• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    TALVI: problémem je, že ne u všech oborů je přímá souvislost mezi dosaženým vzděláním a následnou možností uplatenění / finančního ohodnocení (jako je tomu u kamioňáků a asi tedy ve tvém oboru). Jsou obory, které nenesou přímý zisk finanční, ale jejich přínos je společenský. Proto je ostatně stát platí i nadále (např. na AV apod).

    Například i v mém oboru je mi vysokoškolské vzdělání z hlediska finančního spíše příteží. Ale pro peníze to také nestuduji. Studuji (a se mnou stovky dalších) proto, abychom alespoň trochu přispěli ke zkvalitnění vizuálního prostředí, které je bohužel tím všespásným trhem doslova zkurvené. A jistě je mnoho dalších oborů, kde prostě není finanční zisk pro studenty (jakožto budoucí odborníky) úplně podstatným, jde jim o poněkud vyšší cíle.
    MIRA_KA
    MIRA_KA --- ---
    TALVI
    TALVI --- ---
    BINARY_PARANOIC: Ale hlavně tohle teda bylo P.S., které mělo sloužit k uvedení dříve napsaného na pravou míru, hlavní sdělení byl ten odstavec předtím...
    TALVI
    TALVI --- ---
    BINARY_PARANOIC: Je to přesně tak, ale není to tak, jak jsi to prezentoval, že by se dal titul, resp. jeho část, koupit (tzn. si koupit 18 KREDITŮ). Já na tom ale nevidím nic špatného - pro mě jako studenta jiné fakulty je "norma" mít možnost si zapsat předměty za 216 kreditů (ne nutně opakovat ty zkažené) a nijak mi nevadí, že na jiné fakultě má někdo možnost si zapsat až za 234, když si připlatí... Školu to nic nestojí (za každou možnost zapsat si něco znova a ubrat ji tak kapacitu výuky studentem A se studetni B-? vzdají práva uzurpovat pro sebe kapacitu desetinásobnou) a taktéž z toho škola nic nemá, takže to jen těžko lze považovat za nějakou vyčůranost fakulty. Naopak, může to motivovat poctivé studenty - pokud někdo studuje dobře a na konci studia má všech 36 rezervních kreditů, může si jejich prodejem vydělat nějakých 9000 (při ceně cca 250/rezkr).
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    TALVI: ve výsledku je ale ze dvou stejně flákajících se studentů zvýhodněn ten, který má peníze na (nelevný) nákup těch rezervních kreditů. Je to tak?
    TALVI
    TALVI --- ---
    BINARY_PARANOIC: Mně se zase nelíbí, že odpůrci školného velice často argumentují tím, že na vzdělání má přece každý nárok a "stát" (rozuměj daňoví poplatníci) mu ho MUSÍ zajistit. Já jsem v principu pro školné, pokud to umožní přenést finanční zátěž z lidí, kteří z VŠ přímý užitek nemají (nestudující), na ty z nás, kteří ten užitek máme (studenti). Zeptám se takhle - když bude chtít člověk být kamioňákem (netouží po rodině, chce si projet Evropu, nebo já nevím, proč by to někdo chtěl dělat), má na to talent (udrží pozornost, má rychlé reflexy a nepotřebuje moc spánku, aby byl čilý) a nedostane od státu vzdělání (v tomto případě řidičák příslušné skupiny) zdarma... je to také špatně, stejně jako školné, nebo je to vlastně v pořádku, i když princip je stejný, akorát nám to všem přijde normální?

    P.S.: Rád bych vyvrátil fámu, že na NF VŠE si jde koupit kredity. Jde si koupit pouze tzv. rezervní kredity. Ty fungují tak, že si za ně zapisuješ předměty a když předmět úspěšně absolvuješ, dostaneš kredity. Rezervních kreditů je do začátku bakalářského studia 216, z toho 180 musíš "proměnit" na kredity, abys dostal diplom (rezervní se postupně odčerpávají, když např. v prvním semestru zapíšeš 5 předmětů po 6kr, tak Ti zbývá 186 rezervních kreditů a když 4 z nich uděláš, na konci semestru je Tvůj stav 24kr a 186 rezkr, těch 6rezkr za zpackaný předmět už je nenávratně v trapu). Výsledek je ten, že během bakalářského studia na kterékoliv fakultě VŠE můžeš zkazit předměty za max. 36 kreditů (20% množství pro úspěšné absolvování, je to podobné, jako když na jiných školách můžeš předmět zkoušet udělat max. dvakrát a když ho ani napodruhé nedáš, tak Tě vyrazí). Na NF VŠE si můžeš dovolit zkazit za 36kr a až 18kr dalších, pokud najdeš někoho, kdo Ti své rezervní kredity prodá.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MATHEW: o několik příspěvků níže jsem si stěžoval, že se argumentace zastánců školného omezuje bohužel buď na ideologické neoliberalistické teorie (bez dostatečných důkazů z praxe) nebo na obhajobu existence poplatku jen schopností plátců jej zaplatit (ad absurdum daň za vzduch)...

    – –

    A ještě k tomuto: někdo by mohl namítnout, že v takovém konkrétním případě je samozřejmě studium tohoto studenta v pořádku, jde ale o to jak odfiltrovat ty, kteří třeba tak jednostraně zaměření nejsou a jdou studovat jen pro studium (jejichž počet se ale zastánci školného z neznámých důvodů značně hyperbolizuje). Ano, je jistě problémem, pokud někdo něco studuje „jen tak“. I když v mém okolí je takových jen minimum (pravda, jsem na škole kde se bere jen 5 lidí do ateliéru/ročníku), asi tací existují (pokud vím ČVUT, VŠCHT?).

    Řešením je zde ale jedině více peněz od státu, tedy narovnání dlouhodobého podfinancování vzdělání v ČR. Jedině tak nebudou muset VŠ přistupovat k zoufalým krokům bagatelizace přijímaček, přivírání očí u zkoušek apod. jen proto, aby jim stát dal za studenta více peněz (snad si nikdo nemyslí, že akademiky baví takové lidi vzdělávat). Jistě teď některé z vás napadne – ale ten samý účinek by přeci mělo školné! (za ideálního, resp. idealizovaného předpokladu, že peníze ze školného budou bonusem k stávajícímu financování VŠ, nikoliv jen přenesením části mandatorních výdajů státu na studenty). No jistě, mělo. S jedním „malým“ rozdílem. V prvním případě budou studenti primárně (a pouze) filtrováni na základě znalostí, vztahu k oboru, studijním předpokladům apod. V druhém případě bude tato filtrace až druhotná – první bude filtrace dle finanční kondice (ať již v podobě aktuální kondice či té potenciální – ochoty se zadlužit). Je nasnadě, že vyšší úroveň studentů bude v prvním případě, protože v mnoha oborech mohou být (a často jsou) ti nejtalentovanější zároveň ti s mizernými schopnostmi ekonomiky vlastního života.

    A to ještě stále uvažujeme, že se školy nebudou muset chovat jako soukromé firmy – tedy v první řadě generovat zisk. Pak bude hlesiko intelektuálních předpokladů ke studiu zcela irelevantní, student bude posuzován pouze z hlediska potenciálu přinést škole peníze.
    MATHEW
    MATHEW --- ---
    ANGELO: mně jo. každý, kdo není zrovna medik, může v naprosté pohodě vydělat 2k měsíčně. ale nechci se pouštět do rozsáhlejší debaty, spíš jenom pozoruju. svůj názor mám
    ANGELO
    ANGELO --- ---
    MATHEW: V případě pětiletého studia je to pokud se nemýlím dohromady minimálně kilo. A to už mi nepřijde zase až tak málo.
    MATHEW
    MATHEW --- ---
    BINARY_PARANOIC: proč si ten uměnímilovný mládeneček nezaplatí deset tisíc za jeden semestr? je to moc?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MAZA: vžijme se do role potenciálního studenta kunsthistorie. Od základní školy ho dějiny umění baví, na gymplu si o volném času prohlížel Pijoana. Po maturitě z češtiny, angličtiny, dějin umění a základů společenských věd nastává onen okamžik, kdy se bude muset rozhodnout, kam na vysokou školu. Za současného systému půjde studovat co ho baví, tedy kde je předpoklad, že se bude studiu naplno dobrovolně věnovat. Tedy kunsthistorii. Dle tebou navrhovaného modelu se mu ale „rozsvítí“ a půjde:

    – buď studovat něco „užitečnějšího“, kde bude mít do budoucna větší šanci na uplatnění – třeba marketing. Páč kunsthistoriků už je přeci hodně. Co na tom, že ho ten nový obor vůbec nebude bavit a o volném čase se dále bude věnovat tomu „svému“ (dějinám umění). Tedy marketingu nebude dávat maximum – proč také, když ho to jednak nebaví, ale především na to moc nemá buňky. Tak to prostě bude nějak „prolézat“. Semo tamo tahák, semo tamo zápočet „za flašku”. Bude z něj rádoby vystudovaná osoba, která díky svému vzdělání v prosperujícím oboru najde uplatnění a zapadne tak do „trhu“. Co na tom, že bude dělat něco, s čím se vnitřně neztotožňuje a na co ani nemá moc buňky

    – do zaměstnání, aby si mohl za 20 let makání v neadekvátním zaměstnání vydělat na soukromé studium „pro zábavu“.

    – do zaměstnání v nekorespondujícím oboru, na vzdělání se vykašle, protože ví, že kunsthistoriků je dost

    Výsledkem tak bude, že osoba, jejíž největší potenciál je v kunsthistorii, bude dělat něco docela jiného. Tedy výsledkem bude mrhání lidským potenciálem.

    Je určitě lepší mít přebytek osob, které vystudovaly co chtěly, v čem jsou nejlepší. I kdyby se pak tito lidé museli nedejbože živit (pro ně) neadekvátní prací, ve svém volném (potenciálně) čase alespoň mohou dobrovolně, zdarma, z lásky k oboru obohacovat společnost o poznatky, na které přijdou (což bez vysokoškolského vzdělání ve mnoha oborech lze jen obtížně). Určitě je to lepší než mít mraky osob, které dělají práci „z donucení“ a ve svém volném čase nadávají a chlastají. A krom toho – co když se situace na trhu změní?

    Prostě lidé nejsou hlína, ze které můžeš vytvarovat tu ekonoma, tu politika, tu umělce, tu historika, tu biologa, tu lékaře, tu patologa podle toho, co zrovna „trh“ potřebuje. Lidé se narodí takoví, jací se narodí a je myslím nemorální nutit je studovat něco, co není jejich parketou či jim jejich studium omezovat proto, že daný obor zrovna v tu chvíli není na „trhu žádaný“.

    Přímá regulace vzdělávání trhem je prostě chtě nechtě omezující, nedemokratická (diktatura trhu) a ve svém důsledku vede k plýtvání lidským potenciálem.

    Co se týče pronikání soukromého sektoru do vzdělání – a kde máš jistotu, že zůstane vzdělání opravdu nezávislé? Co kdyby informatiky začal sponzorovat Microsoft, ale s (neveřejnou) podmínkou, že se na škole nesmí objevit žádný jiný operační systém? Výhoda propojení s trhem (Microsoft si vychovává své kvalifikované síly) nebo omezení vzdělání (zatajení jiných, v mnohém lepších operačních systémů)? Ostatně už je to teď – při žádosti o ISIC (čert vem ISIC, ten je mi k prdu, ale hlavně u nás funguje i jako karta na vstup do školy) jsem musel podepsat, že souhlasím s předáním svých osobních údajů třetí straně (konkrétně Komerční bance), páč KB nějako ty karty sponzorovala. To prostě vidím jako těžké omezení osobní svobody, kterému se ale nevyhnu, chci-li na naší fakultě studovat (jinak se prostě do školy nedostanu). Pronikání soukromého sektoru na vysoké školy tak vidím přinejmenším jako...rozporuplné.
    ANGELO
    ANGELO --- ---
    JELENA: Teď nebo potom to na věci nic nemění. Nebudu si ho moci dovolit ani potom a pokud by bylo zavedeno v době mého studia tak mě to nejspíš od dalšího vzdělávání formou vysokoškolského studia odradí.

    MAZA
    MAZA --- ---
    BINARY_PARANOIC: Mno dobře, jen k té první otázce - to bylo myšleno trošku jinak, napsal jsem to špatně. Nemyslel jsem samozřejmě rozřazování studentů podle potenciálu oborů, jak jsi zareagoval, ale podle jejich osobního potenciálu ke studiu toho či onoho oboru. Tedy přeneseně narážka na odpadovost na VŠ, a zda je to správné... Ale to už jste tu, myslím, jednou kdysi dole rozebírali.

    Vědecké studium je trošku složitější. Existují státy, kde se školné platí, a i přesto jsou tyto vědy nadále rozvíjeny a udržovány. Proč? Protože vytváří přiměřeně takový počet studentů, po kolika je poptávka na trhu, existuje stipendijní systém atd. I po historicích umění (osobně znám jednu nejmenovanou kunsthistoričku z FHS) je poptávka. Ale je taková, jakou vyžaduje trh (a teď doufám, že neskončím v jednom pytli s Klausem). Vysoké školství dnes chrlí nadbytek absolventů, kteří bohužel ve svém oboru uplatnění často nenaleznou (a to, byť se to někomu nemusí líbit, hlavně z filosofických fakult), a pak také studentů, kteří sice vystudují nějaký obor, ale nakonec dobrovolně pracují v oboru zcela jiném (dnes typicky pedagogické fakulty). Nerozumím ovšem tomu, proč by si tito lidé měli stěžovat a proč se diví, že stát bude chtít po nich část částky, kterou do jejich vzdělání vložil, vrátit zpět. Není přeci chybou státu, že lidé po škole nenajdou uplatnění, nebo že jejich platy nebudou dosahovat sum, které si oni představovali. Toto je vždy jen o zkušenostech, schopnostech a štěstí toho kterého člověka. Je to investice (v současné době pouze státní), je to risk. Proč by ovšem tento risk neměl být z malé části naložen i na bedra studentů? Vždyť nás se to týká především! My jsme zodpovědni za svou budoucnost. Systém "studuju, a když to nevyjde, tak co, stejně to zaplatí někdo jiný", je podle mého špatný.

    Stejně tak si myslím, že průměrná mzda (diskutované znění školného) nijak malá není, a že případné splátky za studium nebude problém splatit ani v případě, že bude muset bývalý student živit rodinu. Jen tak mimochodem, Ty snad myslíš, že programátor po nástupu do práce dostane hned 40000? Nástupní plat (mimo Prahu) je okolo právě průměrné mzdy a během prvních pár let se příliš nemění. Já pracuji na živnosťák, jsem na tom trošku jinak, ale kamarád (nebyl moc dobrý, spíš prolezl se štěstím) skončil jako prodejce v nejmenovaném velkoobchodě s PC s 16000 hrubého.

    A k té podpoře VŠ soukromým sektorem - to je přeci ale správně. Je hlavně zájmem soukromých firem, aby bylo ve státě dostatek kvalifikovaných sil. Už dnes funguje spousta firem dotuje různé vysoké školy. Vždyť to je přeci samotný princip fungování vysokých škol - generovat odborníky do praxe - kdyby tomu tak nebylo, tak by bylo vzdělání jen uzavřenou oblastí vytvářející si pořád dokola učitele a žáky, studium pro studium, atd.

    A mimochodem, ono ani u nás při škole nejde moc pracovat, pokud chce člověk dělat dvě oborové specializace (tzn. o polovinu předmětů víc). Já ale teď už jaksi musím. :-)



    CYBER_GEORGE: To pleteš dvě věci dohromady. Zaměstnanec má výhody proto, protože mu to zaměstnavatel platí. A ten to dělá jen proto, protože se mu to vyplatí jako budoucí investice (!) do jeho vzdělání anebo pohodlí (aby neodešel jinam). Zaměstnanec za to pro zaměstnavatele kupodivu pracuje, vytváří mu zisk, ze kterého jsou tyto výhody nakonec zaplaceny. Vysoké školy platí stát, tedy my všichni, stejně tak studentské výhody. Studenti škole (většinou) žádný zisk negenerují, nepočítám-li státní podporu. Ale pokud chceš porovnávat zaměstnance a studenta VŠ... no, takto by jsme právě ty v praxi špatně aplikovatelné obory odřízli od financování vcelku rychle, že? :-)


    CYBER_GEORGE: Tak s tímhle souhlasím. Je tu ve spoustě věcí bordel. Otázka je, jak to souvisí se školným. Kvůli tomu, že se mi nelíbí systém ČSSZ asi těžko přestanu platit sociální "pojištění". Jak sis ale asi všiml, já nehovořím pouze o financování, ale i o spoluzodpovědnosti studenta za studium.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    TRAVIX: velmi děkuji, dám na nástěnku
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    MAZA: ja osobne (jakozto podnikajici clovek) tedy vidim 1000x vetsi smysl v tom, ze "platim" ze svych dani nekomu studium na vysoke skole, nez v jinych vecech.

    Dale jsem presvedcen o tom, ze penize se daji setrit nekde uplne jinde, namatkou:

    http://www.novinky.cz/domaci/202835-ministerstvo-spravedlnosti-utratilo-pres-400-tisic-za-hodinky.html

    vubec uz nemluve treba o jinych zalezitostech, ktere v konecnem dusledku platime prave my ze svych dani... Pokud bych se tedy chtel jednou bavit o tomhle (trapilo by me na co jdou penize z mych dani, respektive kdo je za co kde zrovna uplne zbytecne vyhazuje), pak bych si k reseni skutecne vybral uplne jina temata, nez zrovna studium na VS. Napr. kolik si zivime zbytecnych funkcionaru a povalecu. Jestli tedy povazujes za tak strasnou tragedii fakt, ze v danich platime prave i VS studium, tak to se bohuzel opravdu neshodneme.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    MAZA: nikde jsem nenapsal, ze chci aby za me stat platil vse. Myslim, ze soucasny stav veci je vyhovujici. Na tema dotaci jsem tu uz par prispevku rovnez napsal - nevytvarejme prosim nejaky obraz typu vysokoskolak = clovek, kteremu vsichni vsechno dotuji a nema si tedy na co stezovat. Jak jsem ukazoval - na mnoho techto dotaci (v jine forme) muzes lehce narazit i v zamestnaneckem pomeru. Ovsem s tim rozdilem, ze zamestnanec ma ve srovnani se studentem vlastni prijem.

    Neumim si napr. predstavit, ze by mi nekdo platil dopravu z fakulty domu a zpet, nicmene muj tchan si muze hrave dovolit jezdit z prace domu i na jedinou noc, protoze ma firemni auto vcetne vsech souvisejicich vyhod. Jedna znama (psychiatricka) je v zahranici pecena/varena, nebot ji to plati farmaceuticke firmy. Kupony na nakup zbozi, stravenky, zaplacena ucast na drahych skolenich, kurzech etc... rovnez pomerne bezne vyhody, to vsechno pro normalne (leckdy nadprumerne) vydelavajici jedince. Takze to s tim upozornovanim na vsechny vyhody vysokoskolskeho studia zase az tak neprehanejme.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MAZA: mohu tě ubezpečit, že rozhodně svým přístupem nejsem na naší fakultě jediný. Ba právě naopak. A zajisté nejsme jediná taková fakulta v republice. I zde – ba právě naopak. Tedy zde se potvrzují GREATDRAKEova slova, že zde nelze uplatňovat „podle sebe soudím tebe“. Ve finále bude těch „obětí systému“ tedy mnohem, mnohem více. Ve své podstatě to budou všichni, kteří studují svůj obor z lásky k oboru jako takovému a nemají zrovna to štěstí, že je finančně zajímvý (a to grafický design ještě finančně zajímavý je).

    Jsi pro to, aby školy měly více peněz na vzdělávání pouze toho spektra studentů, ve kterých je jasný potenciál?
    Ne, jsem pro to, aby stát financoval více právě ty obory, u kterých nelze z jejich podstaty očekávat, že si na sebe „vydělají“ (historické vědy, uměnovědy, apod.). Ziskem u těchto věd totiž není zisk ekonomický, ale společenský.

    Myslíš si, že je současný stav, kdy studuje každý druhý jen proto, aby měl titul, nebo proto, že se mu jednoduše nechce do práce, i když ho hned v prváku vyhodí, rozumný?
    Předně si myslím, že s tím „každý druhý“ hodně přeháníš. Ve svém okolí znám takových lidí opravdu jen pár. Nicméně i kdyby tomu tak bylo, je to věc každé univerzity, jak si nastaví regulační mechanizmy (přijímací zkoušky, zkoušky a zápočty jako takové apod.).
    Krom toho tohle nesouvisí se školným. Jak už ti zde psal i CYBER_GEORGE, i dnes je studium na VŠ dosti finančně náročné, tedy školné to nezhorší ani nezlepší. Pouze (odloženě či neodloženě) zhorší už tak nuznou životní úroveň mnoha studentů (a jejich rodičů).

    Myslíš, že je současný stav financování školství dobrý, nebo špatný?
    Špatný. Školství je oproti evropskému průměru (!) dlouhodobě podfinancováno, což způsobuje zoufalé kroky a la „nabereme do prváku co nejvíce studentů, ať máme nějaké peníze, a pak je po prvním semestru vyhodíme”. Mnoho škol také hledá podporu v soukromém sektoru (ať již více či méně oficiálně), což narušuje princip nezávislosti vysokého školství.

    Za odhalení tvé VŠ děkuji. Jen si prosím (stejně jako jiní) uvědom, že jsou i školy, kde prostě nelze zároveň studovat a zároveň pracovat (jsou prostě na mimoškolní studium náročnější než tvůj nebo i můj obor) a že jsou zároveň i školy, které jsou (mnohonásobně) finančně náročnější. Tedy že ty to zvládáš neznamená, že to takto mohou zvládnout všchni.

    A neboj, licenční podmínky znám dobře, anžto se mimojiné věnuji i písmové tvorbě. ;)
    MAZA
    MAZA --- ---
    CYBER_GEORGE: Studentů se to týká, ale platíme to všichni. O sociálních dávkách by se také měli domlouvat ti, kteří je pobírají? Takhle to fungovat nemůže.

    A já jsem mluvil o rovině záměru studovat či nestudovat tu a tu školu, tedy věci, která se dotýká studenta a případně jeho rodiny. Ty mluvíš o rovině rozhodnutí, kdo to bude platit, což se týká všech, kdo ve státě odvádí daně.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    MAZA: tvuj puvodni "argument" o vetsine a mensine se tykal vyhradne vysokoskolskych studentu, takze jsem reagoval ve stejnem duchu. O rozlozeni sil v parlamentu etc. nepises nic, hovoris toliko o tom, ze "...nevidím důvod, proč by měla většina (tedy studujících jako soustavnou přípravu pro další povolání) doplácet na zájem jednotlivců, kteří studují pro své subjektivní důvody, ať už jsou jakkoli ušlechtilé..." a i z navazujicich vet mi plyne, ze mensina studujicich by se mela podridit vetsine studujicich....

    Jinak jestli do toho ma nekdo co mluvit, tak prave studenti (at uz volby nakrasne vyhral kdokoliv), nebot jich se to tyka.


    MAZA
    MAZA --- ---
    BINARY_PARANOIC: 1) nikdy jsem neřekl, že jsou humanitní obory sebevzděláním pro zábavu. Pouze jsem řekl, že znám obory a školy, které tímto stylem fungují a vyučují, a že je to špatné. Toť vše. Nevím, jak by fungovala společnost např. bez pedagogických fakult, které bezesporu humanitní jsou, a nevím, která část mého příspěvku tak mohla být pochopena.

    2) ano, já chápu i ty humanitární/lidumilské aspekty. A nemusíš ze mě dělat nějakého štváče za penězmi, předevčírem jsem pomáhal známé stěhovat kotec (zdarma), včera jsem vytáhnul auto úplně cizímu člověku po havárce z příkopu (zdarma) a teď jsem právě zachránil semestrálku z havarovaného disku člověku, kterého jsem viděl dvakrát v životě. A i to zdarma, byť mám spoustu své vlastní práce.

    O tom to ale přeci není, je to o principu. Ty studuješ, protože to tak chceš. Možná Tě k tomu vedou nějaké šlechetné pohnutky, tratíš na tom peníze a nikdy z toho nic mít nebudeš. Pokud to tak je, opravdu klobouk dolů. Ale pořád to a) děláš z vlastní, svobodné vůle, b) za peníze cizích lidí, a c) jsi jedním z velice mála lidí, který tak činí. Stále je tu velká (řekl bych markantní až ohromná) většina lidí, kteří studují pro peníze, nebo z důvodů, které zdaleka tak šlechetné nejsou. Být Robinem Hoodem grafického designu je Tvá volba, a bohužel budeš jednou z obětí systému, která doplatí na to, že se ve státě musí šetřit, a že jedním z kroků bude přiznání spoluzodpovědnosti za vysokoškolské vzdělávání studentům. Je to špatné? Subjektivně zrovna v Tvém případě ano, principielně podle mého ne. Stejně tak, jako se omezení sociálních dávek kvůli jejich nadužívání dotkne i lidí, kteří je opravdu potřebují, budeš muset, bohužel, i Ty nejspíš platit školné.

    Jsi pro to, aby školy měly více peněz na vzdělávání pouze toho spektra studentů, ve kterých je jasný potenciál? Myslíš si, že je současný stav, kdy studuje každý druhý jen proto, aby měl titul, nebo proto, že se mu jednoduše nechce do práce, i když ho hned v prváku vyhodí, rozumný? Myslíš, že je současný stav financování školství dobrý, nebo špatný?

    Asi nemá moc smysl bavit se o tom, jak to dopadne s financemi, podle mého názoru školné povede k tomu, že do škol potečou alespoň nějaké peníze navíc a že se jich rozpočtové krácení nedotkne až tak markantně. Nevím to jistě, ale upřímně v to doufám.

    Abych nezapomněl, já "barbar" studuji na FAV ZČU, zaměření Umělá inteligence a Operační systémy. V rámci školy jsem spolupracoval na několika algoritmech pro zlepšení STT systému (speech-to-text, např. titulkování sportovních přenosů pro nesylšící v reálném čase) a moje aplikace je převážně výzkumná. A platím plné školné (studium jsem musel přerušit na rok a půl ze zdravotních důvodů, měl jsem neobvyklou mozkovou meningitidu). A do toho pracuji.

    (a, jen tak mimoděk - co se týče písem, doporučuji přečíst licenci EULA k Microsoft Typography, tak jednoduché to není)




    CYBER_GEORGE: Ano? V ČR máme zastupitelskou demkoracii. Většina rozhodla, že se školné zavádět bude, jinak bysme o tom jaksi nediskutovali, ne? :-) Téměř nikdo ze studentů si nepřeje platit víc, než platí, to je snad jasné, a stejné je to i v podnikání, v zaměstnání atd. Zvolili jsme ale tak, jak jsme zvolili. Nebo snad vítězství pravice prosadila menšina? Co se týče průzkumu Eurostudent, studující vysokoškoláci jsou v našem státě (stále ještě :-) ) menšina, která navíc z velké většiny podle průzkumů volila TOP09, jež je na tom se školným všichni víme jak. :-)

    Co se týče druhé části, minimálně skripta investicí jsou. Stejně tak poplatky za vše možné, náklady na kopírování, půjčovné v knihovnách, vázání knih, materiál, pastelky atd. Tyto náklady by nevznikly, pokud by student nestudoval, jsou se studiem spjaty, a tudíž jsou investicí. Podle připravovaného systému by se ale dalo půjčit i na náklady druhotné, provozní, o kterých psal FIONOR, tedy na kolejné a stravné. To je zhoršením nebo zlepšením současného stavu? A nebo snad chceš, aby za Tebe stát platil během studia vše? Dotuje snad někdo prvňáčkovi obědy i večeře, a to i o víkendu a svátcích, jako se dotují vysokoškolská jídla (60 dotovaných jídel za měsíc)? Internet, ubytování, vše velice levné a navíc dotované (stipendia). Možnost nákupu vybavení za dumpingové ceny v rámci školních nákupů. Softwareové licence za desetitisíce pro studenta během studia zdarma. Prospěchová stipendia. Školní projekty a akce (kamarádka mohla nedávno jet zcela zdarma se školou /FF UK/ do Řecka). Výměnné meziškolní pobyty. Atd. To je snad málo? Neřeknu, kdyby někdo chtěl tržní cenu za vzdělání, jako je to ve Státech. Ale takhle... Těch 10 000 za semestr navíc je většina studentů bezproblémů schopna pokrýt ze samotného prospěchového stipendia. I já své současné školné - 17000 - pokrývám z prospěchového stipendia a mimořádného stipendia za spolupráci na fakultních projektech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam