• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BYDKUNITY 3D
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    ROLAND: asi moc nerozumis tomu, jak funguji licence. GPL neni volna, gpl je brutalne viralni a omezujici...
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    OMNISLASH: Nejsem právník, jen jsem sem tam se okolo něčeho mihl a některé právní kličky, jsou na pěst.
    A mám jen cca 2 roky zkušeností kdy jsem spolupracoval a dělal vyčíslování škod u nelegálního software a komu ten soft patří.
    Plus když jsem se zajímal o CC a za jakých podmítek to které lze a jak použít (konkrétně třeba u fontů). Abych někde něco nepodělal. Pokud z toho nemáš zisk, tak si řekněme nemusíš lámat hlavu, ale jakmile jde o prachy, je dobré si být jist, že si nikde neporušil žádnou licenci.
    Permissive software license - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Permissive_software_license
    Creative Commons license - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons_license#Types_of_licenses

    Neříkám že problém, jen obavy. Vše bude záležet na vývoji a co použiješ.
    Jak nejrychleji a nejvíce dostat něco mezi lidi? Dát to „zadarmo“.

    Já myslím že za těch více než 30 let jsem viděl už tolik věcí co byly původně zadarmo a kde jsou dnes? Takže buď zaplatíš, nebo se přeorientuješ na něco jiného pokud je na co.

    A řekl bych že není nic volnějšího než GNU GPL. Jen to pokud tomu dobře rozumím, to musíš poskytnout také zadarmo. MIT je o stupínek níže alespoň dle toho diagramu v CC wiki.

    Takže jasně je MIT asi nejednoduší z hlediska když chceš dělat hru, program a pak ho prodávat.
    BYDK
    BYDK --- ---
    MONKEYFIGHTER: No a co kdyz hra nebude mit proste instaler. Jen si ji stahnes z webu a pak jako za starych casu spustis. :)
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    ROLAND: V cem vidis problem s tou MIT licenci? Vzdyt ta je preci daleko volnejsi nez GNU.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Ty jo, tak to je docela masakr.
    Nicméně z hlediska byznysu se to dalo čekat. A ještě víc by se mi líbilo, když by to prásklo obecně, ta vlna bouře hněvu se konečně rozjela naplno na tvrdo a hlavně i na ty nenažrané giganty. (viz přechody na měsíční výpalné, neustálé otravné aktualizace o ničem a nebo přinášející bugy co dřív nebyly.)
    A nebo udělali na zkoušku halo a jak se na to budou lidi tvářit a přitom hodlají protlačit něco jiného. Takže udělají jako by dementy a ústupky a protlačí jiný bulshit, jen ne tak markantní, a lidi tomu ještě z blbosti zatleskají.

    Jako jsem zvědav co se z toho nakonec vyvine. A jediné pozitivum, že by mohlo ubýt třeba na GooglePlay apod. mraky těch sraček? Ale to ani zdaleka nevyváží všechna možná negativa a hlavně likvidaci. A vlastně tak nějak návrat na stromy, kdy enginy neexistovali, a vývoj hry si mohl dovolit jen málo kdo. A nebo se to tak roztříští, že to bude jak s Linuxem.

    Byl bych rád když by konečně se řeklo dost tomuhle šmejdství a nastal konečně nějaký stabilní stálý Fair agreement a ne jen aby to vypadalo na oko jako fair, ale ve skutečnosti to tak nebylo. Ale očekávám, klasiku.
    Jenže kolikrát bohužel ani sami vývojáři za honbou za zisky nejsou bohužel čistí a používají různé šmejdské praktiky. A vůbec si nedělám iluze že se dělají různé platební optimalizace aby unity dostalo co nejméně, podobně jako se dělají daňové „optimalizace“.
    A když se podívám na čísla třeba jen mobilního segmentu trhu, tak Unity by rádo taky z něco z toho mělo víc než má.

    A s tím Godotem nevím a nejsem si jist jak to přesně je s Licenci MIT. Ale rozhodně to není jako licence GNU. Ale jeví se svoboněji než Propriertary i když umožňuje i Proriertary? Takže dost možná, že časem něco podobného až řádně Godot uživatelsky nabobtná udělá to samé nebo něco podobného co zkouší teď Unity a před ním zase zkoušeli a udělali jíní.
    A jestli by pak nebylo fakt nejjistější se přeorientovat na engine co je pod GNU licence?

    Z mého dosahu asi co jsem nejvíce slyšel tak lidé se chystali přejít nebo přešli z Unity k Unrealu. A o tom že by na Godota nebo jiný jsem slyšel až poslední asi 2-3 roky. Dřív to pak považuji spíše jako za takové to mrmlání.

    Ale jako minimálně to zamrzí a to už se asi ani do budoucna pokoušet, zkusit najít někoho kdo by mi tu hru byl ochoten dotáhnout do konce a jak to pak řešit i na Steamu kde tu hru nabízím?

    Stejně je to vlastně to samé čeho co jsem mnohokrát četl u malých vývojářů co se bojí aby nevzbudili zájem se strany velkých hráčů. A ti co se honí za megazisky se zase naopak tu pozornost upoutat snaží. Ale osobně fandím všem těm prvním vývojářům co jim nejde jen čistě o prachy a co nejvíc vyrejžovat na druhých.
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    4chan uz ma ale jasno))

    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    BYDK: Jeden z mnoha WTF detailu je prave to ze to ma platit retroaktivne, zadny na novych verzich etc.

    Jako za me mrdat, uz jenom ze to zkousej. Jakejkoliv dalsi dev cas stravenej v tomhle enginu beru jako vyhozenej od ted. Mi prijde celkem totozny jako smrtelny zaskuby kdyz tenkrat chcipal flash.
    BYDK
    BYDK --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Ja bych jeste pockal. Technicky je to nesmysl a mozna to bude platit pro nekoho, kdo jede na novych verzich. Sam jsem na tom podobne....
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    pro me osobne je to teda posledni kapka, byt to znamena zahazovani dost rozdelane prace, a dobra tedy, prechazim na godot, byt to bude asi docela bolestive
    a to jsem si rikal, ze v zime zacnu pomalu pracovat na rozdelanem prototypu, no... tak nebudu, respektive budu ho muset cely predelat, meh
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    JAACOB: postrehl vcera, prave sem s tim jdu... praskl mi wtf metr. Unity suicide machine FOR TEH WIN.
    pro mobilni a f2p segment je to imo posledni kapka, protoze je to fakt dost likvidacni
    BYDK
    BYDK --- ---
    Ahoj, ted jsem na to narazil. Moc tomu nerozumim. Nikdo tomu moc nerozumi.... Vypada to jako silenost. Pry take nejake cachry s akciema. Video k tomu zde.

    Unity New Pricing Explained
    https://www.youtube.com/watch?v=ENoVL68z9PU
    JAACOB
    JAACOB --- ---
    JAACOB: ted jsem zjistil, ze jeste vyzivnejsi nez unity forum je twitter. Doporucuju popcorn: https://twitter.com/unity/status/1701650081403842851

    JAACOB
    JAACOB --- ---
    Nevim jestli jste postrehli dnesni shitstorm. Na foru to vre, v Unity se definitivne posrali, Ricitello to s akcionari tentokrat uz asi vazne chce potopit nadobro...
    Unity plan pricing and packaging updates | Unity Blog
    https://blog.unity.com/news/plan-pricing-and-packaging-updates
    https://forum.unity.com/threads/unity-plan-pricing-and-packaging-updates.1482750/

    TLDR:
    - Bude se zavadet novy pricing model od ledna 2024 - krome subscription fee za verzi Unity (a Plus se teda rusi) se bude od urciteho install countu a revenue platit za kazdy install
    - Na prvni pohled to nemusi vypadat tak hrozne pro AAA premium devs, ale pro mobilni a f2p segment, kde se jede na objem a casto je LTV hrace v centech to muze byt naprosto likvidacni (takze se nakonec sami streli do nohy tim, ze to nejvic poskodi jejich primarni dojnou kravu).
    - Pujde i o hry retrospektivne (tedy pokud uz od ledna splnujes kriteria, zacnes callovat s kazdym instalem) -> live zmena podminek behem 3 mesicu, minimalne velmi shady legalne, velika ztrata duvery.
    - Obecne se ve foru objevuje tuna dotazu a obav ze zpusobu, jakym to chteji trackovat a co s tim udelaji nektere scenare: jednak piratska porce her, dale treba Dema (jestli se pocitaji jako instally hry), dale jeden nakup a instalace na X zarizenich (treba Steam family sharing nebo proste notas + desktop / tablet + mobil) a v dalsi rade napr. i jak se bude resit GamePass nebo Bundle model, kde podobne jako v mobilnim a f2p segmentu taky developer profituje na objemu prodeju a ne na cene za kus.

    Doufam, ze jim daji devs takovou bidu, ze tohle rozhodnuti rollbacknou. Nema to ani hlavu ani patu, je to naprosto príserne tlumocene, navic ve chvili kdy treba Unreal jde spis cestou jeste vetsich odpustku a zaslouzej masivni backlash. Ricitella uz meli davno prohodit oknem. Kokoti.

    For fun doplnim aktualni Godot trend...


    SKAFF
    SKAFF --- ---
    AI generátor skyboxu
    Blockade Labs
    https://www.blockadelabs.com/
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    JAACOB: "primo v Unity console, ale v te jejich command lajne" - to je dost demence, tim spis, ze to by snad melo jit propojit snadno... vcetne odkazu do IDE, aby to otevrelo na spravnem radku, ja si to tak pro svuj skriptovaci jazyk udelal...
    GILTAR
    GILTAR --- ---
    Ja pridam kratkou zkusenost, ze mi to bohuzel nefunguje. V jejich konzoli to pise chybu, pregenerovaval jsem projektove sobory a ted to nejede. Ale tesim se az to vyzlousim, rozhodne diky za tip.
    JAACOB
    JAACOB --- ---
    SHIGORBIRDMAN: nemel jsem zatim vylozene usecase, takze zustalo jen u toho puvodniho kratkeho testu, ktery ale probehl hladce. Jako minus kolega hlasil, ze compile errory nejsou videt primo v Unity console, ale v te jejich command lajne, takze to dost nabourava zazity workflow (pry jim psal a snad casem zkusi doresit). Jinej kolega taky hlasil, ze mel problem to rozbehat pres packagemanager a git (neovereno) - ja stahnul package, importnul a fungovalo (u nej pak taky). Osobne po tom sahnu asi az v okamziku, kdy budu potrebovat resit nejaky ingame heavy tweaking, pak si ale myslim, ze to bude velmi prinosne reseni.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    JAACOB: nejake nove zkusenosti? ja se k tomu porad nedostal, na kodovani ted nebudu mit jeste minimalne mesic cas a silu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam