• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SPEEDY: a jak jinak, nez platem chces kvalitni doktorandy na VS udrzet? v CR uz neplati, ze bys po PhD ci Mgr vyrazne vyssi sance na ziskani prace nez po bc.
    souhlasim, to by melo byt financovano oddelene, ale s urcitym kontrolnim mechanismem. napr. spousta soukromych VS nevykazuje temer zadne vedecke vysledky a bere stejne penize na studenta jako statni VS, nekdy si za to berou navic i skolne, to je absurdita.
    JELENA
    JELENA --- ---
    DUNAR_: Ne, já tu teď sedím a makám, protože chci, protože mne to baví, protože mi náš výzkum připadá zajímavej a protože když to neudělám, tak to nebude (a já chci aby to bylo). A za to, že k tomu takhle přistupuju, taky když se objeví peníze, dostanu svůj podíl - abych nemusela místo práce ve škole prodávat karbanátky. Přijde mi to naprosto spravedlivý a podobnej přístup by mi vyhovoval obecně - otázkou je, jak toho dosáhnout. Podle mne školným, které půjde katedrám, které lákají studenty, aby je tyto přerozdělily studentům, kteří něco dělají. (a vím, že takhle triviální to nebude, ale to školné mi přijde jako první krok správným směrem; co se stane pak... uvidíme.) Jako správný směr by mi naopak nepřišlo vzít školné a rozházet ho paušálně mezi ty, kteří dneska mají málo - bez ohledu na to, co za to odvádějí a odvedou. To je školné na nic (rozhází se zbytečně). V takovém případě bych byla proti.


    SPEEDY: Jestli tě to uklidní, tak od října nastupuju ještě na jednu školu - do bakalářského studia. Pokud se školné schválí a pokud se nenechám vykopnout, minimálně do navazujícího mne potom čeká. Nechci od nikoho nic, co bych nebyla ochotná zaplatit sama.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DUNAR_: Ja jsem proti placeni skolneho obecne, jen mi prijde usmevne, ze doktorandi by chteli po bakalarich a magistrech platit skolne a sami ne. Samozrejme chapu, ze v CR je jiny system i na tom doktorandskem studiu. Dulezite je hlavne oddelit vyuku od vyzkumu. To jsou dve veci, ktere spolu sice uzce souvisi, ale mely by byt financovany nezavisle na sobe.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SPEEDY: ja nejsem v zasade proti britskemu systemu, ale vychazi z jine tradice a potreboval nejaky cas k tomu, aby se to vyvinulo. dulezite je reformovat financovani vedy tak, abychom tu vedu jako takovou neposkodili.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: to platí jak kde, já tomu moc nevěřím. spis je to takova hezka fraze na uklidneni vlastnich pochybnosti.
    nejde o kvalitu výzkumu, ale o body do RIV...
    menici se pozadavky zhora maj ten hnusnej dusledek, ze moc nedochazi ke zvyseni vlastni efektivity a kvality prace, ale k vetsimu odirani tech nize. proto mame mnoho doktorandu, proto klesa kvalita vyuky, atd. proto tam ted sedis a makas.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DUNAR_: Treba v Anglii bys zaplatil klidne az £20 tisic rocne. Jedina sance, jak se tomu vyhnout a jeste ziskat nejake penize na zivot, je podilet se na vyzkumu, ktery financuje jedna z grantovych agentur v Britanii, ktera za tebe zacaluje skolne a da £15 000 na zivot. Samozrejme si u toho muzes vydelavat bokem i primo na skole (ucit, opravovat testy, hlidat u zkousek...).
    JELENA
    JELENA --- ---
    DUNAR_: já to beru tak, že tady to taky můžeš dostat - když vymejšlíš dostatečně dobrej výzkum a dostatečně dobře žebráš (tj. píšeš granty)... (samozřejmě že to není ideální, ale nenapadá mne, jak to dělat líp. A fakt nevím, co bychom si tu počali s polovinou doktorandů, nezvládáme ani takhle - momentálně sedím ve škole a dodělávám něco, co má být ráno hotové. A to ten doktorand ani nejsem.)
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: treba v nemecku bys jako PhD dostala za stejnou praci, co delas tady, treba 1500 E / mesic...
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: doktorandu by se mela vzit polovina a platit jim dvojnasobek. neni to ale realne, protoze na VS jsou dost casto manazersky nekompetentni, takze potrebujou tu levnou pracovni silu, aby to, co neumi lepe zorganizovat, odedrela.

    SPEEDY: doktorand ma mit normalni plat. kdyz dostane grant nebo uci, tak se te skole vyplati.
    JELENA
    JELENA --- ---
    SPEEDY: měli by se podílet všichni doktorandi = všichni by měli dostat zaplaceno (byť imho ne 15000). Pokud by platili školné, peníze by se jenom přesouvaly tam a zase zpátky - není lepší jim nechat současný mizerný plat a na oplátku nechtít peníze od nich? Nevím, jak je to nastaveno v zahraničí; u nás musí student na řadě škol povinně odučit nějaká cvičení a těžko po něm můžeš chtít, aby si platil za možnost pracovat. Pokud by magisterští a bakalářští studenti také ve škole zároveň povinně pracovali, imho by bylo nevhodné chtít školné i od nich - svou investici by si odpracovali.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    FLIXONASE: haha, mam podobne zkusenosti, takže mohu pouze inteligentne prohlasit, ze to je na hovno a nelepsi se to.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    JELENA: Doktorand je stale student, jestli se podili na vyuce, ma za to dostat zaplaceno, jestli se podili na vyzkumu, ma mit podil z grantu. Ale jako student stale vyuziva sluzeb skoly. V zemich, kde se plati skolne, se plati skolne i za doktorandske studium zcela bezne.
    JELENA
    JELENA --- ---
    SPEEDY: doktorand se už podílí na chodu školy (vede praktika, bakalářky, pracuje ve výzkumu). Tam už školné není na místě - naopak, je to levná pracovní síla :)
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    FLIXONASE: Jsi i pro skolne pro doktorandy?
    JELENA
    JELENA --- ---
    FLIXONASE: To teda nevím, kdo by třeba u nás vedl bakalářky. Mně ji vedl profesor a jsem tomu ráda. Pokud chce, proč ne. Btw. já jsem si napsala grant a přiklepli mi ho s 60.000 na rok jenom na můj plat. Jde to... A články, no, my bojujeme s mezioborovostí našeho výzkumu, ale stejně čas od času něco někam procpem - já jsem teprve ve čtvrťáku, ale už bych měla mít jednu publikaci společnou s mým školitelem na cestě a na dalších dvou se pracuje s dalšími kolegy... asi to taky občas chce trochu sebezapření a práci na něčem jiném, než je primárně mojí oblastí. Já letos psala žádost o GAČR na svého šéfa a kolegovi jsem ji celou překládala - takže když aspoň nějakou dostaneme, budu na výplatní pásce. Taky bych si mohla říct, že to není moje práce, a dělat jenom na svém výzkumu, ale pak nemůžu fňukat, že nemám peníze... Mně se tohle vůbec tak nějak nelíbí - přece pokud se seženou grantové peníze pro laborku, tak není problém, aby šéf přerozděloval peníze i podle toho, kolik práce mu díky snaze doktorandů ubylo s bakalářkami. Ale nařizovat to shora? Proboha proč?

    Osobně bych byla velmi nakloněná tomu, aby se zvýšil příliv peněz právě do těch grantů atd. - aby lidi, co skutečně dělají rozumný výzkum, mohli být slušně zaplaceni (a aby si šéfové laborek mohli držet své výzkumné doktorandské týmy). To by mělo jít ze školného a jistě by to velmi zlepšilo situaci. Ale defaultně to rozhazovat doktorandům ani náhodou (a to se na doktorandský sama chystám za rok nastoupit).


    GREATDRAKE: Promiň, už jsem to měla rozepsané, když jsem si všimla tvého příspěvku, tak to ještě odešlu (protože si myslím, že to s tématem přeci jenom souvisí), ale dál už mlčím :)
    FLIXONASE
    FLIXONASE --- ---
    GREATDRAKE: Chci tím vyjádřit pouze to, že jsem pro školné, které nebude nahrazovat peníze od státu, ale bude doplňovat tyto prostředky a zároveň půjdou tyto prostředky do rozvoje lidských zdrojů a podporu studentů - stipendia (pokud nemáš peníze, tak buď makej a nebo se dobře uč) a snížení poměru pedagog:student.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    FLIXONASE:
    JELENA:

    je to sice dozajista zajímavé téma, ale z hlediska školného na VŠ poněkud okrajové.
    JELENA
    JELENA --- ---
    FLIXONASE: do velké míry s tebou souhlasím, ale 15.000 bych doktorandovi defaultně fakt nedávala (ne na každé škole je toho k vedení tolik a aktuálně mám zkušenosti třeba s doktorandy, kteří dělají kulové a mají tu z nás nejvíc, právě kvůli tomu stípku) - spíš bych rozšířila možnosti získávání grantů. Když má někdo dobré téma na dizertaci, měl by mít šanci na to dostat peníze a doktorandské stipendium mít právě jako odměnu za to, že se mimo dizertace věnuje i nějaké té činnosti navíc (vedení bakalářek) apod.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    V záhlaví je nová anketa...
    Stará, uzavřená je k nalezení na homepage.
    FLIXONASE
    FLIXONASE --- ---
    Pokud bych se k tomu mohla vyjádřit z pohledu doktorandky v druhém ročníku.
    Problém s VŠ je v málo penězích. Kdyby nastala situace, že škola dostane stejné množství peněz a k tomu si studenti budou dle školy "dofinancovávat" vzdělání, tak by se kvalita určitě zvedla. Dám pár postřehů.

    - Jako doktorandka se dostanu na stipendium 6 750 kč (při složení všech zkoušek). Z toho se opravdu vyžít nedá, takže musím ještě pracovat. Čim více budu pracovat, tim méně se budu věnovat své disertační práci a vědecké činnosti. Na starosti mám 3 bakaláře a 2 diplomanty.
    - Ostatní na katedře mají cca 35 bakalářek a 30 diplomek (na plný úvazek) - kvalita tím velice klesá, ale problém je, že nejsou peníze na další lidi a dát to doktorandům nejde, protože za ty peníze to po nich nikdo nemůže chtít.

    Jako řešení tohoto problému bych viděla více peněz pro doktorandy - min. 15 000 měsíčně a přesunout na ně všechny bakalářky. Pedagogové na plný úvazek by měli mít pouze diplomky (předpokládá se vyšší kvalifikace) a témata vypisovat na téma disertačních prací, případně předmětů, které učí.

    Teď jsem četla, že škrty nejvíce zasáhnout doktorandy. Tohle opravdu neni dobrý nápad. Doktorandi by se měli věnovat disertační práci a psát články. Pokud nebudou mít mín. 15 000 měsíčně, tak buď jsou živený rodičema (což v 28, kdy se končí) neni asi ideální a nebo u toho budou pracovat a pak se disertační práce a články (hodnocení školy dle VaV) nepíšou.

    Dle mého je na VŠ pro potřeby provozu peněz dost, ale je potřeba přifinancovat v oblasti peněz pro lidské zdroje. (S tím související kontrola - články do impaktovaných časopisů, publikace, další studium PhD. atd. )

    Já to vidim tak, že je málo peněz, proto se nabere co nejvíce studentů na které neni čas a zkoušení atd. je formou testu a to ještě ze znalostí a ne z porozumění, protože na osobní zkoušení při takovém počtu studenti : lektorům neni čas.

    Takže já jsem pro školné (ne vysoké), ale nenahrazovat tim peníze od státu, ale dofinancovat lektory, kteří budou vykazovat svoji činnost (veřejně na stránkách školy).
    Tim se bude moct student i více rozhodnout, ke komu půjde na přednášku, ke komu půjde na školu atd., ale v současném stavu, kde vyhodíme studenta z předmětu ve 4. ročníku a pak už za něj nemůžeme tedy dostat jako katedra peníze v 5. ročníku u další zkoušky je prostě nesmysl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam