KEDRIGERN: těch hledisek by bylo asi více, je to přeci jen multi-faktorální záležitost (řekněme že ty lidí se na VŠ i všelijak "kultivují", osvojují si "kritické myšlení" a další "kompetence" ap., což může být příznivé pro společnost jako celek) -
Ale napadá mě i ekonomické aspekt - když dáš těm inteligentním, kteří na to mají, možnost vystudovat zdarma, tak oni pak - a nechtěj abych dohledal tvrdá data - zaujmou takové pozice, z nichž pravděpodobně budou odvádět tučné daně. Tzn. že to té společnost "vrátí". Nemluvě o tom, že ji mohou obohatit třeba jako Wichtrle, Holý, nebo ti študáci co dělají folie s nano-vláken nebo ty nano-hojivé masti ap. To je pak masivní export a společnost z toho má zase prospěch.
Ale těch úhlu pohledu je více. Ten nejprimitivnější říká, že naše společnost je na takovém stupni civilizačního vývoje, že si může dovolit vzdělání platit i nemajetným nadaným jedincům. Otázka je do jaké míry to otevřít, aby "vzdělanostní level" (evaluace) neklesal ...(což se právě teď děje)