• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    JELENA
    JELENA --- ---
    LUBOB: z mých zkušeností například mezi těmi nejvlivnějšími: rodiči. [taky jsem matku pekelně zklamala, když jsem striktně odmítla medicínu i ekonomku] Potom mezi lidem na gymplech [jenom s gymplem se neuplatníš!], potom mezi lidem z odborných SŠ s maturitou [bacha, dneska už všude chtěj vejšku!], a potom mezi lidem z odvětví, kde to dříve stačilo bez VŠ, ale dneska máš bez ní postup téměř vyloučen [policie, zdravotní sestry apod.]. Budeš se divit, ale "veřejné mínění" je v tlaku na pokus o vejšku značně vlivné... (a kdybys mi náhodou nevěřil, klidně se poptej mezi uchazeči o soukromé ekonomky, kteří se nedostali na VŠE).
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    V současné době, kdy se všude hlásá, jak každej nutně povinně musí mít vejšku, nejlépe ekonomickou...


    ehm, kde se to hlasa? radio jerevan?

    JELENA
    JELENA --- ---
    BOBR: Argument to možná je, ale v téhle debatě naprosto irelevantní. V současné době, kdy se všude hlásá, jak každej nutně povinně musí mít vejšku, nejlépe ekonomickou, se ti, kdo nemají dostatečné schopnosti na normální VŠ, zato mají bohaté rodiče, hlásí na soukromé školy. A podle toho to taky vypadá. Ano, na soukromých školách je školné... a spousta blbů. Ale to je korelace, ne příčina a následek. Ukázal jsi, že školné nefunguje na zoufalce. Big surprise. A dál? (Upřímně zrovna Valenčíka, což je zatraceně chytrej chlap, obdivuju, že má žaludek tam ty bandasky trpět... podle toho, co líčí pár známých vyučujících ze zmíněné školy, bych tam osobně nevydržela bez použití fyzických trestů na studenty).
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: Žel obávám se, že toto je argument v debatě o školném na státních školách stejně nepoužitelný jako špatné výsledky studentů neplatících (díky jejich specifické situaci) školné v zemích, kde je placení školného normou.
    BOBR
    BOBR --- ---
    Ze seriálu o úspěšných soukromých školách, kde školné zaručuje motivované a uplatnitelné studenty:

    Univerzita Jana Amose Komenského má problém! Nesmí přijímat studenty! - tn.cz
    http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/univerzita-jana-amose-komenskeho-ma-problem-nesmi-prijimat-studenty.html

    Další extrémní odměny u Dobeše: mluvčí za 130 tisíc | Česká pozice
    http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vzdelavani/dalsi-extremni-odmeny-u-dobese-mluvci-za-130-tisic

    Já myslím, že skutečnost je nejlepším argumentem.
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    BOBR: díky.
    BOBR
    BOBR --- ---
    CISLO42:
    Ano, je to jiz zde řečený think-tank ISEA.cz, tam se obraťte. Z jejich WWW:

    ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy

    K Červenému vrchu 6, 160 00 Praha 6
    Telefon a fax 420 220 612 342, e-mail: info@isea.cz
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    Nevíte o nějaké organizaci nebo sdružení, pokud možno se sídlem v Praze, která je pro zavedení školného a obhajuje ho?
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    BOBR: uplny souhlas a mel bych drobnou poznamku k tem studijnim oborum. Situace je bohuzel takova, ze minimalne nektere ty VS nemaji moc na vyber pokud vubec chteji prezit (system je v tomto ohledu dle meho nazoru nastaveny uplne spatne). Ja to nakonec zazil na "vlastni kuzi", protoze moje alma mater byla sveho casu jedina skutecne specializovana (na konketni obor) fakulta v cele CR s neuveritelne vysokou kvalitou vyuky. Nanestesti to samo o sobe nestacilo a tak za nekolik let doslo k transformaci na klasickou prirodovednou fakultu se vsim co k tomu patri, samozrejme vcetne rozsireni nabidky o dalsich X oboru. :( Ac mnozi s tim nesouhlasili, jenze finance...

    Netreba asi dodavat, ze kvalita vyuky na tech dalsich oborech uz bude nekde trochu jinde (cimz se nechci nikoho dotknout) a predevsim uz nikdy nepujde o tak vyberovou VS jako kdysi, coz puvodni myslence myslim hodne ublizilo a to nakonec i z hlediska propagace a prilakani novych studentu (na coz jsem ostatne opakovane upozornoval), jelikoz prirodovednych fakult je v CR kolik, ale my driv byli unikat...
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    BOBR: Nevidím důvod, proč by to nemělo fungovat - pokud nebude za státními školami stát nějaký ten "zlý podnikatel" - což nebude, protože se nejedná o soukromý sektor (to ovšem nevylučuje možnost, že škola bude špatně hospodařit, nicméně špatně hospodařit můžou školy již dnes).
    BOBR
    BOBR --- ---
    IVANA_ANAVI: Tak proč zavádět to, co nefunguje na soukromých VŠ do veřejných? Proč přibližovat veřejné soukromým? Nebo jak jinak si tedy vysvětlit ta očekvání od finanční spoluúčasti studentů?

    Pokud vím, myslím, že to byl Munichův návrh, uvažovalo se o využití ČMRB, nějaký centrální orgán (podle Matějů bydou náklady na zavedení systému by oko tak 5 mld.) tam je. Otázka je, když tak koukám jak se přemýšlí o důchodové reformě, jestli to nakonec nedají soukromým bankám - s nečím spekulovat musí, ne :-)? (poslední věta je samozřejmě vtip, proč bychom měli v roce 2011 být nedůvěřiví k neviditelné ruce bankovního trhu?).

    Pokud už školné, tak bych jeho vybírání soukromými bankami nepodpořil - stejně by jim 100% ručil stát.. Stačí ty bail-outy, co už jsou teď.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    BOBR: Myslím, že se uvažovalo či uvažuje o tom, že půjčky budou poskytovat speciální banky, aby se nestalo, že se bude chtít někdo na studentech obohatit.

    Ad soukromé školy: Nerada paušalizuji, nicméně si myslím, že důvod, proč drtivá většina soukromek není schopna konkurovat školám se zaběhnutou tradicí je a) malý počet internistů, b) žádný prováděný výzkum, c) jsou zřizovány jako pouhý podnikatelský záměr s cílem rychlého vysátí peněz ze zákazníků, což jen podporují líbivé populistické slogany, např. "Získejte diplom z ekonomie. Studium bez matematiky" (Rašínova vysoká škola), "Přijetí bez přijímacích zkoušek" (už ani nevím která) nebo "Studium v anglickém jazyce akreditované prestižní Nottingham Trent University" (jsem se musela smát slovu "prestižní"... Kdo zná britské prostředí, tak ví). Nepředpokládám, že se zisk nějak závratně investuje do zkvalitnění výuky, navíc ty školy ještě získávají dotace od státu, takže je to akorát super byznys...
    BOBR
    BOBR --- ---
    GREATDRAKE: Zdravím, jasně, pokusím se.

    Když se podíváš na situaci na gymplech, vidíš, co pokles kohort dělá - je prostě méně uchazečů, a ty gymply už berou každého, aby si udržely počet studentů na který dostávají finance - systém posílá peníze za studentem, kvantita je rozhodující. Ditto VŠ.

    Tam ale ještě započítat nárůst jejich počtu. Například v mém maturitním roce bylo VŠ o méně a uchazečů o dost více - stačí se podívat na dynamiku poměru uchazečů/přijatých. Tehdy někteří mí kolegové "skončili" na soukromých VŠ - jinde místo nebylo. Teď by se dostali na veřejné VŠ, odtud argument o zájmech soukromých VŠ zlikvidovat konkurenci, která je "zadarmo". Soukromé školy zavedením školného nemohou vůbec nic ztratit.

    Pokud dobře čtu BK TV, a že jsem to dílko četl nejméně pětkrát, tak školné má motivovat studenty k lepším studijním výsledkům, má vést k tomu, že si vybírají školy s dobrou uplatnitelností a mají tam být profíci z praxe, špičkový servis a akademici. Když pominu osobní zkušenost mou a mých kolegů se učením v soukromém sektoru, tak ani statisticky to moc nesedí. Kdyby to tak bylo, soukromé školy by za ty dvě dekády, co to tam funguje měly být na špičce. Nemám ale pocit, že by z Valenčíkovy (viz isea.cz) VŠFS chodily špičky a ani ve vědě je moc vidět není - nebo se pletu?

    Já vítezství ohledně školného poměřuji zlepšením servisu VVŠ. Pokud bychom se podívali ještě na jiné věci než školné (zamýšlené omození pravomocí studentů v samosprácvách či plánované povolení převést polovinu stipendijního fondu, který se jinak má rozdělovat mezi studenty), tak studenti z toho moc dobře nevychází. Zpět k financím - jistěže se mě můj student zeptat, proč pochybuji o školném, když mi to zvýší plat. To neříkám jako žert, taková představa existuje v mnoha hlavách, i akademických. Já jsem jen neslyšel, o které pasáže BK TV či jiných reformních dokumentů se opírá.

    Poslední věc ke školnému - velmi nerad bych byl, aby je zaváděl současný ministr, který byl ochoten poměrně silou protlačovat tak nesystémový (a v praxi neproveditelný) krok jako je zápisné. To opravdu nesvědčí o tom, že by věděl, co dělá...a když už školné, tak ať to dává smysl, na tom se snad shodneme, ne?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: mohl bys prosím osvětlit tuto část? "Dalším jasným vítězem budou soukromé VŠ, které nám tak zářně ukazují oblažující efekty školného. Zbaví se tak levnější konkurence."

    Neb je to dost nesouvisející tvrzení, které z ničeho neplyne. (a je docela prapodivné)

    .Bohužel, vítěze zatím nevidím ani mezi studenti, ni mezi akademiky.

    Oh well.. asi je to tím, čím poměřujeme vítězství - což bude dosti odlišné....
    BOBR
    BOBR --- ---
    Souhlasím s tím, že otázka školného je ideologická, jako každé politikum - pokud nechceme politiku bez řádu idejí, tedy byrokracii či technokracii (i když náš národ má nejradši úřednické vlády, které si nevolil a láskyplně vzhlíží k feudálním titulům). Z toho ještě neplyne nic špatného - říci, že vzdělání je takové povahy, že by mělo být občanům nabízeno bez toho, aby za něj museli přímo platit, to je stejná ideologie, jako říci, že vzdělání je služba jako každá jiná. Souboj ideologií je legitimní a nutnou součástí demokracie a politické svobody. Že u nás pojem ideologie nechápeme, to už přestává být rozumně vysvětlitelné.

    Ale je tu i technický rozměr školného. Jako student/asistent si dokáži spočítat, že školné dejme tomu (nikdo stejně nikde neřekl závaznou částku) dvacet tisíc ročně stejně neřeší to, jak jsou VŠ podfinancovány a zadluženy (na stáří budov, nedostatečném vybavení, nízkých platech...). Bere se jako fakt, že VŠ neumí hospodařit. No, já nevím, ale nárůst studentů za posledních dvacet let rozhodně nebyl kopírován násrůstem financí. Takže ten výkon asi nebude tak zlý. Zavedení školného, zvláště únosně nízkého, povede ke zklamání, a to zejména, bude-li odložené (efekt se dotaví později, stát nadto ponese náklady). Jediný, kdo jasně vyhraje budou banky - v tom má Keller pravdu, ty opravdu nemohou než vyhrát. Což není nutně zlé, ale měli bychom si tohoto zájmu být vědomi. Dalším jasným vítězem budou soukromé VŠ, které nám tak zářně ukazují oblažující efekty školného. Zbaví se tak levnější konkurence.Bohužel, vítěze zatím nevidím ani mezi studenti, ni mezi akademiky.

    Plýtvá se na tom, že VŠ, resp. studijních oborů je moc - to taky proto,že každá VŠ chce být univerzitou, a tak chce pokrývat pestré spektrum oborů a hlavně všechny stupně studia. Tady je to na akreditační komisi. Máme 54 univerzit, zrušit pět, ony dvě milardy, o které se nedávno hrálo by byly na stole (v českých). Pro hovoří i ukazatel počtu VŠ na hlavu, plus demografický trend (slabší kohorty).

    Pokud jde o školné a objem veřejných financí, myslím 1) že nemá smysl o zavedení školného uvažovat dokud se nedostaneme nad průměr OECD; 2) novela VŠ zákona by měla kodifikovat právě to svázání školného s výdaji na VŠ a hlavně jasně určit stropy/cesty zvyšování.

    Rozhodně netrpím romantickým obdivem nad studenty na barikádách, ale v té GB se jim prostě nelze divit, to je podfu(c)k.

    Blíže ke školnému píši zde: http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-45940070-skolne-nesmi-i-nadale-byt-bianco-sekem
    QUICK
    QUICK --- ---
    HARRY_RADAR: "bud si myslim, ze bychom meli plne dotovat jistou skupinu obyvatel a jejich budouci nadprumerne prijmy, anebo si myslim, ze je fer, aby to tihle lidi statu (neboli spolecnosti, pokud nebudu prehnane cynicky) splatili."

    Pokud tato skupina bude opravdu mit vyssi prijmy, tak svoje vzdelani splati statu na danich v budoucich letech.


    Me by osobne zajimal postoj studentu odporcu skolneho. Jaky je jejich duvod pro studium na vysoke skole? Predpokladam, ze maji nejaky cil/sen/vizi, ktereho chteji dosahnout. Dale co (kolik) jsou ochotni obetovat dosazeni tohoto cile? Pokud nejsou ochotni obetovat penize, jsou ochotni obetovat svuj cas?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GAARQ: To ale již není, při vší úctě, tématem tohoto klubu.

    Má poznámka původně směřovala z pocitu, že je zde nemalá kategorie lidí, kteří vnímají školné jako "normální", jeho absenci pak coby jev negativní a zavádění školného jako něco, co jen uvádí stav věcí do přirozeného řádu. A druhá nemalá kategorie je těch, kteří naopak berou školné na vš apriori jako špatnou věc a proto se proti jejímu zavedení bouří.
    V obou případech jde hodně o vztah ke vzdělání jako takovému, o názor k čemu slouží, o nějaký vztah k strukuře společnosti a ekonomika školství je dle mého soukromého názoru v té argumentaci spíše zástupným argumentem, nežli hlavním.
    A samozřejmě nelze opomenout (a jak rád bych to učinil) ty, kteří prostě jen automaticky negativně reagují na jakoukoli institucionalizovanou přímou platbu.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GREATDRAKE: mám-li být upřímný, rád bych věřil, že neplatí na většinu. ale já vidím jen (informačně dostupné) výjevy a ty nejsou zrovna optimistické. jen mám obavy, že s postupujícím časem, smýváním rozdílu mezi "pravicí" a "levicí", postupující demagogizací a populizací politiky se skutečně časové horizonty vzdálenější než 4 roky stávají pro většinu politiků nezajímavé. já se politiky přímo účastnil jen v roce 1990 a pak jsem z ní utekl.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GAARQ: Inu vpravdě jsem se spíše uskrovnil na tuto debatu - kde debatující za ekonomické nástroje maskují, často špatně, svou ideologickou optiku :)

    --a pokud bych měl pocit, že Tvá poslední věta platí na většinu či všechny politiky, asi by tato debata neměla ale vůbec žádný smysl.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GREATDRAKE: a co v rozhodování politiků není ideologií? oni jsou schopni udělat ideologii i ze způsobu rozbíjení vajec na měkko, n'est-ce pas, monsieur swift? ;) jak odlišit školné, jako pozitivní motivační nástroj pro studenty i VŠ, od školného, jako vyděračského nástroje špatných vlád?

    ovšem s tezí, že školné přinese do VŠ více peněz tak či onak, nesouhlasím. vlády si moc dobře spočítají, aby pak daly jen tolik, aby pokryly rozdíl mezi minimální potřebou a vybraným školným. v tom lze našim vykutáleným politikům věřit 100%. důsledky investic do vzdělání se projeví dlouho po skončení funkčních období politiků a proto je nezajímají. důležité je krást teď a tady.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam