RCROW: nevim jestli si rozumime... nejde o to kde nakupujes ale spis kdy...
obecne je ted mnohem vyhodnejsi byt trpelivy a hru si koupit pul roku az rok po vydani, protoze predobjednani ci koupe bezprostredne po vydani prinasi hodne komplikaci a nevyhod...
a) optimalizace a debugging - diky siroke dostupnosti pripojeni k internetu uz neni potreba investovat do testovani her tolik prostredku... valna vetsina her je prakticky vydavana v betaverzi a testeri jsou prvni hraci.. veskere chyby ve hre, at uz tykajici se technicke ci herni casti, jsou opravovany az po vydani zapomoci patchu, hotfixu ci uzivatelskych modu...
b) servery a drm - tyka se predevsim multiplayerovych her, ale neni to pravidlo a casto postihuje i single hrace... napor na servery vydavatele je nejvetsi bezprostredne po vydani, coz zpusobuje problemy s konektivitou nebo i samotnou autentizaci, takze dochazi k vypadkum pripojeni, pomalemu ci opakovane neuspesnemu prihlaseni, problemy s latenci atp., hrani je mnohdy neprijemne a nekdy i nemozne
c) dlc aka downloadable content - volne muzeme prelozit jako stazitelny ci pridavny obsah je trendem poslednich cca 5ti let... po vydani hry, behem nekolika nasledujicich mesicu vyvojari pridavaji do hry dalsi obsah, vetsinou zpoplatneny, aby jednoduse zvysili zisk z jiz vydane hry... zpravidla ale, zhruba do roka, vydavatel vypusti novou edici, ktera jiz tato dlc obsahuje v zakladu
d) cena - castka za kterou se hra prodava nikdy nebude vetsi nez pri vydani :) zejmena u digitalnich kopii pc her jde cena rapidne dolu... hodne AAA her se na 50% puvodni ceny dostava uz po par mesicich hlavne akcemi distributora... pote klesa i zakladni cena, ktera je opet jeste zlevnovana distributorem, ke konci zivotniho obdobi muze skoncit v pay-what-you-want bundlech ci dokonce uplne gratis...pripadne vydana re-edice, dlc ci season pass prochazi obdobnym procesem... cenova politika se lisi, samozrejme, dle vydavatele, dodavatele a individualne v navaznosti na kvalitu hry nebo na hodnoceni kritiku a hracu samotnych...
treba takovy Activision Blizzard, vydavajici prave tve Call of Duty, zlevnuje vzacne a minimalne... oproti nemu takovy Square-Enix rozdava slevy jak ozraly Santa Claus...
podtrzeno, secteno... pri vydani das za hru u autorizovaneho dealera radove pres tisic korun, hra obsahuje chyby a neni nejlepe optimalizovana a casem si jeste priplatis za pridany obsah, pokud budes chtit hru kompletni... ovsem cim dele vyckas, tim budes mit hru levnejsi, kvalitnejsi a obsahlejsi... nemluve o tom, ze je rozumne pockat na nejake recenze a zjistit jestli za to hra vubec stoji... v dnesni dobe publisheri neznaji stud a nedela jim problem pozadovat 50 € za hru kterou hrac pak dohraje za 2-3 hodiny (Kane and Lynch 2, Homefront)