• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    ASNEK: S těmi supernovami už to dnes není tak jednoznačné. Má se za to, že většina těžkých prvků je vyrobena AGB hvězdami. https://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_giant_branch
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    KAERO
    KAERO --- ---
    CREMAC
    CREMAC --- ---
    STARE_CASY: ja bych k tomu jeste dodal jeden svuj postreh.. na zacatku videa tam resi ovladani toho vozitka a jeden z ovladacu je uhel listu te vrtule.. pokud ta vrtule jede (skoro) naprazdno do okamziku dosazeni rychlosti vetru a az pak se zmeni naklon listu, tak to vozitko prekona rychlost vetru, ale podle me je to jen o setrvacnosti te vrtule

    cele to video je sestrihane dost chaoticky.. neni tam delsi nez 4s zaber kde by slo rict jak dlouho to jede rychleji nez vitr.. je tam spoustu zaberu, ktere mohly, ale nemusely, byt natocene pri jedne konkretni jizde
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    TEAPACK: Zkopíruju, co jsem dal do té paralelní diskuse odkazované níže.

    Podíval jsem se na to video ještě jednou a problém je, že to vysvětlení, které tam je někdy v osmé minutě, je špatně. Žádné dvě plachentice jedoucí na válci. Vítr neroztáčí vrtuli. Vítr prostě tlačí celé vozidlo dopředu, tím se začnou točit kola a ta následně přes převody celou vrtuli roztočí. Vrtule pak začne generovat tah. (Zjednodušeno, blbá terminologie a tak vůbec, ale princip je snad pochopitelný.)

    Celý trik je v tom, že vítr dá dostatek síly, aby to překonalo všechny odpory v převodech i odpor kol vůči povrchu. Takže máš nějakou sílu větru, od toho odečti veškeré odpory a co ti zbyde, je síla, kterou dává dodatečný tah vrtulí a tedy o kolik to může jet rychleji, než fouká vítr.


    Vlastně to neintuitivní zas tak moc není. Nechal jsem se zmást vysvětlením a nedíval jsem se pořádně, jak přesně je vrtule orientovaná a jakým směrem se při pohybu točí. Celý problém je v chybném vysvětlení, které nasměruje úvahy špatným směrem.

    Je to vtipná hračka.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    AXTHEB: Nope, tohle vozítko nedokáže jet proti větru a ani křižovat.
    Ono získává počáteční energii z toho, že ho vítr roztlačí, takže musí foukat do zad (+- 90°). Jakmile se dostatečně rozjede, tak vrtule začne vyrábět dostatečný tah na to, aby se mohl vzduch urychlený vrtulí směrem za vozítko efektivněji srážet s větrem, který fouká do zad vozítka a pak je teprve možné zkusit jet proti větru, ale v tu chvíli ztratí výhodu urychlování větrem do zad a začne brzdit podle energie odebrané z větru vrtulí a efektivity přenosu energie z vrtule na kola atp.
    Obecně by se dalo říct, že efektivita tohoto pohonu je úměrná ploše vrtule promítnuté do normálové plochy větru.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    takže vlastně není podstatné kam fouká, důležitá je rychlost větru proti zemi.
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    STARE_CASY: takovéhle věci můžeš klidně dávat třeba sem:

    [Fyzikalni pokusy nebo kouzla]

    ...Jakože ne, že by se asi v místních krajích někdo zlobil za Veritasium, ale zase ta vedlejší diskuse by si zasloužila trochu víc života.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    RAGUPKI: "Když si to celé představím ve vztažné soustavě větru, mám stojící vozítko v bezvětří a pod ním ubíhající zem.'
    Tak ta situace ale vypadá jen v okamžiku, kdy vozítko jede přesně rychlostí větru. I tak to ale funguje - bezvětří, kola roztáčejí vrtuli, ta předává hybnost vzduchu, vyvozuje tah a vozítko tedy zrychluje (i když už jede rychlostí větru).
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Tohle znám ve variantě, kdy je místo vrtule válec.
    Pro koho to není intuitivní, může si představit, že fouká z boku. Pak není problém, zpřevodovat a rychlost je omezena příkonem, ovšem nikoliv rychlostí větru.
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    BROUKOID: Nejsem si jistý, že to lze vysvětlit jen tímto principem. Kýl plachetnice dává k dispozici sílu reakce vody a směr plachty umožní změnu hybnosti větru tak, že síla působící na loď změní směr oproti prosté plavbě po větru. Tedy plachta odráží vítr "na bok". U toho vozítka je to ekvivalentní tomu, že vrtule odráží vítr dozadu a tím rozjíždí vozítko. Tím se ale nevysvětluje energetická či hybnostní bilance. Všechny principy uvedené ve videu jsou pravda, ale mně osobně není jasné, jak může tah vrtule překonat tah kol, když vlastně ta kola roztáčí tu vrtuli. Když si to celé představím ve vztažné soustavě větru, mám stojící vozítko v bezvětří a pod ním ubíhající zem. Když začnu roztáčet vrtuli, země začne působit silou na vozítko a rozjíždí ho dozadu. Zároveň vrtule působí silou na vzduch a "odráží se" od něj kupředu. Co zatím nikdo nevysvětlil, je, jak může být ta vrtule silnější. Přijde mi to dost neintuitivní, budu se nad tím muset zamyslet :-) Bude v tom někde schovaná nějaká zapeklitá kombinace zachování energie a hybnosti, ale nemůžu říct, že bych to z hlavy chápal.
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    BROUKOID: Aby to mohlo fungovat, tak ta vrtule MUSÍ mít aretaci proti "větrnomlýnovému otáčení" (tzn. vítr nesmí být schopen roztočit tu vrtuli "po směru". Takže když spadl řetěz, tak vrtule prostě stála nehybně. Připomínám, že jakmile se vozítko dá do pohybu, tak se vrtule začne točit PROTI větru (odhazuje vzduch ZA vozítko).
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    mimochodem.. mam strasne silnej pocit, ze neco takovyho bylo v abc.. nebo mozna vtm.. nebo mozna technika molodezi.. v 80.letech.. proto mi to prislo jako neco "znamyho".. ale mozna je to fake news vzpominka :)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    STARE_CASY: ja to chapu - a z myho pohledu je to stejny jako plachetnice krizujici proti vetru, presne jak na zacatku ukazuje - coz byla pointa myho, mozna trochu kryptickyho prohlaseni o "komplikovanejsi plachte". Vazbu kolecek na vrtuli pak vnimam jako "kyl" plachetnice, kterej zarucuje, vazbu na "poldozku" - a pak je to proste o spravnym uhlu plachty (vrtule) tak, aby vektor "tahu" vrtule sel dopredu - a prave me prekvapilo ze to tak strasne lidi vnima jako "kontraintuitivni" - me to, prave v souvislosti s plachetnicema, dava perfektni smysl... mozna tim, ze sem si jako malej stavel mimo modylku letadel i modylky plachetnic a resil proc se nehejbou, prevracej, jedou spatnym smerem apod. ze me po seriich pokusu tak nejak tohle vsechno prijde "prirozeny".. (a to sem na skutecny plachetnici byl jenom 1x v zivote..) ..ale mozna sem JA, kdo to chape spatne.. nicmene ta analogie na zacatku s "cylindrickou zemi" mi proste pride presne tak nejak jak to ja vnimam..


    AXTHEB: podle me proto, protoze vitr byl moc slabej a v ty chvili to jelo asi skoro stejne rychle jako vitr, tj. nulova efektivni rychlost na vrtuli - protoze tu vrtuli roztaci prevod od kolecek... v plachetnicovy analogii to je jako kdyby plachetnice (se superplochym dnem) prisla o kyl a jenom se bokem posouva ve smeru vetru aniz by ziskavala doprednou rychlost ... ale mozna se pletu..
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Umíte mi někdo vysvětlit, při druhém pokusu, proč se zastavila vrtule když spadl řetěz?
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BROUKOID: takže ti přijde v pohodě, že to jede rychleji, než to vítr tlačí?

    Nejde o samotnou vrtuli, jde o to, že aniž by tam byl další pohon, lze jet rychleji, než vítr tlačí, tedy de facto proti větru. Tohle je kontraintuitivní. Ne to, jak to vypadá.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    STARE_CASY: mozna sem uz deformovanej, ale me to nikdy "kontraintuitivni" neprislo - vzdycky sem to bral jako "trochu komplikovanejsi plachty"...
    Tohle je ale jiny kafe:

    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Nevím, kam přesně s tímhle. Vtip to vyloženě není, ale vtipné to je ve smyslu poněkud kontraintuitivního využití fyziky.

    Ale kdyžtak beru mínus a nechám si to pro sebe :)

    Risking My Life To Settle A Physics Debate
    https://youtu.be/jyQwgBAaBag
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    ASNEK: Je nějaký důvod k linkování z facebooku a ne origo zdroje, ausgerechnet u xkcd?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam