• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    MART1NKA: i ked, co sa tyka poriadkumilovnosti tak asi jo :D
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    WOLFGAR: ja som nebola nikdy oznacena za linou, ale za zmatenu.
    WOLFGAR
    WOLFGAR --- ---
    SHARKIE: Tak to je defaultni ADHD nalepka. Uz jsem tu zminoval, ze nejrychlejsi diagnosticky test ADHD na svete je kdyz uvidite napsanou vetu "Ty by jsi byl chytrej, kdybys nebyl tak linej!" a automaticky si ji v prectete v hlave hlasem rodicu pripadne kantoru apod. tak je ta diagnoza skoro jista.
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    MART1NKA: Ja vzdy mala slohy excelentne a maturitny mam jedinu 2 za zivot, lebo som zle precitala zadanie a hodila to do ineho formatu, jak chceli. :D

    Matika sla vzdy sama, takze olympiady a pod, ale na strednej som sa sekla, ze ma to sutazenie uz nebavi (bola vtedy zaujimavejsia zrovna genetika a pocitace) a riesila som uz len najnutnejsie veci. Matikarka bola hodne sklamana.

    Matfyz som "ukoncila" tak, ze som som si nebola dat zapisat posledny uz hotovy zapocet a nechala vysumiet zbytok rocnika. Ale je pravda, ze zrovna v tom obdobi tych problemov bolo viac a ja este netusila, ze za vacsinu moze ADHD a uz vobec nie, jak s tym pracovat.

    Takze mi v rodine ostala nalepka "sikovna, len strasne leniva".
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    LAUNCHER: hele ja som bola tiez matematicka star na zakladke. ale mala som problemy psat postup. ja som tie jednoduche veci proste zvladla vypocitat v hlave sama a povedat vysledok. ucitelky potom mysleli, ze som to niekde odpisala.
    neviem co z toho je high iq a co je kreativita rieseni spojena s ND. ako s ctenim zadania bol problem vzdy, je problem doteraz. s tym nedokazem nic urobit, proste aj ked sa snazim, tak u testov s mnoha otazkami niektore nedokazem pobrat. ked som v 17 robila CAE z anglictiny, tak som skoro vyfailovala slohovku, lebo som si neprecitala zadanie a psala mimo. v strese sa to zhorsuje. i tak som bola schopna dat TSP na Masarycku na percentil cca 90. ale teda potom som mala chut ist spat, pretoze cist xy zadani s porozumenim je pre mna fakt narocne. hrozny zrut energie.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    LAUNCHER: No jo, kdyz ale ja sla do prvni tridy v roce 1988. :) (Mladsi bracha uz to mel o neco snazsi, dyslexie byla vice videt. A asi i to pohlavi. Ja byla dlouho nalepkovana jako, “takova sikovna a lajdak”, “kdybys chtela” “proc se nesnazis” a pak precitlivela a hystericka, az “konecne” prisly deprese a nejakej prvni nastrel diagnozy. Uplnou jsem dostala az v dospelosti.)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PAKOBYLKA_: Proto existuje SPC a individualni studijni plan. Mame pro oba ADHD syny. Starsi ma asistentku, mladsi zvlada bez ni. Na ulohy co jim nejdou maji dostat vice casu. Melo by se resit, jestli opravdu rozumi zadani (to by se btw melo resit vzdy u kazdeho decka, ale vime - nezlobim se a panim ucitelkam nevycitam, v CZ je prilis deti na ZS tridu).

    Vysledek: Starsi byl v 2. tride v Mat. klokanovi nejlepsi v rocniku na skole (pisu abychom si rozumeli, ze ve vysledku fakt v MAT neni brzda tridy, spis naopak). Mladsi zatim nevime, souteze se pro prvnacky nedelaji - podle pani ucitelky pry slusny, ale ona je takova hodna, to bych neresil, ja jsem spis treba na ty body ze srovnani.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    TILIO: Ja si myslim, ze tohle jsou takovy ty sporny veci, diky nimz pak slysis, ze adhd ma prece trochu kazdej. Clovek tam nevidi ty nuance.
    Ja treba nesjem schopna jit pres 10, tak dopocitam do 10 a prictu zbytek. Jenze! V prvni tride jsem NENAVIDELA psani tech pojebanejch carek, byla jsem posledni, kdo dostal pero, mela jsem nalepku lajdak dysgrafik (nejsem ani jedno) a kdyz to pak mel o mnoho let pozdeji delat syn, kroutily se mi prsty u nohou pul roku. A milovala jsem matiku. Pak prisla druha trida, soudruzka petiminutovka, ja nestihala, protoze jsem to potrebovala dopocitat a matiku od ty doby nenavidim! Sly mi pak jen dilci veci (kvadraticky rovnice treba). Tim, ze mam cit pro jazyk(y), NIKDY mi nedelaly potize diktaty, byt taky byly rychly. V zivote jsem nemela z diktatu hur nez za 1, z matiky jsem delala reparat… A myslim, ze ani jedno nesouvisi s adhd, ale proste s tim, na koho clovek narazi ve formativnim veku, co a jak ho nauci, co a jak mu ne/zprotivi a podobne.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    TILIO: Respekt, husta skola. Pls moor nfo o dyskalkulie + uspesne vystudovana MFF.
    ALONSY
    ALONSY --- ---
    TILIO: sakra, to jsem měla vědět dřív! :D
    Já těch 6+7 počítám málem na prstech... :D
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TILIO: Ja mam s dyslexii literaturu :) to ze si mozog domysla slova vobec nevadi.
    V byvalej praci sme mali programatora dysgrafika. IDE to po nom opravilo.
    TILIO
    TILIO --- ---
    Pismenka a "vyssi" matematika je to, co me zachranilo! Kdyz clovek manipuluje s nekonecnama, tak cislo je konstanta (konecna) a ta me nezajima, oznacim c a napul zapomenu ze existuje :)))

    (Lidi se me casto ptaj, jak muzes s dyskalkulii mit matfyz? Snadno, na matfyzu clovek cislo potka fakt zridka, phew)
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    TILIO: 6 + 7= 7 + 6 = 7 + 3 + 3 = 10+ 3 = 13


    LAUNCHER: 26 + 27 = 40 + 6 + 7 = 40 + viz vyse
    DRABICZ
    DRABICZ --- ---
    Ano, v momentě, kdy jsem si začal myslet, že chápu matiku mi do toho učitel vrazil písmena, takže jediná věc, která mne každoročně držela dál od pětky byla geometrie. A dodnes když počítám, tak i blbé 2x6 jedině s počítadlem....
    TRAFO
    TRAFO --- ---
    TILIO: 6+7
    LAUNCHER: Tady bych to počítal jako 40+13

    Pro mě bylo nejhorší, když přidáš do matiky "písmenka" :D
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    TILIO: Ja vacsinou prehadzujem mensie kusy k vacsiemu, takze tohle skor 3+(3+7). Ale som schopna to aj pocitat, kolko chyba do 20. A taky matfyzacka ;)
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TRISSIE: No vidis :D a mne to ostalo evidentne.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TILIO: to je metoda, jakou se učí počítat prvňáci.
    kolik je od šesti do deseti? čtyři
    a když od sedmi odebereš ty čtyři, co byly do deseti, tak ti zbydou tři
    takže deset a tři je třináct.

    mi to vždycky přišlo strašně neintuitivní a složité a náchylné k chybám, ale škola mých tehdejších prvňaček to takhle za covidu učila,a nějak jim to fungovalo, tak si to pamatuju :-)
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TILIO: Ja mam len problemy s ctenim nahlas. Je to nuda a moj mozog si doplna slova.
    TILIO
    TILIO --- ---
    MART1NKA: Jak myslis! Tohle uz je na moji dyskalkulii moc vysoka numericka matematika 😆 (rekla matfyzacka)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam