JUNIPETRUS: soukromy majetek statu... to je stejny blabol jako obchodni tajemstvi u statnich zakazek :) Ne, stat neni soukroma firma, ktera si se svym majetkem muze nakladat, jak se ji zlibi. Koukam, ze v definicich plaves, co si takhle precist definici statu? ;-) A pokud pristoupime na retoriku, ze stat firmou je, pak kazdy jeho obcan je jeho akcionarem (
kdy dokonce formou dani obcan pravidelne vklada svuj kapital) a ma tudiz pravo strkat nos do veci, ktere se jeho
firmy tykaji. Takze logicky i na chovani statu je treba pohlizet ponekud jinak, prave proto ze stat firmou
neni.
Co brani soukromnikovi koupit pozemky "vedle" a tu trat postavit? No, prekvapive opet stat, ktery spoustu tech pozemku vlastni a zajemci je treba ani neproda (
obracene ten problem existuje take, ale stat pro sve potreby vyvlastnit soukromnikovi jeho majetek muze; obracene mas smulu...). Pak tu mame statni/obecni regulaci v podobe uzemniho planovani (
ktery pocita jen s jednou trati, a ne deseti) a vymezeni toho, co si jako soukromnik muzu na svem pozemku kde postavit - pokud vubec muze neco stavet... Takze i kdyz soukromnik ty pozemky mit bude, porat jeste ma dalsimi regulacemi svazane ruce, a to se jeste ani nekoplo do zeme. A ty se zeptas, proc to nikdo neudela... ;-) Jasne, muzes to postavit nacerno a riskovat, ze ti to stat - diky jine regulaci - prijde zase zborit... :D Pricina neni v neschopnych podnikatelich. Kdyz jim vselimozne regulace efektivne znemoznuji to postavit... a soucasne se ta "jedina" regulaci povolena trat necha z vule statu chatrat :-)
Dotace v obecne rovine trh naopak krivi. Prijemce dotace je pochopitelne ve vyhode - pri srovnatelne investici muze nabizet nizsi ceny diky tomu, ze nemusi resit uhradu nakladu spojenych s tou investici. Kdyz jeden pekar dostane dotaci na novou pec a druhy si ji musi zaplatit ze sveho, ci rohlik bude drazsi...?!? :-) Jsou dva scenare - bud se jeden pekar napakuje vic, nebo ten druhy bude v cenove valce zlikvidovan. Dotacemi ke znicene konkurenci... :-)
Muj zivot skutecne neni posrany... ale dekuju za optani ;-) Ty urcite na tom taky nebudes zle - oznacovat uplatek za investici firmy, to mas urcite kvalitni material k huleni :-D Jenom ale pozor, podany uplatek neni danovne uznatelnym nakladem... az to budes ve svem podnikani zkouset ;-) A schovavat uplatek do krabice od vina taky nebyl dobry napad :)
JUNIPETRUS: ne, ja tu zadny program nezastupuju, zastupuju tu jen svuj nazor. Tohle auditko se tyka jedne konkretni politicke strany, jednoho konkretniho tematu - tak uz to na NYXu chodi, ze tu je spousta uzkoprofilovych diskuzi. To mi ale nebrani vyvracet tve zrejme bludy a pomateni mysli ;-) Tady nejde o zadnou oficialni nastenku strany. Pokud chces diskutovat oficialne se zastupci strany, nejlip bude kdyz se presunes na jejich vlastni
forum... pripadne polozit dotaz na
oficialni kontakt - tak, jak se to normalne dela, pokud me zajima skutecne oficialni stanovisko a ne nejaky kec z hospody od piva :)
Nicmene, na spouste prikladu ti bylo demonstrovano, kdy regulace spise skodi a jak jeji uvolneni prakticky vedlo ke zlepseni celkoveho stavu i u nas - ostatne extrem tu byl pred rokem 1989, kdy se regulovalo vsechno - az se ukazalo, ze to je neudrzitelne :-) Ale ty mas selektivni videni a reagujes si jen na co chces. Vymyslis ruzne extremni a nerealisticke modely a na nich si dokazujes, jak je ta tuha regulace vlastne potreba. Vytvoril jsis nejaky pseudo-obraz, co nema oporu v realite - ale kde ty si stale meles to svoje v duchu ze "vse musi byt v soukromych rukach" (
a nevim o zadne politicke strane, ktera by to aktivne hlasala). Jiste, ve zdejsi diskuzi se mimo jine projevuji i ultra-libertarianske nazory, ale jak uz poznamenala i
FRONEMA, Svobodni nejsou cisti
libertariani - ktery navic sam o sobe je spise teorii nez praxi (
jako ale vsechny politicke ideologie v extremnim vykladu - u vsech zjistis, ze jsou nerealne). Inu svet vazne neni cerny nebo bily. A jses v diskuzi, tedy na miste, kde si lide vymenuji sve nazory. Navic na zaklade svych bludnych myslenek nekoho obvinujes ze lzi... no proc ne ;-)
Volny trh na zeleznici nemusi nutne znamenat, ze infrastrukturu nemuze vlastnit stat. Ale stejne jako v pripade silnic tam jednak umozni za definovanych podminek pristup vice dopravcum, druhak sve zakazky zadava na zaklade otevrenych vyberovych rizeni (a pri neznevyhodnovani jednoho prostredku pred druhym)... coz vazne neni soucasny stav pri zadavani zakazek ve verejne (nejen kolejove) doprave a diky celkove netransparentnosti ta cela legrace dost pravdepodobne stoji vic (
nebo ne, ale to je cira spekulace - viz i diskuze nize o neprovadene, ale nauctovane udrzbe). Samotny vstup do tohoto odvetvi je sam o sobe natolik ekonomicky narocny, o omezene poptavce nemluve... ze vazne nejde ocekavat nejake
tisice firem...