• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BYDKUNITY 3D
    JAACOB
    JAACOB --- ---
    MAIMONIDES: hele uz jsme to tady jednou resili. Jsi Unity hejtr - chapem, staci to rict jednou, ne trikrat, tak bez radsi radit do Unreal auditka a vykasli se tady na tyhle vykriky do tmy. Sedl ti jinej engine, prijde ti systematictejsi - okej. Z debat gamedev kolegu, kteri delaji v Unrealu, to tam ale taky neni zdaleka tak ruzove, nektere casti enginu jsou krypticke, nad c++ jsou postavene custom veci ala garbage collection, takze to ma taky svoje specifika. Ve finale vyvoj prakticky casto sklouzne do zmeti kodu a blueprintu, takze je v tom bordel, navic co jsem koukal na posledni specifikace c++, tak bych si radeji na denni bazi namacel varlata v kyseline nez programoval v praci v tehle sracce. Unity i Unreal maji svoje vyhody i nevyhody, kazdy engine se hodi na neco jineho. Na triAAAckove veci, pripadne kdybys mel byt spis artista nez programator, tak bych ti Unreal asi podepsal, vetsina lidi si tady ale bastli indie hricky po vecerech nebo cili na mobil, takze tady nemuzes takhle vlitnout a tvrdit, ze je Unity sracka, protoze je to prinejmensim subjektivni nazor, ale statistiky spise tvrdi, ze budes se svym nazorem v mensine. O Uniginu se ani nebudu rozepisovat, v tech statistikach neni ani zmineny a neznam krome tebe jedineho cloveka, ktery by v tom prakticky neco delal, takze pri zakysech bude asi radost dohledavat nejake rady. Doporucit takovy engine novackovi je fakt k nezaplaceni...

    NAPOSPAS: K dotazu jak zacit - uplne nesouhlasim s BYDK - aspon ne v tom smyslu, ze bys mel zacit delat nejaky seriozni projekt a cekat uspech a vydelek. Nabrat praxi tim, ze zkompletujes nejakou hricku pro radost - to je urcite super prvni krok. Jen si nedavat prehnane cile (nedelej MMORPG, ale spis Tetris) a necekej od toho zazraky - ze to bude dalsi flappy bird. Ale pokud budes mit hotovou i jednu nebo dve hricky, ktera budou aspon trochu vypolishovane, urcite se bude lip vyjednavat plat nebo podminky v pripadnem zamestnani. A co se prace tyce - po devech je obecne hlad, v gamedevu mozna vic nez jinde, ale je fakt, ze sehnat misto s dobrym platem neni jednoduche. Zalezi pak hodne na zkusenostech a na uspechu a dobrosrdecnosti zamestnavatele. Nic ale nedas za to obepsat par inzeratu klidne hned a zjistit, jestli by ses spokojil s nabidkou. Kdyz zjistis, ze to trikrat neklaplo, proste si delej jeste chvilku vlastni projekty, nez to zkusis znova.

    Zkratka: Gamedev jako indie - bude to hodne tvrdy - slzy, pot a pak ve finale vydat hru, ktera ti zaplati alespon nejake bolestne bude otazkou sikovnosti a hromady stesti a bude to spis maly zazrak. Gamedev jako daily job - nebude lehke si vyhadat ohodnoceni jako v jinem oboru - zalezi na tvych skills a firme. Taky nejsou v gamedevu uplne vyjimkou crunche a podobne radosti - zkratka to musis tak trochu milovat. Vyhodou ale je, ze to bude tvuj denni chleba, profesne porostes hrozne rychle, pokud budes mit kolem sebe sikovne kolegy a nebudes se tomu venovat po vecerech ze zbytku svych sil a moznosti.

    At tak nebo tak, preju hodne stesti! ;)
    MAIMONIDES
    MAIMONIDES --- ---
    NAPOSPAS: Važ si sám sebe, běž do UE.
    NAPOSPAS
    NAPOSPAS --- ---
    PATRIKSIMA: Já jsem jednak docela skromný, druhak živím barák na vesnici a ne byt/dům ve městě, takže ty nároky nemám zas tak vysoké, 25 USD by mi v klidu stačilo :)

    MAIMONIDES: Začátečník jsem, za úplného idiota se nepovažuju, ale do Hejlsberga mám daleko :) To c++ byla jedna z věcí, kvůli kterým jsem šel radši do Unity, co jsem četl, tak komunity na tom jsou +- podobně nebo lehce ve prospěch Unity a třeba různé tutorialy mi na yt přijdou výrazně lepší pro Unity. Ale zaměstnatelnost je pro mě dost důležitý faktor a mimo indie scénu vede spíš UE...doprdelepráce, proč nemůže být jen jeden engine, aby člověk nemusel řešit tak zásadní dilemata? :D
    MAIMONIDES
    MAIMONIDES --- ---
    NAPOSPAS: Dělal jsem ve všech třech.
    Unity3d je na začátku jednoduchý, všechno funguje. c# je jednoduchej. Akorát je to potom sračka. Pomalá, bugy, problémy, hnus, špatná dokumentace, zoufalá komunita. Nepohneš se dál.

    Unreal je c++, Unigine taky. Jsou složitější.

    Unreal i Unigine mají lepší dokumentaci, přecejen lepší komunitu. Jsou rychlejší. Sofistikovanější.
    Jestli nejsi úplně blbej, jdi do jednoho z nich. Naučíš se víc, budeš mít nakonec lepší výsledky a zaměstnavatelnost.

    Jestli jsi začátečník nebo o sobě víš, že nejsi moc chytrej a nebo chceš jen zářez do životopisu a pracovat na nějaké mobilní hře nenbo logickym puzzlu Unity3d je samozřejmě daleko lepší volba.
    NAPOSPAS
    NAPOSPAS --- ---
    MONKEYFIGHTER: Souhlas, už jsem víceméně od nuly párkrát začínal a vždycky jsem se naučil nejvíc, když jsem se dostal do teamu, kde byli lidi naskillení víc než já, tak nějak bych to rád udělal i teď, až se budu cítit trochu jistější v kramflecích.

    MAIMONIDES: poměrně ostré prohlášení, můžeš to nějak rozvést prosímtě? Než jsem začal, tak jsem pár dní věnoval rozhodování mezi Unity a Unrealem, Unity mi z toho na vstup do oboru vyšlo jako o něco lepší.

    PUSSY_POWER: megarespekt na entou ;) Vím, že na tohle bych koule, trpělivost a energii skoro určitě neměl, moc držím pěsti. Jen tak ze zvědavosti, máš o tom někde nějaké info?
    PUSSY_POWER
    PUSSY_POWER --- ---
    NAPOSPAS: Čau, asi ti neodpovím na tvé otázky, ale přispěju alespoň vlastním příběhem. Také dělám v korporátu, také bych chtěl dělat hry a živit se tím a byl jsem i na pohovoru v jedné herní firmě, nabídli mi samozřejmě směšný nástupní plat a já je naprosto chápu, bez praxe, nebo vydaného vlastního projektu, jsem pro ně junior. Proto mi nezbylo nic jiného, než dělat vlastní hru na vlastní pěst, jsem samouk, dělám na tom po večerech, mám dvě děti. Dělám na tom už pět let:D Ale. Vývoj jsem během té doby 2x restartoval a zahodil vše, co jsem do té doby měl (postupem času jsem zjistil, že dělám vše špatně a naučil se, jak to dělat líp). Nechal jsem si jen zkušenosti. I jsem to asi před čtyřmi lety prezentoval na GDS v Praze, tam jsem měl demoverzi předešlé verze, kterou jsem pak zahodil. Dalo by se říct, že na poslední verzi (a už nic zahazovat nebudu:D) dělám rok a půl. Na leden/únor chystám announcement hry (trailer), do té doby si chci nastavit Steam Page (soc. sítě, web atd.) a uvidím, jaká bude zpětná vazba, kolik bude wishlistů atd... Chci to ale dodělat, je to můj sen, baví mě to a vidím v tom potenciál co se do zabávnosti gameplaye týče i z ekonomického hlediska (cílovka a možné prodeje). Toť můj příběh:-) Hodně štěstí s vašimi projekty!
    MAIMONIDES
    MAIMONIDES --- ---
    NAPOSPAS: Važ si času a vyhni se unity. Unigine nebo Unreal.
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    NAPOSPAS: Tak si ho kup do silvestra, protoze od 1.1. spadame do DPH a bude bohuzel jeste s dani.
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    BYDK: Jako disciplina je fajn ale pokud mas rodinu a paberkujes dve tri hodiny nejaky vecery v tejdnu kdy ti jeden mozek uz na pul plynu tak si myslim ze je mnohem lepsi jit nekam zamaknout protoze za rok v praci kam chodis 5 krat v tejdnu na 8 hodin, resis realny problemy a mas vedle sebe lidi od kterejch se toho muzes hromadu naucit a vidis vsechny casti toho procesu, ne jenom dev.

    Asi sem se toho nikdy nenaucil vic nez prvni rok v teamu na realny hre se 100k dau prestoze ta hra byla neco co bych sam od sebe pro zabavu fakt nedelal)

    Nevim proc by ti to melo zustat do duchodu , naopak se nekde naskillovat a pak si teprv, mnohem efektivnejc se zkusenostma z divociny, jet nejakou svoji diskoteku je imho nejbeznejsi story vsech tehle "sme dva srdcari a tady se nam poved zazrak po vecerech a vikendech dodelat vydat a vydelat na nasi hre" pribehu. Kazdej neni Eric Barone.

    A Vlastne vubec, neni lepsi kdyz uz chce clovek delat na svoji hre ve volnym case mit k tomu dayjob kterej to v tom muze dost pomoct nez ten soucasnej kterej je v tomhle ohledu uplne k nicemu a cas to zere uplne stejne?
    NAPOSPAS
    NAPOSPAS --- ---
    Moc díky oběma, je mi jasné, že základ mi nestačí a čeká mě minimálně rok pravidelné dřiny, naštěstí se daří při práci aspoň pár hodinek denně. S disciplínou mám občas taky fest problém, ale mám hezkou motivaci, že současná práce mě fakt hrozně moc nebaví :)

    Kurz na gamedevhubu jsem zvažoval a vidím, že jsem ho přezvažoval až je o pár tisíc dražší než na začátku :p Ale i tak, po Vánocích do toho půjdu, dík za připomenutí
    BYDK
    BYDK --- ---
    TRANCEWARP: Tak nez udelas neco smysluplneho po vecerech, tak to klidne potrva rok i dele. A pak s tim muzes jit do sveta. Napriklad takhle vzniknul THE FIRST TREE! Pokud neuspejes, mas aspon neco do portfolia a spis te nekam prijmou. V druhem pripade budes realizovat napady druhych a ne vzdy smysluplne. :( A nezbavis se toho az do duchodu. :D

    Kazdopadne, pokud nemas disciplinu nebo si nenajdes zpusob jak pravidelne makat na svem projektu, tak to nema smysl. Je to hlavne o discipline, ktere se mi cas od casu nedostava.

    Moznosti, jak dnes ziskat penize je pomerne dost. Od StartUpu, Patreonu, primeho investora, donatu pomoci live streamu. Je toho fakt ranec. Hlavne se nebat a zavcas propagovat. Nekdy se stane, ze hru kluci maji, ale bez propagace a pak prijde prace temer vnivec. :( Rychle se ztrati v zaplave jinych her!
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    BYDK: "Kdyz bude dobry napad a bude se ti darit, tak se urcite nekdo prida a penize sezenes. :)"
    To je hodne ruzova verze budoucnosti :).
    Realita umi byt ponekud drsnejsi.
    Zvlast pokud NAPOSPAS potrebuje zivit rodinu.

    No ten kurz je asi dobrej, ale realne se ve studiich delaj veci, ktery se v tehle kurzech neuci. Napriklad vetsina lidi pouziva Zenject nebo nejakej jinej IoC framework a tak. Takze kurz jako start je urcite dobrej. Mozna zvaz jestli si nechces dat jeste kurz u nas na gamdevhub.cz, nez do toho pujdes.
    BYDK
    BYDK --- ---
    NAPOSPAS: Ahoj, mozna lepsi, nez se nechat rekrutovat, tak udelat neco sveho. Dneska je toliko toolu a veci k dostani, ze muzes s necim vyrazit i do sveta. :) I kdyby jsi mel jen lepsi placeholdery. Kdyz bude dobry napad a bude se ti darit, tak se urcite nekdo prida a penize sezenes. :) A nakonec ti to muze prinest mnohem vice. Nejmene dobrou zkusenost na vstup na trh prace.

    Otazka je i v gamedev, cim chces byt. Cim vynikas. Zaklady v Unity ti dnes nestaci, pokud chces vic. Kdyz budes ovladat dobre C# a Unity a vyznas se v GameDev a budes mit za sebou nejaky projekt treba v AAckove hre, tak i tu stovku muzes mit, kdyz na nekoho dobreho narazis. :)

    Platformy>
    Android je placeny vcelku dobre, ale delaj se vetsinou Shitty games, cilene na reklamy. plus vyznat se v shaderech, optimalizacich 50-90 cisteho
    WebGl to samy.. reklamy, shitty games :D celkove muzes dostat i 30-60cisteho.
    PC... zkusenosti s velkymi projekty, AA games, atp... abys dosahnul na tyhle prachy... plus byt senior gamedev
    iOS ... asi nejlepe placena platforma, dost specific, trochu opruz, ale da se tim prokousat, pak jsi velmi cenne zbozi ;) ... bezne 80+

    a taky muzes delat za par supu i jinde ve studiech... hrozne zalezi na monetizaci projektu a ochote zadavatele.
    NAPOSPAS
    NAPOSPAS --- ---
    Ahojte páni, mám pár dotazů asi spíš na profesionály ohledně věci, kterou se mi nedaří moc vygooglit (nebo aspoň ne pro naše končiny).
    Už mě dost unavuje dělat korporátního opičáka a rád bych se konečně začal věnovat něčemu, v čem bych viděl i trochu smysl a zároveň i sám sebe třeba za 10 let.
    Kvůli vrozené afinitě ke hrám a zároveň mírnému technickému zázemí jsem vybral jsem game development v Unity, udělal jsem si nějaké intro, teď se snažím všechno nezapomenout a ve volných chvílích pokračovat. A teď konečně ty dotazy; co myslíte, že bych měl všechno umět/mít za sebou, abych mohl požádat o práci ve studiu? Jak jsou na tom nástupní platy v herním odvětví? Rád bych si za tím šel, zdá se mi to jako krásné a perspektivní řemeslo, ale zároveň už mi není 20, musím živit tři miniony a barák, takže si nemůžu dovolit nastoupit někde jako úplný junior za 40 hrubého...dík!
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    Ahoj, hledame lektory kurzu Unity pro nas projekt gamedevhub.cz

    Mame dost masivni pretlak studentu, platime lip, nez herni studia. Material kurzu mame pripravenej, potrebujeme jen lidi s dostakem zkusenosti, ktery by chteli ucit.
    Je to vecerni prace, jeden vecer v tydnu. Pripadne muzete ucit dve tridy, potom to jsou na stridacku na vecery v tydnu.

    Vice na www.gamedevhub.cz
    Jako vazne... pojdte ucit! <3
    JAACOB
    JAACOB --- ---
    SLASH: Tak to klidne taky muze byt, ackoliv i o celem metaversu si myslim svoje... :)
    SLASH
    SLASH --- ---
    JAACOB: Ja si skor osobne myslim ze to spravili aby mali prvy nohu vo dverach Metaverse. Podla mna chcu prebehnut Unreal v tomto a vyvijat technologiu realistickych avatarov pre tento ekosystem.
    To Metaverse demo co predstavil Zuckerberg malo stylizovane cartoon-ish avatars, ale do buducnosti sa urcite pocita z realistickymi avatarmi a kto uz je vacsi expert vo vytvarani realistickych avatarov ako WETA co ma na svedmi filmy ako Avatar , LOTR, ci Alita...
    THRAWN
    THRAWN --- ---
    SHIGORBIRDMAN: aha, tak to sem nevedel, ale stejne to bude prkotina pro nekoho kdo tomu rozumi, ale dobry vedet, tim padem to mozna taky mel vzit, kdyz je to ted na sleve:) diky, prave ten pathfinder zatim nepotrebuju, zatim bych pouzil proste uplne jendoduchou mapu, tam jde ted hlavne o to UI a ovladani
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    THRAWN: pokud ti nebude vadit, ze jednotky budou projizdet pres sebe a budovy, nebo do nich zmatene narazet, tak pathfinder nepotrebujes :) (protoze obstacle avoidance se vetsinou resi pri pathfindingu, pokud to neni nejaky rychly dirty quick hack jako odpuzovani, ale to ma vysledky vselike a snadno zasekavaci). ale ano, pro prvotni prototyp se bez toho asi obejdes.

    Ad ten engine z asset storu - predelat / nahradit ovladani uz je prkotina oproti zbytku, nahradis ui vlastnim systemem
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam