• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    _BENNY: takze jsem si vazeni, samozrejme nikoliv kvuli vam, ale ciste jen kvuli sobe pustil tento vecer film The Fountainhead. film je pomerne primocary a myslim ze ho zvladne i prumerne humanisticky a kolektivisticky smyslejici jedinec. tedy doporucuju :)

    jedna se o docela chytlavy individualisticky opus. uz po uvodnich vetach musi byt kazdemu jasne kam tim Ayn smeruje.

    Do you want to stand alone against the whole world? There's no place for originality in architecture. Nobody can improve on the buildings of the past. One can only learn to copy them. We've tried to teach you the accepted historical styles. You refuse to learn. You won't consider anybody's judgment but your own. You insist on designing buildings that look like nothing ever built before. This school has no choice but to expel you.

    cele bych to shrnul zhruba jako sondu do sveta INTJ cloveka. Ayn pouziva pro nekoho mozna odmereny zpusob vytvareni dialogu a vubec mezilidskych interakci, jenze presne takhle to u racionalnich bytosti funguje. to ze ten egoismus neni jen tak nejaka poza jde poznat uz z toho ze se hlavni hrdina ve vypjatych chvilich vubec nezajima o to kam se ho ostatni snazi zatlacit. meli ho zahnaneho do kouta, cekali kdy se zepta PROC? a jemu to bylo jedno, slo mu jen o realizaci vlastnich myslenek. mysleli si ze se s nimi nikdy nebude bavit, ale na zaklade jakychsi vnitrnich presvedceni nemel problem se vuci nepriteli zachovat tak jak by to obycejny "F"kar nikdy nedovedl - s uprimnosti a respektem. ackoliv na nej spolecnost tlacila horem spodem, on ze svych zasad nikdy neustoupil. hrdina neni vypjaty neuroticky egocentrik, ale individualista ktery ma vse od zacatku do konce srovnane. jeho ideove presvedceni pramenici ze zasadnich principu je silnejsi nez strach z davoveho lynce.

    pro vykresleni:

    - You look more beautiful than ever. What do you think of this building? I'm taking a poll of the guests...
    - A what?
    - A poll of opinion about it.
    - What for? In order to find out what you think of it yourself?
    - We have to consider public opinion, don't we?

    Great men can't be ruled. Why did I preach self-sacrifice? If you kill a man's sense of personal value, he'll submit. Can you do that to Howard Roark? No? Then don't ask me why I want to destroy him.


    z pohledu divaka filmu ktery mu prave skoncil pred ocima myslim ze mohu reagovat i na tento typ pripominek - DARJEEL :) sam jsem byl zvedav jak se Ayn vyporada s vytvorenim romantickeho nebo nejak emocne vypjateho deje. nu, vyresila to jako typicky INTJ :) hlavni hrdinka je krapet neuroticka, vzhlizi k muzum jakozto nositelum idei, sama je take individualistka, ale s zenskymi (ne)dostatky. radeji znici vec nez aby se koukala na to jak je vec zneuzivana. radeji si vezme jineho muze, aby zapomnela na hlavniho hrdinu ktery se riyi do spolecenske zahuby pred kterou ho varovala. myslim ze Ayn docela vystihla ten boj mezi zenskou iracionalitou a nepohlavni racionalitou.

    jako pouceni pro osoby typu SCHWEPZ a RUDOLF, kteri v tom hned budou hledat nejake ospravedlnovani imperalisticke/neoliberalni/whatever politiky. hlavni hrdina jde proti vsemu mainstreamu, tedy i tomu probyznysovemu, nejcennejsi vec kterou hrdina ma nejsou penize, ale racionalni a lidske zasady, kvuli kterym ty penize bez litosti vyhodi z okna.

    ---

    na zaver musim rict, ze to byl film a nikoliv knizka, takze mozna Ayn priznavam nektere zasluhy o ktere se zaslouzil nekdo jiny. GENERALLZ to ma jiste nactene, kdyztak me opravi nebo doplni :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    The Fountainhead (1949) - IMDb
    http://www.imdb.com/title/tt0041386/

    The Fountainhead (1949) - Režie: King Vidor - Hrají: Gary Cooper, Patricia Neal, Raymond Massey - CSFD.cz
    http://www.csfd.cz/film/23671-fountainhead-the/
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    Jak to má Randová s humorem a metaforama? Vyskytují se tyto aspekty v jejích dílech? :o)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GENERALLZ: más snad pocit že Bulgakova Mistr a Markétka, Charmsovy texty či Nový zákon promlouvají snad o realitě člověka méně?:-) Koukám že jsi myšlenku nepochopil už v zárodku.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    _BENNY: ah, zapomnel jsem jeste na jeden hint na definici: jedna se o univerzalni prazdnotu? :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    tak si pojdme toho Boha definovat. jedna se o stareho vousateho muze co sedi na oblacku a kontroluje nase kroky? je rec o stvoriteli celeho vesmiru? nebo o tom kdo nam napovida co mame a co nemame delat? nebo naopak o toho komu jsou nase mrzke zivoty tady na zemi zcela ukradene? je jen jeden nebo jich je vic?

    on to je docela rozdil a pokud se mame zamyslet nad tim jestli je neco takoveho integralni soucasti nasi psyche nebo neni, pak by asi bylo dobre vedet CO v te psyche vlastne ma nebo nema byt.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GENERALLZ: Tak nejlépe odzadu: "nejprve musí někdo prokázat, že tam ty bytosti skutečně jsou, a pak se můžem bavit".

    Vůbec. Pak už není o čem se bavit. Je hotovo.

    "stejné je to s Bohem"

    Ano i ne. Okurka uvnitř Jupiterova měsíce je pro nás poměrně lhostejná věc bez jakýchkoli pragmatických, etických či existenciálních implikací, s Bohem je tomu naopak. Okurka uvnitř Jupiterova měsíce v různých podobách není součástí tisíců let lidských dějin. Tato okurka není ani integrální součástí lidské psýché (jak se domnívají někteří evolucionsité, kognitivní vědci nebo neuroteologové).
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    GENERALLZ: hele, ja mam obcas potiz vysvetlovat lidem co fantastiku primarne nectu, ze v podtstate nej dila svetovy literatury maji prvky fantastiky. A ze treba socialni roman se perfektne pise v momente, kdy si muzes svet trosku natvarovat, udelat alterantivni historii, alternativni rozlozeni sveta... potom ty emoce a myslenky z dila vylezou v krystalictejsi podobe. Pro je je to zase treba vetsi motivace si tu knizku precit, nez kdyby to byla dejme tomu ucebnice prava. Mam fantastiku rada, a mam rada kdyz se neskryva ze nejaky dilo do zanru fantastika patri. Proste si myslim ze si to ten zanr zaslouzi.
    Je mi jasny ze pokud budu delat osvetu kudy chodim ze tim spouty lidi otravuju.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SHEALA: neberu to jako urážku. ale pravda, myslel jsem, že tu charakteristiku myslíš jako něco spíš negativního. Tak či onak, Atlas Shrugged je velmi vzdálený od Brave new world i 1984 - toto jsou distopie popisující celkem neskutečný svět, zatímco Atlas Shrugged popisuje v podstatě něco, v čem už téměř žijeme.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    GENERALLZ: jezis zas jeden co bere oznaceni literarniho zanru fantastika jako urazku. Damnit. To ze je neco psano dvacet minut v budoucnosti, jeste z toho nedela podradny dilo, spis naopak.
    Gulliverovy cesty jsou fantastika, Brave new world je fantastika, 1984 je fantastika.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    RUDOLF: pokud si někdo definuje sebe a svůj postoj k realitě podle imaginární postavy, je to jeho problém, jeho život. poškozuje jen sám sebe.
    já definuji sebe, svou pozici vůči světu a jednání na základě reality. tedy na základě toho co vím a vidím. SHEALA: až si to přečteš, možná změníš názor. rozhodně to není fantastika. mnoho pasáží ti bude připadat velmi reálných a velmi současných.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    RUDOLF: promin, ja uz si ve svym veku muzu dovolit nebejt stoprocentne obdivujici :-) Nicmene... jak rikam mam tu knizku ve fronte. A pak muzu hodit njakou recenzi... btw jestli mate nekdo nejaky kontakty na vydavatelstvi, stala bych i o to neco od Ayn prekladat.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    SHEALA: ještě jsem nečetl, ale je to obhajoba před soudem a zároveň její postoj - třeba experimetnovala s formou a formát obhajoby, může obhájit styl, nikoliv konvence. Btw. i tohle formálně doplňuje její radikální postoj.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    Mno, mam minimalne knizku Atlas Shrugged uz delsi dobu v merku. Mimo jiny ze je to fantastika, A mozna prave proto neodpustim autorce, ze i kdyz ma zajimave myslenky, ze ji ujizdi spisovatelske remeslo.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    jinak k tomu videu..

    a.) dávat rovnítko mezi státem a občanem, je zavádějící zjednodušení a pokud tím navíc Peikoff legitimizuje použití jakéhokoliv násilí (viz. jeho zmínění jaderného arzenálu) je idocie, vedle které Assangovo vystavení depeší je jen dětská hra v mezinárodní politice. Peikoff tak šmahem rozřešil zodpovědnost za jednání vlastního státu tím primitivím rovnítkem.
    b.) za druhé říká že věci vojenské, jsou záležistí vojenské složky, tj. opět vojenské operace, jejich realizace a dopad na obyvatelstvo je jen vojenská otázka, nikoluv společenská. Tj. vojsko je možné kritizovat jen z hlediska vojenské efektivity, nikoliv např. z hlediska jako znásilněnování, mučení, vraždění a zastrašování - pokud tím samosebou nebude ohrožena efektivita armády a bude navíc podporována, pokud povede k efektivnější válce.
    c.) znám pár velmi sympatických lidí z iránu, kámoška měla iránského přítele, všichni tam maj rodiny, někdo se chce vrátit, někdo odtamtud chce dostat aspoň sestry. A já osobně se tam chci zajet podívat, co jsem slyšel, je to úžasné místo na cestování a moc příjemní a pohostiní lidé. Tj. nechci aby to tam vypadalo jako v iráku, kde je cestování o hubu. // Btw. všechny ty plány na restrukturalizaci společnosti které státy nerealizi když tam dorazili mluví za vše. Imho kromě Marshallova plánu ty pozitivní dopady už nějak nevidím.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GENERALLZ: a tohle přesně krásné na bohu, je úplně jedno jestli fakticky je či není, protože vůči němu jako konceptu, musíš vytvořit stanovisko, definovat svojí pozici vůči němu, protože tím procesem definuješ sebe, následně své jednání a postoj ke světu. Ten koncept je živoucí tím, že když o něm začneš skutečně přemýšlet, tak přemýšlíš i o tom jak jednat v životě.

    Když to řeknu primitivně, je to jako když čteš sci-fi (či Mistra a Markétku:-), je úplně jedno jestli ty technologie budou kdy vynalezeny, ale srze ně a fiktivné situace, se vracíš sám k sobě, ke svému životu a společnosti kolem tebe.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    GENERALLZ: on to popisuje i starej Popper. hypoteza kterou neni mozne falzifikovat je neplatna.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: právě tu logiku srozumitelně vysvětluje Peikoff v té kapitole, kterou jsem zmínil níže. Když si na to vzpomenu, tak to sem večer opíšu.

    ono se to přesněji jmenuje Arbitrární jako nikoliv pravdivé i nepravdivé. Čili, arbitrární výrok, že támhle někde žijí nějaké bytosti na Jupiteru, není pravdivý ani nepravdivý, je neplatný. Jeho pravdivost není dokázána, a nelze dokázat její nepravdivost. Není to platný výrok o realitě.

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: jasne. myslel jsem to spis tak ze jakmile na zaklade nejakych dat zkonstruujes robustni teorii, tak dale jiz empiricka data nepotrebujes. napriklad dnes uz nepotrebujeme jednou za cas premerovat vzdalenosti hvezd od Slunce abychom se ujistili ze Einstein nekecal a teorie relativity funguje i dnes. (samozrejme ze jestli se ukaze ze se Einstein sekl, bude to hroznej pruser :D)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: no to je takovej ideál hermeticky uzavřený laboratoře. Když pominu problémy s ekologickou validitou, tak snad zmínit ještě fakt, že takovou teorii konstruuje subjekt, který je až po uši namočený v empirii, tudíž těžko může empirii nepotřebovat, když je do ní "vržen" a jeho samotný kognitivní aparát je výrazně ovlivněn minulou zkušeností.
    Nemůžeš predikovat empirickou událost bez toho, aby jsi z empirických dat vyšel... matematicky taky můžeš predikovat až do algoritmů naleješ data ;)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: v idealnim pripade axiomaticko-deduktivni teorie empirii nepotrebuji, protoze jeji vysledky dovedou presne predvidat. takovych teorii ale mnoho neni :) (a muj pripadny kriticky postoj vuci Ayn ovsem vychazi nikoliv z toho ze do toho Ayn dala malo srdecka, ale z toho ze mam tuseni ze v tom ma logicke chyby :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam