CISLO42: Já tady nechci rozjíždět dlouhej flame, kterej opět skončí tím, že si mám přečíst Marxe, protože bez řádného nastudování Marxe jsem nevzdělaný imbecil...
Ale dobrá, tak já se pokusím hodit do placu pár argumentů. Sice s nima nebudete souhlasit, protože obyvatelé vašeho vysněného sluníčkového státu jsou ve skutečnosti úžasní sobci (my rádi jezdíme na kolech, tak vy všichni budete jezdit na kolech, ostatní vám zakážem, rádi děláme hipísácké happeningy, tak nám upravte vaše baráky ne jak vy chcete, ale jak nám se hodí - apod.), ale zkusme to.
1) MHD: Ano, hromadná doprava patří k základním kamenům dopravy ve městě. V Praze je její využití někde nad 90ti procenty, což dělá z Prahy město číslo 1 v Evropě. Naše MHD funguje a to dokonce tak, že jí nezbývá prakticky žádná volná kapacita (prostě laicky řečeno - víc tramvají a souprav metra už se do vnitřní Prahy nevejde). Takže bych byl velmi opatrný na to, aby lidi přesedlali z aut na MHD, nemuseli by se tam vejít.
2) Cyklistika: Problém Prahy je její terén - narozdíl od měst, kde cyklistika skvěle funguje (Amsterodam, Paříž, v ČR pak třeba Hradec Králové), je Praha svým kopcovitým terénem pro cyklistiku nevhodná. Na sportování je to samozřejmě fajn, ale aby mohlo kolo fungovat jako dopravní prostředek každý den a pro každého (včetně dvoumetrákový kuchařky ve školní jídelně) - na to to fakt není. Nejsem proti vybudování stezek, ale cyklostezku o šířce Smetanova nábřeží jsem teda nikde na světě neviděl a připadá mi to trochu jako úlet. Obzvlášť když se podívám na již vybudované stezky - kolik na nich denně potkáte cyklistů? Jednoho? Dva?
A netvrďte mi, že je to tím, že nemaj stezky. Prostoru pro cyklisty je i v Praze dost. Až jich bude 800, můžem se o tom bavit dál, ale pro dva lidi zavírat hlavní dopravní tepnu města? To je vážně trochu sobecké...
A mimochodem - co dělaj cyklisti na pěších zónách? Ohrožujou tam lidi a nevím, co je opravňuje na pěší zóny vjíždět. Nebo je cyklista už natolik glorifikován, že mu nelze nic vyčítat?
3) Rezidenti: Chcete, aby developeři přestali stavět kanceláře a budovali místo toho byty. Ale lidi, kteří tam mají bydlet, chcete omezovat. A to hodně. Mohou mít auto? Ano, mohou, ale parkovat by ho měli na Černým Mostě. Chtěj si tím autem přivézt něco domů? Ano, mohou, ale zaplatí mýtný a parkovací poplatek. A i kdyby se tohle povedlo nějak obejít, máme tu systém pěších zón (než mě budete kamenovat - nemám nic proti pěším zónám jako takovým, jen jejich některé rozmístění v Praze je trochu kuriózní), jednosměrek a zákazů, který činí Prahu naprosto neprůjezdnou a permanentně ucpanou. Samozřejmě, hipíci auta nemaj, tak proč by je měli mít ostatní? Co kdyby si radši za ušetřený peníz koupili švihadlo a potýrali tělo?
4) Automobilová doprava v centru: Tento způsob dopravy (jakkoli ho samozvaní tvůrci vyšších zájmů touží zakázat) tu prostě je a bude, ve městě se děje spousta věcí, spousta lidí proudí do města a zase ven, město žije. Je potřeba město tomuto životu přizpůsobit, ne ten život zabíjet. Proto je potřeba mít jak aktivní, tak pasivní dopravu vyřešenou funkčně. Zákaz vjezdu není funkční řešení, to je zoufalé řešení "nevím jak dál, neumím to vyřešit, pomoooc". Rozdělme si tedy problém na dva - pasivní a aktivní dorpava.
a) Pasivní (neboli "kam s ním"): Pokud se podíváte do vyspělých měst, všude najdete parkovací domy a podzemní garáže. Město má v tomto poměrně snadnou práci, pár parkovacích domů asi musí opravdu zafinancovat, ale valnou většinu si nechá postavit zadarmo od developerů v rámci jejich projektů (včetně zajištění přijatelné ceny parkovného). Co se pak samotného parkování na ulicích týče, systém "rezidentních" zón a zón s časovým omezením (parkování jen na 1 hodinu apod.) považuju za funkční řešení.
b) Aktivní (čili jedoucí): Základem je páteřní síť výpadovek, kterou Praha má. Chybí však okruhy, což je problém, na němž se naštěstí už pracuje, takže to odložme stranou. Skutečným problémem je tzv. zklidnění dopravy - tj. zrušení systému zelených vln, zúžování původně dvouproudových komunikací na jednoproudové s parodií na cyklostezku (opravdu byste na kole jeli právě tam? Já teda ani za zlatý prase, radši pojedu o ulici vedle nějakou užší uličkou), zúžování u přechodů etc. - tohle všechno tu dopravu zbytečně zastavuje a ty auta pak v centru překáží, přitom kdyby mohla jezdit volněji, bylo by míň imisí, míň hluku, míň otravných kolon a město by žilo lépe. Je to přeci tak snadný, když ty auta v centru nechci, proč je nenechat rychle a plynule odjet?
5) Poplatky a mýtné: K čemu by to asi tak bylo?? Ti, kdo dneska do centra jedou autem (přestože je to náročnější, pomalejší, dražší, méně flexibilní a přináší to řadu komplikací) tam tím autem asi fakt potřebujou jet, takže je mýtné nezastaví. Čili je to jen další způsob, jak ve jménu ideálu kasírovat. Stejný to bylo i s rezidentníma kartama - existuje důvod, proč by rezident měl za svou parkovací kartu platit 700,-/rok?? Nebuďme ovce, fakt jim chcete cpát další prachy, který se pak rozutečou ke všem magistrátním kamarádům?