• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    JUNIOR
    JUNIOR --- ---
    STQ: Klid najdeš za myšlením, až přestaneš věnovat snahu myšlení. Do té doby jenom budeš všechno pojménovávat a porovnávát. A je jedno jakým směrem tam dojdeš jestli přes potápění nebo přes psaní na nyxu
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    aneb nechval dne před večerem :)
    ne, furt krásný, fakt skvělá diskuse
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: hm a ty uz zas nectes na co reagujes, ach jo.
    STQ
    STQ --- ---
    JUNIOR: nojo, tak z moji zkusenosti je moznejch stavu mysli nespocet a z toho by se jich dala spousta popsat jako 'stav dokonaleho ticha a rozmyslu' aniz by mi to pomohlo v tom rozlisit, kterej je nejvhodnejsi (nejmin energeticky narocnej) treba pro to potapeni...jestli mi rozumis?
    JUNIOR
    JUNIOR --- ---
    STQ: saxofonisti berou beta-blokátory a všichni atleti jsou pod dopingem, japonský mečíři nevymřeli a o duchovnost se hluboce zajímal i Hitler... Byly to jenom přenesené ukázky, které ti měli pomoci v pochopení.. Vše je jen o úmyslu a v životě (praxi), vždy jde o pruhlubování kvality (reality, cesty...)
    JUNIOR
    JUNIOR --- ---
    STQ: Promiň, ale jseš ve velké pasti slov... Já jednak za nic nebojuji a jednak podle mých zkušeností není mnoho oněch různých stavů, ale různě hluboký prožitek.. Ta joga a to pojmenování není konkrétní cíl, ale jen další kroky cesty...
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    TADEAS: aha, tak jinak. Pro mě je uvolnění forma napětí. Chceš-li to popsat přesně, tak je napětí, kolaps a mezi tím je uvolnění. Sorry, slova matou. Teď to snad dává lepší smysl :-). Například pánevní dno by u hlasu mělo fungovat jako trampolína, bránice taky a hlasivky by měly vlát - jde tam o pružnost a diverzitu kvalit napětí a uvolnění (čehož se u tělesné jógy málo využívá). Je třeba uvolnit ještě žebra, glotis, mandibulární klouby, nos, obličej, anus no prostě celé tělo. Samo s sebou, když chceš vydat zvuk, je třeba zúžit průchod vzduchu (jako když šeptáš, či jemné ujjájí) by tam byla potřebné napětí. Takže ano, napětí je třeba, ale to slovo uvolnění je při práci s hlasem velmi důležité. Tyto techniky vnímám dost intimně na to by se popisovaly internetově, tak raději osobně :-). Například paní Válková.

    STQ: kevala kumbaka se netvoří, ta vzniká když se "zastaví" mysl. IMHO kvalita kumbhaky se neodvíjí od výdrže. Vždyť to píšeš sám STQ a pak si to sám neguješ. IMHO mluvíš-li o pozorování atd a pak mluvíš o tom, že 8+ se táhne výdrž vůlí... No ehm, bavíme se stále o józe, anebo o sportu?
    Mě je debata v tomto duchu nekomfortní. Ty nereaguješ na můj post, ale na id Slaughter. A to se ani neznáme osobně :-). Nikdo po tobě nechce, bys se mnou souhlasil a já respektuji to, že máš jiný postoj :-).

    JUNIOR: ano vidím to stejně, kde to mám podepsat :-)?
    IMHO když to zažíváš, netřeba pojmenovávat. Pozorování není popisování. Pozorování je nevolní zážitek, pojmenovávání, či popisování je volní činnost.

    Btw pro pranayamychtivé. Začátkem května bude v Blavě Dr. Bhole (cca 80ti letý jogín a kapacita, co se pranayamy týče a už bude kvůli věku končit s přednášením po světě).
    STQ
    STQ --- ---
    ...a btw pokud vim tak saxofonisti berou beta-blokatory, japonsky meciri vymreli a nejlepsi freediveri cvicej jogu, jak jsem se pred chvili docetl :)))
    STQ
    STQ --- ---
    JUNIOR: bojujes za neco, co tu nikdo nepopira :) akorat ten cil (stav) neni zdaleka jeden, je jich spousta moznejch a pouzivani jogovyho (nebo jakyhokoliv jinyho relevantniho) nazvoslovi pomaha v tom je presne a velmi jemne rozlisit...
    a ve chvili kdy vim, jakej z tech stavu zazivam a umim ho pojmenovat, je daleko snazsi ho dal rozvinout...protoze techniky k tomu jsou taky znamy...
    coz muze bejt zajimavy jak pro jogina, tak pro freedivera tak pro saxofonistu...
    JUNIOR
    JUNIOR --- ---
    Já jestli se mohu vložit do diskuze.. Přijde mi roztomilé jak všichni tady popisují cestu k cíli (soustředěnost, stav ticha (ať to nazveme jakkoli, všichni víme co mám na mysli) přes jogové názvosloví. Skvělá paralela k zmiňovanému divingu. Ale podle mne podobných stavů může dosáhnout každý, kdo v nějakém oboru vynaloží obrovskou vůli se zlepšovat a dosáhne takového levelu, kde je potřeba podat velké úsilí a koncentraci. Když to obrazně přenesu tak je jedno, jestli to je japonský mečíř, který musí být při několika měsíční práci pozorný (jediná vteřina a spálí všechno na čem pracoval) nebo třeba saxofonista, kterej jede na konzertu solo na takovej výkon kdy se musí 100% koncentrovat, stačí malinkatá nepozornost (či chyba) a to co cepoval roky hraním je naráz pryč... S tou absolutní koncentrací přichází ten stav dokonalého ticha a "rozmyslu". K podobným stavům se dá dostat i jinak než přes jogovou soustavu. Jen je joga poměrně snadno dostupným a skvělým prostředníkem, nástrojem.

    Tadeas: Asi budu vypadat angažovaně, ale Vlasta Marek se hluboce zabýval hlasem - zpěvem (mantrováním či alikvotním) a využíval ho na hodně terapiích a celkem účinně. Zkusil bych hledat tady.
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    krásný, kluci
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SLAUGHTER: "U hlasu jde zejména o uvolnění" to prave ne, spravna mira napeti je to, co je potreba, vzdyt to pises. nebo jsi myslel uvolneni celisti a otevreni ustni dutiny? to pak ano :)
    asi nikdy jsem nemel opravdu plnej hlas a uvolnenej jsem spis prilis, proto zkoumam tu souvislost mezi bandhama a hlasem.
    kdybys vedel o nekom, kdo se tim zabyva, resp. zna souvislosti, podel se :)
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: jj, asi jako je doba mezi snidani a obedem pust :)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    TADEAS: ano i s hlasem pracuji (i když ne moc aktivně :-)). Tam je veliký potenciál. Pro hlasový projev je ale důležité mít správnou míru napětí na správných místech a s bandhami je to tak, že je třeba je uvolnit tyto horizontální struktury (bandhy) ve smyslu vytvořit potrubí (jde o uvolnění, ne o kolaps!). U hlasu jde zejména o uvolnění. Většina lidí zabývající se pohybem nemá opravdový hlas a hlas je projevem nás samých. Slova lžou, hlas nelže. Stačí poslouchat a víš. Jednoduše ze sebe uděláš průchodné potrubí. V józe panuje hromada mylných představ. Pracuje se zejména s technikami kumulující energii. Ale sám víš že nejdřív musí jít přebytečné ven by nové mohlo přijít. Viz bandhy - lidé tyto oblasti často aktivují kontrakcí, jde však spíš o kondenzaci. A i to je dobré tak u cvičení vyžadující maximální zpevnění (sthira) - taková ta živá hydraulika - viz jeden můj učitel jež to popisuje jako doslova "proražení" ústředního kanálu. Osobně preferuji jemnější techniky co momentálně preferuješ i ty. Ty vycházíš z dynamické, já z feldíka, ale z toho mála co vím je to velmi podobné a oboje má velmi blízko k pranayame. Chceme-li mluvit o fyziologii je třeba buď zpomalit a zvědomit, anebo hodně zrychlit, pustit kontrolu a sledovat. Držet bandhy znamená pro prožívání mnohem více držet pozornost na aktivitu těchto míst, než být přílišně aktivním v jejich držení.

    A umělci? Hlava a myšlení nepřekáží vnímání. Racionalizace přichází jako poslední voj našeho vnímání. Mysl nás pouze chrání. Nejdřív jsou instinktivní reakce těla, pak přichází prožívání a nakonec jede racio. Jde zejména o načasování a zpomalení, s kterými přijde citlivost a pravdivost, kterou tak často zmiňuješ. Ono v józe se lidé často zaměřují na výsledek činnosti (jak by měly věci vypadat) a pak se stává, že si nevšimnou onoho přítomného průběhu (jak věci skutečně jsou) a s tím pracují právě umělci. Umění je o pravdivé výpovědi o sobě samotném, o konkrétních pocitech v přítomnosti. Dílo je pak výsledkem a terapeutický potenciál (resp. směřování k osvícení) je vedlejší efekt. Pro umělce je umění ekvivalentem boha (Išvara), kterému zasvětili svůj život. Byť nemají mapu, jež nabízí jogasútry, díky své opravdovosti jdou po cestě jež jógasútry popisují. Pro mě praktikovat jógu neznamená dělat konkrétní technik, Jde o způsob, to co je jiné jsou jména a kulisy. Anebo jsem jen měl štěstí na lidi :-)...
    A chceš-li přímou odpověď tak nabízím otázku: Co je tvůj zdroj energie? To je pro mě pranayama.


    STQ: kevala kumbhaka je samovolné zastavení dechu. Jsou to ty místa mezi nádechem a výdechem jenž popisuje Tadeáš. Někdy trvají krátce, jindy déle :-).
    STQ
    STQ --- ---
    TADEAS SLAUGHTER: mi prijde ze je spousta lidi, co vedi vic o dilcich technikach, dokazou jit hodne do hloubky, ale nemaj to k cemu vztahnout. predstavuju si to jako takovou chobotnici, spousta lidi skvele zna jednotlivy chapadla od zacatku az do konce. ale jogisti znaj (vic nebo min) stred a mozna kus kazdyho chapadla, umej si je spojit a s pomoci tedle lidi mozna muzou jit na jejich tenci (jemnejsi) konec. sorry za primer, myslim ted kapku v morskejch pojmech :))

    a konkretne u toho freedivingu mam teorii, ze by melo jit se uplne odpoutat od tela, zustat v pozici pozorovatele i pres jakkoliv extremni stahy co prichazej po delsich zadrzich - takova prohloubena vipassana. do toho pak uplna pratjahara a je z toho stav, ve kterym jogin vydrzi pul hodiny pod vodou nebo celou zimu v jeskyni bez jidla, neb nic nespotrebovava a mysl ma uplne vtazenou dovnitr.

    kdyz jsem se to ale pokousel konfrontovat s freediverem co dava 8+ minut zadrze, dozvedel jsem se, ze o nicem takovym nevi, ze proste tri minuty vydrzi a zbytek urve vuli. zadna jemna prace, jen hruba sila. furt ale verim tomu, ze to jde i jinak a jemnejc...

    fakt by me hrozne zajimal pohled nekoho kdo tohodle pronikl, ale vubec netusim kde takovyho cloveka hledat a najit :)
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: hu? kevala kumbhaka je kdyz uz nepotrebujes vubec dejchat...to myslis asi neco jinyho?
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    TADEAS: ono neni nahodou ze v tibetskem buddhismu rozeznavaji tri urovne telo - hlas - mysl. hlas je tam za energii, ale je to prej v prekladu fakt hlas, pokud si to dobre vybavuju. daruma by k tomu neco moh.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SLAUGHTER: mozna vi vic o nejakych technikach a je fajn to propojovat, k joze to potencialne ma co rict, na druhou stranu se to dela v jinem kontextu a tezko rict, jestli je k necemu technika sama.
    napises neco o umelcich? :)

    btw zkoumals nejak vyuziti hlasu v joze? me treba prijde, ze spravne provedeny bandhy maj bezprostredni vliv na kvalitu hlasu, pomoci toho se da detekovat, jestli ten clovek ma spravnou miru napeti v trupu, takze pedagogicky vyuziti se nabizi :)
    asi budou i jiny prekryvy, ale to pak spis na jemnejsi urovni, kdy hlas podporuje celistvost, uceleni zkusenosti.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    STQ: jj, naprostý souhlas. Mám jednu žačku, co se freedivingem zabývá a tak jsem s ní sdílel ohledně technik kumbhak. Sám preferuji kevala kumbhaku. Už dlouho tvrdím, že o jógových technikách ví mnohem více lidé mimo jógové prostředí (a většinou to s sebou neslo vlnu kamenování ze stran jógového osazenstva že to není jóga atd). Btw. ještě větším zdrojem pro pranayamu jsou pak umělci.
    STQ
    STQ --- ---
    ...a jeste jednu zajimavou vec jsem zjistil - totiz ze aby clovek mohl delat delsi zadrze u pranajamy, jedina cesta je bejt UPLNE uvolnenej. to co jsem si myslel ze jde premoct vuli, tak nejde :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam