• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    LENNOX
    LENNOX --- ---
    STARE_CASY: to je takova medialni klasika, kdyz autopilot nekde zpusobi nehodu, tak se kolem toho udela hrozny halo, ale uz se neukaze, kolik nehod svoji blbosti a nepozornosti zavini lidi :D
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    STARE_CASY: Ono hlavne autopilot z pohledu uceni ma jednu vyhodu. Jednou ho neco naucis a umi to vsechny auta s nim. U zivych ridicu se kazdy musi vse naucit sam od nuly.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BROUKOID: dva roky starý video... Vážně? To je jako argumentovat tou provařenou nepovedenou prezentací Volva někdy před deseti lety.

    Hele, možná tomu nebudeš věřit, ale oni toho autopilota vyvíjejí poněkud rychleji, než je jinde v oboru zvykem. Zvládne toho víc a nehod to způsobuje fakt málo.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    AXTHEB:
    Can today's cars drive themselves?
    https://www.youtube.com/watch?v=2WjMcUhsMAM
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    AXTHEB: Ale jako jo, funguje lépe než "pustím volant a budu se modlit," ale je to furt blíž k chytrýmu tempomatu, než k autonomnímu řízení.

    V kontextu aktivních prvků jsem u toho dost rozpolcen: ukolébá uživatele falešným pocitem "jezdí to prakticky samo," a ono to v 80%+ případů fakt funguje (což je super), a pak se bez varování narve do zábrany, kam by to člověk neposlal ani úplně vožralej. To je podle mě úplně nový typ ovládání z hlediska řidiče: sice to dělá samo, ale musím být furt ready to převzít zpátky. I blbej adaptivní tempomat dost otupuje ostražitost, protože přece odstup si to drží samo - o to je pak ten reakční čas delší (vyzkoušeno za vás).
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PISKVOR: tak teslí autopilot už dávno nefunguje jen za pěkného počasí na dálnici.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    OMNIHASH: U toho autopilota bych se teda ptal, jestli to není zavádějící - prodloužil vzdálenost na šestinásobek _v podmínkách, kde funguje autopilot_, tj. za pěkného počasí na rovné dálnici. Jako dobrý, no...ale generalizovat z toho "veškerý provoz x6" mi připadá...odvážné.
    ROBIN_SNNS
    ROBIN_SNNS --- ---
    OLTSKUL: Nejbezpečnější vozidlem je přece moderní tank! Tam není crashzóny zapotřebí, ten přežije střet s téměř čímkoli (vozidla maje na mysli). XDD
    KENJIRO
    KENJIRO --- ---
    KAERO
    KAERO --- ---
    HOWKING: (asi)kazdy komiks od XKCD po najeti mysi zobrazi text s druhou pointou, poznamkou, rozsirenim vtipu. asi to je schvalne, protoze, prekvapive, spousta lidi o tom nevi.
    podobne to ma SMBC (Saturday Morning Breakfast Cereal) - pod (asi)kazdym komiksem ma cervene tlacitko, na to kliknes a zobrazi se ti dalsi obrazek souvisejici s komiksem.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    MAKROUSEK: Ach tak :) Ď. :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    HOWKING: Kdyz na to najedes mysi, uvidis, respektive neuvidis.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    KAERO: Je nějaký skrytý význam tvého sdělení co mi uniká? Já vidím (až na velikost) totožné obrázky.
    KAERO
    KAERO --- ---
    HOWKING: Zapomnel sji na posledni radku vtipu:
    Coordinate Precision
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BROUKOID: ne není. Bezpečnost auta není daná tím, jakou máš šanci přežít jednu nehodu, ale jakou máš šanci přežít ujetou vzdálenost. Pokud je přežitelnost typizovaný nehody 95%, je daleko efektivnější než jí zvednout o další procento lepšíma deformačníma zónama, využít stejný prostředky k tomu, aby si snížil pravděpodobnost tý nehody, co musíš přežít, o řád. Extrémní případ je v tomhle autopilot od Tesly, kterej objektivně udělal pro pravděpodobnost přežití posádky to samý, co všechny bezpečností opatření za posledních 50 let dohromady, když zvýšil průměrnou vzdálenost mezi nehodama na šestinásobek.

    BROUKOID: Máš pravdu v tom, že co se týče pasivní bezpečnosti posádky, už se to nijak výrazně nezlepšuje, toho jsou si ale vědomý i automobilky a kontroloři, proto vyžadujou ty aktivní prvky. Dvacet let to rozhodně sice není, to je tak doba, kdy se začli dělat první pořádný crashtesty, good enough je to tak posledních pět šest let, podle výsledků kolegů z USA. Nicméně směle ignoruješ zbytek reality, ve chvíli, kdy je 16% smrťáků přejetejch chodců, ti sebelepší aplikování fyziky nárazu pomůže míň, než asistent proti vbíhajícím děckám do vozovky.
    KURE
    KURE --- ---
    BROUKOID: dik za odkazy, kouknu.

    Co se aktivni/pasivni bezpecnosti tyce, to me lehce prekvapuje, ze to musim vysvetlovat - pasivni bezpecnost funguje PORAD
    Tvý body k pasivní bezpečnosti jsou většinou validní, a nikdo pochopitelně neříká že je zbytečná.
    Jen nic z toho co říkáš nedokazuje že je lepší.

    Aktivni bezpecnost funguje LÉPE. když zafunguje aktivni bezpecnost, nestalo se NIC. Když zafunguje pasivní, tak přežiješ (ale třeba ten chodec/kanec ne) a pořád došlo k nehodě a máš minimálně nabouraný auto, jsi zraněný, etc.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    BROUKOID: "cim dal des do minulosti" = "ale ne dal nez 40 let"
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    KURE: nenasel sem presne to, co sem kdysi cetl a co sem dost neobratne papouskoval, ale tohle je relevantni:

    https://www.garaz.cz/clanek/americane-odhalili-nestejnou-pevnost-stran-vozu-2828
    https://www.garaz.cz/clanek/crash-test-s-malym-presahem-stale-trapi-automobilky-video-654


    Ja nevim jestli byly horsi nez u 10 let staryho auta - ale popravde pasivni bezpecnost je "good enough" uz minimalne 20 let.

    Moje pointa je, ze cim dal des do minulosti, tim min SPECIFICKY optimalizovany crash testy sou - proste CELEJ predek musi bejt pripravenej na naraz. Kdezto minimalne nektery novy auta maj karoserii vyoptimalizovanou tak, ze crash test podle normy zvladnou jenom z NEKTERY strany, nebo pri NEKTERYM presahu.


    Co se aktivni/pasivni bezpecnosti tyce, to me lehce prekvapuje, ze to musim vysvetlovat - pasivni bezpecnost funguje PORAD:
  • i kdyz auto stoji
  • i kdyz ma auto chybu software
  • i kdyz dojde ke zkratu a veskera elektronika chcipne
  • i kdyz je ridic totalni idiot
  • i kdyz to do tebe nekdo z nicehonic napere z protismeru
  • i kdyz pred auto najednou skoci kanec
  • (atd)

    Nehlede na to ze tzv "aktivni bezpecnostni prvky" sou casto dost diskutabilni, nebo primo vyrabej svoje novy problemy, viz napr. https://www.garaz.cz/clanek/testy-euro-ncap-upozornily-na-nedostatky-jizdnich-asistentu-21000339
  • Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam