• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    MEArychločtení
    GIMEL
    GIMEL --- ---
    Kdysi jsem na toto téma četla jednu velmi dobrou knihu:
    Tony Buzan - Photoreading.
    http://www.amazon.com/Photoreading-3rd-Paul-R-Scheele/dp/0925480533/ref=sr_1_7?s=books&ie=UTF8&qid=1327337303&sr=1-7
    Tento autor se hodně zabývá práci s myslí, pamětí, problematikou levé a pravé hemisféry atd.
    Viz http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=speed+reading+tony+buzan
    MARECEK
    MARECEK --- ---
    ARGANNAH: dik - schvalne to zkusim... mam pred sebou stovky stranek co bych chtel precist ale proste diky tomu ze se na to nekoncentruju tak mi to trva neuveritelne dlouho....
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    MARECEK: Býval na to jeden fígl: neviset očima pořád na jedné větě, dokud jí nepochopíš, ale i když text moc nechápeš a nedává ti smysl, číst dál, dokud smysl nezačne dávat, a pak se teprve vrátit. Celkem to funguje (aspoň mně).
    MARECEK
    MARECEK --- ---
    spis mi poradte jak se mam na cteni soustredit a ne tak jako ted pri cteni odborny literatury kazdou vetu prevalovat v hlave a predstavovat si ji :)
    MEA
    MEA --- ---
    E2E4: Tak bych potřebovala, oční gymnastiku, bolej mne, očíčka moje... :) Jinak Conti nikde neodsuzovala techniky, to sis domyslel ;), psala to, co psala níže, zbytek tam není, to je tvá interpretace, pozor na to Hynku... (Píšu Hynku, myslim Viléme, muhehe... Ne, to je sranda ;) )

    K rychločtení se taky hodilo cvičení celého těla, když se začínala vytrácet koncentrovanost a nastupovala únava a jiné myšlenky, bylo to cvičení nejen očí, šlo se od čela, přes oči, po pěstičky k nohám, takovéto chvilkové cvičení zvyšovalo soustředěnost a pozornost a tím pádem kvalitu nejen rychločtení.
    NACITALKA
    NACITALKA --- ---
    MEA: taky se to hodi rodicum, jako ja, kdyz mam fakt omezeny cas a to vetsinou prerusovany potrebami ostatnich ;] a hromadu knih, ktere bych chtela precist...
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    E2E4: nebráním se žádné užitečné metodě, ráda se poučím ;)
    BURAN
    BURAN --- ---
    E2E4: ja to tehda sosnul a fungovalo to :)

    dokonce jsem asi pred rokem nekde na ten program narazil, pod emulator, ale ted uz to nemuzu najit.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    CONTINUITY: Cha, a co treba ocni gymnastika, delas nejake cviky na procviceni oci? :)

    Neodsuzuj postupy a metody ktere existuji, na spoustu veci bys neprisla nikdy a na velkou cast po dlouhe dobe..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    MEA: Sledoval jsem jeho televizni kurzy rychlocteni v 80. letech! :)

    Na konci meli revolucni vysilani software pres zvuk od televize, behem zaverecnych titulku.. bohuzel pres to sly ty titulky, ktere zvukovy signal zkreslovaly, takze z toho pry nikdo nikdy nic nedostal, rikalo se. :)

    Davida Grubera povazuju za genia a vizionare.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CONTINUITY: myslím, že se to nejlíp učí intuitivně, každej si najde vlastní metodu

    Ale jo, někoho baví objevovat svou vlastní soukromou Ameriku, proč ne...
    MEA
    MEA --- ---
    jj, když se zamyslím, tak mám dojem, že hlavní důvod pro rychločtení je pojmutí velkého počtu informací kvalitně i kvantitně za méně času, což je žádoucí hlavně u učení, řekněme také u odborné literatury, jejíž pasáže není třeba vychutnávat, ale pochopit a pro časově vytížené osoby, které mají na bedrech čtenářské povinnosti ve velkém..
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ahoj :)

    rychločtení, to je takové to, když něco přeskenuju za 3s (email)
    nebo za půl h (kniha)
    ? ;)

    myslím, že se to nejlíp učí intuitivně, každej si najde vlastní metodu ;)

    po pravdě řečeno ale, pokud je zdroj kvalitní a důležitej, přijde mi to škoda a přeju si přečíst si ho pořádně. je to hlavně o rozlišení, co je důležité pro mou cestu....
    MEA
    MEA --- ---
    +

    co se čte líp?



    nebo




    tak u lepšího se držme...
    MEA
    MEA --- ---
    obrázek níže a další infa níž jsou z tohoto zdroje - http://studujkreativne.posterous.com/?page=2

    Vytáhnu ty podstatné či ty, co mi připadaly pro začátek důležité nebo mne zaujaly - třeba jen tak... :)

    Sleduj tyto části knihy:

    úvod,
    předmluva,
    obsah,
    názvy kapitol,
    nadpisy,
    zvýrazněné části textu autorem,
    popisy obrázků a grafů,
    shrnutí na konci kapitol,
    závěr,
    doslov,
    přílohy,
    rejstřík,
    shrnutí na obalu knihy.

    Čtení různými technikami –
    dobrý čtenář využívá předností rychlého i pomalejšího čtení v situacích, ve kterých je to pro něj výhodné.

    X

    Čtení pouze jednou technikou –
    jedna technika vede k pomalé rychlosti čtení a často i k nedostatečnému porozumění textu. Osvojte si různé techniky čtení a využívejte je.

    ---

    Celková orientace v textu –
    dobrý čtenář dokáže rychle postřehnout souvislosti díky vnímání textu jako celku.

    X

    Čtení slovo za slovem –
    špatný čtenář čte slovo za slovem, nevnímá okamžitě širší souvislosti. Díky tomu mu může celkový obsah unikat, nebo mu trvá příliš dlouho, než souvislosti pochopí. Nečtěte slovo za slovem, naučte se fixovat více slov a později i celé věty – viz doplňující studijní materiál.

    ---

    Čtení bez zbytečných pohybů –
    dobrý čtenář má tělo uvolněné, dochází pouze k pohybu očí. Držení těla i uspořádání pracovního prostředí je v souladu s ergonomickými pravidly.

    X

    Špatné držení těla a zbytečné pohyby –
    dochází ke zbytečné zátěži pro svaly a vzniká předčasná tělesná únava. Patří sem také pomalé ukazování si v textu, pohybování rty při čtení atp. Omezte pohyby při čtení pouze na pohyby očí.

    ---

    Čtení potichu –
    dobrý čtenář čte potichu a nevydává při čtení žádné zvuky.

    X

    Čtení nahlas –
    špatný čtenář při čtení šeptá anebo čte přímo nahlas. Zbavte se zvukových zlozvyků při čtení, jelikož vás velmi zpomalují a navíc narušují i soustředění na danou činnost.

    ---

    Stanovené cíle čtení –
    dobrý čtenář pravidelně konfrontuje přečtené se svým cílem. Když cíle dosáhne, přestává číst.

    X

    Nestanovené cíle čtení –
    špatný čtenář nemá cíl, neví, co přesně hledá. Ztrácí brzy motivaci a plýtvá svými duševními silami. Vždy si stanovte cíl a ten splňte.

    ...

    MEA
    MEA --- ---
    MEA
    MEA --- ---
    mapování mysli - viz také nástěnka

    MEA
    MEA --- ---
    MEA
    MEA --- ---
    Nasázím sem pár odkazů pro začátek, aby noví návštevníci nemuseli tolik guglit ;).


    Tyto stránky nabízí placené kurzy, ale nabízí i shrnutí a seznámení, tím pádem by snad neměl být velký problém o rychločtení sehnat například materiály na samostudium nebo nějaké výhodné kurzy, tipy a triky. Odhaduji, jsem v tomto laik na začátku, takže se mohu naivně domnívat a realita může být jinde...
    http://www.cetros.cz/rychlocteni.htm


    Mgr. Richard PAPÍK
    Učební cíl:
    Seznámit s metodami racionálního čtení zejména v souvislosti s poznatky z psychologie, fyziologie a teorie čtení. V praktické části kurzu dosáhnout zlepšení rychlosti čtení a míry chápavosti textu. Motivovat případné další samostatné zdokonalování v metodách racionálního čtení.
    http://web.ff.cuni.cz/cernmaff/osnovy/102.htm

    Zde je jeho minimum pro každého:
    http://interval.cz/clanky/rychlocteni-a-rychlostudium/



    MEA
    MEA --- ---
    ** Užitečná literatura**

    GRUBER, D. Rychločtení, rychlostudium, info management. Praha: Management Press, 2008.

    GRUBER, D. Rychločtení aneb Šetřme časem! Praha: Management Press, 2007.

    GRUBER, D.
    Šetřme časem!: rychločtení a umění koncentrace. Praha: Management Press, 2000.

    GRUBER, D.
    Šetřme časem!: rychločtení – rychlostudium. Praha: Management Press, 1995.

    GRUBER, D.
    Kdo to má všechno číst?!: učebnice racionálního čtení a důležitých technik duševní práce pro kursy i samouky. Ostrava: Gruber – TDP, 1991.

    GRUBER, D. Sbírka cvičení k racionálnímu čtení. Ostrava: Dům techniky ČSVTS, 1985.

    HÖRNER, G. Rychlé čtení: Čtěte rychle a efektivně. Brno: Computer Press, 2007.

    MISTRÍK, J. Rýchle čítanie. 2. vyd. Bratislava: Slov. ped. nakl.,1982.

    PAPÍK, R. Naučte se číst. Praha: GRADA, 1992.

    PITKIN, W. B. The art of rapid reading. New York: McGraw-Hill, 1929. WAINWRIGHT, G. R. Rapid reading: made simple. London: W. H. Allen, 1972.

    ZIELKE, W. Jak číst rychleji a lépe. Praha: Svoboda, 1988.