• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BYDKUNITY 3D
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    PATRIKSIMA: U těch AAA, když rozhazuješ tak určitě, ale za mě tedy se dá udělat poctivá a kvalitní „AAA“ do nebo okolo 100 mega. Ale tak záleží na typu hry a primárně na velikosti týmu a schopnostech managmentu. Ale vůbec tohle klasifikovaní AAA, mi už hodně dlouho přijde dost ujeté a na hlavu. A neuznávám to. Degeneruje a degraduje to celý herní průmysl.

    A obvykle co jsem nejen četl, tak víc než samotný vývoj obvykle nejvíc sežere různý marketing a vymejšlení vymýváren. A nejsem si jist, ale pak se kolikrát uvádí to sloučené číslo a dost to klame. A samotný vývoj pak kolikrát z té uváděné částky tvoří 60-30%. Občas v extrémech i méně. Vůbec mě přijde už hodně špatně pokud na marketing dáš nebo musíš vynaložit více než 1/3-1/4 z celkových nákladů. Ale tak jistě když ti to zajistí zisk. I když tedy nevím, když i ti největší kolikrát stáli nebo stále stojí před bankrotem, nebo vlastně v podstatě jsou v bankrotu, jenže jsou tak velký, že pak ani ten bankrot není jen tak.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Ona bohatě stačí neuvážená aktualizace samotného Unity na novější verzi aby si s projektem měl pak plné ruce práce. A rozdělaný projekt migrovat na jiný engine? Tam se připojuji k názoru, že je to tak na sebevraždu a málo kdy proveditelné.
    PECA
    PECA --- ---
    Já nejsem gamista, ale jelikož v C# programuji, tak jsem s ohledem na syna po nšjakém enginu koukal. Pak se tedy syn "kontra-generačne" vymezil, že je grafik a ne nějaký programátorský otrok ( :D ). Ale jak viděl dema na nový Unreal 5.x, tak zkouší dělat gamesu v Unrealu v tom jejich grafickém designéru (nevím jak tomu říkají). Techicky mi to připadá, jako když vytváří vývojový diagram, ale na pozadí se to překládá asi do C++ (nebo se to lepí z nějakých připravených c++ tříd). Nevím, jak je to robustní, nemyslím si, že by se takto dal postavit nějaký AAA titul, ale funguje to. A má pocit, že vlastně neprogramuje a až to rozběhám tak si do toho dosadí svoje asety.
    No, uvidíme. Příští rok na střední, než dodělá vejšku, bude svět a AI tooling někde úplně jinde. :D

    Každopádně, kdo má rozdělaný projekt, tak úplný "voser" je někdy už jenom změna verze knihoven. Natož pak měnit komplet engine, notabene s jiným jazykem. Sad story bro.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Čistě zájmová otázka, proč neni alernativou Unreal engine? c# tam funguje taky, nebo ne?

    Nejsem kodér, dělám hlavně animace, takže o tomhle nic moc nevim.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    prejit na novy projekt, mozna... prejit uprostred projektu je... na sebevrazdu. tim spis ze z pouzitelnejsich enginu pouziva c# akorat godot a to jeste dost vachrlate. (existuje teda stride, driv xenko a paradox, ale netusim v jakem je stavu... kdyz to jeste nebylo open source, zkousel jsem to a bylo to priserne pomale a strasne nejiste ve vsem moznem).
    Nicmene ja unity chvalim :D dost me to inspiruje vratit se ke svemu prastaremu c# enginu, ktery jsem nechal byt kdyz vyslo unity s podporou iosu...
    BYDK
    BYDK --- ---
    Ahoj, vcelku slusny prehled Enginu. Mnohe z nich jsem ani neznal a vypadaji slusne. :)
    Unity Game Engine Alternatives
    https://www.youtube.com/watch?v=nCBgD9sBODQ
    BYDK
    BYDK --- ---
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    BYDK: To je imho fuk, hra pustena na novym hw = novy install
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Však jsem psal že se v tom ztrácím a že bych jinak bych se do vývoje v tomhle bez právníka specializujícího se na IT právo ani nepustil. Protože normální právníci to ani řešit vůbec neumí, alespoň z těch co jsem před pár lety poptával o informace a možnosti.

    A teprve teď mi došlo že jsem měl na mysli Public Domain, CC0 a jak jsem si nedával pozor tak nějak se mi do toho namontovalo GNU GPL Klasika zkratky a už se vezu. Takže se tímto omlouvám za zmatky.

    Také jsem to bral u toho GNU na základě toho co jsem slyšel od lidí co jedou Linux a ten je přeci GPL? A pak jak jsem hledal a co jsem četl v GNU. Kdy jsem si při četní toho seznamu a vlastností těch různých verzí na GNU přišel jak na divokém zápaně místy kombinované s komunistickou ideou v jednom. I na základě těch pár právních přestřelek co jsem kdysi četl.

    Ale i tak bych řekl že tu vidím rozkol. Jedna věc je šťourat se v kódu a měnit ho a druhá věc je vyhotovení díla a vlastně uměleckého díla, kam bych řekl že hra patří. A tedy pak spadá primárně pod autorský zákon a licence je druhotná, pokud nebyla porušena? Takže měl jsem za to že když jen použiju engine a nebudu v něm provádět změny, tak přístup ke kodu je stále v tom enginu ve kterém ta hra byla udělaná, ale samotnou hru mohu uzamknout. Ale asi to bude záležet dle verze GNU GPL. Ale nejsem právník takže netuším jak tenhle spor by dopadl. Hru také můžu vydávat buď v klasickém režimu živnosti a nebo v autorském režimu kam spadají třeba spisovatelé. A ani právníci pořádně nevěděli jak mi odpovědět a říkali že co se mi jeví jako výhodnější.

    Prostě nevím a po mnoha zkušenostech nevěřím že Godot bude spása a vysvobození, pokud Unity krachne. A kdy už před asi 5 lety jsem dost vývojářů slyšel říkat že pro ně Unity je mrtvé. A nejčastěji jsem slyšel přechod na Unreal a nebo Lumberyard a o Godotovy jsem prvně slyšel asi před dvěma roky? A tuším že mi o něm říkal zrovna BDYK.
    A za mě Lumberyard je mi už od začátku proti srsti jen kvůli tomu protože je to AMAZON. A teď koukám že je to O3DE.

    A já měl Unity rád, i protože nějak jsem se alespoň tom nezbytném základu dokázal relativně orientovat a nějak jsem to měl spjaté nevím proč s Androidem. Což v Unreal enginu cca před 6 lety z nějakého důvodu mi přišel až příliš komplikovaný se nějak v něm orientovat a tehdy jsem ani nenašel že by umožňoval dělat hry na mobily.
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    ROLAND: Nechci znit nejak utocne, ale urcite vis, o cem mluvis a nepletes si dost zasadne pojmy? Protoze z tech tvych dvou postu to tak na me silne pusobi.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    ROLAND: asi moc nerozumis tomu, jak funguji licence. GPL neni volna, gpl je brutalne viralni a omezujici...
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    OMNISLASH: Nejsem právník, jen jsem sem tam se okolo něčeho mihl a některé právní kličky, jsou na pěst.
    A mám jen cca 2 roky zkušeností kdy jsem spolupracoval a dělal vyčíslování škod u nelegálního software a komu ten soft patří.
    Plus když jsem se zajímal o CC a za jakých podmítek to které lze a jak použít (konkrétně třeba u fontů). Abych někde něco nepodělal. Pokud z toho nemáš zisk, tak si řekněme nemusíš lámat hlavu, ale jakmile jde o prachy, je dobré si být jist, že si nikde neporušil žádnou licenci.
    Permissive software license - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Permissive_software_license
    Creative Commons license - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons_license#Types_of_licenses

    Neříkám že problém, jen obavy. Vše bude záležet na vývoji a co použiješ.
    Jak nejrychleji a nejvíce dostat něco mezi lidi? Dát to „zadarmo“.

    Já myslím že za těch více než 30 let jsem viděl už tolik věcí co byly původně zadarmo a kde jsou dnes? Takže buď zaplatíš, nebo se přeorientuješ na něco jiného pokud je na co.

    A řekl bych že není nic volnějšího než GNU GPL. Jen to pokud tomu dobře rozumím, to musíš poskytnout také zadarmo. MIT je o stupínek níže alespoň dle toho diagramu v CC wiki.

    Takže jasně je MIT asi nejednoduší z hlediska když chceš dělat hru, program a pak ho prodávat.
    BYDK
    BYDK --- ---
    MONKEYFIGHTER: No a co kdyz hra nebude mit proste instaler. Jen si ji stahnes z webu a pak jako za starych casu spustis. :)
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    ROLAND: V cem vidis problem s tou MIT licenci? Vzdyt ta je preci daleko volnejsi nez GNU.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Ty jo, tak to je docela masakr.
    Nicméně z hlediska byznysu se to dalo čekat. A ještě víc by se mi líbilo, když by to prásklo obecně, ta vlna bouře hněvu se konečně rozjela naplno na tvrdo a hlavně i na ty nenažrané giganty. (viz přechody na měsíční výpalné, neustálé otravné aktualizace o ničem a nebo přinášející bugy co dřív nebyly.)
    A nebo udělali na zkoušku halo a jak se na to budou lidi tvářit a přitom hodlají protlačit něco jiného. Takže udělají jako by dementy a ústupky a protlačí jiný bulshit, jen ne tak markantní, a lidi tomu ještě z blbosti zatleskají.

    Jako jsem zvědav co se z toho nakonec vyvine. A jediné pozitivum, že by mohlo ubýt třeba na GooglePlay apod. mraky těch sraček? Ale to ani zdaleka nevyváží všechna možná negativa a hlavně likvidaci. A vlastně tak nějak návrat na stromy, kdy enginy neexistovali, a vývoj hry si mohl dovolit jen málo kdo. A nebo se to tak roztříští, že to bude jak s Linuxem.

    Byl bych rád když by konečně se řeklo dost tomuhle šmejdství a nastal konečně nějaký stabilní stálý Fair agreement a ne jen aby to vypadalo na oko jako fair, ale ve skutečnosti to tak nebylo. Ale očekávám, klasiku.
    Jenže kolikrát bohužel ani sami vývojáři za honbou za zisky nejsou bohužel čistí a používají různé šmejdské praktiky. A vůbec si nedělám iluze že se dělají různé platební optimalizace aby unity dostalo co nejméně, podobně jako se dělají daňové „optimalizace“.
    A když se podívám na čísla třeba jen mobilního segmentu trhu, tak Unity by rádo taky z něco z toho mělo víc než má.

    A s tím Godotem nevím a nejsem si jist jak to přesně je s Licenci MIT. Ale rozhodně to není jako licence GNU. Ale jeví se svoboněji než Propriertary i když umožňuje i Proriertary? Takže dost možná, že časem něco podobného až řádně Godot uživatelsky nabobtná udělá to samé nebo něco podobného co zkouší teď Unity a před ním zase zkoušeli a udělali jíní.
    A jestli by pak nebylo fakt nejjistější se přeorientovat na engine co je pod GNU licence?

    Z mého dosahu asi co jsem nejvíce slyšel tak lidé se chystali přejít nebo přešli z Unity k Unrealu. A o tom že by na Godota nebo jiný jsem slyšel až poslední asi 2-3 roky. Dřív to pak považuji spíše jako za takové to mrmlání.

    Ale jako minimálně to zamrzí a to už se asi ani do budoucna pokoušet, zkusit najít někoho kdo by mi tu hru byl ochoten dotáhnout do konce a jak to pak řešit i na Steamu kde tu hru nabízím?

    Stejně je to vlastně to samé čeho co jsem mnohokrát četl u malých vývojářů co se bojí aby nevzbudili zájem se strany velkých hráčů. A ti co se honí za megazisky se zase naopak tu pozornost upoutat snaží. Ale osobně fandím všem těm prvním vývojářům co jim nejde jen čistě o prachy a co nejvíc vyrejžovat na druhých.
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    4chan uz ma ale jasno))

    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    BYDK: Jeden z mnoha WTF detailu je prave to ze to ma platit retroaktivne, zadny na novych verzich etc.

    Jako za me mrdat, uz jenom ze to zkousej. Jakejkoliv dalsi dev cas stravenej v tomhle enginu beru jako vyhozenej od ted. Mi prijde celkem totozny jako smrtelny zaskuby kdyz tenkrat chcipal flash.
    BYDK
    BYDK --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Ja bych jeste pockal. Technicky je to nesmysl a mozna to bude platit pro nekoho, kdo jede na novych verzich. Sam jsem na tom podobne....
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    pro me osobne je to teda posledni kapka, byt to znamena zahazovani dost rozdelane prace, a dobra tedy, prechazim na godot, byt to bude asi docela bolestive
    a to jsem si rikal, ze v zime zacnu pomalu pracovat na rozdelanem prototypu, no... tak nebudu, respektive budu ho muset cely predelat, meh
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam