• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    Physicist reacts to memes on quantum physics
    https://www.youtube.com/watch?v=tlAYPf1N-iE
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    NOHOUS: na to se hodi hlaska z jednoho nejmenovaneho serialu: "Understanding is not required, only obedience"
    NOHOUS
    NOHOUS --- ---
    VOZKA: podobnej aha moment jsem měl na FELu s diferenciálníma rovnicema, dokud jsem nenašel nějaký random video z MIT, kde ukazovali izokliny. Do tý doby jsem vůbec nechápal, co to vůbec počítám. České školství je antiteze k intuici
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    87HIGHFLYER: Pořád jsi to pochopil už na střední, já tuhle intuici získal až když mi kvůli tomu hrozil vyhazov při studiu informatiky, a to díky tomu že už tehdy naštěstí existovala Khan Academy. Tam mi trvalo sotva hodinu k tomu dojít, a od té chvíle už to bylo triviální. Je to přes deset let a pořád si říkám, že bych se mohl konečně začít učit matematiku nějakým normálním způsobem sám, protože na informatice sice byli kompetentnější vyučující než na střední, ale zase se učil hodně široký průřez za hodně krátký čas, takže nebyl prostor na skutečné pochopení, a problémy tohohle typu byly furt dokola. A tohle mi spolu s typickou výukou na střední udělalo na matematiku hrozný mentální blok.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    SEJDA: MS Word wants to know you location...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAMAHL: in real word there is no komutativita ;)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    BROUKOID: integraci a derivaci jsem pochytil az teprve z jednoho dobre vysvetlenyho prikladu, co nam dal matikar na stedni - vyrabis pulitry na pivo, jakou vejsku a sirku ma mit pulitr abys pouzil co nejmin skla (zjednodusene najdi takovy pomer vysky a sirky valce, aby mel k danemu objemu nejmensi povrch). Pred tim to byl nesmysl s biflovanim vzorecku...
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    KRAL_KAREL_IV
    KRAL_KAREL_IV --- ---
    QWWERTY: Diky moc! Re diskuse na SE: me prijde, ze ta diskuse je polovicata. Jasne ze ma tenhle zpusob vysvetlovani vyznam, ale zalezi na tom koho ucim. Kdyz ucim inzenyra, tak chci predat intuici a v dusledku inzenyr stejne bude nejspis delat numericke vypocty, kde se tenhle zpusob uvazovani hodi. Pokud ucim matematika, tak chci aby mel co nejvic ruznych pohledu na stejnou vec (intuice je skvely bonus). A pokud ucim nekoho, kdo ma byt lidsky wolframalpha, tak ucim dle stylu skript, co postnul GUMBA (muj nazor).
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    QWWERTY, KAERO: Krása. Já to říkám furt, že nematematiky by měli matematiku učit nematematici (Thompson byl fyzik).
    Pro srovnání, takhle to vypadá, když napíše učebnici kalkulu pro fyziky matematik: https://www.karlin.mff.cuni.cz/~prazak/vyuka/051/Skripta/soucek-s1.pdf
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: koukam ten autor knizky se nebral moc vazne, viz veta ze str. 224:
    "A great part of the labour of integrating things consists in
    licking them into some shape that can be integrated. The books—and
    by this is meant the serious books—on the Integral Calculus are full of
    plans and methods and dodges and artifices for this kind of work."
    KAERO
    KAERO --- ---
    Tak rovnou mate davat odkaz na tu knihu. Je volne na Gutenbergu, uz je public domain, a dokonce i jako TeXovsky zdrojak:

    Calculus Made Easy by Silvanus P. Thompson | Project Gutenberg
    https://gutenberg.org/ebooks/33283
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    KRAL_KAREL_IV:
    Calculus Made Easy - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Calculus_Made_Easy
    Author Silvanus P. Thompson


    a diskutovat o presnosti a prinosu takovyhohle zpusobu vysvetleni muzes tu :))
    mathematical pedagogy - Is there research for or against such an approach in teaching calculus? - Mathematics Educators Stack Exchange
    mathematical pedagogy - Is there research for or against such an approach in teaching calculus? - Mathematics Educators Stack Exchange
    https://matheducators.stackexchange.com/questions/10962/is-there-research-for-or-against-such-an-approach-in-teaching-calculus
    KRAL_KAREL_IV
    KRAL_KAREL_IV --- ---
    QWWERTY: jak se ta knížka jmenuje, kdo to napsal? Prosím.

    Jinak mi to připomíná historku, jak se bavili dva profesoři:
    a) vždyť to naši studenti umí sotva polovinu, co uměl Cauchy.
    b) kdyby uměli polovinu toho, co uměl Cauchy, tak jim hned dám doktorát.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    QWWERTY: to mi pripomina, kdyz se na stredni zacaly probirat derivace, tak sme stravili (odhaduju) 4 mesice biflovanim pravidel a poucek a NA KONCI, POSLEDNI HODINU CO SME BRALI DERIVACE (!!!!) nam ucitelka ukazala graf a rekla neco jako: "jo, mimochodem derivace se da interpretovat jako sikmost grafu" - a pak to samy pro integrace za dalsich par mesicu - ja sem znal derivaci a integraci uz nekolik let predtim, protoze sem se k tomu dostal pres nejaky svoje konicky (letadylka, aerodynamika) ale kdybych to nevedel, tak podle me dodneska nechapu derivace a integrace... pride mi ze ucitelky matematiky musej prochazet nejakym specialnim kurzem jak deti ucit matematiku zpusobem, kterej garantuje, ze to nebudou chapat a nedokazou si neco odvodit..
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Všechny nás čeká věčnost v pekle. Ale pokud budeme dobří, zkrátí se naše utrpení na polovinu.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    KAMAHL: ah, mea culpa, nevěděl jsem, že máme 4 slzné kanálky...
    a na topologii mám raději tohohle člověka =)
    A Hole in a Hole in a Hole - Numberphile
    https://www.youtube.com/watch?v=k8Rxep2Mkp8
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam