• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    RAKDVER:
    pro ocdcka by to mohlo byt krasne seskupeny
    -,+,*,+, / ; a,b,c,d,e
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    RAKDVER: ok. Ale pi uz je prezite, moderni intelektual pouziva zasadne tau/2. Tedy omlouvam se, tau*2^(-1). Chci rict, tau*2^(e^(i*pi)). Ne, pardon, ve skutecnosti tau*2^(e^(i*tau*2^(e^(i* ... mozna mame problem
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: Ten zapis me mate. Ne kvuli odmocninam nebo tak, to jsou zname bordely, ale proboha proc tam jsou pouzity dva ruzne znaky pro trojku? Ruzne pismo? To je nejaky priklad z finale souteze "O nejhnusnejsi typografii roku"?

    ARCHIMEDES: dobre, ale kazda uspesna kampan musi byt nejen slunickove pozitivni, ale i trochu reakcni. takze bych k tomu pridal:

    SVRHNETE EDITORY PHYSREVU! PRYC S TYRANII IMPLIKOVANEHO NASOBENI!
    RAKDVER
    RAKDVER --- ---
    ESTEN: Doporučil bych se ještě úplně zbavit znaménka - a místo -1 psát e^(i*pi).
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    ARCHIMEDES: souhlasim. Obdobne bych zrusil i odcitani, a v pripade potreby pricital x*(-1). V nasem novem systemu tedy treba: 1 - (1/x) = 1 + x^(-1)*(-1)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Tady bych jen doplnil, že pokud píšeš běžně třeba ve Wordu a napíšeš "1/2 x" s mezerou, Word ti z toho udělá (při standardním nastavení) "½ x". A s tímhle chováním se uživatel asi potká častěji než s redakčními zvyklostmi PhysRevu.

    Ideální by bylo dělení zrušit a jen mezi sebou násobit kladné nebo záporné mocniny a bylo by po starostech. Heslo propagační kampaně je zřejmé:

    ZÁPORNÉ MOCNINY DO KAŽDÉ RODINY!
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    ZBYNEK: nerikam, ze me to nenapadlo, ale vzhledem k veku deti je ma ucit pocitat a ne jim motat hlavu nuancemi srozumitelneho zapisu. Navic, ten slide spis vyzniva, ze drive jsem vas ucila 1, ted vam musim rict ze 16. A kdyby chtela poukazat na dulezitost zapisu, tak si jako konecne tvrzeni neda, ze oba vysledky jsou stejne spravne. Ale opravdu rad bych si pozrel video z te hodiny.
    ZBYNEK
    ZBYNEK --- ---
    ZETOR_13: Rozhodně bych učitelku takhle neodsuzoval na základě jednoho slidu (aniž bychom věděli co k tomu sama říká a co je na předchozích a následujících), možná naopak ukazuje na nedostatky v novém vzdělávacím systému...
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    KAERO: zaciname se pohybovat v metafysicke rovine aritmetiky. Zmenilo by se vnimani prikladu kdyby tam misto / bylo ÷? Zkousel jsem zadani u humanitnich kolegu a zjistil jsem, ze nejcastejsi odpoved je 1, ale vubec nechapali, kdyz jsem priklad prepsal jako 20*(1/5)*4
    Co kdyz na konec vyrazu pripisu +1, budou "stejne spravne" vysledky 3?

    Me ten priklad prijde, jako kdyby se snazila ucit jazyk bez interpunkce. "Let's eat(,) grandpa.", no ma to dva vyznamy a oba jsou stejne spravne... Zaverem bych podotkl, ze jediny spravny vysledek je, ze ucitelka je krava a jedine reseni je dat deti na jinou skolu, aby z nich nevyrostli negramoti.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    To jste mi připoměli skvělý zápis definice jedné transformace v jednom programu. Uživateli vyber si :)

    KAERO
    KAERO --- ---
    SULTHAN: no prave v tom "typicky" je ten problem, ze. Kdyz si to nekteri definuji jednim, a jini druhym zpusobem, tak vznika nejednoznacnost (pokud definice neni soucasti zadani). Ale to uz je prece popsane i v tom odkazu na wiki co daval BROUKOID:
    "In some of the academic literature, multiplication denoted by juxtaposition (also known as implied multiplication) is interpreted as having higher precedence than division, so that 1 ÷ 2n equals 1 ÷ (2n), not (1 ÷ 2)n.[1] For example, the manuscript submission instructions for the Physical Review journals state that multiplication is of higher precedence than division,[20] and this is also the convention observed in prominent physics textbooks such as the Course of Theoretical Physics by Landau and Lifshitz and the Feynman Lectures on Physics.[d] This ambiguity is often exploited in internet memes such as "8÷2(2+2)" that is often misinterpreted to be 1=8÷[2(2+2)]≠8÷2(2+2)=4×4=16.[21]"

    Takze zrovna jisty docela dulezity casopis, Physical Review, to definuje a ten zapis 20/5(2*2) je v ramci toho casopisu uplne jednoznacny. A ten zapis se pouziva i na kazdem gymplu: 1/2x je vnimano jako (2x)^-1, malokdo rekne ze to je 0.5*x.

    Takze imho jde o definici prednosti operatoru. Kdyz budes psat do Physrevu, tak 20/5(2*2) = 1. Kdyz to budes psat vyraz v pythonu, tak musis napsat 20/5*(2*2) a vysledek je 16.

    Koukal jsem na kalkulacku co pouzivam na kupecke pocty - speedcrunch, a ten implikovane nasobeni pouziva:
    20/5(2*2)=1
    20/5*(2*2)=16
    (coz jsem ani netusil ze tuhle funkci ma, ale ja rad zavorkuju takze jsem asi nikdy o penize neprisel, aspon ne kvuli tomuhle :) )
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    KAERO: Myslel jsem tím, že nejde ani tak o prioritu. Dělení a násobení se typicky definuje jako stejná priorita (jde přece o stejnou operaci). Infixový zápis je nejednoznačný z principu. Typicky není definováno ani to, zda se výraz má vyhodnocovat zleva nebo zprava.

    #sorry for offtopic
    KAERO
    KAERO --- ---
    SULTHAN: mno, to jsem napsal, ne? Ze zalezi na definici prednosti operatoru, na jake se v danem pripade pouzijem. rozhodne jsem nemyslel ze to ma 2 mozna reseni, ani jsem to tak doufam nenapsal. nebo nevim co chces rict.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    KAERO: Ono by bylo přesnější říct, že některé notace jsou nejednoznačné a lze je interpretovat různě. Ani jedna z těch interpretací není de-facto chybná. To ovšem neznamená, že to má dvě možná řešení. Jediná správná odpověď je, že zadání je nejednoznačné, nikoliv že to má dvě možná řešení.
    KAERO
    KAERO --- ---
    BROUKOID: souhlasil bych kdyby na tom slajdu dole bylo napsane "Depends on definition of precedence".
    Ale pokud ucitelka vyrobi slajd s vetou "Both answers are equally correct", tak je irelevantni co k tomu rika. Protoze 80 % lidi primarne vnima obrazovou slozku, u deti bych jeste typnul ze polovina ani neposloucha, a slajdy maji tendenci toulat se po hlubinach internetu samostatne bez slovniho vykladu, presne jako v tomto pripade. Takze i pokud to pani ucitelka myslela spravne, z pohledu vyukoveho to provedla uplne blbe.
    HRAFNAIN
    HRAFNAIN --- ---
    studuju ted numerologii v binarni soustave, a fakt malokdy vyjde false
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    tak ja bych se zastal pani ucitelky, priorita operatoru v matematice neni tak jednoznacna, jak si muze nekdo (vcetne mladsi verze me) myslet - viz https://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operations#Mixed_division_and_multiplication - a podle me to, jestli pani ucitelka vi co rika nebo ne, zavisi spis na tom co rekne dal - pokud bude pokracovat vysvetlenim, ze vysledek zalezi na definici priorit operatoru, pripadne zmini tu variantu z wiki o nasobeni bez operatoru, pripadne ze nektery jednodussi kalkulacky prioritu operatoru vubec neresej, a proto je potreba je "uzavorkovat" a vyhodnotit zvlast, muze to bejt dobra lekce o tom, jak zapisovat vyrazy tak, aby byla jejich hodnota jednoznacna bez ohledu na to, jak kdo vnima (nebo se ucil) prioritu operatoru..

    ...ale treba se pletu a zakonci to tim, ze nakonec to muze bejt cokoliv pokud to tak danej clovek cejti, protoze dekolonizovala matematiku (proto pouziva lomitko misto dvojtecky... badam tssss)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: to je vyhodnoceni kalkulackiady. Nalevo uzivatele co si umi nainstalovat vedecky kalkulator na mobil a napravo ti, co alespon umi mobil zapnout.
    Necekas snad, ze by si nekdo cetl manual k predinstalovane aplikaci, ze ne?
    KAERO
    KAERO --- ---
    KNX: to je z nejakeho scifi serialu ve stylu Idiocracy?
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    BEZDA: Common Core
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam