součást plánu globální kyberekonomiky NW|O
kod FACEBOOK
Facebook byl spuštěn v únoru 2004 odpadlíkem z Harvardu Markem Zuckerbergem (tehdy 19ti letým). Do konce měsíce byla více jak polovina studentů registrována.
V červnu roku 2008 zaplatil Mark Zuckerberg blíže nespecifikovanou částku v hotovosti a akciích a pustil se do právního boje, aby dokázal, že nápad byl opravdu jeho a ne jiných studentů. [R]
Facebook má více jak 350 milionů aktivních uživatelů (aktivních aspoň jednou do měsíce) a více jak 700 zaměstnanců [A]
Facebook je služba s nízkým zabezpečením. Neměli byste tedy používat k přístupu stejné heslo jako například k emailu, on-line bankovnictví...
Facebook zanechává slušné množství cookies ve vašem prohlížeci, pomocí kterých můžou jiné internetové stránky identifikovat váš Facebook profil.
S více jak 10 miliardami soukromých fotografií je Facebook na prvním místě mezi aplikacemi sloužícími ke sdílení fotografií. Při souhlasu s Facebook Privacy Policy souhlasíte s tím, že se zříkáte veškerých práv, fotografie tedy mohou být volně použíty.
[A,B]
Facebook si rezervuje všechny práva k registraci a ponechání všech druhů osobních informací a Facebook aktivit – dokonce po zrušení profilu. [B]
Facebook nezaručuje, že vámi nahraná data nebudou přístupná neautorizovaným osobám.
Facebook je informován o vaších aktivitách na více jak 40ti velkých internetových stránkách, které s Facebookem uzavřely partnerství. [E]
Majitel Facebooku Mark Zuckerberg odmítnul nabídky až v hodnotě 975 milionů dolarů na prodej Facebooku. Pokud by k prodeji došlo, veškerá soukromá data budou předána novímu majiteli – i pokud jste smazali profil! Znamená to, že nemáte absolutně žádnou kontrolu nad tím, u koho skončí vaše data.
24. října 2007 souhlasil Facebook s prodejem 1.6% akcíí společnosti Microsoft za 240 milionů dolarů. Microsoft tak získal exkluzivní přístup ke všem osobním informacím na Facebooku. [M].
Mark Zuckerberg, zakladatel a majitel cca 30ti procent Facebooku je nejmladším miliardářem na světě. (cca 1,5 miliardy dolarů) [N] Jak je to možné? V kyberprostoru jsou informace tvrdá měna – na Facebooku dochází k ukládání osobních dat.
Už jste někdy uvažovali, jak je možné, že reklamy na Facebooku často odpovídají vaším potřebám? Inteligentní systém analyzuje vaše kyberprostorové chování na osobní úrovni a to tak, aby došlo k co nejlepšímu využití osobních dat.
dalsi info od sponzora...
Že Facebook spadá pod kalifornskou legislativu. Dánské organizace zjistily, že Facebook je hrozbou pro Dánskou verzi zákona o ochraně osobních údajů. (www.fsb.dkhttp://i.ixnp.com/images/v6.27/t.gif). Facebook nikde nespecifikuje, jak je to s českým právem.
Že po tvrdé veřejné diskusi přiznal Mark Zuckerberg (vlastník), že Facebook získává osobní informace z jiných stránek bez povolení uživatelem. (dokonce po deaktivaci Facebook účtu) [E,F].
Že pokud si změníte jméno, email, adresu nebo podobně, budou vaše stará data stále k nalezení pomocí funkce Hledej přítele.
Že uvedení čísla na mobil ve vašem profilu zvyšuje nebezpečí spamu.
Že v minulém roce bylo administrátory Facebooku oficiálně smazáno přes 1000 aplikací pro porušování soukromí [K].
Že, ačkoliv Facebook tvrdí, že používá vysoké bezpečnostní standardy, byli dva studenti Technické vysoké školy (MIT) schopni stáhnout přes 70 000 Facebookových profilů s použitím automatického skriptu? [F].
Že normální právní systém má často malý efekt v kyberprostoru. To znamená, že kdyby například někdo proti vám odstartoval na Facebooku kampaň tvrdící, že jste pedofil, drogový dealer atp., běžné civilní právo neochrání vaši pověst.
Že velké množství Facebookových profilů jsou profesionální falzifikáty. Dvakrát zvažte, jestli přijmete žádost od přátelství od neznámé osoby.[I]
Že profily lidí lidí s podivně znějícími jmény (jako třeba „Lesboe“, „Vetřelec“ –Allien- atp). mohou být z Facebooku smazány bez dalšího vysvětlení – i když tato jména v místním jazyce nic neznamenají.
Že účty na Facebooku s více než 4000 kontakty jsou často smazány bez dalšího vysvětlení. Tato možnost není uvedena v Podmínkách užívání (Terms of Agreement).[O]
Že v brzké budoucnosti bude váš účet na Facebooku obsahovat nejen všechny vaše fotografie, ale i vaše filmy (streamované do vaší HDTV), domácí videa, hudební soubory. To znamená, že problém kybernetického soukromí se stane v budoucnosti ještě důležitějším.
Že tím, že užíváte Facebook, tvoříte nepostradatelnou součást globální kyberekonomiky. Osobní data o vás jsou předávána mezi partnery, o kterých jste pravděpodobně nikdy neslyšeli.[F]
Že nedávné době bylo vystopováno množství závažných virových infekcí, které se pokoušejí infikovat uživatele přislíbením videí zdarma (říjen 2008).[H]
Že psychologové zavedli novou diagnózu: FAD (Facebook Addiction Disorder) – závislost na Facebooku, jako nový druh závislostní poruchy.[Q]
Že profesionální hackeři kradou Facebookové profily a prodávají je zločincům.[S]
Že každý den jsou administrátory Facebooku mazány obrázky bez žádného vysvětlení kromě „porušení podmínek užívání“ ("violation of terms of agreement"). Důvod pro takovou cenzuru (obvykle velmi osobní) nebývá uživateli vysvětlen.[G]
Že tím, že „přidáte Uživatelský obsah na kteroukoliv část Stránky, automaticky zaručujete – a vy tímto také stvrzujete, že máte právo zaručit – Společnosti neodvolatelnou, trvalou, bezvýhradnou, přenosnou, plně hrazenou licenci (s právem sublicencovat) k užívání, kopírování, veřejnému zobrazování, veřejné prezentaci, přeformátovávání, překládání, krácení (částečnému nebo úplnému) a distribuci takového Uživatelského obsahu k jakémukoliv účelu, komerčnímu, reklamnímu, nebo jinému. (Facebook pravidla o užívání). Tato informace se v českých Pravidlech (ke 22.2.2009) nezveřejňuje, je zde pouze anglicky, a v případě uplatňování takového požadavku se takto nedostatečná licence patrně v rozporu s českým právním řádem.
V praxi toto znamená, že jakákoliv vaše písnička, fotografie, báseň nebo jakákoliv jiná věc se okamžikem vložení stává majetkem Facebooku, který má právo ji jakkoliv využít, k reklamě nebo čemukoliv jinému. Pokud jste například umělcem pracujícím pod Ochranným svazem autorským (OSA), přidáním vašeho díla na Facebook porušujete dohodu a autorské poplatky za přehrávání budete svazu platit vy.
Navíc (citováno z českých Pravidel užívání): Jste sami zodpovědni za vaše náklady a výdaje k vytvoření záložních kopií a výměnu jakéhokoliv Uživatelského obsahu, který zobrazíte nebo uložíte na Stránce nebo poskytnete Společnosti.