• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    EBENY
    EBENY --- ---
    Bylo mi jasné, že to vyvolá diskuzi. Díky za ni. Vnímám to tak, že jsme jako lidstvo zacyklení a natolik odtržení od přírody, natolik plni konceptů a zabředlí do našeho způsobu života, že nevidíme původ všeho, nedokážeme už vnímat harmonii z přírody, která je ctěna a opečovávána v souladu s přirozenými cykly - protože i naše vlastní cykly jsou narušené. A v otázkách týkajících se života a smrti (jakou jídlo je) bývají diskuze obzvášť podbarvené emocemi, protože jdou až k podstatě samotné.

    Proto se nechci dohadovat, kdo má pravdu a jak je to správně. Spíše vybízím nás všechny k tomu, abychom zkoumali do hloubky, na čem je založeno to, čemu věříme. Proto pro mě nemá žádnou platnost, když WHO prohlásí, že lidé mohou žít bez masa. Je to příliš odtržené od reality. Stejně jako argumenty vegetariánů o tom, že jeden hektar pšenice uživí jen tolik a tolik krav a tolik a tolik lidí. Ptám se, je normální, aby kráva jedla pšenici? Není, má se pást a celé je to opět o souvislostech. V momentě, kdy se jakékoliv rozhodnutí, názor, nařízení z lokální úrovně posune na úroveň nadnárodní, vždy bude odtržené od místní reality. Více třeba tu:
    http://www.bookdepository.com/Vegetarian-Myth-Lierre-Keith/9781604860801
    nebo tu:
    http://www.kosmas.cz/knihy/179582/dilema-vsezravce/

    URZA: Mrkev a jiné rostliny reagují a cítí stejně jako my. Cítím to tak. Výkumy na tohle téma proběhly ve velkém v minulém století, ale byly tak trochu posunuty do pozadí, neb zemědělství musí planetu nasytit. Nedávám utrhnutí mrkve na rovinu se zabitím králíka, jak píšeš. Ale ctím jejich život, stejně jako život mandelinky a roztoče varroa.
    zajímavé čtení třeba tu:
    http://www.bookdepository.com/Secret-Life-Plants-Peter-Tompkins/9780060915872

    KUATO: Vidím ještě trochu jiné souvislosti. V prvé řadě, kráva NENÍ stavěná na to, aby jedla obilí. To ji zabíjí, stejně jako život ve velkochovu. Stejně tak včelař nemusí zabíjet roztoče varroa, pokud se vzdá touhy po velkých výnosech medu, přestane používat mezistěny, nebude včely očkovat a dovolí jim žít v co nejpřirozenějším prostředí. Viděla jsem sama, že to jde, funguje, ta energie z takto chovaných včel je úplně jiná než u klasického nástavkového včelaření.
    docela dobrý výbor příspěvků k tomuto tématu:
    http://www.fabula.cz/?192,v%E8ely-jinak-%96-radomil-hradil

    A k Tvé otázce, proč jsem vegetariánství opustila? Já ho neopustila, jen jsem začala vidět věci jinak. V širších souvislostech. Těžko se o tom mluví, ale jen abys chápal, jak jsem to měla, nedokázala na maso ani šahat, zvracela jsem, když jsem měla ochrnutému člověku nakrájet kuře. Bylo pro mě nepřijatelné, aby maso bylo součástí mého systému. Od prvního momentu, kdy jsem ucítila chuť na vajíčka mi trvalo půl roku, než jsem si dovolila dát si omeletu. Bylo v tom mnoho odporu a odmítání. Každý koncept a představa o tom, že JÁ maso jíst nemohu, se odlupoval tímto způsobem. Než jsem se odhodlala k tomu, dát si vývar, uběhl další půlrok...

    Byl to proces, na jehož pozadí se ve zdravém těle odehrávalo něco úplně jiného, než jsem si myslela. Nějaká prášky na nemoc jsem měla naposledy v minulém století a považuji se za zdravého člověka. Ale zpětně vnímám, že dvacet let striktního vegetariánství/veganství naprosto vyčerpalo můj nervový systém. Těžko se to popisuje těm, kteří vnímají jen projevy nemocí a ne jějich příčiny a těm, kteří staví živočicha nad úroveň rostliny, ale toto je čistě má perspektiva vycházející z propojenosti všech událostí a jevů.

    Ano, B.K.S. Iyengar a další se dožili dlouhého věku, jako vegetarián, ne vegan. V jeho případě hrála roli i intenzivní praxe a podpora okolí. Příkladů dlouhého života bez masa je mnoho, o tom nediskutuji. Popsala jsem jen vlastní zkušenost a upřímně říkám, že argumenty typu pět, deset let nejím maso a je mi moc dobře, neberu. Všichni vegetariáni, které znám osobně semtam tu dietu pořuší třeba rybou, nebo polévkou z vývaru, nebo svíčkovou od babičky a to je dost podstatný rozdíl. Dostanou takovou "homeopatickou" dávku, která tělu něco málo dá.

    A žádný výzkum, žádné studie niky neukáží podstatu věcí, k té se musíme dobrat sami. Proto neříkám, že můj názor je jediný správný, ctím i ty vaše. Osobně jen zkoumám, odkud ta moje přesvědčení vychází a i proto si dovolím vzdát se vegetariánství po dvacetileté neoblomné víře v něj. Kdo ví, jak to bude za dalších dvacet let?

    AREDHEL
    AREDHEL --- ---
    URZA: a například taková Jeanne Calment se dožila 122 let a celý život kouřila. Taky tam doporučuje pít hodně portského a sníst kilo čokolády týdně. Mám to vše přidat k vegetariánské dietě, nebo to narozdíl od příkladu Iyengara nic nedokazuje?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    EBENY: V podstatě souhlasím, člověk, který pochází z venkova, si tyhle věci snad ani nemůže neuvědomovat...Ale přesto pro mě ničí maso není jídlem, podle mě se to nevylučuje, ale to je taky tím, že jsem v tom byla vychovaná. "Striktní" vegetariánství či veganství je blbost, člověk si musí uvědomovat ty souvislosti, což asi často městští lidé nevidí a vegetariánství jim pak slouží jako záminka k honění ega.
    URZA
    URZA --- ---
    KUATO: Pokud jde o mandelinky a jinou škodu, kterou člověk dělá - snahou jogína by mělo být zabíjení/ubližování způsobené jím omezovat a působit ho co nejmíň. Pokud jíš zvířata, tak jednak kvůli tobě umírají ty mandelinky, které musí zemědělec zabít aby nakrmil krávu a potom musí umřít ještě ta kráva. Existující nebo nevyhnutelné násilí nelze brát jako omluvu pro další násilí.

    Pokud jde o "že není života bez smrti" tak to je sice pravda, ale to se nedá použít jako výmluva k zabíjení tam kde být nemusí. Protože pokud se tímhle dá omluvit zabíjení zvířat na talíř, tak se tím dá omluvit i další zabíjení. Třeba koček, psů a dost možná i dalších lidí.. protože oni přece taky jednou umřou a jsou součástí cyklu života a smrti.

    "život" a "smrt" jsou přitom tak neskutečně redukující ...chtěl bych vidět jak by jsi s tímto přístupem vzal když by ti nějaký násilník dal nůž pod krk.. asi se shodneme, že by šla všechna filosofie stranou a chtěl by jsi prostě přežít... a takhle to mají zvířata taky...

    EBENY: Podekovat mrkvi
    Mrkev ale nemá nervovou soustavu, necítí bolest, nemá pud sebezáchovy, neumí se radovat a užívat si života. To vážně vnímáš jezení mrkve stejně jako zabíjení a jezení králika, srnky, prasátka nebo kuřete?

    "pusobeni na lidsky organismus dlouhodobe" ...dnes už je těch dat právě dost na to aby bylo jasné, že to maso jíst nepotřebujeme. U vegetariánství je to bez diskuze, to už je dononce i WHO doporučované jako zdravější dieta.

    Například takový B.K.S. Iyengar, vegetarián od narození se dožil krásných 95 let a o vegetariánství řekl toto:
    “If animals died to fill my plate, my head and my heart would become heavy with sadness”

    KUATO
    KUATO --- ---
    URZA: nebo mandelinka. a přesto ji zemědělec musí zabít po tisících, také včelař, který zabíjí roztoče druhu varroa, aby roztoč nezabil jeho včely, další bezohledně přetrhají tepny bytostí jiného řádu, když na místě, na kterém ležel třeba posvátný háj s prastarými stromy, vyryl středem háje děsivou dolinu, která přervala velké množství kořenů těchto tichých pamětníků dob dávno minulých... to vše, aby i lidé nenásilí mohli jíst a třeba cestovat, přestože oni nevidí (pro svoji částečnou slepotu), že není života bez smrti. že neexistuje žádná statická harmonie, že reálný život je divoký ne-smyslný souboj zmíněných dvou principů (jejichž zachycení slovy jako "život" a "smrt" jsou přitom tak neskutečně redukující..), kteří spolu v návalu vášně tančí v milostném objetí.. :o)
    URZA
    URZA --- ---
    EBENY: No můj soused je ale taky součástí planety/přírody a taky ho nejdu sníst žejo :)
    KUATO
    KUATO --- ---
    LUKASM: nepise, ne to, na co se ptam. ptam se po tom, co predchazelo zmene jejiho svetonazoru.
    LUKASM
    LUKASM --- ---
    KUATO: pise v poslednim odstavci. ..
    KUATO
    KUATO --- ---
    EBENY: proc jsi vegetarianstvi opustila, mohu se zeptat?
    EBENY
    EBENY --- ---
    A k tomu, zda jist maso nebo ne... Dvacet let jsem byla striktni vegetarian, prevaznou cast vegan. Dnes uz nejsem, jim vyvary ze zvirat z domacich chovu a ryby (tak jednou za mesic). Cervene maso jeste uplne nedavam, ale uz ho stirktne neodmitam a dokazu si predstavit, ze ho treba nekdy budu jist.

    Argumentu proc jist nebo nejit mohou byt stovky. Vsechny jsou zalozene na vire v neco nebo odmitani neceho jineho zpravdila na zaklade konceptu, kterym jsme uverili. Vcetne rad prevzatych z tradicnich textu.

    Podle meho kazdemu prospeje vegetarianska, veganska, ale treba i paleo ci jina dieta po nejakou dobu, treba na odlehceni organismu. Ale rok, dva, ani pet let zkusenosti z jakekoliv (striktne dodrzovane) diety stale nevypovidaji o tom, jak pusobi na lidsky organizmus dlouhodobe. A i osobni zkusnost bude vzdy zabarvena prave tou virou a presvedcenimi, ktere nas k te dane diete v prve rade privedly.

    Jako mnohem prospesnejsi a holistejsi pristup ke strave vnimam byt flexibilni, zit v souladu s okolim, kde ziju a chapat, ze nejen maso, ale i rostliny a my jsme vsichni soucasti jednoho nikdy nekonciciho kolobehu zivota a smrti. Podekovat mrkvi, zemi, stejne jako kureti za to ze mi dava zivot beru jako samozrejmost. A muj popel, at to pak zavrsi pro nekoho jineho. :)
    EBENY
    EBENY --- ---
    Koho by to zajimalo, v kvetnu tu bude Godfri Devereux. Vice info na www.belayoga.cz
    SPIRALOID
    SPIRALOID --- ---
    SRNECEK: ano, za mně dobrou. mě vyhovuje a chodím tam moc ráda.
    samozřejmě ale záleží jaké máš požadavky...
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    Ahoj, prosim Vas, mate nekdo zkusenost se studiem Karma Yoga? Dekuji.

    www.karmayoga.cz
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    LAKSHMANA: Myslel jsem to tak, že je přínosný v tom byt delší dobu z důvodu stabilizace (integrace) aby clovek dokázal v tom stavu fungovat v/s okolním světe a prostě ho lip poznal. Tohle asi neplatí pro lid co se umi pravidelně vracet do stavu podobném samadhi (můžeme rozjet diskuzi co všechno se považuje za samadhi jaké stupně to má :) nebo v tom vedome prodlevaji většinu času.
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    DAWYT: "Určitě je prospěšné prodlévat ve stavech podobných samádhi delší dobu."

    To je sporné.
    KUATO
    KUATO --- ---
    DAWYT: linie Saraswati, vyucuje "klasickou" jogu podle Patandzaliho, tedy kde hathajoga tvori jen jeden z udu, vice asi zde - http://www.yogavillage.org/teacher.html

    k jejich pojeti jogy je pry dobre si precist tuhle knihu - http://www.yogavillage.org/sby.html
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    KUATO: to je zajímavé, máš více informací tom co učí? Určitě je prospěšné prodlévat ve stavech podbných samádhi delší dobu. Z jaké linie její učitel pochází a co učí za jogu? Jinak mě přijde, že čím déle se jogu zabývám, tím méně mě zajímá rychlost pokroku (i když je někdy frustrující, když se člověk někde na delší dobu zasekne, ale to je se vším). Přijde mi to jako houbový podrost a spousta věcí zapadne po několika letech a po několika letech třeba i ta samá věc či téma zapadne znova (úplně jinak:)

    MICHALBOREK: díky za upřesnění, zmátlo mě, že na fotografiích je pan Skarnitzl.

    Všem se omlouvám za mystifikaci. Už to je delší doba, co jsem to četl a opravdu v té knize nemůžu najít souvislost s věkem a mula bandhou. Alespoň se tu rozjela hezká diskuze, sorry :)
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    TADEAS: Jo, určitě. Ten muj druhej bod je celej úplně na vodě, pokud by se nad tim mělo diskutovat, pač neni ani jasný, kdo je ten učitel kterej to říkal, jak to vlastně řek a co tím myslel, atd...

    Byla tam zmíněná ta "rychlost", asi ve smyslu rychlosti realizace duchovního potenciálu, což je v józe klasický téma o indukování procesů kundaliní a jejich dopadu na akceleraci celý praxe. Nebo se to dá vidět v rámci jednoho života nějakýho jogína a jestli tedy nakonec bude postupovat rychleji, když dejme tomu jako mladej nebude jíst maso a bude moc pránajámovat a pak bude rozsekanej a nebude moct cvičit, nebo tak něco. Pak se dá upřednostnit otázka toho "zdraví" nebo "celistvosti", kterou preferuješ ty ve svojí reakci, a to je určitě dobrá a rozumná verze. Jestli je "správný" nebo "nesprávný" jíst to či ono, nebo tůrovat kundalini cvičením, a co to vlastně jsou ty limity na které člověk naráží a jestli to člověku něco přináší, když na ně naráží, nebo ho to naopak skličuje a mate, to jsou všechno latentní témata v tom obsažený, který mimochodem určitě nejsou bez zajímavosti.

    Například já jsem tím "narážením na tolerovatelné maximum" měl na mysli něco, co mě provází dlouho a často a co se mi vlastně moc nelíbí, spíš mě to mate a znejišťuje. Vůbec ta jógová praxe, se svojí mantrovou meditací a stimulačními technikami je pro mě vlastně pořád španělská vesnice. I když v tom "jedu" už celkem pár let. Pro mě to je vyloženě kontrast k vipassaně a buddhistický konceptualizaci, kdy zažívám vlastně úplnej opak - když se pustím do dluhodobější kontinuální praxe vhledový meditace, je to, jako kdybych se vrátil do svojí starý dobrý známý laboratoře, kde znám každej nástroj, všechny čudlíky na všech přístrojích vim co dělaj a vyloženě jsem celkově nezmatenej. Jako samozřejmě musim experimentovat a pak nějak zpracovat překvapivý nebo šokující výsledky, ale furt jsem tak nějak v tý laborce doma a šéfem. Nebo jak to říct. :-) Jógová praxe a teorie je pro mě vlastně takovej guláš, kde tápu trochu na slepo a zkoušim všechno hala bala. :-) Asi v tom má pro mě prsty taky Yogani, kterej záměrně oversimplifikuje veškerou teorii (k čemuž přednesl svoje důvody).

    No tak to jen tak bokem. :-)


    a volne souvisejici -- co kdyz samotne jezeni masa a tedy uzemneni (a se zemi a pozemskosti souvisejici smrt) ma rovnez smysl v onom "pokroku"?

    To jsem asi myslel svojí poznámkou, že v rámci vývoje nějakýho člověka může mít platný místo jak období s masem, tak i bez masa.


    co kdyz priblizeni se mire tolerovatelneho maxima aktivity kundalini ma smysl v tom, ze se vyjevi ten stred, ktery ta maxima umoznuje?

    Jestli to tak je, tak mě sereš, protože jsem asi dost natvrdlej. Přibližuju se každou chvíli a furt se mi nic nevyjevilo. :-D


    (Sorry za rychlý a překotný psaní, za 5 minut odjíždim.;)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ERUVEO: no vždyť...

    mně na tom co píše Urza nešmakuje to, že "v naší společnosti nemusí zdravý člověk jíst maso"... to nemusí ani v jakékoliv jiné společnosti... a no a co, taky může, že :)
    Příjde mi to jako záměna kvalitativní stránky za kvantitativní...
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    URZA: já zase zastávám názor, že planeta Země je obrovskej žaludek, kde se jedna forma permutuje v druhou ve věčném koloběhu vzájemného pojídání. Pro mě není živočich výše než rostlina, deset tisíc věcí je stejně daleko (z hlediska "absolutna").
    Souhlasím, že pro některé praxe (joga), může být důležité jíst vegetariánsky, stejně jako pro jiné praxe je důležité vynechat sůl, tuk a cukr, potraviny bohaté na tyramin atd.
    Masokombináty nekomentuju, to je na jinou debatu, než kde jsme původně začali.
    Hromadné masakrování... víš kolik lidí zemře a narodí se na téhle planetě každý den? A kolik zemře a narodí se třeba komárů? :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam