• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    EDERA: + existují ještě různé kurzy, atd.. pro učitele, kterejma by se dalo dohnat co se na střední neučilo (a opakuju KVALITNí střední škola..).. a otazkou je, kdo krom pár zapálenců pude učit s vejškou, za kterou zacáluje x tisíc, na první stupeň základní školy za minimální plat..
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    EDERA: předpokládám, že si učitel/ka podle toho, stylem jak poučuješ:))) (v dobrym..:))
    EDERA
    EDERA --- ---
    HIMLHERGOT: Nezjednodušuj práci učitele na prvním stupni jen na to, že má naučit děti číst, psát a počítat. To dělá, když má před sebou zdravé bezproblémové a chytré dítě. Pro potřeby vzdělávání těch ostatních (takže většiny:-) toho potřebuje mít nastudovaného třeba spoustu z psychologie a speciální pedagogiky - dyslexie, dysgrafie, aspergerův syndrom, hyperaktivita atd. fakt nejsou jen pojmy ze slovníku cizích slov.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    WYDER: A od čeho je střední škola? Na SZdŠ se snad učí i jiné věci než stlaní postelí...

    Ale ono je to dost i o tom, co legislativa povolí. Tady v Británii mohou sestry například předepsat antikoncepci a podat pilulko po, nemýlím-li se.
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    EDERA: pokusim se odpovědět otázkou.. proč máme chodit do důchodu někdy v 70 a víc? popřípadě: "aby se něco naučili praxí a neopakovali si první dva roky VŠ to, co už dávno měli umět ze střední.. :))"

    WYDER: jak píšu - kvalitní středoškolské vzdělání .. Je teda podle tebe k tomu, aby učitelka na prvnim stupni naučila děti psát, číst a základy ostatních věd potřeba 5 let studia na VŠ?? to zas příde jako blbost mně.. člověk s 5 lety vysoké školy by měl asi zvládat o mnoho , mnoho víc.. , a "že sestřičky jen zdaleka nestelou postele"..to jo, ale taky se neučej celý 4 roky na střední stlát postele (teda některé jo, co si pamatuju střední sestřičkovskou naproti parku, kam sme chodili mezi přednáškama:)).

    Kdyby mělo jít na VŠ méně maturantu, kde by si pak bral ty zásoby sestřiček a učitelek s diplomem??

    jinak shodou okolností sem se dneska dočet, že existuje titul Bc pro hokejové a fotbalové rozhodčí .. to asi mluví za vše..
    EDERA
    EDERA --- ---
    HIMLHERGOT: A k čemu by to bylo dobré, že by začali pracovat dřív? Trpíme nedostatkem pracovní síly?
    WYDER
    WYDER --- ---
    Rozhodně nesouhlasím s těmi příklady. Představa, že by ty nejmenší měli učit lidi bez VŠ je naprostá blbost a sestřičky zdaleka také jen nestelou postele. Zrovna u těhle povolání je to myslím nastaveno vhodně. Učitelka Mgr. a sestřička Bc.

    Oprostil bych se od kategorizace povolání, které je a není hodné titulu. Měli bysme se celkově zamyslet nad tím, jestli tolik maturantů má jít na VŠ. Je jich daleko více než před třeba 20 lety.

    Ale jak říkám, selektovat povolání je naprostá blbost!
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    nevim, jestli nejsem uplně ot

    myslíte, že by vysoké školy měly být jen pro cca 10procent populace a ostatní by mělo zajišťovat kvalitní středoškolské vzdělání..? příde mi blbost, aby zdravotní sestřička, popřípadě učitelka na prvnim stupni potřebovali vejšku k výkonu povolání..
    Velké množství lidí by se tak dostalo do pracovního koloběhu v dřív než v cca 23 letech, jak je to dneska..
    BOBR
    BOBR --- ---
    GREATDRAKE:

    Díky za připomínky, ale je to tak - jak GD ví -, že VZZ je výstupem devadesátimilionového grantu, takže kdyby to byla opravdu rozumná reforma, bylo by to podloženo analýzami a byly by už vyvinuty konkrétní nástroje hodnocení atp. Vyčítat mi nedostatek analýz, to je vpravdě pláč na špatném hrobě - měli je dodat šéfové IpN: Matějů, Fischer jr. a teď myslím prof. Hálek. Tam se ptát, to by bylo racionální. Nebo Greatdrakeovi přijde taková podoba VZZ odpovídající vynaloženým financím a času?

    Dosavadní průběh diskuse nad VZZ rovněž nenasvědčuje tomu, že by si reformátoři své záměry rozmýšleli. Nevím, jak kulhá srovnání s AV ČR, nakonec podle absurdního kafemlejnku jsou hodnoceny zčásti i VŠ. Tedy z minulosti a současnosti lze odhadnout to, že to vláda přes odpor a proti diskusi prosadí (kafemlejnek se také zdál neuvěřitelný a stal se skutkem). Hrát si na to, že v této chvíli nic nevíme, to považuji za iracionální. Nebo se nelze poučit z - nadto nedávné - minulosti? Poučit se je racionální. Nebo bychom měli být podle Greatdrake nepoučitelní?

    To, že vláda nemá důvěru obyvatel je fakt, přijde mi celkem racionální s tím pracovat. Že nemá důvěru akademické obce je také dobré zmínit, kdybychom tedy věřili, že vláda akademiky bere opravdu, jak sama tvrdí, jako partnery k diskusi. Faktem také je, že ani tolik vzývaní experti OECD kroky reformátorů nechválí. V procesu negociace je úvaha nad důvěrou racionálním krokem, nebo si GD myslí, že vláda důvěru má?


    GD také dobře musí vědět, jakým nekompetentním způsobem tato vláda (a je to i ve VZZ) nakládá se školným. Zmatečností ztrácí část těch, kteří v prospěšnost školného věří. VZZ školné navrhuje jako povinnost, proti slibu o tom, že nejprve bude jasně definována finanční pomoc studentům. Dokonce ani VZZ neříká - po tolika utracených financícj - jaký typ školného tedy bude zaveden. POvažovat toto za rozumnou reformu, to je hloupost. Odmítnout takto nedodělané školné považuji za racionální, protože hazard s penězi občanů ČR za racionální nepovažuji, Greatdrake však nejspíše ano.

    Zkrátka, tento způsob reforem (o kterém btw ministr neví vůbec nic a i jeho personální politika je diletnantská), ten opravdu předčil očekávání. Samozřejmě, že si rád přečtu něco jiného, třeba od GREATDRAKE :-).
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: autor článku má (v tomto článku) žel mnoho nešvarů.

    Reforma VŠ zavede -- je zcela absurdní označení pro práci s pracovním návrhem. V tomto bodě žádná reforma nic nezavede, v tomto bodě Mšmt navrhuje, co by zavést mohla.

    Rozvádí tam, že je mu nejasné hodnocení, no... aby také ne, když se jedná o zákon,který stanovuje teprve formální rámec a nikoli konkrétní detaily.

    Dále debatuje o nákladnosti, ale straší jen vágními větami - ono samozřejmě také nejde jinak, protože ta důvodová zpráva toho moc neřekla :), ale srovnávání s AVČR kulhá na obě nohy.

    Nu, nakonec nám autor osvětlí, že vlastně současné vládě nedůvěřuje snad vůbec v ničem - nu, ano, to se to pak nadává, a hledají se zdůvodnění, která by zapadla do výkladového rámce daného autorovým světonázorem. Toto lze sotva považovat za racionální úvahu na téma nového zákona. Pokud však najdeš po netu někoho, kdo zvládl nějakou racionální, nestrannou analýzu, budu velmi rád.
    BOBR
    BOBR --- ---
    Reforma VŠ zavede nejasnou a nákladnou povinnost hodnocení. Komu prospěje? | - sladek.blog.respekt.ihned.cz
    http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-51778020-reforma-vs-zavede-nejasnou-a-nakladnou-povinnost-hodnoceni-komu-prospeje
    JELENA
    JELENA --- ---
    LUBOB: z mých zkušeností například mezi těmi nejvlivnějšími: rodiči. [taky jsem matku pekelně zklamala, když jsem striktně odmítla medicínu i ekonomku] Potom mezi lidem na gymplech [jenom s gymplem se neuplatníš!], potom mezi lidem z odborných SŠ s maturitou [bacha, dneska už všude chtěj vejšku!], a potom mezi lidem z odvětví, kde to dříve stačilo bez VŠ, ale dneska máš bez ní postup téměř vyloučen [policie, zdravotní sestry apod.]. Budeš se divit, ale "veřejné mínění" je v tlaku na pokus o vejšku značně vlivné... (a kdybys mi náhodou nevěřil, klidně se poptej mezi uchazeči o soukromé ekonomky, kteří se nedostali na VŠE).
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    V současné době, kdy se všude hlásá, jak každej nutně povinně musí mít vejšku, nejlépe ekonomickou...


    ehm, kde se to hlasa? radio jerevan?

    JELENA
    JELENA --- ---
    BOBR: Argument to možná je, ale v téhle debatě naprosto irelevantní. V současné době, kdy se všude hlásá, jak každej nutně povinně musí mít vejšku, nejlépe ekonomickou, se ti, kdo nemají dostatečné schopnosti na normální VŠ, zato mají bohaté rodiče, hlásí na soukromé školy. A podle toho to taky vypadá. Ano, na soukromých školách je školné... a spousta blbů. Ale to je korelace, ne příčina a následek. Ukázal jsi, že školné nefunguje na zoufalce. Big surprise. A dál? (Upřímně zrovna Valenčíka, což je zatraceně chytrej chlap, obdivuju, že má žaludek tam ty bandasky trpět... podle toho, co líčí pár známých vyučujících ze zmíněné školy, bych tam osobně nevydržela bez použití fyzických trestů na studenty).
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: Žel obávám se, že toto je argument v debatě o školném na státních školách stejně nepoužitelný jako špatné výsledky studentů neplatících (díky jejich specifické situaci) školné v zemích, kde je placení školného normou.
    BOBR
    BOBR --- ---
    Ze seriálu o úspěšných soukromých školách, kde školné zaručuje motivované a uplatnitelné studenty:

    Univerzita Jana Amose Komenského má problém! Nesmí přijímat studenty! - tn.cz
    http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/univerzita-jana-amose-komenskeho-ma-problem-nesmi-prijimat-studenty.html

    Další extrémní odměny u Dobeše: mluvčí za 130 tisíc | Česká pozice
    http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vzdelavani/dalsi-extremni-odmeny-u-dobese-mluvci-za-130-tisic

    Já myslím, že skutečnost je nejlepším argumentem.
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    BOBR: díky.
    BOBR
    BOBR --- ---
    CISLO42:
    Ano, je to jiz zde řečený think-tank ISEA.cz, tam se obraťte. Z jejich WWW:

    ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy

    K Červenému vrchu 6, 160 00 Praha 6
    Telefon a fax 420 220 612 342, e-mail: info@isea.cz
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    Nevíte o nějaké organizaci nebo sdružení, pokud možno se sídlem v Praze, která je pro zavedení školného a obhajuje ho?
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    BOBR: uplny souhlas a mel bych drobnou poznamku k tem studijnim oborum. Situace je bohuzel takova, ze minimalne nektere ty VS nemaji moc na vyber pokud vubec chteji prezit (system je v tomto ohledu dle meho nazoru nastaveny uplne spatne). Ja to nakonec zazil na "vlastni kuzi", protoze moje alma mater byla sveho casu jedina skutecne specializovana (na konketni obor) fakulta v cele CR s neuveritelne vysokou kvalitou vyuky. Nanestesti to samo o sobe nestacilo a tak za nekolik let doslo k transformaci na klasickou prirodovednou fakultu se vsim co k tomu patri, samozrejme vcetne rozsireni nabidky o dalsich X oboru. :( Ac mnozi s tim nesouhlasili, jenze finance...

    Netreba asi dodavat, ze kvalita vyuky na tech dalsich oborech uz bude nekde trochu jinde (cimz se nechci nikoho dotknout) a predevsim uz nikdy nepujde o tak vyberovou VS jako kdysi, coz puvodni myslence myslim hodne ublizilo a to nakonec i z hlediska propagace a prilakani novych studentu (na coz jsem ostatne opakovane upozornoval), jelikoz prirodovednych fakult je v CR kolik, ale my driv byli unikat...
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    BOBR: Nevidím důvod, proč by to nemělo fungovat - pokud nebude za státními školami stát nějaký ten "zlý podnikatel" - což nebude, protože se nejedná o soukromý sektor (to ovšem nevylučuje možnost, že škola bude špatně hospodařit, nicméně špatně hospodařit můžou školy již dnes).
    BOBR
    BOBR --- ---
    IVANA_ANAVI: Tak proč zavádět to, co nefunguje na soukromých VŠ do veřejných? Proč přibližovat veřejné soukromým? Nebo jak jinak si tedy vysvětlit ta očekvání od finanční spoluúčasti studentů?

    Pokud vím, myslím, že to byl Munichův návrh, uvažovalo se o využití ČMRB, nějaký centrální orgán (podle Matějů bydou náklady na zavedení systému by oko tak 5 mld.) tam je. Otázka je, když tak koukám jak se přemýšlí o důchodové reformě, jestli to nakonec nedají soukromým bankám - s nečím spekulovat musí, ne :-)? (poslední věta je samozřejmě vtip, proč bychom měli v roce 2011 být nedůvěřiví k neviditelné ruce bankovního trhu?).

    Pokud už školné, tak bych jeho vybírání soukromými bankami nepodpořil - stejně by jim 100% ručil stát.. Stačí ty bail-outy, co už jsou teď.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam