• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    WYMANovinky v legislativě
    O tom, co nového na nás zákonodárci přichystali, nebo teprve chystají.
    rozbalit záhlaví
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    KASUMI: bylo jen vedle v NOZu :)
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    uz tu bylo?
    SBÍRKA ZÁKONŮ - NAŘÍZENÍ VLÁDY ze dne 16. října 2013, kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených s uplatněním pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku a veřejných rejstříků právnických a fyzických osob - Sbírka zákonů - Sagit
    http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?zdroj=sb13351&cd=76&typ=r

    351
    NAŘÍZENÍ VLÁDY
    ze dne 16. října 2013,
    kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených s uplatněním pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku a veřejných rejstříků právnických a fyzických osob

    Vláda nařizuje k provedení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), zákona č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, a zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob:
    ČÁST PRVNÍ
    ÚVODNÍ USTANOVENÍ
    § 1

    Toto nařízení upravuje
    a) výši úroku z prodlení a nákladů spojených s uplatněním pohledávky,
    b) způsob určení odměny a výpočet náhrady hotových výdajů likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem,
    c) vydávání a vedení Obchodního věstníku a
    d) rozsah a způsob zveřejnění zápisů ve veřejném rejstříku.
    ČÁST DRUHÁ
    VÝŠE ÚROKU Z PRODLENÍ A NÁKLADŮ SPOJENÝCH S UPLATNĚNÍM POHLEDÁVKY
    § 2

    Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů.
    § 3

    Jde-li o vzájemný závazek podnikatelů nebo je-li obsahem vzájemného závazku mezi podnikatelem a veřejným zadavatelem podle zákona upravujícího veřejné zakázky povinnost dodat zboží nebo poskytnout službu za úplatu veřejnému zadavateli, činí minimální výše nákladů spojených s uplatněním každé pohledávky 1 200 Kč.
    ČÁST TŘETÍ
    ODMĚNA LIKVIDÁTORA, LIKVIDAČNÍHO SPRÁVCE A ČLENA ORGÁNU PRÁVNICKÉ OSOBY JMENOVANÉHO SOUDEM
    § 4

    Jsou-li odměna a hotové výdaje náležející likvidátorovi, likvidačnímu správci a členovi orgánu právnické osoby jmenovanému soudem hrazeny státem, vyplácí tyto částky soud, který odměnu určil.
    Odměna likvidátora
    § 5

    (1) Základem pro určení odměny likvidátora je čistý majetkový zůstatek, který vyplyne z likvidace (dále jen „likvidační zůstatek“).

    (2) Dojde-li na základě rozhodnutí soudu k obnově likvidace, je základem odměny likvidátora likvidační zůstatek, který vyplyne z obnovené likvidace.
    § 6

    (1) Odměna likvidátora činí ze základu
    do 100 000 Kč 15 %,
    nad 100 000 Kč do 500 000 Kč 15 000 Kč + 10 % z částky přesahující 100 000 Kč,
    nad 500 000 Kč do 1 000 000 Kč 55 000 Kč + 7 % z částky přesahující 500 000 Kč,
    nad 1 000 000 Kč do 20 000 000 Kč 90 000 Kč + 5 % z částky přesahující 1 000 000 Kč.

    (2) Částka nad 20 000 000 Kč se do základu pro určení odměny likvidátora nezapočítává.

    (3) Podle okolností případu lze odměnu likvidátora podle odstavce 1 přiměřeně zvýšit nebo snížit. Zvýšit odměnu lze pouze do výše likvidačního zůstatku.
    § 7

    (1) Skončí-li likvidace dříve, než je zjištěna výše likvidačního zůstatku, nebo nedostačuje-li likvidační zůstatek k úhradě odměny likvidátora, náleží likvidátorovi odměna ve výši 1 000 Kč. Podle okolností případu lze odměnu likvidátora přiměřeně zvýšit až do výše 20 000 Kč.

    (2) Hradí-li stát odměnu likvidátora, uhradí ji v rozsahu, ve kterém ji nelze hradit z likvidačního zůstatku.
    § 8

    Provedlo-li likvidaci více likvidátorů, náleží každému z nich podíl odměny určené podle § 5 až 7 podle rozsahu a délky doby jeho činnosti.
    § 9
    Výše náhrady hotových výdajů likvidátora

    (1) Likvidátorovi náleží cestovní náhrady v rozsahu a za podmínek stanovených pro zaměstnance v pracovním poměru v zákoníku práce s tím, že za pravidelné pracoviště likvidátora se považuje jeho sídlo, případně bydliště.

    (2) Likvidátor má právo na náhradu účelně vynaložených hotových výdajů v prokázané výši, nejvýše však ve výši odpovídající ceně obvyklé v době a místě uplatnění těchto hotových výdajů.

    (3) Hradí-li stát náhradu hotových výdajů v případě, že ji nelze zcela nebo zčásti uhradit z majetku zrušené právnické osoby, uhradí ji v rozsahu, ve kterém ji nelze hradit z těchto zdrojů, nejvýše však ve výši 50 000 Kč.
    § 10
    Odměna a výše náhrady hotových výdajů likvidačního správce

    (1) Ustanovení tohoto nařízení o výši odměny a náhrady hotových výdajů likvidátora se použijí obdobně na určení výše odměny a náhrady hotových výdajů likvidačního správce.

    (2) Základem pro určení odměny likvidačního správce je výtěžek zpeněžení majetku tvořícího likvidační podstatu likvidačním správcem po odečtení nákladů vynaložených na správu majetku a nákladů vynaložených na jeho zpeněžení.
    § 11
    Odměna a výše náhrady hotových výdajů člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem

    Členovi orgánu právnické osoby jmenovanému soudem náleží odměna a náhrada hotových výdajů ve stejné výši a rozsahu jako ostatním členům tohoto orgánu v obdobném postavení.
    ČÁST ČTVRTÁ
    OBCHODNÍ VĚSTNÍK
    § 12

    Vydávání Obchodního věstníku (dále jen „věstník“) zabezpečuje Ministerstvo vnitra prostřednictvím portálu veřejné správy (dále jen „portál“).
    § 13

    (1) Vyžaduje-li zákon zveřejnění zápisu do veřejného rejstříku, nebo uložení listiny ve sbírce listin ve věstníku, považuje se za zveřejnění ve věstníku uveřejnění zápisu, nebo uložení listiny ve sbírce listin způsobem umožňujícím dálkový přístup podle zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.

    (2) Ve věstníku se mohou zveřejňovat údaje, u nichž zákon ukládá povinnost jejich zveřejnění, avšak nestanoví způsob zveřejnění.
    § 14

    (1) Ve věstníku se zveřejňují v plném znění údaje, jejichž zveřejnění ukládá zákon, s uvedením jména, názvu nebo obchodní firmy, adresy sídla nebo adresy místa pobytu a identifikačního čísla osoby, které se zveřejnění týká. Je-li osoba zapsána do veřejného rejstříku podle zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, uvede se též rejstříkový soud a spisová značka, pod kterou je veden rejstříkový spis.

    (2) Zápisy a listiny podle § 13 odst. 1 se zveřejňují v rozsahu, v jakém se tyto zápisy a listiny uveřejňují podle zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup s uvedením doby zveřejnění.
    § 15

    Údaje určené ke zveřejnění ve věstníku se v případech uvedených v § 13 odst. 2 zasílají provozovateli portálu.
    ČÁST PÁTÁ
    VEŘEJNÉ REJSTŘÍKY
    § 16

    (1) Údaje zapsané ve veřejném rejstříku a listiny uložené ve sbírce listin jsou zveřejněny jejich uveřejněním způsobem umožňujícím dálkový přístup podle § 3 zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.

    (2) Údaje a listiny podle odstavce 1 se zveřejňují v rozsahu, v jakém se tyto zápisy a listiny uveřejňují podle zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup s uvedením doby zveřejnění.

    (3) Údaje podle § 25 odst. 2 a listiny podle § 68 zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob se nezveřejňují.
    § 17

    (1) Pokud zápis, změnu nebo výmaz zápisu ve veřejném rejstříku provádí soud, návrh na zápis, změnu nebo výmaz zápisu se podává prostřednictvím elektronicky vyplněného formuláře na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti. Takto vyplněný formulář lze soudu zaslat jak v elektronické, tak v listinné podobě.

    (2) Odstavec 1 se nepoužije v případech, kdy se zápis provádí nebo mění z úřední povinnosti nebo nebyl-li pro zapisované osoby předepsán formulář.
    § 18

    Listiny, které se zakládají do sbírky listin, jimiž se nedokládají skutečnosti uvedené v návrhu na zápis, změnu nebo výmaz zápisu ve veřejném rejstříku, se podávají pouze v elektronické podobě ve formátu Portable Document Format (přípona pdf).
    ČÁST ŠESTÁ
    USTANOVENÍ PŘECHODNÁ, ZRUŠOVACÍ A ZÁVĚREČNÁ
    § 19
    Přechodná ustanovení

    (1) Výše úroku z prodlení, k němuž došlo přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, se řídí nařízením vlády č. 142/1994 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.

    (2) Došlo-li k prodlení s plněním dluhu přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, řídí se minimální výše nákladů spojených s uplatněním pohledávky nařízením vlády č. 142/1994 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.

    (3) Povinnost podávat návrh na zápis, změnu nebo výmaz zápisu ve veřejném rejstříku prostřednictvím elektronicky vyplněného formuláře v souladu s § 17 odst. 1 ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení dopadá i na osoby zapsané ve veřejném rejstříku přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.
    § 20
    Zrušovací ustanovení

    Zrušuje se:
    1. Nařízení vlády č. 503/2000 Sb., o Obchodním věstníku.
    2. Nařízení vlády č. 408/2003 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 503/2000 Sb., o Obchodním věstníku.
    3. Nařízení vlády č. 511/2005 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 503/2000 Sb., o Obchodním věstníku, ve znění nařízení vlády č. 408/2003 Sb.
    4. Nařízení vlády č. 127/2007 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 503/2000 Sb., o Obchodním věstníku, ve znění pozdějších předpisů.
    § 21
    Účinnost

    Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2014.

    Předseda vlády:
    Rusnok v. r.
    Ministryně spravedlnosti:
    Benešová v. r.
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    KIE: Teoreticky by mohla jit rovnou ustavni stiznost - proti opatreni/jinemu zasahu. Ale nevim ted bez predpisu nevim, jestli neni aspon nejaky vnitrni prezkum dle jednaciho radu (predseda soudu apod.), ktery by bylo treba absolvovat.

    V ramci opravnemu prostredku proti samotnemu rozhodnuti o veci by to imho slo, ale musel bys to asi vytykat uz od zacatku.
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    KIE: Ani tam neni nejaka konkretizace - typu nejpozdeji do 24h od objednani (mozna bude v kancelarskem radu)...

    Btw, jak bys to procesne dostal k US? Prijdes na spisovnu, vyzadas si spis, urednice ti ho odmitne dat, a co dal?
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    Novela jednaciho radu (vyhlaskou c. 322/2013 Sb.) a nove zneni § 8/1:

    Do soudního spisu nebo veřejných rejstříků
    právnických a fyzických osob lze u soudu nahlížet a pořizovat
    z nich opisy a výpisy podle zvláštního právního
    předpisu v úředních hodinách pod dozorem pověřeného
    zaměstnance soudu. Místnosti k tomu určené
    musí být zřetelně označeny a uvedeny na orientační
    tabuli soudu. Pro nahlížení do soudního spisu je třeba
    předchozí objednání.


    Tak uz to soudni urednice budou mit vyslovne upravene v pravnim predpisu... samozrejme se nabizi otazka ustavnosti, resp. zakonnosti (§ 44/1 OSR afaik nijak novelizovan nebude).
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    KASUMI: Doufam, ze opomenuti odpovidajici novelizace NOZ nenaznacuje, ze se s nim jaksi nepocita :).
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    a jeste to, co uz vime, ale proc si to nepripomenout :)

    od 1.7.2013
    1) Změna nařízení vlády o úrocích z prodlení - 142/1994 Sb.

    Zvyšuje se zákonný úrok o 1 procentní bod (reakce na nízké sazby) a zavádí se min. částka „nákladů“ na vymáhání pohledávky, která může být vymáhána po dlužníkovi.

    § 1
    Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro poslední den kalendářního pololetí, které předchází kalendářnímu pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o osm [bylo 7]procentních bodů.

    § 2a
    Jde-li o závazkový vztah mezi podnikateli nebo je-li obsahem vzájemného závazku mezi podnikatelem a veřejným zadavatelem dodat zboží nebo poskytnout službu za úplatu veřejnému zadavateli, činí minimální výše nákladů spojených s uplatněním každé pohledávky 1 200 Kč. [úplná novinka]

    Přechodná ustanovení

    1. Výše úroku z prodlení, k němuž došlo přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, se řídí dosavadními právními předpisy.

    2. Minimální výše nákladů spojených s uplatněním pohledávky podle nařízení vlády č. 142/1994 Sb., ve znění tohoto nařízení, náleží věřiteli v případě, že k prodlení s plněním závazku došlo po dni nabytí účinnosti tohoto nařízení.


    2) Změna obchodního zákonů

    Do § 340 ohledně doby plnění, tedy způsobu zániku závazku dlužníka, se připojily nové čtyři odstavce č. 3 až 6

    (1) Dlužník je povinen závazek splnit v době stanovené ve smlouvě.

    (2) Není-li doba plnění ve smlouvě určena, je věřitel oprávněn požadovat plnění závazku ihned po uzavření smlouvy a dlužník je povinen závazek splnit bez zbytečného odkladu po té, kdy byl věřitelem o plnění požádán.

    (3) Cenu za dodávku zboží nebo poskytnutí služeb ve vztazích podle § 261 odst. 1 nebo závazku dodat zboží nebo poskytnout službu za úplatu dlužníkovi je dlužník povinen zaplatit do 30 dnů

    a) ode dne, kdy mu byla doručena faktura nebo jiná výzva podobné povahy,

    b) i bez výzvy k plnění
    1. ode dne doručení zboží nebo poskytnutí služby, není-li možné určit den doručení faktury nebo jiné výzvy podobné povahy, nebo bude-li mu doručena faktura nebo jiná výzva podobné povahy dříve, než zboží nebo služba,
    2. ode dne převzetí, bylo-li ujednáno převzetí zboží nebo služby, popřípadě ověření, zda byl závazek řádně splněn, a jestliže mu bude doručena faktura nebo jiná výzva podobné povahy před převzetím nebo ověřením zboží nebo služby.

    (4) Smluvní strany si mohou sjednat dobu splatnosti delší než 60 dnů jen tehdy, pokud to není vůči věřiteli hrubě nespravedlivé.

    (5) Je-li ujednáno převzetí zboží nebo služby, popřípadě ověření, zda bylo řádně splněno, nesmí být sjednaná doba takového převzetí nebo ověření delší než 30 dnů. Ujednat dobu převzetí nebo ověření delší než 30 dnů lze jen tehdy, není-li to vůči věřiteli hrubě nespravedlivé.

    (6) Je-li dlužníkem veřejný zadavatel, dobu splatnosti delší než 30 dní lze ujednat jen tehdy, pokud je to odůvodněno povahou závazku a doba splatnosti nepřesahuje 60 dnů, přičemž den doručení faktury nebo jiné výzvy obdobné povahy nesmí být předmětem smluvního ujednání; ustanovení odstavce 4 se nepoužije. Ustanovení věty první se použije i na vztahy mezi věřitelem a subdodavatelem, plní-li věřitel závazek veřejnému zadavateli prostřednictvím subdodavatele.

    A dále se doplnil nový § 343a a § 343b

    § 343a
    Dohoda o době plnění odchylující se od § 340 odst. 4 až 6 a dohoda o výši úroku z prodlení, je-li vůči věřiteli hrubě nespravedlivá, je neplatná. Dovolat se její neplatnosti může i právnická osoba založená s cílem hájit zájmy podnikatelů22).


    § 343b

    (1) Platí, že dohoda vylučující úrok z prodlení je hrubě nespravedlivá.
    (2) Má se za to, že dohoda, která vylučuje náhradu nákladů spojených s uplatněním pohledávky, je hrubě nespravedlivá.

    KASUMI
    KASUMI --- ---
    trosku nam to tu umrelo, tak sem hodim neco od personalistu

    s platností od 1. 8. 2013 dochází ke zvýšení minimální mzdy.

    Nová vláda na svém posledním zasedání schválila změnu nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů.

    S účinností od 1.8.2013 se měsíční minimální mzda zvýší z částky 8.000 Kč na částku 8.500 Kč a minimální mzda za hodinu z částky 48,10 Kč na částku 50,60 Kč. Úměrně tomu se zvýší též měsíční a hodinové sazby nejnižších úrovní zaručené mzdy.

    Speciální výše minimální mzdy a nejnižších úrovní zaručené mzdy bude platit pro poživatele invalidních důchodů (viz ustanovení § 4 nařízení vlády). Ty zůstanou na částkách, které jsou platné dnes (do 31.7.2013), u minimální mzdy tedy na částce 48,10 Kč za hodinu a 8.000 Kč za měsíc.
    Novela zmíněného nařízení vlády vyjde ve Sbírce zákonů pod číslem 210/2013.
    COQUINE
    COQUINE --- ---
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    Ministerstvo spravedlnosti České Republiky - Ministr spravedlnosti odeslal do vlády balík zákonů reagujících na přijatou rekodifikaci soukromého práva
    http://portal.justice.cz/Justice2/MS/ms.aspx?j=33&o=23&k=2375&d=326781

    Asi nejvýznamnější změnou v souvislosti s harmonizací procesních předpisů je rozdělení úpravy civilních soudních řízení do dvou samostatných zákonů, kdy občanský soudní řád bude nově upravovat pouze řízení sporná a zcela nový zákon o zvláštních řízeních soudních bude upravovat řízení nesporná a jiná zvláštní řízení, a to za subsidiárního použití občanského soudního řádu.

    ...

    Dále si tvůrci zákona od nového zákona slibují i zrychlení zápisu do veřejného rejstříku, neboť bude nově po splnění zákonných podmínek možné kromě standardního zápisu prostřednictvím rejstříkových soudů také provést zápis do rejstříku prostřednictvím notářů.

    ...

    Novelizace insolvenčního zákona nezapracovává pouze změny týkající se harmonizace s novým občanským zákoníkem, ale přináší i změny koncepčního rázu, jako je například nový způsob určování insolvenčních správců, nebo zavedení společného insolvenčního návrhu manželů spojeného s návrhem na povolení oddlužení.
    (a na tiskovce Korbel rikal i neco o oddluzeni podnikajicich FO - nastesti pouze se souhlasem veritelu.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    WYMA: Teprv začíná ? Obávám se že to co je tady v článku jako humor, by se mohlo stát realitou:
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012111501
    WYMA
    WYMA --- ---
    GHOSTSTALKER: už mi to začíná připomínat komunisty. regulovat regulovat a regulovat.
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    GHOSTSTALKER: Náhodou, výborný booster kariéry - odstranit penis, našít prsa, nějaké hormony a člověk hned povýší...

    Na olympiádě už celkem běžná věc.
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    Ve vedení firem bude muset být čtyřicet procent žen. Návrh přijal Brusel - iDNES.cz
    http://ekonomika.idnes.cz/smernice-eu-vice-zen-ve-vedeni-firem-dbc-/eko_euro.aspx?c=A121114_103424_eko_euro_fih
    Silena ptakovina, snad to neprojde. Zajimalo by me, co by k tomu řekl Ustavni soud.
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    Pro potreby UzP - nove 2T repo 0,05 % (to je sileny, tolik mam na beznym uctu:))

    ČNB snižuje úrokové sazby na rekordní minimum - Česká národní banka
    http://www.cnb.cz/cs/verejnost/pro_media/tiskove_zpravy_cnb/2012/20121101_menove_rozhodnuti.html
    E42
    E42 --- ---
    Předžalobní výzva v legislativním procesu - epravo.cz
    http://www.epravo.cz/top/clanky/predzalobni-vyzva-v-legislativnim-procesu-85857.html
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    GHOSTSTALKER: Docela zajimavy ten par. 320f/2 o tom, ze za povinneho ukony v soudnim rizeni tykajicim se nemovitosti cini soud. Uz vidim ty situace, jak se bude soud u soudu soudit s jinym soudem :).
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    Taktez k novele 537
    Správa nemovitosti jako nový způsob výkonu rozhodnutí dle připravované novely o.s.ř. - epravo.cz
    http://www.epravo.cz/top/clanky/sprava-nemovitosti-jako-novy-zpusob-vykonu-rozhodnuti-dle-pripravovane-novely-osr-85515.html
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    Upozornuji na pomerne zasadni novelu OSR, ObchZ a souvisejicich predpisu, snemovni tisk 537/0 - nove se bude pri vykonu rozhodnuti/exekuci podil povinneho v obchodni spolecnosti/druzstvu drazit (u druzstva tedy i s pravem na najem bytu), nedojde automaticky k zaniku ucasti povinneho (a exekuci pouze vyporadaciho podilu)
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    ELWERINE: No, nahodou to docela odpovida:

    3. V § 340 odstavec 2 zní:

    „(2) Není-li ve vztazích podle § 261 odst. 1 doba plnění sjednána ve smlouvě, je dlužník povinen splnit závazek, aniž je zapotřebí výzvy k plnění, do 30 dnů

    a) ode dne, kdy byla dlužníku doručena faktura nebo jiná výzva podobné povahy,
    b) od obdržení zboží nebo služby, není-li možné určit den obdržení faktury nebo jiné výzvy podobné povahy, nebo obdrží-li dlužník fakturu nebo jinou výzvu podobné povahy dříve, než zboží nebo službu, nebo
    c) ode dne převzetí, bylo-li ujednáno převzetí zboží nebo služby, případně ověření, zda bylo řádně splněno, a jestliže dlužník obdrží fakturu nebo jinou výzvu podobné povahy před převzetím zboží nebo služby.“.
    CELEX 32011L0007

    4. V § 340 se doplňují odstavce 3 až 5, které znějí:

    „(3) Je-li obsahem vzájemného závazku dodat zboží nebo službu za úplatu veřejnému zadavateli podle jiného zákona, je veřejný zadavatel povinen splnit závazek, aniž je zapotřebí výzvy k plnění, do 30 dnů

    a) ode dne, kdy byla dlužníku doručena faktura nebo jiná výzva podobné povahy,
    b) od obdržení zboží nebo služby, není-li možné určit den obdržení faktury nebo jiné výzvy podobné povahy, nebo obdrží-li dlužník fakturu nebo jinou výzvu podobné povahy dříve, než zboží nebo službu, nebo
    c) ode dne převzetí, bylo-li ujednáno převzetí zboží nebo služby, případně ověření, zda bylo řádně splněno, a jestliže dlužník obdrží fakturu nebo jinou výzvu podobné povahy před převzetím zboží nebo služby.
    CELEX 32011L0007

    (4) Smluvní strany, na něž se vztahuje odstavec 2, si mohou sjednat dobu splatnosti delší než 60 dnů jen tehdy, pokud to není vůči věřiteli hrubě nespravedlivé. Smluvní strany, na něž se vztahuje odstavec 3, si mohou sjednat delší dobu splatnosti, než která je stanovena v odstavci 3, jen pokud je to odůvodněno povahou závazku a doba splatnosti nepřesahuje 60 dnů.


    ma_rack8udf8spu.doc (43520 B)
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    ELWERINE: Bych prave rad videl text te novely... koukam do smernice a v clanku 3/5, ktery se tyka transakci mezi podniky, stoji:

    Členské státy zajistí, že lhůta splatnosti stanovená ve smlouvě nepřekročí 60 kalendářních dnů, pokud nejsou ve smlouvě výslovně dohodnuty jiné podmínky a za předpokladu, že to vůči věřiteli není ve smyslu článku 7 hrubě nespravedlivé

    V clanku 7 pak zakladni hlediska pro posuzovani nespravedlivych podminek:

    Při určení, zda je smluvní podmínka či praxe hrubě nespravedlivá vůči věřiteli ve smyslu prvního pododstavce, se zváží všechny okolnosti případu, včetně:
    a) jakéhokoli hrubého porušení poctivých obchodních zvyklostí v rozporu s dobrou vírou a poctivým jednáním;
    b) povahy zboží nebo služby a
    c) skutečnosti, zda má dlužník objektivní důvody odchýlit se od zákonné sazby úroku z prodlení, od lhůty splatnosti uvedené v čl. 3 odst. 5, čl. 4 odst. 3 písm. a) a odst. 4 a 6 nebo od pevné částky uvedené v čl. 6 odst. 1.


    Jen u transakci s organy verejne moci je ten limit 60 dni natvrdo (clanek 4/6):

    Členské státy zajistí, že lhůta splatnosti stanovená ve smlouvě nepřekročí lhůty stanovené v odstavci 3, pokud nejsou ve smlouvě výslovně dohodnuty jiné podmínky a za předpokladu, že to není objektivně odůvodněno zvláštní povahou nebo rysy smlouvy, a že v žádném případě nepřekročí 60 kalendářních dnů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam