• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONSIEURLOUPLED (Light-emitting diode) - rady, tipy, řešení a humorné příhody s pájkou
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: tak ten co je obracene (podle datasheetu by mel mit vystup smerem na tu druhou desku)... zjisti na ktery 2 piny je pripojenej a na tom motherboardu ty 2 piny zkratuj kapkou cínu... to by melo stacit. pak muzes ten zdroj uplne odpojit...
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    HARVIE: TIR čočka by byla nejideálnějším řešením, ale nedají se prakticky vyrobit v domácích podmínkách...

    Ano experimentovat by jsem chtěl, ale až se mi nějak povede zprovoznit ten projektor... ;) popřípadě dám vědět...


    HARVIE & HARVIE: no ano takovéto 3 integráče tam jsou hned vedle konektoru pro 4 vodičovej kabel. kterej vede na mainboard.
    našel jsem ten zdroj na ebay, jeden z nich je opravdu obráceně než zbylé dva...

    http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-TOSHIBA-POWER-SUPLY-TDP-X2000-p-n-75004203-PS-240A-MS-120-22H-/180972964861
    jinak fotky jak je vše pospojováno muži klidně udělat, kdyby toto nepomohlo..)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: nicmene jestli tam na zdroji lampy mas 3 takovyhle 4nozickovy integrace:

    a jeden z nich bude obracene nez zbyly 2, tak je prakticky vyhrano...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: co se tyka bypassu... kdyz nejak rozumne nafotis ty desky a jak jsou propojeny, tak ti zkusim poradit...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: no muj projektor zadnou cocku na lampe nemel, ale zkousel sem to jeste s jinym, kterej ji mel a moc to nefungovalo... i kdyz to byl experiment s xenonem... tak treba s tou ledkou by to bylo lepsi... no nejlepsi by bylo mit TIR čočku, která nemá žádný ztráty, ale musí bejt vyrobená na míru tý LEDce... kdyby treba nekdo umel odlejvat akryl nebo tak neco, tak bysme s tim mohli experimentovat... DX mi slibovali, ze TIR cocky pro tyhle LEDky udelaj, ale tak nejak o tom pochybuju, uz je to dlouho... mozna ze by to ani neslo udelat... ja nevim... nemam s tim zkusenosti...

    Kazdopadne jestli budes experimentovat s tou 9000lm studenou, tak dej vedet... to by me dost zajimalo...
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    HARVIE: mně se stále nedaří bypass ... [Toshiba TLP-XD2000]
    jinak jsem použil čočku přímo s modulu lampy a vypadá to dobře, i s tou teplou, ale studená by byla jistě lepší... chlazené to mám zatím na chladiči ze slotu 1 pro pentia 2, myslím že i těch 80W by se uchladit dalo...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: kazdopadne testy vypadaj, ze dobry... ale asi by to fakt chtelo tu 100W 9000lm chladne bilou... davat do projektoru teple bilou je neefektivni... nicmene se bojim, ze tech 80W se bude chladit o dost hur...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: musis ten projektor bypassnout... je tam kabel po kterym chodi signaly mezi motherboardem a zdrojem lampy... obcas je to tak jednoduchy, ze se zkratujou nejaky 2 piny... jindy to muze bejt trochu slozitejsi. da se o tom dost najit na internetu... je trochu zvraceny delat LED projektor, kterej bude krome spotreby ledky nekde jeste protapet vykon kterej by mela puvodni vyboja ;)
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    HARVIE: mně se totiž odmítá ten projektor pustit vez výbojky, myslím si že to je tím že se zkrátka nic neodbírá...
    jinak první pokusy s touto LEDkou vypadaly na "startovací obrazovce" (něco jako monoskop) projektoru dobře, (po chvilce se vypne a svítí kontrolka lamp...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    taky sme experimentovali s tim dat tam misto vybojky na ten puvodni zdroj xenon z auta... ale nebylo to o moc lepsi nez s ledkama... ale nemeli sme tam zadnej reflektor no...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: umelou zatez? :-D :-D :-D jako ze bych si tam misto toho pripojil rychlovarnou konvici? :) sem ten zdroj vymontoval uplne...
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    HARVIE: přesně proto jsem si jí pořídil na zkoušku do projektoru... jak máš vyřešený napájení, popřípadě umělou zátěž místo výbojky?
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    BOTRYTIS: tuhle mam taky... vcera mi k ni prisla optika (reflekturek a asfericka cocka z dx)... zkousim to v projektoru a je to rozhodne lepsi nez bez optiky, ale furt to moc nesnese srovnani s klasickou projektorovou vybojkou...
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    Teple bílá údajně 20W, ve čtvrtek jí vezmu do "laborky" a proměřím... :)
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    Pozor na LED osvětlení. Může vám narušit spánek, ale i nabudit výkon - iDNES.cz
    http://bydleni.idnes.cz/led-osvetleni-0da-/uspory-energii.aspx?c=A121219_173841_uspory-energii_rez
    Pozor na LED osvětlení. Může vám narušit spánek, ale i nabudit výkon - iDNES.cz
    http://bydleni.idnes.cz/led-osvetleni-0da-/uspory-energii.aspx?c=A121219_173841_uspory-energii_rez
    LUKAS87
    LUKAS87 --- ---
    Rád bych opravil drobné faktické nepřesnosti:
    u každýho chladiče se píše, o kolik kelvinů stoupne teplota (v referenčním místě - předpokládejme jím místo, kde je dodáváno teplo polovodičem) při dodávání jednoho W tepelného příkonu. Jedná se o takzvaný tepelný odpor chladič-okolí (Rthh). Dále je třeba uvažovat že i samotné propojení chlazené součástky s chladičem bude vykazovat další tepelný odpor (přenos tepla opět není dokonalý, řádově to může být 0,1-1 K/W, Rthc) a samotné pouzdro součástky vůči polovodičovému přechodu, který chceme chladit, má svůj vlastní tepelný odpor Rthj, daný technologií pouzdření a pouzdrem jako takovým (najde se v datasheetu součástky).
    Bilanční rovnice pak vypadá zhruba takto:
    celkové oteplení dT = (Rthh + Rthc + Rthj) * P
    a jedná se rozdíl teploty polovodičového přechodu součástky a volného okolí (většinou pokojová teplota). Zjednodušeně můžeme uvažovat pouze tepelný odpor chladiče, ale pak je nutno počítat s dostatečnou rezervou maximální přípustné teploty pouzdra součástky.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    THX_1138: no jestli to je chladic z pocitace, tak tomu moc neverim ze to pujde pasivne, ale dej vedet ;-) BTW delaj se i 200W a to uz sem slysel, ze to nektery lidi chladej radsi vodou... BTW kazdej chladic by mel mit na sobe napsano kolik wattu tepla je schopnej uchladit (resp. se to pise spis na e-shopech nebo na krabici, kdyz si kupujes novej)
    LUKAS87
    LUKAS87 --- ---
    HARVIE: u solidních výrobců platí že výstupní efektivita je tím vyšší, čím větší je proudová hustota v struktuře, prakticky pak bývají výkonnější moduly efektivnější.
    co se týká chlazení - těch 100 W příkonu, co se tam přivede, je potřeba někam rozptýlit :) chladiče na procesory jsou velmi vhodným řešením.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    THX_1138: jinak stmívání bych asi řešil PWM obvodem s výkonovym tranzistorem mezi LEDkou a zdrojem... ty proudy jsou vykonovym tranzistorem zvladnutelny a mit stmivac pred tim proudovym zdrojem je asi nesmysl, protoze pokud nedojde k nejaky silnejsi nelinearite, tak ten zdroj ti ten proud bude drzet bez ohledu na to jak ho napajis dokud bude moct... (tj. treba i pri napajeni o ~150V niz)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    THX_1138: mam 20W s mensim starsim chladicem od CPU docela v pohode... ale po nekolika minutach to chce aktivne chladit vetrackem (staci uplne minimalni otacky a uchladi to luxusne). nicmene ty 100W a vic verze se asi nechladi tak dobre a nejsou tak efektivni co se tyka lumenu na watty (5 20W cipu bude sviti vic nez jeden 100W si myslim).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam