• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    IVANA_ANAVI: "...zažila jsem lidi, kteří sice byli kapacitami ve svých oborech, nicméně sami své znalosti neuměli druhým předat..." - tohle je IMHO jedna z veci, ktere bud proste zvladas a nebo se vzdycky budes vice ci mene trapit, protoze se to zkratka dost dobre "naucit" neda (respektive casto by to vyzadovalo spis zmenit osobnost/zpusob mysleni onoho cloveka).

    Umim si ale predstavit, ze treba v pripade specialni pedagogiky je to uz o necem trochu jinem.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: Pedagogika ani psychologie nejsou pseudopředměty, respektive záleží na tom, z jaké perspektivy jsou uchopeny. Každopádně bych je celkově neodsuzovala. Jak jinak se učitelé mají naučit jak učit? Přece je nehodíš do rybníku a neřekneš: "Tak plav!"

    Ano, učitel musí znát svůj předmět, ale není to to jediné. Zažila jsem lidi, kteří sice byli kapacitami ve svých oborech, nicméně sami své znalosti neuměli druhým předat.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    NIZBORSKY: :-)) ja se tomu (opisovani) po svych zkusenostech uprimne receno ani nemuzu divit... ja fakt nemam tuseni co vlastne se v ramci pedagogiky uci/neuci, ale muj nazor je takovy, ze cele rade ucitelu/ucitelek by mnohem vic prospelo vzdelavat se predevsim v tech predmetech, ktere uci (chteji ucit).
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    Ja jsem si vzdycky myslel, ze pseudopredmety jako pedagogika nebo psychologie se uci na pedagogickych skolach nebo odbornych skolach v ramci ucitelske aprobace jen kvuli tomu, aby lide, co neumi nic jineho nez zvatlat, meli praci. Docela me prekvapuje, ze je zde rozsireny spis opacny nazor.

    To mi pripomina, ze sestra meho kamarada chodila jeden rok na pedak a znacna cast jejich ""spoluzacek" byly ucitelky stredniho a vyssiho veku, ktere si to studium musely udelat z duvodu "zvysovani kvalifikace". Legracni pry bylo, ze tyto damy pri studiu nejvice podvadely a opisovaly.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    SMRGL: uf, tuhle vetu (ze to neni jednoduche) jsem slychal tak casto od ucitelu na ZS (kterou jsem musel zmenit cca 4x), ze...

    Ja tu nechci zacinat nejaky flamewar, ale nikdy mi proste nepridalo slozite nekoho naucit... nikoliv ovsem "neco", ale veci z oboru, kteremu se ja sam dlouhodobe venuji. Slo mi to jak u mensich deti (v krouzku), tak kdyz jsem napr. chvili pripravoval stredoskolaky k prijimacim zkouskam na VS. O dospelych nemluve. Zadne pedagogicke vzdelani nemam a ani jsem se o pedagogiku sam nikdy nezajimal. Jedine co umim je proste jen vysvetlovat veci, kterym rozumim - tak, aby to kazdy pochopil. Pripoustim ovsem, ze ve vsech mnou zminovanych pripadech jsem pracoval s lidmi, kteri meli sami zajem to pochopit (neb je to bavilo... nebo to minimalne potrebovali).

    Chapu ovsem, ze muze byt znacne problematicke snazit se nekoho naucit neco, o cem toho v konecnem dusledku sam prilis nevim (pripad vetsiny mych ucitelu/ucitelek prirodopisu). Hlavne kdyz musim mit vzdycky pravdu, moji autoritu nesmi uz z principu nikdo zpochybnit tim, ze by me v necem opravil (nedejboze dokonce pred zbytkem tridy) atd. Obcas jsem premyslel nad tim, zda prave tomuto chovani se na pedagogice nahodou neuci. :)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    HIMLHERGOT: někoho něco naučit je jen jedna z mnoha úloh pedagoga... každopádně jen něco naučit není tak jednoduché...

    skutečných pedagogů je boužel ve školství docela málo a proto produkty základních a některých středních škol vypadají, tak jak vypadají....
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    SMRGL: asi primárně o tom něco někoho naučit, ne?:))
    TERRA
    TERRA --- ---
    Respektive jde to napsat na nekoho jineho ale kdo je clovek, ktery nemusi danit prijmy...
    TERRA
    TERRA --- ---
    CAU MAM DOTAZ KTERY SEM UPLNE NEPATRI pripadne bych byla rada, kdyby me nekdo odkazal spravnym smerem.

    Prosimvas napada nekoho, jak bych mohla vyresit situaci kdy mam mit brigadu, pricemz... ted na konci roku by mi presahl ten prijem z ni tech 15 000 jako studentovi, ktere si muzem za ten rok vydelat, tkz bych musela danit prijmy, ktery jsem ani nemela v planu danit, nevite jak se to dela?Jak to ted vyresit prosim?
    Jestli jde napsat ta smlouva na nekoho jineho kdo by to nemusel danit a napada vas prosim kdo by to mohl byt??

    Nevim si rady, tak diky za jakoukoliv pomoc pokud jste v teto situaci zbehlejsi:-)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    WYDER: už teď se uvažuje o změně statusu u technických a zdravotních střední škol.. zaslechl jsem něco o prodloužení na 5 let a titulu dis.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    HIMLHERGOT: lol, víš vůbec o čem je učitelství.... asi nee..
    WYDER
    WYDER --- ---
    HIMLHERGOT: I na původní otázku je tam odpověď, stačí číst.
    WYDER
    WYDER --- ---
    HIMLHERGOT: Zcela špatné příklady.
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    WYDER: to neni argument na EDERA (ani to tak neni označeno..).
    A co na to bratři učitelé a bratři??

    EDERA: ten konec je už v okruhu mé otázky.. škoda, že je to na jinou debatu:))
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    HIMLHERGOT: původní otázka zněladost jinak..
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    WYDER: byly to jen příklady.. jak sem několikrát zopakoval..
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    První zprávy - Školné se bude líbit bankám a exekutorům
    http://www.prvnizpravy.cz/sloupky/skolne-se-bude-libit-bankam-a-exekutorum/
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    WYDER: Pokud mluvíš o zprávě NERVu, která se zaobírala vzděláváním, tak tu zpracovávali nejenom ekonomové, nemýlím-li se ;)
    WYDER
    WYDER --- ---
    Edit. Teď jsem si uvědomil, že NERV nenavrhoval jako učitele středoškoláky, ale bakaláře. Takže to pro korektnost dodávám. I tak ale původní tvrzení zůstává, protože i bakalář je podle mne v tomhle případě málo.
    WYDER
    WYDER --- ---
    IVANA_ANAVI: To netvrdím, dále viz moje reakce na HIMLHERGOT z 19:28:35 7.10.2011.
    WYDER
    WYDER --- ---
    HIMLHERGOT: Učitelka na prvním stupni se zdaleka ve škole neučí jen číst a psát a počítat a jak to učit. Víceméně ti to vypsala EDERA. Krom toho je to také dost "široký obor", musejí umět od všeho poměrně dost věcí. Představa, že by to zvládli středoškolačky je absurdní, trošku mi to připomíná argumentaci NERVu .

    NERV vymýšlí podobné blbosti a je to tak vždycky, když ekonomové radí učitelům. Učit opravdu nemůže středoškolák, to je mimo realitu. Jinak nic proti NERVu a ekonomům, pouze zastávám názor, že by se ekonomové měli věnovat svému oboru a o tom,kdo a s jakým vzděláním by měl kde učit, by vládě měla radu pracovní skupina složená z odborníků daného oboru - školství. Bohužel pan Dobeš je parodie na ministra a od toho se leccos odvíjí...

    A imho dotaz, chtěl bys aby např. tvoje děti učila na 1. stupni 20 letá středoškolačka rok po maturitě? Neříkám, že ty holky ze střední nic neuměj, ale rozhodně neuměj tolik, aby měli učit na 1. stupni, kde těch prvních pár let v podstatě rozhoduje o tom, jak ta škola děti baví a bude bavit (a kam pak také v životě budou směřovat)...

    K těm sestrám. Pokud se přeneseme přes tu pichlavou poznámku o postelích, pak je jasné, že sestra dnes už velmi často vykonává dost odbornou práci a imho co jich pár znám, tak taky jak fyzicky, tak psychicky náročnou. A i na to je někdo musí připravit (nemá možnost se splést, pracuje s lidmi, kteří umírají atd.). Opět si myslím, že tam to Bc. celkem sedí, navazující už by asi bylo zbytečné. Je otázkou, jestli v rámci toho Bc. programu nemůže mít i nějakou specifickou odbornost (napadá mě třeba fyzioterapie atp.), ale nevím, jestli by to vůbec reálné. To je k diskuzi (ale spíš zdravotníků)...

    P.S. Minule jsem se špatně vyjádřil. Mělo by chodit méně lidí na VŠ a zároveň by mělo být méně lidí s maturitou. Dnes odmaturuje už téměř 80 % dětí, což je i demograficky totální nesmysl. S takovýmto poměrem bysme byli nejgeniálnější země široko daleko. To bohužel nejsme...

    Ale opět se vracím k začátku. Vadilo mi to vypichování (nesmyslné) jednotlivých povolání, nad celkovou změnou systému, která je potřebná, ale musí být komplexní. Né plácnout, že tihle a tihle můžou mít střední. Ono i programovat tě naučej na střední, ale abys mohl dělat něco pořádného, tak ty další vědomosti navíc potřebuješ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam