosti se uplatnit na trhu práce, to je někde podstatná chyba v systému.
Na začátku 90 . let také byla chyba zrušit ty školy při podnicích, kdy si podniky vychovávaly vlastní odborníky. (IMHO není taková potřeba kvalifikovaných pracovníků, ale flexibilních. To je ale na déle.)
Já vidím podobný problém jako se středními i s VŠ. Stále více se v souvislosti s vysokoškolskými tituly poznamenává, že sice děti mají titul, ale je jim k ničemu, bo se na trhu práce neuplatní. Ale všichni musí mít titul...
Zase, kdo určuje, jestli nějaký obor na VŠ otevřít? Kolik gymnasií nebo středních obchodních škol mít? Stát? Proč ne trh? (A tím nemyslím jen tak zavést školné. To nic nevyřeší, když akreditace a curriculum apod. určuje zase stát.)
(Jako příklad ze života vždy uvádím svoji zkušenost, když jsem už na základce věděl, že chemie a fyzika pro mne nikdy nebudou. Tak proč jsem musel ztrácet čas na gymplu s těmito předměty? Navíc proč se na gymplu opakuje učivo z druhého stupně základky? Nedělám ze sebe génia (z chemie jsem měl pravidelně na gymplu za 4), ale kdybych začal studovat humanitní gympl už v 11, tj. přeskočit druhý stupeň základky, s tím, že by mi dali jen základy chemie, fyziky apod. předmětů, které jsem věděl, že nikdy nebudu používat, už v prváku, tak bych ušetřil 4 roky života.)
Ad 4 - Když máš vysokou cenu práce, tak se vyplatí nahrazovat zaměstnance stroji. ;)
Potom by bylo otázkou, když by se nahradila sociální daň a zdravotní daň tržním mechanismem, jestli by se nakonec lidé neměli lépe - nějaká konkurence mezi poskytovateli zdravotních pojištění a spolků poskytujících charitu - nemocenská, důchody, apod. tu byla naposledy v 19. století.
Dnes je to čistě monopol státu a nemožnost ekonomické kalkulace v těchto odvětvích spotřebitelům ani státu, jako monopolnímu poskytovateli, nedává žádnou zpětnou vazbu, jestli to, co stát poskytuje, poskytuje v rozumné kvantitě a kvalitě. To samé platí pro ad 2 u škol.
Zajímavé bude, co klekne první - na školy, nemocenskou a zdravotnictví to nevypadá, jen se lidé budou mít neustále hůř (což naruší ten sociální smír ;)).
IMHO první klekne penzijní "Ponziho" systém průběžného financování důchodů. Pokud teda nezačne nějaká brutální imigrace. (Fondy nic nezachrání, bo inflace vyvolaná přímo státem, nebo jím umožněná přes multiplikátor.) Takže se budeme plácat na místě. Vidím to jako druhé ztracené století pro Evropu s tím, že tentokrát se v tomto století přidá USA.
Ještě k té nekvalifikované práci - tenhle rok jsem opustil advokacii, bo ty prachy mi za to úsilí nestojí a vrhnul se na podnikání - je ze mne profesionální včelař. Když jsem si počítal, jaké výnosy z toho budu mít, tak mi vyšlo, že moje čistá hodinová "mzda" bude vyšší než jakou jsem měl v advokátce a to budu mít minimálně tři měsíce prázdnin. "Nekvalifikovaná" vs "kvalifikovaná" tedy není takový rozdíl. ;)