• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    BOBR
    BOBR --- ---
    IVANA_ANAVI: Tak proč zavádět to, co nefunguje na soukromých VŠ do veřejných? Proč přibližovat veřejné soukromým? Nebo jak jinak si tedy vysvětlit ta očekvání od finanční spoluúčasti studentů?

    Pokud vím, myslím, že to byl Munichův návrh, uvažovalo se o využití ČMRB, nějaký centrální orgán (podle Matějů bydou náklady na zavedení systému by oko tak 5 mld.) tam je. Otázka je, když tak koukám jak se přemýšlí o důchodové reformě, jestli to nakonec nedají soukromým bankám - s nečím spekulovat musí, ne :-)? (poslední věta je samozřejmě vtip, proč bychom měli v roce 2011 být nedůvěřiví k neviditelné ruce bankovního trhu?).

    Pokud už školné, tak bych jeho vybírání soukromými bankami nepodpořil - stejně by jim 100% ručil stát.. Stačí ty bail-outy, co už jsou teď.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    BOBR: Myslím, že se uvažovalo či uvažuje o tom, že půjčky budou poskytovat speciální banky, aby se nestalo, že se bude chtít někdo na studentech obohatit.

    Ad soukromé školy: Nerada paušalizuji, nicméně si myslím, že důvod, proč drtivá většina soukromek není schopna konkurovat školám se zaběhnutou tradicí je a) malý počet internistů, b) žádný prováděný výzkum, c) jsou zřizovány jako pouhý podnikatelský záměr s cílem rychlého vysátí peněz ze zákazníků, což jen podporují líbivé populistické slogany, např. "Získejte diplom z ekonomie. Studium bez matematiky" (Rašínova vysoká škola), "Přijetí bez přijímacích zkoušek" (už ani nevím která) nebo "Studium v anglickém jazyce akreditované prestižní Nottingham Trent University" (jsem se musela smát slovu "prestižní"... Kdo zná britské prostředí, tak ví). Nepředpokládám, že se zisk nějak závratně investuje do zkvalitnění výuky, navíc ty školy ještě získávají dotace od státu, takže je to akorát super byznys...
    BOBR
    BOBR --- ---
    GREATDRAKE: Zdravím, jasně, pokusím se.

    Když se podíváš na situaci na gymplech, vidíš, co pokles kohort dělá - je prostě méně uchazečů, a ty gymply už berou každého, aby si udržely počet studentů na který dostávají finance - systém posílá peníze za studentem, kvantita je rozhodující. Ditto VŠ.

    Tam ale ještě započítat nárůst jejich počtu. Například v mém maturitním roce bylo VŠ o méně a uchazečů o dost více - stačí se podívat na dynamiku poměru uchazečů/přijatých. Tehdy někteří mí kolegové "skončili" na soukromých VŠ - jinde místo nebylo. Teď by se dostali na veřejné VŠ, odtud argument o zájmech soukromých VŠ zlikvidovat konkurenci, která je "zadarmo". Soukromé školy zavedením školného nemohou vůbec nic ztratit.

    Pokud dobře čtu BK TV, a že jsem to dílko četl nejméně pětkrát, tak školné má motivovat studenty k lepším studijním výsledkům, má vést k tomu, že si vybírají školy s dobrou uplatnitelností a mají tam být profíci z praxe, špičkový servis a akademici. Když pominu osobní zkušenost mou a mých kolegů se učením v soukromém sektoru, tak ani statisticky to moc nesedí. Kdyby to tak bylo, soukromé školy by za ty dvě dekády, co to tam funguje měly být na špičce. Nemám ale pocit, že by z Valenčíkovy (viz isea.cz) VŠFS chodily špičky a ani ve vědě je moc vidět není - nebo se pletu?

    Já vítezství ohledně školného poměřuji zlepšením servisu VVŠ. Pokud bychom se podívali ještě na jiné věci než školné (zamýšlené omození pravomocí studentů v samosprácvách či plánované povolení převést polovinu stipendijního fondu, který se jinak má rozdělovat mezi studenty), tak studenti z toho moc dobře nevychází. Zpět k financím - jistěže se mě můj student zeptat, proč pochybuji o školném, když mi to zvýší plat. To neříkám jako žert, taková představa existuje v mnoha hlavách, i akademických. Já jsem jen neslyšel, o které pasáže BK TV či jiných reformních dokumentů se opírá.

    Poslední věc ke školnému - velmi nerad bych byl, aby je zaváděl současný ministr, který byl ochoten poměrně silou protlačovat tak nesystémový (a v praxi neproveditelný) krok jako je zápisné. To opravdu nesvědčí o tom, že by věděl, co dělá...a když už školné, tak ať to dává smysl, na tom se snad shodneme, ne?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: mohl bys prosím osvětlit tuto část? "Dalším jasným vítězem budou soukromé VŠ, které nám tak zářně ukazují oblažující efekty školného. Zbaví se tak levnější konkurence."

    Neb je to dost nesouvisející tvrzení, které z ničeho neplyne. (a je docela prapodivné)

    .Bohužel, vítěze zatím nevidím ani mezi studenti, ni mezi akademiky.

    Oh well.. asi je to tím, čím poměřujeme vítězství - což bude dosti odlišné....
    BOBR
    BOBR --- ---
    Souhlasím s tím, že otázka školného je ideologická, jako každé politikum - pokud nechceme politiku bez řádu idejí, tedy byrokracii či technokracii (i když náš národ má nejradši úřednické vlády, které si nevolil a láskyplně vzhlíží k feudálním titulům). Z toho ještě neplyne nic špatného - říci, že vzdělání je takové povahy, že by mělo být občanům nabízeno bez toho, aby za něj museli přímo platit, to je stejná ideologie, jako říci, že vzdělání je služba jako každá jiná. Souboj ideologií je legitimní a nutnou součástí demokracie a politické svobody. Že u nás pojem ideologie nechápeme, to už přestává být rozumně vysvětlitelné.

    Ale je tu i technický rozměr školného. Jako student/asistent si dokáži spočítat, že školné dejme tomu (nikdo stejně nikde neřekl závaznou částku) dvacet tisíc ročně stejně neřeší to, jak jsou VŠ podfinancovány a zadluženy (na stáří budov, nedostatečném vybavení, nízkých platech...). Bere se jako fakt, že VŠ neumí hospodařit. No, já nevím, ale nárůst studentů za posledních dvacet let rozhodně nebyl kopírován násrůstem financí. Takže ten výkon asi nebude tak zlý. Zavedení školného, zvláště únosně nízkého, povede ke zklamání, a to zejména, bude-li odložené (efekt se dotaví později, stát nadto ponese náklady). Jediný, kdo jasně vyhraje budou banky - v tom má Keller pravdu, ty opravdu nemohou než vyhrát. Což není nutně zlé, ale měli bychom si tohoto zájmu být vědomi. Dalším jasným vítězem budou soukromé VŠ, které nám tak zářně ukazují oblažující efekty školného. Zbaví se tak levnější konkurence.Bohužel, vítěze zatím nevidím ani mezi studenti, ni mezi akademiky.

    Plýtvá se na tom, že VŠ, resp. studijních oborů je moc - to taky proto,že každá VŠ chce být univerzitou, a tak chce pokrývat pestré spektrum oborů a hlavně všechny stupně studia. Tady je to na akreditační komisi. Máme 54 univerzit, zrušit pět, ony dvě milardy, o které se nedávno hrálo by byly na stole (v českých). Pro hovoří i ukazatel počtu VŠ na hlavu, plus demografický trend (slabší kohorty).

    Pokud jde o školné a objem veřejných financí, myslím 1) že nemá smysl o zavedení školného uvažovat dokud se nedostaneme nad průměr OECD; 2) novela VŠ zákona by měla kodifikovat právě to svázání školného s výdaji na VŠ a hlavně jasně určit stropy/cesty zvyšování.

    Rozhodně netrpím romantickým obdivem nad studenty na barikádách, ale v té GB se jim prostě nelze divit, to je podfu(c)k.

    Blíže ke školnému píši zde: http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-45940070-skolne-nesmi-i-nadale-byt-bianco-sekem
    QUICK
    QUICK --- ---
    HARRY_RADAR: "bud si myslim, ze bychom meli plne dotovat jistou skupinu obyvatel a jejich budouci nadprumerne prijmy, anebo si myslim, ze je fer, aby to tihle lidi statu (neboli spolecnosti, pokud nebudu prehnane cynicky) splatili."

    Pokud tato skupina bude opravdu mit vyssi prijmy, tak svoje vzdelani splati statu na danich v budoucich letech.


    Me by osobne zajimal postoj studentu odporcu skolneho. Jaky je jejich duvod pro studium na vysoke skole? Predpokladam, ze maji nejaky cil/sen/vizi, ktereho chteji dosahnout. Dale co (kolik) jsou ochotni obetovat dosazeni tohoto cile? Pokud nejsou ochotni obetovat penize, jsou ochotni obetovat svuj cas?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GAARQ: To ale již není, při vší úctě, tématem tohoto klubu.

    Má poznámka původně směřovala z pocitu, že je zde nemalá kategorie lidí, kteří vnímají školné jako "normální", jeho absenci pak coby jev negativní a zavádění školného jako něco, co jen uvádí stav věcí do přirozeného řádu. A druhá nemalá kategorie je těch, kteří naopak berou školné na vš apriori jako špatnou věc a proto se proti jejímu zavedení bouří.
    V obou případech jde hodně o vztah ke vzdělání jako takovému, o názor k čemu slouží, o nějaký vztah k strukuře společnosti a ekonomika školství je dle mého soukromého názoru v té argumentaci spíše zástupným argumentem, nežli hlavním.
    A samozřejmě nelze opomenout (a jak rád bych to učinil) ty, kteří prostě jen automaticky negativně reagují na jakoukoli institucionalizovanou přímou platbu.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GREATDRAKE: mám-li být upřímný, rád bych věřil, že neplatí na většinu. ale já vidím jen (informačně dostupné) výjevy a ty nejsou zrovna optimistické. jen mám obavy, že s postupujícím časem, smýváním rozdílu mezi "pravicí" a "levicí", postupující demagogizací a populizací politiky se skutečně časové horizonty vzdálenější než 4 roky stávají pro většinu politiků nezajímavé. já se politiky přímo účastnil jen v roce 1990 a pak jsem z ní utekl.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GAARQ: Inu vpravdě jsem se spíše uskrovnil na tuto debatu - kde debatující za ekonomické nástroje maskují, často špatně, svou ideologickou optiku :)

    --a pokud bych měl pocit, že Tvá poslední věta platí na většinu či všechny politiky, asi by tato debata neměla ale vůbec žádný smysl.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GREATDRAKE: a co v rozhodování politiků není ideologií? oni jsou schopni udělat ideologii i ze způsobu rozbíjení vajec na měkko, n'est-ce pas, monsieur swift? ;) jak odlišit školné, jako pozitivní motivační nástroj pro studenty i VŠ, od školného, jako vyděračského nástroje špatných vlád?

    ovšem s tezí, že školné přinese do VŠ více peněz tak či onak, nesouhlasím. vlády si moc dobře spočítají, aby pak daly jen tolik, aby pokryly rozdíl mezi minimální potřebou a vybraným školným. v tom lze našim vykutáleným politikům věřit 100%. důsledky investic do vzdělání se projeví dlouho po skončení funkčních období politiků a proto je nezajímají. důležité je krást teď a tady.
    HARRY_RADAR
    HARRY_RADAR --- ---
    RUDOLF: Po pravde nechapu Tvou poznamku, protoze na zadne takove zaruce muj argument nestoji. A mimochodem, kde mam zaruku? Nikde. S velikou opatrnosti (!!) bych mozna rekl, ze se statni financovani jeste bude snizovat.

    Ale to uz nesouvisi s otazkou skolneho, ale s politickymi predstavitely tehle zeme a jejich prioritami. Snad vsichni poradci, kteri doporucuji skolne zaroven nalehaji na to, aby se statni financovani zvysilo. Proc se tak nedeje? Chyba tvurcu skolneho to zajiste neni.

    A skolne je samozrejme do jiste (!) miry zalezitosti ideologie: bud si myslim, ze bychom meli plne dotovat jistou skupinu obyvatel a jejich budouci nadprumerne prijmy, anebo si myslim, ze je fer, aby to tihle lidi statu (neboli spolecnosti, pokud nebudu prehnane cynicky) splatili.

    Fakt, ze skoly jsou tezce podfinancovane, ale nestoji na zadne ideologii. Vyssi skolne, vice penez. At uz statni dotace stoji, snizuji se anebo rostou.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RUDOLF: takže se shodnem na tom, že školné je záležitost ideologie? :)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    HARRY_RADAR: 1.) a kde máš záruku, že v dalších letech stát opět nesníží rozpočet škol? tj. to je jen ilusorní řešení.
    2.) nejsem proti školnému, ale jestli školné tak ve státem bohatě podporovaném školství. Do té doby viz. bod jedna. nevěřím že současné kroky vedou k zlepšení situce na vš.

    a nšco na rozveselení:
    YouTube - Simpsonovi - Doktorandi 2
    http://www.youtube.com/watch?v=nHtUcK_Q3uA
    HARRY_RADAR
    HARRY_RADAR --- ---
    FEDAJKIN: Teoreticky bych neco mohl napsat, kdybych nasel nejaky cas, ale neshodovalo by se to uplne s linii Bile Knihy.

    Duvody pro skole jsou predevsim dva: 1) je potreba navysit financovani skol a statni pokladna to proste neudela (a nema smysl momentalne filosofovat od duvodech), 2) neni fer, aby stat dotoval vysokoskolske vzdelani strednim/vyssim tridam - je spravedlive, aby se na tom podilely (a klidne az po dokonceni studia). Ideje ohledne mentalit skol ci studentu muzou mit neco do sebe, ale je to hodne spekulativni. Co se tyce "trzniho vyberu" predmetu, jsem tomu ponekud skepticky - predevsim ve chvili, kdy je skolne (a MUSI byt) s odlozenym kontingencnim splacenim. Jenze to je nesmysl, ktery by se asi nemel rikat moc nahlas, protoze jinak to neoliberalni vladni ideologove seskrtnou a dostaneme totalne asocialni verzi zapisneho. Naopak duvody proti nejsou v podstate zadne (s Kellerem nesouhlasim).
    Tohle sice neni psano jako obhajoba skolneho, ale tematu se to dotyka: http://www.studak.cz/skolne-mi-nevadi/

    Jinak clovek, co by dokazal na obhajobu skolneho napsat nejlepsi clanek, je pravdepodobne Dan Munich (NERV, Cerge). Mohlo by to stat za zkousku, ackoli je tak vytizeny, ze na to asi nebude mit cas vubec. Jeho vyhoda je, ze askoli se pohybuje 'v centru deni', dokaze psat clanky v neideologickem podani & srozumitelneji, nez to dela treba BK plna nicnerikajici sociologicke hantyrky.
    Nemam ted cas hledat, ale napriklad tady v tom clanku se neco o jeho myslenkach najit da: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/daniel-munich.php?itemid=10073

    MSMT & ISEA jinak vytvorily webovou stranku ohledne studentskych pujcek, kde taky obcas uverejnuji nejake clanky k tematu: http://www.reformy-msmt.cz/financni-pomoc-studentum/category/sekce/clanky
    V ISEA je asi nejlepsi obratit se na Simonu Weidnerovou (zase ze stejneho duvodu jako u D.M.).

    Klidne odpovidej do posty.
    BOBR
    BOBR --- ---
    FEDAJKIN: Tak třeba někdo s Britskou zkušenosti :-)) Ne, teď vážně - ideologem školného je Petr Matějů a jeho tinktank ISEA.cz, tam bych se obrátil. Dělá a dělalo tam spooouusta mooc zajímavých lidí. Taky je zajímavé, kde všude pracovali. Ty si vygoogli a oslov. Mě by taky zajímalo, kde vidí ty klady. Fajný dokument je taky Bílá kniha terciárního vzdělávání, i tam leccos najdeš. Pravda, sice to neustálo kritiku, ale pořád to tam je.
    REK11
    REK11 --- ---
    FEDAJKIN: mno podle mě za současného stavu školství nezbývá než souhlasit-myslím tím způsob financování,podfinancování v sektoru atd....
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Ahoj, neměl byste někdo zájem napsat (či doporučit člověka na) článek s důvody pro-školné? Keller u nás napsal článek velmi ostře vyhraněný proti ( http://www.izun.eu/jiny-svet/351-prof-keller-pro-izun-take-anglicane-mivali-nizke-skolne ) a bohužel není nikdo (asi krom mšmt:), kdo by dokázal napsat článek s argumenty proč je školné dobrý nápad. Měl by někdo zájem?
    BOBR
    BOBR --- ---
    Co mohou čekat vysoké školy od této vlády? Otevřený dopis ministru školství | Nezařazené - sladek.blog.respekt.ihned.cz
    http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-48261210-co-mohou-cekat-vysoke-skoly-od-teto-vlady-otevreny-dopis-ministru-skolstvi

    Uvidíme, odpoví?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Nick Clegg getting a good kicking? Could anything be more joyous? | David Mitchell | Comment is free | The Observer
    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/nov/28/student-protests-tuition-fees-clegg
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    GREATDRAKE: nějak víc konkrétně, vyjma toho že se trochu opakuje?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Žel Jan Keller není schopen překročit vlastní stín...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam