PHOB: Dík :) je fajn, že máš k horám tenhle vztah :)
A ty brushe x rychlost - zkusím nad tím trochu uvažovat: ono hrozně záleží na stylu práce. Když je to hodně výpravný styl, tak tam strávíš vždycky víc času. Obecně organické tvary (hory, skály, lesy.. - příroda) jdou mnohem rychleji, než třeba architektura (uličky měst, letecké pohledy..), v té organice se spousta nepřesností ztratí. Další věc je, nakolik si dovolíš impresionistický přístup a určitou abstrakci. Tam je tenká linie, za kterou už leží realismus, který žere čas jako zjednaný :) A poslední věc je zoom - jak zazoomuješ a ztratíš se v detailech, tak se styl práce radikálně mění. Takže u podobných věcí, jako je tohle, se neustále hlídám a nezoomuji, všechno dělám tak, abych viděl obrázek celý. Jen výjimečně skočím o jedno, dvě přiblížení a pak hned zase pryč. Třeba karabiny na sedáku jsem udělal z téhle velikosti, bez zoomu, jedním tahem. Když to přiblížíš, tak jasně, nemají ani správný tvar a jsou nepravidelné, ale o to nejde, v celkovém stylu obrázku je to úplně ok a divák hned ví, co to je, a pokud je normální, tak nejde zkoumat, jaké HMSky to jsou :D Čili je to jen takový náznak, dotek. A když se člověk uhlídá, aby neudělal víc, tak sám sebe vytrénuje na to, že se "dotýká" jen v těch důležitých místech a neupadá do propracovávání všeho. A to přináší velkou rychlost. Brushe používám hlavně takové, aby měly artovou stopu, jinak mi stačí kruhové. Artová stopa dodává na některých místech detail, který stačí, a sjednocuje to. No a v tomhle případě jsem použil i custom shapes, které zrychlují práci velmi znatelně. Díky nim jsou třeba hory hotové během chvíle. Když se na to člověk zaměří, tak si toho může všimnout v určité křivkovitosti té kresby odhalené skály, ale pro celkový pocit to nehraje roli :) Když to celé shrnu, tak pro tenhle typ obrázků zcela jasně platí, že čím méně se s tím sereš, tím lépe :)) U mě je problém v tom, že takhle rychle mi jde třeba jeden obrázek ze tří :D