HOOLIGAN:
Kazdy ma pravo jit studovat co chce a naopak nikdo nema pravo ho v jeho svobodne volbe jakkoli omezovat.
Tohle je krásný, leč v reálné společnosti naprosto nedosažitelný ideál, který by znamenal mj. zrušení přijímacích zkoušek, právo na vysokoškolské vzdělaní i pro osoby s notně sníženou inteligencí, povinnost státu zaplatit druhotné výdaje spojené se vzděláním studentům, kteří nemají finance ani na ně (ubytování na koleji pro studenty z chudých poměrů zdarma) a povinnost státu zařídit dostatečnou kapacitu všech oborů (včetně těch, jejichž absolventů je třeba zcela minimálně), aby je mohl studovat každý, kdo chce (v extrémním případě když se najednou 100.000 lidí v jednom roce rozhodne jít studovat egyptologii, stát musí povinně rozšířit kapacitu českých kateder egyptologie, aby to těmto lidem bylo umožněno - nemáme přece právo jejich svobodnou volbu VŠ vzdělání narušit jenom kvůli tomu, že jsou naše kapacity v tomto oboru nedostatečné).
Přesně k tomuto v současnosti směřujeme rušením či zjednodušováním přijímacích zkoušek v honbě za studenty a státními dotacemi na zapsaného studenta. A když se potom člověk rozhlídne po prvních ročnícíh - ach bože! Mě by, pokud zachováme současný trend snižování průměrné inteligence nastupujících studentů, docela zajímalo, kdo je bude v budoucnu učit. Protože co tak slýchám kolem sebe, řadu vyučujících přednášení přestává bavit (neb kdo má překřikovat tu naprosto nesoustředěnou bandu bez zájmu o předmět - ani sebelepší přednášející nestačí na někoho, komu je celá látka upřímně fuk). Já mám od příštího roku začít učit v rámci cviček z evoluční biologie a fakt se na to netěším - myslím, že mám na svých přednáškách pro laiky například v rámci festivalu fantazie soustředěnější a zvídavější publikum, než budu mít tady.
- právě tohle podle mne může školné změnit. Pokud si budu školu platit, budu za to chtít něco dostat (vzdělání) a pokud nejsem úplnej pitomec, tak mi dojde, že vzdělávání se není jednostranný proces: potřebujeme obě strany, studenta a školu. Škola má dodat co možná nejlepší prostředky ke vzdělání (skripta, přednášky, cvičení, konzultace), student má dodat aktivní zájem, pozornost, čas. Zatím mám pocit, že jsme přesně na úrovni "tsche, já mám právo si tu dělat co chci, a vy mne nemůžete omezovat. Nedokončím? Moje věc. Ale teď mne tu nechte pár let o přednáškách svačit a probírat milostný život." - Netýká se to všech, je tu stále spousta opravdu inteligentních studentů, kteří mají zájem a skutečně tu něco dělají (možná, že by jim ale více financí do školství umožnilo dělat ještě víc - třeba by mohli dostávat peníze za práci v laborce, místo aby odpoledne prodávali hamburgery), ale s otevíráním přijímačkových vrat dokořán zastoupení flákačů a "méně inteligentních" lidí roste. Když budou vědět, že je čekají splátky za studia a že tedy potřebují dosáhnout kvalitního vzdělání, které jim umožní získat lépe placenou práci, bude jejich přístup jiný. Alespoň u některých. Alespoň doufám.