• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    LAUNCHER: hele ja som bola tiez matematicka star na zakladke. ale mala som problemy psat postup. ja som tie jednoduche veci proste zvladla vypocitat v hlave sama a povedat vysledok. ucitelky potom mysleli, ze som to niekde odpisala.
    neviem co z toho je high iq a co je kreativita rieseni spojena s ND. ako s ctenim zadania bol problem vzdy, je problem doteraz. s tym nedokazem nic urobit, proste aj ked sa snazim, tak u testov s mnoha otazkami niektore nedokazem pobrat. ked som v 17 robila CAE z anglictiny, tak som skoro vyfailovala slohovku, lebo som si neprecitala zadanie a psala mimo. v strese sa to zhorsuje. i tak som bola schopna dat TSP na Masarycku na percentil cca 90. ale teda potom som mala chut ist spat, pretoze cist xy zadani s porozumenim je pre mna fakt narocne. hrozny zrut energie.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    LAUNCHER: No jo, kdyz ale ja sla do prvni tridy v roce 1988. :) (Mladsi bracha uz to mel o neco snazsi, dyslexie byla vice videt. A asi i to pohlavi. Ja byla dlouho nalepkovana jako, “takova sikovna a lajdak”, “kdybys chtela” “proc se nesnazis” a pak precitlivela a hystericka, az “konecne” prisly deprese a nejakej prvni nastrel diagnozy. Uplnou jsem dostala az v dospelosti.)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PAKOBYLKA_: Proto existuje SPC a individualni studijni plan. Mame pro oba ADHD syny. Starsi ma asistentku, mladsi zvlada bez ni. Na ulohy co jim nejdou maji dostat vice casu. Melo by se resit, jestli opravdu rozumi zadani (to by se btw melo resit vzdy u kazdeho decka, ale vime - nezlobim se a panim ucitelkam nevycitam, v CZ je prilis deti na ZS tridu).

    Vysledek: Starsi byl v 2. tride v Mat. klokanovi nejlepsi v rocniku na skole (pisu abychom si rozumeli, ze ve vysledku fakt v MAT neni brzda tridy, spis naopak). Mladsi zatim nevime, souteze se pro prvnacky nedelaji - podle pani ucitelky pry slusny, ale ona je takova hodna, to bych neresil, ja jsem spis treba na ty body ze srovnani.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    TILIO: Ja si myslim, ze tohle jsou takovy ty sporny veci, diky nimz pak slysis, ze adhd ma prece trochu kazdej. Clovek tam nevidi ty nuance.
    Ja treba nesjem schopna jit pres 10, tak dopocitam do 10 a prictu zbytek. Jenze! V prvni tride jsem NENAVIDELA psani tech pojebanejch carek, byla jsem posledni, kdo dostal pero, mela jsem nalepku lajdak dysgrafik (nejsem ani jedno) a kdyz to pak mel o mnoho let pozdeji delat syn, kroutily se mi prsty u nohou pul roku. A milovala jsem matiku. Pak prisla druha trida, soudruzka petiminutovka, ja nestihala, protoze jsem to potrebovala dopocitat a matiku od ty doby nenavidim! Sly mi pak jen dilci veci (kvadraticky rovnice treba). Tim, ze mam cit pro jazyk(y), NIKDY mi nedelaly potize diktaty, byt taky byly rychly. V zivote jsem nemela z diktatu hur nez za 1, z matiky jsem delala reparat… A myslim, ze ani jedno nesouvisi s adhd, ale proste s tim, na koho clovek narazi ve formativnim veku, co a jak ho nauci, co a jak mu ne/zprotivi a podobne.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    TILIO: Respekt, husta skola. Pls moor nfo o dyskalkulie + uspesne vystudovana MFF.
    ALONSY
    ALONSY --- ---
    TILIO: sakra, to jsem měla vědět dřív! :D
    Já těch 6+7 počítám málem na prstech... :D
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TILIO: Ja mam s dyslexii literaturu :) to ze si mozog domysla slova vobec nevadi.
    V byvalej praci sme mali programatora dysgrafika. IDE to po nom opravilo.
    TILIO
    TILIO --- ---
    Pismenka a "vyssi" matematika je to, co me zachranilo! Kdyz clovek manipuluje s nekonecnama, tak cislo je konstanta (konecna) a ta me nezajima, oznacim c a napul zapomenu ze existuje :)))

    (Lidi se me casto ptaj, jak muzes s dyskalkulii mit matfyz? Snadno, na matfyzu clovek cislo potka fakt zridka, phew)
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    TILIO: 6 + 7= 7 + 6 = 7 + 3 + 3 = 10+ 3 = 13


    LAUNCHER: 26 + 27 = 40 + 6 + 7 = 40 + viz vyse
    DRABICZ
    DRABICZ --- ---
    Ano, v momentě, kdy jsem si začal myslet, že chápu matiku mi do toho učitel vrazil písmena, takže jediná věc, která mne každoročně držela dál od pětky byla geometrie. A dodnes když počítám, tak i blbé 2x6 jedině s počítadlem....
    TRAFO
    TRAFO --- ---
    TILIO: 6+7
    LAUNCHER: Tady bych to počítal jako 40+13

    Pro mě bylo nejhorší, když přidáš do matiky "písmenka" :D
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    TILIO: Ja vacsinou prehadzujem mensie kusy k vacsiemu, takze tohle skor 3+(3+7). Ale som schopna to aj pocitat, kolko chyba do 20. A taky matfyzacka ;)
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TRISSIE: No vidis :D a mne to ostalo evidentne.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TILIO: to je metoda, jakou se učí počítat prvňáci.
    kolik je od šesti do deseti? čtyři
    a když od sedmi odebereš ty čtyři, co byly do deseti, tak ti zbydou tři
    takže deset a tři je třináct.

    mi to vždycky přišlo strašně neintuitivní a složité a náchylné k chybám, ale škola mých tehdejších prvňaček to takhle za covidu učila,a nějak jim to fungovalo, tak si to pamatuju :-)
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TILIO: Ja mam len problemy s ctenim nahlas. Je to nuda a moj mozog si doplna slova.
    TILIO
    TILIO --- ---
    MART1NKA: Jak myslis! Tohle uz je na moji dyskalkulii moc vysoka numericka matematika 😆 (rekla matfyzacka)
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TILIO: 6 plus 4 je 10 a nad 10 precnievaju 3. Takze 13.
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    TILIO: Tiez si to rozne rozkladam, myslim, ze toto zrovna nie je zalezitost len ND. Akurat mozno NT budu rozkladat vzdy viacmenej stejnym sposobom.

    Ja som si u seba vsimla, ze kombinujem v case rozne rozkladanie, aj u rovnakych typov. Ale podla coho zrovna, to fakt netusim. (Ale taky furt niekde nieco vizualne pocitam, obzvlast ked sa fest nudim. Napr. kachlicky v cakarnach. :D)
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    TILIO: jsem NT.
    Jednoduché součty tak, jak jsou. 6+7
    Složitější si různě rozkládám a skládám v principu 2*7-1. Víc třeba při dělení, je snazší něco vydělit 2 a pak 3 než rovnou 6.

    Děje se mi to samo a považuji to za výhodu. Asi zatím budou i dávné roky častého počítání. Na druhou stranu jsem si našla a osvojila svoje postupy, naše školství bylo bohužel založeno na dělejte to vsichni stejně a nejlíp nazpaměť.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    TILIO: Hodne pocitam se syny, jdou do 2. a 3. tridy. 6 + 7 pocitam jako 6 + 7. Ale treba 26 + 27 bych z hlavy pocital jako (25 * 2) + 3. Umim to spocitat i jako 26 + 27, ale je to pro me obtiznejsi.

    Co jsem se na toto ptal vlastnich deti, dalsich dospelych co s nimi pocitaji; dalsich deti v jejich veku, rodicu techto deti: Kazdy to pocita trosku jinak, ale kazdy si to ruzne zjednodusuje. Nejakou zavislosti na tom ci onom jsem si nevsiml, tim nerikam ze tam neni.

    Snad krome pani ucitelek techto deti, ktere rovnou vi cislo a nijak nad tim nepremysli, proste to s nimi pocitaji tak casto, ze to proste vi.
    TILIO
    TILIO --- ---
    Lezi mi v hlave jedna vec, kdyz uz jsme u porovnavani si symptomu. :)) Ted jsem videla na internetu nejaky memy, ze NTs pocitaj 6+7 = 13. Zatimco ADHDers pocitaj treba 6+7, to je skoro jako 7+7, coz je 14, akorat je to o jedna min, takze = 13.

    To delate?

    (Ja uplne nejvic, nekdy musim v hlave provist velmi komplikovany roznasobovani zavorek, odhady shora, kraceni zlomku atd., ale ja jsem dyskalkulik, a myslela jsem, ze tohle delame jenom my!)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    VITEX: Nevím o tom, že by ADHD lidé meli v průměru vyšší nebo nižší ochotu věřit např. na konspirační teorie. Zkus mrknout na různé zdroje a studie, jestli něco najdeš. Přijde mi, že ty korelace tam jsou jinde, zejména na nevzdělanost, úzkosti, nedůvěru (vrozenou nebo zklamání).

    Ale na čem se shodneme, že mé ADHD mám také v mnoha ohledech / leckdy rád.

    Např ale je toho spousta a závěry nejsou vždy stejné:

    People Drawn to Conspiracy Theories Share a Cluster of Psychological Features | Scientific American
    https://www.scientificamerican.com/article/people-drawn-to-conspiracy-theories-share-a-cluster-of-psychological-features/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam