Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka, 2012
Co čumíš? Ne, ještě si nemyslím, že by Miroslava Krobota, původně divadelního režiséra, bylo všude plno jako Karla Rodena. Ano, myslím si, že herectví Miroslava Krobota je přeceňované daleko více, než herectví Karla Rodena. Ale pojďme úplně na začátek, kdy se TV Nova rozhodla, že k obrazovkám přiková trochu jinou masu, než tu, pro kterou léta točí Ulici či Ordinaci. Jan Prušinovský a Petr Kolečko ji tehdy nabídli látku, kterou si „vypůjčili“ z pozapomenutého televizního filmu Karla Kachyni Kožené slunce.
A vznikl Okresní přebor, v němž se parta chlápků rozdílných povah pachtí za vítězstvím v… okresním přeboru. Nova ho kvůli krizi chvíli sušila v archivu a pak šla s pravdou ven. Bylo to jiné jak formou vyprávění, s čímž šla ruku v roce stopáž, tak hereckými výkony a v neposlední řadě se seriál nespoléhal jen na papundeklové interiéry. Pánové si s některými díly poradili lépe, s jinými zase hůře, tak to bývá, ale faktem je, že za poslední dekádu se rozhodně jednalo o nadprůměrný projekt. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se Okresní přebor, jenž si vybudoval solidní fanouškovskou základnu, dočká pokračování ať už televizní či celovečerní formou.
Producenti, kteří správně zavětřili šustění bankovek, se rozhodli pro tu druhou možnost. Udělali správně, jen to nedotáhli úplně do konce. Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka je film, který na plátně působí jako dvouhodinová televize. Střídá se v něm, a teď to schválně přeženu, asi pět lokací, zbytek vyplňují obrazy na vycházející slunce alá Slunce, seno…, sekání kombajnů nebo statické záběry na kolotoče. Nebojím se, že by to drtivé většině diváků nestačilo ke spokojenosti, ale po shlédnutí celého příběhu je vám jasné, že dramaturgové si holt moc práce nedali.
Hnátek je magor. Je to fotbalový fanatik, zarytý Sparťan a agresor. Okolo toho se vlastně celý filmový Okresní přebor točí a leckdy to je pokoukaná jako z jiné planety. Chápu, že Prušinovský s Kolečkem útočí na bránici lidem odkojených na českých komediálních stupiditách posledních dvaceti let (což hezky dokazovalo publikum, s nímž jsme na Floře seděli; stejnou měrou se smáli i u traileru na Líbáš jako ďábel), ale podbízet se lacinými fórky typu natírání plotu nebo absolutními přitaženostmi jako nefungující světla na přejezdu či eskapády v IKEMu, je trochu moc. Beru v potaz, že se jedná o komedii, i když je to ve své podstatě celkem smutný film o české povaze (zároveň se ale straním takových úvah, že je to výborná sociologická sonda), ale zůstat někdy nohama na zemi znamená víc než z obyčejného filmu dělat crazy šaškárnu.
Postavit film na Hnátkovi (Miroslav Krobot) bylo docela chytré, je to vlastně prequel k seriálu, který leccos vysvětlí (třeba Kikinčukův vztah ke gamblerství), zároveň tak trochu škoda, že větší prostor nedostal Ondřej Vetchý (krásně zahraná dětinská kurva), David Novotný (výborný nahrávač) nebo Norbert Lichý (proč tenhle Thálií ověnčený chlápek ještě nedostal nějakou hlavní roli?).
Stejně tak se celý film mohl točit okolo kolotočářů. Krobot by mohl hrát třeba nějakého echt světského cikána. Zápletka Okresního přeboru je nahraditelná jakoukoliv jinou, neřku-li lepší. Postavit celý film na cenění zubů Jaroslava Plesla, bavil bych se dvakrát tolik, než trnout, co ze sebe zase vydoluje toporný Luděk Sobota (nevím, jestli to byl jen můj dojem, ale ve filmu je x-krát horší než v seriálu). Taky je škoda, že si autoři vyplýtvali munici s koučem Ivana Trojana nebo s úplatným sudím Martina Pechláta.
Prušinovský je ale jinak zručný. Smysl pro cit ukázal už ve svém debutu František je děvkář, proti čemuž byl první film Martina Dolenského Chyťte doktora naprostým brakem hodným zostuzení. Umí nasát atmosféru, pracovat s herci (byť některé výkony trochu vybočovaly z řady, viz. fotbalová kabina), vtip vypointovat... ale stejně je to jen taková lepší povídka z Bakalářů. V českém podprůměru to i tak samozřejmě bohatě stačí na pomyslnou špici, jenže proč bychom měli pořád něco českého srovnávat s něčím jiným českým? Já chci plnohodnotnou komedii, klidně návrat ke staré škole. Tohle je tak na půli cesty.
PS: Proč si autoři dělají plakátem a podtitulem srandu z hollywoodských blockbusterů, když to ve filmu nemá vůbec žádnou relfexi? Haha.