• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    QWWERTY: tohle je maturitní test.
    Matematika není povinná. Mají na to víc než dvě hodiny a potřebují získat 17 bodů z 50.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    QWWERTY: Hele, co se tak učím s dětmi Hejného metodu, tak mi přijde že zrovna na tohle to jde docela dobře.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    ARCHIMEDES: pak by si to ale dost mozna zaslouzilo revizi zpusobu vyuky?
    protoze pokud ma byt primarni ziskana schopnopst "prevedte slovni zadani na vstupni paramtery funkce", tak vyuka nemuze travit vetsinu casu na "tady mas cisla, spocitej vysledek"
    nebo oblibene "tady je 5 typu beznych zadani, kdyz je formulovano "takhle" vem tyhle cisla a dosad, kdyz "takhle" tak dosad tyhle"
    e.g. hura, spocital jsem vysledek, ale vetsinu casu jsem vubec netusil proc je takovy postup spravne. nicmene jako dite mam dalsi ukoly a jine starosti nez jit zjistovat proc to tak je

    bavime se o studentech <15 let, tzn. nemuzu ocekavat prehled v oboru, nebo nadhled ziskany X roky praxe a pohledu do minulosti.
    skola rika "nauc se A" a student se uci A, protoze vetsinou je skola jedina edukacni autorita kterou ma
    a pak je trochu podraz, ze je X let pripravuju na A a kdyz prijde na zkousku, tak dostane B
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Jo. Asi tak.
    Dnes mám vzorečků plnou kalkulačku a rovnici zadám do Googlu. Na to nemusím pomalu ani umět psát.
    Že máš nabifloný vzorečky je ti k prdu, když si neporadíš co s tím.
    A je pravda, že "používání mozku" není ve škole samostatný předmět a v těch ostatních má velmi malou dotaci.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    AXTHEB: Tady nesouhlasím, matematiku vnímám primárně jako metodu pro kvantifikaci obecného problému, takže schopnost převést slovní zadání do matematické podoby považuju za to nejdůležitější, co má matematika dávat nejen pro život, ale i z odborného hlediska. V jakémkoliv oboru de facto v praxi řešíš slovní (a občas vizuální) úlohy, velmi často ne zcela průsvitně zadané. Specifické řešení samotné je podle mě až pod tím, protože jakmile vím, jak kvantifikovat zadání, můžu často použít řešení několik, nezřídka i přibližných.
    To, že děti nikdo neučí tu základní "matematizaci" uvažování, je hlavní problém. Není asi úplně fér, že to pak dopadne na děti u přijímaček a ne na ty kantory, co se neobtěžovali je to naučit.
    KAERO
    KAERO --- ---
    AXTHEB: soucasti matematiky je i pochopeni problemu, analyza na jednotlive casti, a zpracovani. Nebo chces deti zkouset jen z kalkulu?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    ERGOSUM: Jenže zkouška z matematiky má být zkouška z matematiky, ne příprava na život.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    ASHLEY: AXTHEB:
    Příprava na život.
    Alespoň dokud nenatrenujeme AI na úřední a právní texty. Ovšem pak by mohl být dobrý kšeft s překlady z úředničiny do člověčiny. :-)

    "Pokud nemáte manžela, zaškrtněte "nemám manžela" a uveďte jméno vaší kočky za svobodna."
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Mno, za ty peníze koupíš 2.6 kilo u jednoho, 2.5 kilo u druhého. U druhého potřebuješ dokoupit 100g, to je 24 korun.
    Mě přijde, že tohle je něco, co by měl spočítat žák páté třídy.
    Problém je, že to není úloha z matematiky, ale z porozumění textu.
    ASHLEY
    ASHLEY --- ---
    Dá se to udělat ještě jednodušeji a jde to i z hlavy: mám 150/0.65; ten druhej prodává jednotku za 120,-, to je o pětinu míň než 150,-. Pětina ze 65 je 13.
    Tj mám prodejce A 150/0.65 = 120/0.52, prodejce B 120/0.5. A rovnou vidím, že A je dražší, a to o 4%.

    Což nemění nic na tom, že dát tohle, navíc formulované jako v tom zadání, jako úlohu 1, může jen sadista.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    GILHAD: Ano. Základ je převést na kč/kg.
    Jestli následuje 2,6 - 2,5 nebo 624 - 600 je technikálie.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    ERGOSUM: Já šel celkem přímočaře,
    jedno stojí za kilo 120/0.5=240,
    druhé stojí za kilo 150/0.650=230.769
    (dál si už názvy nepotřebuju pamatovat)
    kdyby koupil dražší, zaplatil by víc 600*240/230.769=624.000
    (a samozřejmě to házel do jednoduché kalkulačky, násobení s ocáskama snad už necvičíme) - sice nevím, kolik toho koupil na váhu, ale na to se zadání neptá.
    KAERO
    KAERO --- ---
    ERGOSUM: co? ja si nic nekomplikuju, ale pisu o jinych testech a lenosti meho nejstarsiho syna.
    aha, uz asi chapu co pises. ne, na ten boruvkovy priklad jsem nepotreboval rovnici.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    KAERO: To je tak, když si to komplikuješ. (tím jsem si také prošel)
    600kč / 240kč = 2,5kg
    a zbytek se veze.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    87HIGHFLYER: no já jsem na tom podobně a teda nevím časově. Zkoušel jsem to, dal jsem to ale strašně dlouho mi trvalo si vždycky vzpomenout jak se to sakra dělalo. On člověk začne a vždycky si uvědomí že tudy ne a pak znova.
    KAERO
    KAERO --- ---
    MHO: heh, az ted jsem si vsim ze to je test na ctyrleta gymnazia. nedival jsem se na ostatni priklady, a ten prvni priklad s boruvkama mi prisel podobny tomu co mel kluk minuly rok v testech na osmileta gymnazia. to jsme travili tydny pocitanim testu - a bylo to za trest, protoze clovek nemohl pouzivat soustavy rovnic, ktere ty deti jeste oficialne neznaji.
    hernajs, musim to vytisknout a zpetat se kluka jestli to zvladne. jenze on je lemra lina, a kdyz z toho nic nekouka, tak ten svuj celkem chytry mozek nehodla ani zapnout.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    MHO: Ta úloha má několik různě obtížných postupů řešení.
    Pro někoho je snadnější postup hodit to na hrb podřízeným, nebo známým.

    Ale mohu tě "uklidnit". Jde o setrvalý stav. Dlouhodobě zjišťováno. Co nepoužíváš zapomeneš. A ani ing. to nezachrání.

    A také dlouhodobý problém je, že se ve škole nenaučíš jak využít co umíš.
    Když jsem zatižitelnost měřil svinovacím metrem, tak to skoro všichni považovali za magii. A když jsem to vysvětloval, většina nechápala ani princip. :-)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    MHO: no...maturoval jsem z matiky, mam titul z CVUT, zivim se celej zivot v IT/letectvi a ten maturitni test mi rozhodne prijde odpornej. Mozna bych to za tech 135 minut nejak uplacal, ale teda vsazet se nebudu. Sere me to jen cist. Vetsina lidi tyhle "hlavolamy" vytesni jako trauma a nedivim se jim. Ano, nepsocitaji pak ani trojclenku.
    MHO
    MHO --- ---
    KAERO: ne. Max po pivu či dvou. Máme v té skupině několik dětí co teď maturují (moje dvojčata do toho počítám). A moje žena jako bokovku doučuje matematiku - ne ve velkém, ale právě děti kamarádů.

    Takže maturitou ta naše skupinka žije. Když jsme se potkali o víkendu na grilování, tak téma "zda ta matika byla letos supertěžká" velmi rezonovalo a několik lidí si ty testy přineslo a chtělo od ženy vědět správné odpovědi. Oni si to nedokázali doma správně spočitat. A ani najít na webu ofiko správné řešení. Facepalm
    MHO
    MHO --- ---
    GILHAD: yes!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam