• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    Béan Sídhe (starogaelština), Bean Sí (novodobá gaelština) - v doslovném překladu to znamená "žena z pahorků", ale nepředstavujme si pahorky jako kopcovitou krajinu. Sídhe měly pro Iry zvláštní význam a ne proto že by z nich za pěkného počasí dohlédli ze Sláigo až do Kentu, ale pro to co se skrývalo v nich a pod nimi.

    Za dávných časů obýval ostrovy Éire mocný a vznešený lid, synové a dcery bohyně Danu, kteří odvozovali svůj původ od proslulého vůdce Neimhidha, syna Agnómana ze Skýthie, který byl synem Piampa, syna Taitova, jehož otcem byl Sera, syn Srúa, syna Easrúova, syna Fríamaintova, syna Fathochtova, jehož otcem byl Magog.

    Tuatha dé Danann přišli na Éire zahaleni v bouři, temný mrak byl jejich pláštěm, a svou nohu na Éire prvně vložili v horách Conmaicne Rein v Connachtském kraji. S nimi přišla temnota která celou zemi halila po tři dny a tři noci, tak temná že zastínila i slunce tak že poledne se jevilo jako hluboká noc. Své předchůdce, plemeno Fír Bolgů, porazili a vyhnali z jejich domovů a vytlačili je až za břehy Éire. Své nové zemi pak vládli podle svého a žili v ní mnoho generací.

    Stejný konec který Tuatha dé Danann přichystali Fír Bolgům byl ale v osudu připraven i pro ně. Když na smaragdový ostrov přišli noví osadníci, Milésiané - potomci Mílea Španělského - kteří pluli dlouhou cestu z Ibérie, utkali se s nimi Tuatha dé Danann v bitvě, a byli poraženi.

    K synům Mílea pak přišly tři ženy - Ériu, Banba, a Fodla - aby se jménem svého lidu a svých králů poklonily vítězům. Tyto tři irské královny pak požádaly Milesiany aby svou zemi pojmenovali po nich, a od těch dob irové svou zemi láskyplně nazývají Éire, ale někdy také podle ostatních dvou, Banba či Fodla.

    Tuatha dé Danann pak opustili zemi a pod vedením svého nejvyššího krále, Manannána mac Lira, sestoupili do nitra pahorků, cestou která vedla skrz stíny a chlad, a jejíž druhý konec ležel v tajuplném zásvětí, sídhe.

    Když někdo z potomků Míleových zemře, jeho smrt je úpěnlivě oplakávána. Mezi lidmi jsou ženy jejichž lamenty nad zesnulými byly proslulé, a významné rodiny si najímaly jejich služby.

    Když však zemřel některý z potomků pěti starodávných rodů, jejichž prapředkové porazili Tuatha dé Danann, cesta do zásvětí se otevřela, a ztraceného syna či dceru rodu přišla oplakávat jedna ze vznešených dcer bohyně Danu, kterým irové říkali Béan Sídhe - žena z pahorků (či zásvětí). Někdy stará, svrasklá a hrůzu nahánějící, jindy mladá a půvabná jak třpyt měsíce na půlnoční hladině, její hlas ale vždy ovládl mysl i duši těch kteří zaslechli její pláč.

    A tak tomu bude navěky věků, dokud ve světě bude i jediný potomek starých Milésianů.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Dalším poslem smrti, vzdáleně připomínajícím legednárního Černého psa, byla

    Banshee:

    Stejně jako jiné mýtické bytosti i Banshee měla další jména. Někdy ji zvaly Andělem Smrti, jindy Bílou Dámou. Pro Galy byla Bean-sidhe, pro Iry Bean Si, pro Skoty Bean-Shidh. Podle popisu se jednalo o přízrak, nebo snad ducha, ovšem jednoznačně ženskou bytost, někdy závratně krásnou, jindy děsivě škaredou. Banshee se toulaly lesy Smaragdového Ostrova, a jejich pláč a nářek a srdceryvné kvílení zvěstovaly smrt. Někdy byl háv Banshee potřísněn krví, která byla dalším symbolem nevyhnutelné smrti, někdy se jednalo o prostý vesnický oděv. Někdy se prý dokonce uchylovaly Banshee k podobám zvířat.
    Avšak aby nedošlo k mýlce: Banshee nebyla příčinou smrti. Jen varovala. Kdo slyšel její křik, mohl si být jist, že v jeho bezprostředním okolí brzy někdo zemře – možná i on sám. Středověk pak přiřkl Banshee další roli – podle všeobecného přesvědčení a víry obyčejného lidu se staraly, aby duše zemřelých dostaly to, co si zasloužily, než se úplně odpoutají od světa: duše hříšníků (krutých, sobeckých, chamtivých a zlých) trest a utrpení, duše dobrých lidí (laskavých, nezištných a obětavých) klid a štěstí.
    Některé legedndy hovoří o tom, že Banshee měla vždy spojení s nějakou konkrétní rodinou (a že se tak dostaly s přistěhovalci i do Nového světa. Podle některých „tradičních“ vyprávění dokonce Banshee plakaly pouze pro pět hlavních rodin Smaragdového Ostrova (O´Neill, O´Brien, O´Connor, O´Grady a Kavanagh).
    Někdy je v souvislosti s Banshee zmiňován stříbrný hřeben, který prý nosily ve vlasech – a jehož nalezení a sebrání, nebo dokonce krádež přímo z vlasů Banshee, údajně nosí velikou, velikou smůlu.
    Je dobře možné, že kořeny tohoto mýtu sahají k Irské tradici plaček, nebo naříkaček – žen, které plakaly a truchlily na pohřbech. Někdy se totiž stávalo, že se přátelé a sousedé dozvěděli o smrti někoho ve svém okolí právě až prostřednictvím jejich nářků. A jako obvykle následovalo zahalení prozaické pravdy do stále nadpřirozenějšího hávu, který přidal do irského folklóru velmi barvité stvoření, patřící dodnes k těm nejznámějším. Ovšem někdy sahají teorie ještě hlouběji do minulosti, a Banshee jako zvěstovatelka smrti je duch ženský, protože podle Bible právě Eva utrhla jablko poznání ze zakázaného stromu, podle řeků to byla Pandora, kdo přinesl na lidi utrpení a nemoci, a podobně…
    Stvoření s podobným úkolem a rolí lze najít v různých legendách různých kultur, nicméně Banshee patří rozhodně mezi ty nejznámější a poslední zmínky o jejím spatření nejsou až tak staré (polovina minulého století).
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Legenda o Černém psu:

    Poprvé byl nejspíš zpozorován roku 856 po K. ve Francii. Objevil se v zavřeném kostele, vyděsil přítomné věřící, když mezi nimi procházel a větřil, a nakonec zmizel stejně, jako se objevil.
    Obrovský černý lovecký pes s planoucíma rudýma očima je předzvěstí krajně neblahou. Z vlané většiny je o něm slyšet v Anglii a Irsku, ale tu a tam se o něm doslechneme i ve Skandinávii, a přistěhovalci si odvezli tuto legendy i do Nového světa. Zjevení Černého psa provází nadpřirozený pocit chladu a temnota.
    Legendy se neshodují, jestli je Černý pes jen prorokem neštěstí (zpravidla smrti) nebo jeho přímou příčinou. Vypráví se například, že koncem šestnáctého století zardousil černý pes v Blythburgu v Suffolku tři lidi přímo v kostele během bohoslužby. Jiné historky zase vyprávějí o lidech, kteří si srazili vaz, když před děsivým přízrakem prchali.
    Historky jistojistě nevypráví o jednom jediném psu - shodují se na věcech, jako jsou ohromné tlapy s impozantními drápy, které nenechávají stopy a nedělají hluk, děsivé tesáky v uslintané tlamě, a antracitově černá srst, která se neleskne. Ale jindy se zase liší - oči jsou jednou krvavě rudé, jindy planou jako samotné ohně pekelné, a zase jindy jsou to jen temné prázdné díry do nicoty, někdy pes děsivě dunivě štěká a vrčí, a hlasitě větří, jindy nevydá ani hlásku.
    A právě tyto legendy a historky inspirovaly sira A. C. Doyla a jeho Psa baskervillského, nebo třeba Smrtoše ve světě Harryho Pottera.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    SYLVAEN: A ještě bys mohl pokračovat: A ač tím chtěl podporovat mladé a nadějné, nakonec se tím podporují staří, slavní a v některých případech i politicky korektní.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Chudák Alfred, samozřejmě, ne Rabi :)))
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Chudák, asi by ti nepoděkoval :) I když nevím, jestli je to cynické, nebo jen realistické :)))
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    Chtělo by se kontrovat cyničtější verzí:

    Jeden móóóc chytrý a moudrý pán si dal tu práci že stvořil něco co měl pomáhat všem.
    Samozřejmě se našli jiné kteří to chtěli zneužít.
    Ale protože to nebyla pověst ani pohádka, tak to taky zneužili, a ten moudrý pán který s tím už nemohl nic dělat, celý život litoval toho co stvořil, a všechny své peníze věnoval na dobročinný účel který dodnes pomáhá odměňovat ty kteří pracují pro dobro ostatních.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    však jsi říkal že lehkého :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    MORKANT: Móóóc chytré :))) Jistěže :)
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    rabín Löw a Golem :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak něco lehkého:

    Jeden móóóc chytrý a moudrý pán si dal tu práci, že stvořil něco, co mělo všem pomáhat.
    Samozřejmě se našli jiní, kteří to chtěli zneužít.
    A po jistém průšvihu to ten pán radši sám vypnul a schoval.
    Jména toho pána a jeho vynálezu (která bych chtěl znát) jsou neodmyslitelně spjata spolu.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    VIHATIZKA: A v současnosti:
    Bull leaping , Recortadores , superman jump ,Paul Merton in Spain - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=caWVAJVFbrY

    Francouzi jsou mnohem nudnější, mají zvíře na provazu a někdy dokonce jen krávu.
    La course landaise - "Bull dancing" in Vieux-Boucau. - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=-0mJXIMioPw

    http://en.wikipedia.org/wiki/Course_Landaise a Recortes ve Španělsku...
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: No jo, militantní panna a semetrika... ^___^
    ... ještě že je Olymp daleko.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    PAHAVASKA: Nemyslím, že by se za své výkony styděly :) A po tom, co jsem napáchal v jedné svojí povídce, je tohle naprosto korektní a diplomatické :)
    PAHAVASKA
    PAHAVASKA --- ---
    FOSSY:
    doufej, že to ani jedna nečte
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    GORGLIN: Ještě jsem přečísl pravopis, promiň :)

    FIN: Tak mě to prostě nedá (asi že mám pro miss Artemis trochu slabost, nebo že mi přijde, že Artemis alespoň „mířila“, kdežto u Héro to bylo někdy „padni komu padni“ a následky uměly být zajímavé), ale:

    Héra: poslala jedovaté hady na nemluvně – důvod: dítě bylo plodem nevěry jejího manžela
    Artemis: Zastřelila (nechala zastřelit) Órióna – duvod: chtěl opustit její družiny pro lásku k jiné bohyni (ovšem jen v některých verzích, někdy ho zastřelila v sebeobraně, když ji chtěl zmermomocnit)

    Héra: skopla Héfaista z Olympu – důvod: vlastní dítě se jí nelíbilo
    Artemis: poslala kance, aby zabil Adonise – důvod: chlubil se, že je lepší lovec, než ona

    Héra: poslala Óriónovu ženu do Tartaru – důvod: smrtelnice se chlubila, že je krásnější, než ona
    Artemis: způsobila smrt Otose a Ephialta (synové Poseidóna, chlubili se, že jakmile se dostanou na nebese, unesou Artemis a Héru jako svoji ženu, a všichni, krom Artemis, se jich báli, protože mohli zemřít jen rukou jeden druhého), když se proměnila v laň a skočila mezi ně – důvod: jejich chlubení, že unesou ji a Héru, a udělají z nich své ženy

    Artemis nebo Héra: bohyně (známější je v téhle souvislosti Artemis, ale někdy se uvádí Héra) proměnila lovkyni a členku Artemidiny družiny Kalystó v medvěda a nechala ji lovit jejím vlastním synem – důvod Artemis: Kalystó se nechala svést Diem v podobě Artemis (někdy se uvádí Apollóna), důvod Héry: jako obvykle trest pro Diovu milenku (na manžela, jehož to byla vina, si asi netroufla)

    Artemis: zastřelila nebo šípem zmrzačila princeznu Chione – důvod: chlubila se, že je krásnější, než Artemis, protože se do ní zamilovali Apollón a Hermes

    Héra: proklela nymfu Echo s krásným hlasem, že mohla jen opakovat slova ostatních (verze podle Ovidia) – důvod: Echo kryla nevěrného Dia
    Artemis: poslala medvěda na Atalanté – důvod: lidé si vyprávěli, že je Atalanté lepší lovkyně
    Héra: když se doslechla, že je Léto (Lété) těhotná s Diem, unesla bohyni zrození Eileithyiu, aby jí zabránila porodit – důvod: opět Diova nevěra

    Héra: poslala obrovského ováda a hnala v krávu proměněnou Io až do Egypta – důvod: Diova nevěra
    Héra: proměnila lybijskou královnu Lamii v nestvůru, která vraždila děti – důvod: Diova nevěra
    Héra: proměnila pygmejskou královnu Geranu v jeřába a uvrhla tyto ptáky do věčné války s pygmeji (kteří potomky nešťastné královny loví) – důvod: Gerana se chlubila, že je krásnější než Héra
    Héra: oslepila Tirésia – důvod: Tirésias měl rozhodnout spor mezi Hérou a Diem, které pohlaví si více užívá sex (vlivem okolností byl jediným, kdo to mohl posoudit, protože prožil sedm let jako žena) a dal za pravdu Diovi, že více si užívají ženy

    Add Niobé, tam nedávám vinu Artemis, protože té přikázala střelbu do dětí její matka.
    Add většina věcí, co udělala Héra – Zeus byl nevěrník, ale vždycky to odnesl někdo jiný (jeho milenky, které kolikrát ani nevěděly, že je svedl zrovna Zeus, nebo děti, které fakt nemohly za nic).

    IMHO je Héra mnohem větší mrcha, než Artemis. Ale protože je to i záležitost subjektivního soudu, nechme to tak, že nějakou tu sviňárnu provedl skoro každý Olympan, a stejně jako svého oblíbence si každý může svobodně vybrat i svého preferovaného podláka :)
    Artemis a Héra jsou rozhodně z těch nejmstivějších a nejzákeřnějších. XD

    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    Kam to zmizelo?
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    Jak bych ti to tento.
    Podle mého názoru, jsou to mrchy zneužívající svou moc proti slabším, případně nevinným.
    A vyhnul bych se stekání s kteroukoli z nich.

    Obecně při svém náhledu na charakter antických bohů, který je jen můj a nikomu ho necpu.
    Mi tvé zamyšlení jen dokazuje, že lidé nesmí být nesmrtelní.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    GORGLIN: Jop :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam