• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BYDKUNITY 3D
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Četl jsem také něco o tom, že nedávno skoupili nějakou marketingovou firmu nebo tak něco a také zmínku o Automotive? Takže kdo ví?
    Fakt je že už jen dle počtu zaměstnanců je něco špatně ve vedení a že tam zřejmě levá ruka neví co dělá pravá. Když to srovnám s Epyc.
    Jako hodně firem dle mého skončilo naprosto zbytečně a nebo nuceně že na ně zaklekl někdo silnější.

    Jako pokud se mi poštěstí, tak další hru bych asi vyvíjel v Unrealu? Ale vzhledem k tomu jak to dopadlo s mou hrou a jak dlouho jsem se snažil k vývoji her dostat, tak nevím jestli se mi ještě poštěstí. A peníze nemám. Jinak bych určitě chtěl a založil si vlastní malé studio. Tohle byl můj sen už min od 98, kdy mě přestaly hry uspokojovat a chtěl jsem přinést hráčům něco víc a pokud možno i zajímavého a trochu pokud by se poštěstilo originálního. Jako třeba multiplayerovou MMO TD. To měla být fáze 2 té mé první hry, když by se zadařilo.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    ROLAND: fakt by me zajimalo, co tam delaji...
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    FRK_R23: unreal umoznuje vyuzivat c# v editoru, ne pro herni kod. Iteracni smycka s c++ se sice (udajne) brutalne zrychlila a uz to nepada furt na hubu, ale oproti unity je to porad peklo, takze jsi nuceny pouzivat blueprinty, coz je uplne jiny druh pomaleho a neefektivniho pekla (blueprinty jsou super na relativne jednoduche veci ala level skripty, tam muzou byt i lepsi a prehlednejsi nez klasicky kod... ale udelat v nich cokoli komplexnejsiho je des a prisernost).
    z hlediska programatora je unreal oproti unity na vyvoj zoufale a neskutecne pomaly, hlavne v prototypove nebo nejake experimantalni / ladici fazi.
    a jsou veci, jako treba editorove skripty, coz muze neskutecne urychlit vyvoj, ktere v unity udelas doslova za nekolik vterin a v unrealu, kdyz uz slozite zjistis jak, delas hodiny, protoze musis pouzit tuny boilerplate kodu.
    Unreal ma sice spousty vyhod a jsou veci, ktere proste v unity nikdy neudelas (vice svetu treba), ale fakt neni vhodny pro ministudia
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    GORG: No dneska jsem četl že Unity má zřejmě i přezaměstnancováno. Přes 7 tisíc lidí, což je třeba prakticky dvojnásobek než má EPYC. Takže jen platy zaměstnanců odhaduji náklady tak okolo min 15mega USD měsíčně?
    GORG
    GORG --- ---
    Jinak já kdysi si v Unity hrál něco zkoušel tvořit... později se setkal s Unreal enginem a ten způsob práce mi vyhovoval víc, ale to můžou být spíš preference osobní.

    Každopádně Unreal je teď buzzword největší kolem nanitů a spol. , a i tools (na 3D charaktery, rigy, procedurální generování...) a celkem férový price model. Kdo nevydělá víc jak milion $ (?) tak jim ani nemusí nic platit. O Unity jsem o revolučních updatech neslyšel, i když neměl jsem obavu, že by nepřežil nebo začal být nějak irelevantní i přes UE5. Až doteď teda no ,)

    Imho to rozhodnutí rollbacknou.. A s dalším šrámem na pověsti se prostě na unity bude budovat dál. Ono ještě ta vyjádření ředitele Unity jsou taky dost na palici... formátem i obsahem, a už i v minulosti nějakým vývojářům ve tweetu či kde nadával, že jsou "fucking stupid" či co.:D ...
    Asi to rozhodnutí zruší , vše se přežene a pojede se dál

    Možná fakt chtěli prachy no.. nedávno koupili nějakou velkou firmu na akvizici přes reklamy (ale revenue z toho asi až časem).. propouštěli zaměstnance
    GORG
    GORG --- ---
    PECA: Blueprinty jdou kombinovat s c++ podle potřeby, kde je úzký hrdlo pro optimalizaci. Unreal se dušuje, že blueprinty jako takový zas o moc pomalejší nejsou... a jo přechroustá se to na c++..

    Jo, voser může být už i upgrade verze enginu.. Přejít na jiný pro studio asi leda v dlouhodobém horizontu.. Jednak, jak tu zmiňujete ty tooly, a i ti samotní zaměstnanci, co by se museli naučit nový engine nebo je propustit a najmout unrealisty, a dost asi i vůbec finalizace projektů .. firmy si nad to asi i postaví nějaký framework a vůbec workflow ..

    Já jsem Unity fandil.. měl jsem ještě před pár dny jejich akcie :-) Ty na to zatím moc nereagovaly cenově,a le nechci riskovat. (no já si je koupil, protože Unreal na burze není :-))
    I mají celkem našlápnuto mimo herní průmysl a snad i prej větší pokrytí trhu ve hrách než Unreal (asi tou dominancí na mobilech.. i když Unreal umí deployovat na android/ios taky)
    Pozitivně vypadala kolaborace Unity v jiném průmyslu (automobilky, ... ).. skoro mi přišlo, že se na to teď víc zaměřovali než na hry
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    DJFRACTAL: Můžeš mi to prosím trochu osvětlit, jestli to chápu správně?
    Co tedy ten bojkot obnáší? Jako že vypnou u svých mobilních her reklamy? Nebo nějaký modul kdy z těch reklam má příjem krom vývojářů, tak nějakou část dostává i Unity? Netuším jak to funguje v té mobilní sekci.
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    Unity boycott begins as devs switch off ads to force a Runtime Fee reversal - Mobilegamer.biz
    https://mobilegamer.biz/unity-boycott-begins-as-devs-switch-off-ads-to-force-a-runtime-fee-reversal/
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Takže vlastně dost možná i Unity je ve finanční krizi a tak udělalo tenhle krok.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    PATRIKSIMA: Tak jistě, však se dostal už před pár lety s náklady v podstatě na roveň Hollywoodu. Jen mi to prostě přijde totálně uhozené a kolikrát mimo realitu. Stačí se podívat jak velké sekery aktuálně ti velcí hráči mají. EA se třeba přezdívalo zabiják studií, protože se snažil vymanit z možného bankrotu tím že prostě skoupí menší studia ze kterých by mohlo něco kápnout. Před ním v podstatě to samé udělalo Vivendi. Osobně v podstatě všechny ty velké hráče vnímám víceméně jako nafouknuté korporátní bubliny, co se snaží zpeněžit co se dá. Ale přitom jsou dlouhé roky víceméně jednou nohou v bankrotu. EA, Vivendi, Activision atd. Takže čekám kdy a jak to praskne.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    PATRIKSIMA: U těch AAA, když rozhazuješ tak určitě, ale za mě tedy se dá udělat poctivá a kvalitní „AAA“ do nebo okolo 100 mega. Ale tak záleží na typu hry a primárně na velikosti týmu a schopnostech managmentu. Ale vůbec tohle klasifikovaní AAA, mi už hodně dlouho přijde dost ujeté a na hlavu. A neuznávám to. Degeneruje a degraduje to celý herní průmysl.

    A obvykle co jsem nejen četl, tak víc než samotný vývoj obvykle nejvíc sežere různý marketing a vymejšlení vymýváren. A nejsem si jist, ale pak se kolikrát uvádí to sloučené číslo a dost to klame. A samotný vývoj pak kolikrát z té uváděné částky tvoří 60-30%. Občas v extrémech i méně. Vůbec mě přijde už hodně špatně pokud na marketing dáš nebo musíš vynaložit více než 1/3-1/4 z celkových nákladů. Ale tak jistě když ti to zajistí zisk. I když tedy nevím, když i ti největší kolikrát stáli nebo stále stojí před bankrotem, nebo vlastně v podstatě jsou v bankrotu, jenže jsou tak velký, že pak ani ten bankrot není jen tak.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Ona bohatě stačí neuvážená aktualizace samotného Unity na novější verzi aby si s projektem měl pak plné ruce práce. A rozdělaný projekt migrovat na jiný engine? Tam se připojuji k názoru, že je to tak na sebevraždu a málo kdy proveditelné.
    PECA
    PECA --- ---
    Já nejsem gamista, ale jelikož v C# programuji, tak jsem s ohledem na syna po nšjakém enginu koukal. Pak se tedy syn "kontra-generačne" vymezil, že je grafik a ne nějaký programátorský otrok ( :D ). Ale jak viděl dema na nový Unreal 5.x, tak zkouší dělat gamesu v Unrealu v tom jejich grafickém designéru (nevím jak tomu říkají). Techicky mi to připadá, jako když vytváří vývojový diagram, ale na pozadí se to překládá asi do C++ (nebo se to lepí z nějakých připravených c++ tříd). Nevím, jak je to robustní, nemyslím si, že by se takto dal postavit nějaký AAA titul, ale funguje to. A má pocit, že vlastně neprogramuje a až to rozběhám tak si do toho dosadí svoje asety.
    No, uvidíme. Příští rok na střední, než dodělá vejšku, bude svět a AI tooling někde úplně jinde. :D

    Každopádně, kdo má rozdělaný projekt, tak úplný "voser" je někdy už jenom změna verze knihoven. Natož pak měnit komplet engine, notabene s jiným jazykem. Sad story bro.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Čistě zájmová otázka, proč neni alernativou Unreal engine? c# tam funguje taky, nebo ne?

    Nejsem kodér, dělám hlavně animace, takže o tomhle nic moc nevim.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    prejit na novy projekt, mozna... prejit uprostred projektu je... na sebevrazdu. tim spis ze z pouzitelnejsich enginu pouziva c# akorat godot a to jeste dost vachrlate. (existuje teda stride, driv xenko a paradox, ale netusim v jakem je stavu... kdyz to jeste nebylo open source, zkousel jsem to a bylo to priserne pomale a strasne nejiste ve vsem moznem).
    Nicmene ja unity chvalim :D dost me to inspiruje vratit se ke svemu prastaremu c# enginu, ktery jsem nechal byt kdyz vyslo unity s podporou iosu...
    BYDK
    BYDK --- ---
    Ahoj, vcelku slusny prehled Enginu. Mnohe z nich jsem ani neznal a vypadaji slusne. :)
    Unity Game Engine Alternatives
    https://www.youtube.com/watch?v=nCBgD9sBODQ
    BYDK
    BYDK --- ---
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    BYDK: To je imho fuk, hra pustena na novym hw = novy install
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Však jsem psal že se v tom ztrácím a že bych jinak bych se do vývoje v tomhle bez právníka specializujícího se na IT právo ani nepustil. Protože normální právníci to ani řešit vůbec neumí, alespoň z těch co jsem před pár lety poptával o informace a možnosti.

    A teprve teď mi došlo že jsem měl na mysli Public Domain, CC0 a jak jsem si nedával pozor tak nějak se mi do toho namontovalo GNU GPL Klasika zkratky a už se vezu. Takže se tímto omlouvám za zmatky.

    Také jsem to bral u toho GNU na základě toho co jsem slyšel od lidí co jedou Linux a ten je přeci GPL? A pak jak jsem hledal a co jsem četl v GNU. Kdy jsem si při četní toho seznamu a vlastností těch různých verzí na GNU přišel jak na divokém zápaně místy kombinované s komunistickou ideou v jednom. I na základě těch pár právních přestřelek co jsem kdysi četl.

    Ale i tak bych řekl že tu vidím rozkol. Jedna věc je šťourat se v kódu a měnit ho a druhá věc je vyhotovení díla a vlastně uměleckého díla, kam bych řekl že hra patří. A tedy pak spadá primárně pod autorský zákon a licence je druhotná, pokud nebyla porušena? Takže měl jsem za to že když jen použiju engine a nebudu v něm provádět změny, tak přístup ke kodu je stále v tom enginu ve kterém ta hra byla udělaná, ale samotnou hru mohu uzamknout. Ale asi to bude záležet dle verze GNU GPL. Ale nejsem právník takže netuším jak tenhle spor by dopadl. Hru také můžu vydávat buď v klasickém režimu živnosti a nebo v autorském režimu kam spadají třeba spisovatelé. A ani právníci pořádně nevěděli jak mi odpovědět a říkali že co se mi jeví jako výhodnější.

    Prostě nevím a po mnoha zkušenostech nevěřím že Godot bude spása a vysvobození, pokud Unity krachne. A kdy už před asi 5 lety jsem dost vývojářů slyšel říkat že pro ně Unity je mrtvé. A nejčastěji jsem slyšel přechod na Unreal a nebo Lumberyard a o Godotovy jsem prvně slyšel asi před dvěma roky? A tuším že mi o něm říkal zrovna BDYK.
    A za mě Lumberyard je mi už od začátku proti srsti jen kvůli tomu protože je to AMAZON. A teď koukám že je to O3DE.

    A já měl Unity rád, i protože nějak jsem se alespoň tom nezbytném základu dokázal relativně orientovat a nějak jsem to měl spjaté nevím proč s Androidem. Což v Unreal enginu cca před 6 lety z nějakého důvodu mi přišel až příliš komplikovaný se nějak v něm orientovat a tehdy jsem ani nenašel že by umožňoval dělat hry na mobily.
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    ROLAND: Nechci znit nejak utocne, ale urcite vis, o cem mluvis a nepletes si dost zasadne pojmy? Protoze z tech tvych dvou postu to tak na me silne pusobi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam