• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MIKATCHOUPraguewatch - mapa pražských kauz
    SHYLOCK
    SHYLOCK --- ---
    MIKATCHOU: no jo,to bude asi zásadní rozdíl mezi náma-ne jenom v týhle otázce,ale i v jinejch,předešlejch.
    Já si nemyslim,že by sociologický práce měly kriticky hodnotit.Kdybych např. četl práci od tebe a tak bych daný argumenty bral s rezervou a bádal dál po možnejch alternativách a jinej výkladech daný faktu,protože vím,že jsi feministka a marxistka ( a kryptofašista! )Myslim, že je obecně a především vědecky více přínosný pokud přednesu "suchý" fakta bez vlastního názoru. "Ano,děje se to a to a nevím jestli je to správně nebo špatně,protože je nekonečno úhlů pohledu a nevěřím v nic jako "všobecné blaho" nebo "pro dobro společnosti".
    Ale diky moc za odpověď,Oředníčka mám. Muzu se nekdy osobne stavit v PrgW?



    btw k tem bakalarkam: myslel jsem,že je obecně známý,že bc. práce (ať už je jakákoliv) žádnej všeobecnej přínos nemá a to z naprosto jednoduchýho důvodu-nikdo jí nečte:).
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    SHYLOCK: máš věci od Ouředníčka? Dle mého názoru jsou ovšem děsně deskriptivní, ale je to něco pro odpíchnutí, i z hlediska litertury. Jinak mám doma tisíce litertury na téma gentrifikace, od nás z výzkumného centra jeden kluk píše dizertaci na karlínskej water-front, já se o Karlíně v dizertaci taky zmiňuju v souvislosti s Karlín Studios, halou Thámovo a Karlín Real Estate Group.
    Bylo by ovšem fajn, kdybys to nechtěl jenom "popsat", ale taky něco vybádat a kriticky zhodnotit, jinak je význam tvé bc práce dost na nic a je škoda tolik času obětovat něčemu, co nemá velký přínos (kromě toho že třeba dostaneš titul .)

    na jaký to je škole?
    SHYLOCK
    SHYLOCK --- ---
    dotaz:sry-netýká se přímo PragueWatch.
    Píšu bc.práci o proměnách Karlínu,ke kterejm došlo po povodních. Bude to takovej socio-demograficko-ekonomickej salát.Chci popstat kdo tam teď bydlí,jak se díky němu mění tržní prostředí Karlínu a proč si ty lidi vybrali zrovna Karlín. Začínám se v tom trochu orientovat,ale přesto bych se rád zeptal...napadá vás nějaká literatura konkrétně k tomuto tématu? Něco už mám,ale nebude mi to stačit ani náhodou.diky.
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    BRUSINKA: už to tu bylo řečeno .)
    NOIK
    NOIK --- ---
    já bych to tady zavřel
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    MIKATCHOU: di do hajzlu
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    DUNAR_: Škoda, jsem se těšil, že se něco dozvím. :-)

    Ke zbytku komunikace raději no comment.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SPIPI: di do prdele blbečku...
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    DUNAR_: teda ty seš tajemnej jak hrad v karpatech :D
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    VSOUKOLOHLOR: nenapisu. jsem rad, ze Mikatchou dela aktivisticky veci, ktery dela, takze ji tu nechci verejne pranyrovat za text, ktery je podle meho nazoru nepovedeny. tot vse.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Problém architektury jsou desítky požadavků na výsledné dílo a mnohé z nich si protiřečí - takže nakonec to nutně musí být kompromis. A pak je tu ještě pohled veřejnosti, který neuznává "obyčejný dům". Všichni hned čekaj, že každá budova musí být super-unikát. Jenže ono to nejde a ani by to nebylo hezké - na parkovišti taky nestojí jen krásný nízký dvoumístný Ferrari, ale i méně hezký levnější sedmimístný rodinný MPV...
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Tam je to lepší, ale těch lidí z těhle škol je pár, většina architektů má ČVUT nebo jinou techniku...
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    HAMSTER: Tak ony jsou taky katedry/ateliéry architektury na VŠUP či AVU, jestli se neplete a to zaměření se pak samozřejmě liší. A že všechny ty obory samozřejmě studium disciplín, jež jsem vyjmenoval, obsahují, to je mi jasné, na druhou stranu udělat zkoušku z nějakého oboru je něco jiného než daný obor dostatečně obsáhnout (což platí zejména o estetice, dějinách výtvarného umění apod., shodou okolností se pár mých kamarádů nedávno učilo na státnice na VŠUP, takže vím, jak velkou "hloubku", to obnáší). Sociální psychologii jsem myslel v uvozovkách, vlastně jsem tím myslel to, co je na architektuře asi nejtěžší, schopnost vcítit se do myšlení a cítění člověka/lidí, pro něž něco stavím, takže spíš něco jako empatie, intuice, a toto skloubit s vlastnimi pohledy, čili schopnost hledat průsečíky, které by byly nadčasové a nadosobní (ale ne ve smyslu nějaké "objektivity").
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Máš velkou pravdu v tom, že FA ze studentů vychovává víc techniky, než umělce. A znalosti z oblasti sociální psychologie se vážně moc neřeší. Ostatní tebou vypsané obory ale musí zvládat každý architekt.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    HAMSTER: Jasně. Užíval jsem nadsázku. Potíž je, když se podíváš na to, jaké nároky kladl na architekty Vitruvius, tak ti je jasné, že architekta může dělat vlastně jen renesanční člověk, vzdělanec v mnoha oborech (stavařina, tj. fyzika a chemie materiálů, energetika, matematika a geometrie + počítačové programy, umělecké vlohy, historie umění a architektury a estetika, právo (normy), sociální psychologie, ekologie (myšlení v kontextu, v souvislostech) atdp.). Dneska to většinou funguje tak, že to buď každý umí dost mizerně a upřednostňuje jeden dva obory (většinou technickou stránku), anebo se specializuje na určitý segment. Komplexních architektů (či arch. studií, které by byly s to pracovat s plnou šíří témat) je poměrně málo.

    Ne, máš pravdu, většina humanitních oborů je k ničemu v tom smyslu, že většina lidí u nich na rozdíl od specializovaných oborů nezůstane. Představa, že každým rokem budeme s to uživit dalších 100 promovaných sociologů v kombinaci s psychology či desítky umělců na volné noze je zcela mimo. Ti, kdo zůstanou u svého oboru, patří mezi šťastlivce.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Jo, souhlas, psal sem principelně funkční, že to u nás je celý pokřivený, to už je jiná věc...

    O architektech se asi bavit radši nebudem, jednak jsou naše znalosti o architektuře a architektech zjevně na jiných úrovních a pak - zase je to komplexnější problém, než že "jsou to zločinci". Rozhodně však odmítám, že by mi k té práci stačilo jen naučit se s pravítkem a kružítkem. Mě humanitní obory taky připadaj jako k ničemu nevedoucí tlachání o nesmrtelnosti chrousta, ale přitom to tak jistě není.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    HAMSTER: Ad "ošklivý, nepříjemný nebo nepěkný". No, tady budu citovat Františka Skálu, podle nějž jsou 3/4 architektů zločinci. Souhlasím s ním. Potíž je, že většina architektů nemá špetku vkusu (a totéž platí taky pro "zákazníky"). To, co se dnes plodí a čemu se říká architektura, to je z naprosté většiny ekl na entou. Architektura je královské řemeslo, které v sobě zahrnuje mnoho dalších řemesl, obsáhnout je v jejich šíři se uspokojivě podaří jen málokomu, ale doba si žádá stavět, takže architekta dělá kdejak Franta, co se naučil s pravítkem, kružítkem a hlavně 3D simulace na počítači! No, ale raději se nebudu rozepisovat, protože bych se akorát vytočil...

    Stehlík to dost možná že dělá pro zisk, ale nejen pro něj, to byla pointa mého příspěvku. A on je taky rozdíl mezi velikostí zisku, nějakej idiot je schopen si nechat vrtat koleno pro pěti korunu, neboť mu to velí nastavení korporátního systému, a člověk, který má kouska soudnosti, ví, že takový přístup je nesmysl.

    Problém je, že tento systém u nás rozhodně není: "základ fungování státu, kdy firmy produkují zisk a z něj odvádí (podstatnou) část do veřejné kasy na neziskové, ale společensky přínosné projekty". U nás funguje nanejvýš pervertovaná forma mafiánského kapitalismu, s obrovsky zbujelou korupcí, klientelismem, daňovými úniky apod.

    Že v tom nevidíš "mužský svět", je tvůj názor. Já si rád poslechnu, co k tomu má co dodat MIKATCHOU. Obávám se, že fakta hovoří zcela jasně.

    SMALLRICCIO: Představa, že suburbie přežijí v jejich současné podobě déle jak 5-10 let je zcela mimo, na druhou stranu většinou tyto katalogové šmoulí domky kol dokola mají poměrně dost velké pozemky, předělat bazén na přírodní nechlorované jezero se samočistící funkcí s rybami, orobincem a rákosem, které by sloužila jako zásobník užitkové a závlahové vody, jde docela snadno.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Jistěže to dělá pro zisk. Všechny firmy to dělaj pro zisk. Pokud je součástí projektu park nebo něco podobnýho, je to ze dvou důvodů - 1.) hezčí prostředí = více zájemců o bydlení = větší zisk nebo 2.) zákonný požadavek.
    Taky nemám dojem, že by se nějaký architekt snažil stavět něco, co by bylo ošklivý, nepříjemný nebo nepěkný - ale otázku ceny musí řešit každý.

    Já si myslím, že základ fungování státu, kdy firmy produkují zisk a z něj odvádí (podstatnou) část do veřejné kasy na neziskové, ale společensky přínosné projekty, je principielně funkční. Už jen proto, že když ty projekty negenerují zisk, nemůže je dost dobře regulovat "ruka trhu" a tím pádem nikdo nemůže zajistit, že se nepostaví např. 10 hřišť, ale žádná školka.

    Nevidím v tom ani žádný "mužský svět", stačí se podívat na butiky, parfumerie, fitness centra a podobný převážně ženský podniky - jsou jich všude mraky, protože generují zisk. Není to problém ženského a mužského principu, je to problém špatně fungujícího veřejného sektoru, kterej vydává peníze na nesmysly..
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    HAMSTER: Jak jsem psal, generovat zisk se dá různě. A otázka je, jestli je tento přístupu udržitelný. Podle mne zcela evidentně není. Ale souhlas, že alternativa jaksi úplně nění na stole. Také jsem psal, že "házení viny" (tohle spojení ale nesdílím) nelze omezit na muže, ale na onen mužský svět. Nadto nechápu, proč by například zakomponování výraznějšího podílu zeleně a vícero "ženských prvků" do určitého developerského záměru muselo nutně zrujnovat rozpočet takového záměru. Docela se mi zamlouvá, co dělá například Stehlík ve Vítkovicích, ale nevím, znám to na dálku, a kdybych tam byl, tak bych určitě našel za sebe spoustu nesouhlasu (taky jeho názory na změny klimatu jsou pro mne zcela mimo realitu, ale to je jedno), a nemyslím si, že by to Stehlík dělal vysloveně jen pro zisk. Problém většiny dnešních developerských projektů je, že jsou funkční často tak akorát na monitoru obrazovky a v omezeném lebečním prostoru jejich kreátorů. Netvoří se jimi nic nadčasového. Málo pracují s kontextem, jsou málo invenční, nápadité. Je to často stupa a naprostá šeď a nuda. Což je pochopitelně i vina investorů, kteří sledují toliko komernční zájem, ale neusilují o to zasadit o vznik něčeho hodnotnějšího a nadčasovějšího.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam