• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: To jsou ale produkty, které jsou prodejné celosvětově a v při velkém množství prodejů je možné nastavit nízkou cenu. Pokud je pro někoho stovka za ebook moc a prodá se jich do deseti měsíčně, tak to opravdu není obchodní model, kterž by člověka zachránil. U Tiny to můžu sledovat dost přesně... na ebookforu měla tisíce stažení, na palmknihách se prodalo možná padesát kusů. To je velký nepoměr.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: "ALe proč by pak někdo za knihy platil, když je možné legálně stáhnout?"
    Protoze kdyz produkt nabidnes tak, aby byl dostupny snadno, rychle, v dobre kvalite a za prijatelnou cenu (ano, vim ze pro nekoho je jakakoli nenulova cena neprijatelna, ale nesdilim nazor, ze takovych je vetsina), tak za nej lidi v pohode zaplati nez aby ho museli nekde hledat po ulozistich. Fungujou tak iTunes, funguje tak Netflix a Hulu, fungujou tak aplikace pro IPhone, funguje Amazon (ano, DRM je zlo, nicmene i tak Amazon spada pod "snadno, rychle, v dobre kvalite a za prijatelnou cenu").
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Nezajistím to, ale chci, aby bylo jasné, že to není dobře. Řekněme, že mi jde o status quo. Mmch, myslím, že spousta problémů pramení z toho, že si lidé prostě nedovedou představit, jak to v reálu funguje. Jixipen mi psala, že doufá, že by autorům nevadilo, že si lidé jejich knihy legálně stahují zadarmo, když na nich nevydělávají. ALe proč by pak někdo za knihy platil, když je možné legálně stáhnout? A proč by někdo platil za jejich vydávání, když je nebude možné prodat?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Vzhledem k tomu, ze uz existuji 3D tiskarny, ktere ti vyrobi treba brylove obroucky ... tak s auty to sice jeste dlouho nepujde, ale kopirovani jednodussich predmetu s asi dockame uz brzo.

    ALRAUNE: No a jak chces zjistit, zda je nectou bez placeni, a zajistit, aby to nedelali, aniz bys spehovala elektronickou komunikaci? (Ostatne striktne vzato "Pokud je číst chtějí, musí zaplatit, jinak je nebudu psát." znamena, ze tvoji knizku nesmim pujcit ani kamradovi.)
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Veřejnost to zajímat nemusí. Když mé knihy nebudou číst, tak prostě nebudou. Pokud je číst chtějí, musí zaplatit, jinak je nebudu psát. TO je snadné.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BLABOUS: Auta kopírovat nejdou, jejich design snadno. Daewo Nubira je tak podobná Fordu Mondeo, že až hanba.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Já rozhodně nepodporuju žádné teze o tom, že by měla být elektronická komunikace špehována, ale to snad nepopírá autorský zákon, ne?
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    Vida, kdyz auta padla jiz v prvnich dvaceti prispevcich...
    Kdyby sly fyzicke predmety (rekneme auta) kopirovat v radu minut, kupovali byste si je, aby se delnici v tovarnach uzivili?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Napodobne - nezlob se, ale verejnost pro zmenu nezajima, ze se nekdo _chce_zivit_ psanim, stejne jako ji nezajima, ze se nekdo jiny _chce_ zivit vyrobou podkov.

    ALRAUNE: Vsak ja opakovane tvrdim, ze je nemravne "zkonzumovat" dilo, mit z toho uzitek (treba ve forme prijemne straveneho casu) a neodmenit ty, kdoz se na vytvoreni dila a jeho dodani ke mne podileli.
    Jenze na druhe strane autorsky zakon nemuze byt ospravedlnenim toho, ze bude veskera elektronicka komunikace spehovana, aby se zjistilo, ze se nekdo chova nemravne.
    A proto je treba hledat tu rovnovahu.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Mimochodem, autorský zákon přece nemá být ospravedlnění toho, že někdo chce nejdejbože nějaké peníze za svou práci. Za to se není třeba omlouvat, ani nakladatel nemusím omlouvat to, že chce zisk za to, že produkuje a vkládá do projektu hotovost. To je všechno dokonale normální a mravné.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Jenže tak to je. Nezlob se, ale mě nejde o "oči veřejnosti", jde mi o to, abych se uživila. I tvůrčí umělec potřebuje jíst a realita je taková, že nakladatelé, producenti, filmová studia, ti všichni si vybírají, do čeho investují své peníze. Nemá smysl se tvářit, že to je jinak a každý soudný člověk to musí pochopit. Když dělá designér pro automobilku, tak si taky nenajme automobilku, aby mu podle jeho návrhů vyráběla auta.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Proste kdyz reknes "nakladatel je investor", delas tim v ocich verejnosti z autora misto tvurciho umelce namezdnou silu, tak se pak nediv tomu, jak verejnost nakladatele vnima.

    ALRAUNE: Protoze ROGGY (posledni veta).

    ALRAUNE: Vsak Pirati ti do tvych obchodnich vztahu mezi tebou a nakladatelem nijak nezasahuji.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Navíc to tak není... nakladatel si vybírá, autoři nabízejí svá díla k vydání. Snažím se teď dostat svou knihu do německa a o tom, že bych si je jakýmkoli způsobem najímala, nemůže být řeč. Tak to prostě nefunguje. Ten vztah není symetrický.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Proč bych měla měnit vnímání veřejnosti? Uvěří snad veřejnost, že si najímám mamutí mediální skupinu Albatros?
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    JYRKA: To je možné, ale mě to vyhovuje takhle a opravdu nerada bych, aby do mých obchodních záležitostí zasahovali piráti, komunisté, nebo kdokoli, komu do toho nic není.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Vsak se nemluvi o absolutnosti ale o hledani rovnovahy (tj. o urcite regulacisireni informaci ve prospech te druhe misky vah), uz nevim jak to mam napsat jasneji.

    ALRAUNE: Tim padem se ale tezko zmeni vnimani nakladatelu/producentu jako parazitu na autorech. Plus viz JYRKA - to je ta smlouva mezi nimi o financnich tocich - autor se s nakladatelem dohodne, ze nakladatel zafinancuje vydani, a proto bude odmena nakladateli vypadat tak a tak. V cem vidis problem? V praxi ty financni toky muzou dopadnout stejne jako ted, ale zmenis vnimani verejnosti a o to jde, ne?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ALRAUNE: Nicméně toto je záležitost dohody.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Ten vztah se otočit nemůže, protože nakladatel je investor... stejně jako producent u filmlu. Objednává on, ne autor.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: PRávo veřejnosti sdílet informace není absolutní, naopak. A beletrie není imho z právního hlediska "inrofmace", ale umělecké dílo.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ROGGY: No, asi takhle:
    Pirati jsou proti _komercnimu_ sireni bez souhlasu autora.
    Na druhe strane chteji _dekriminalizovat_ nekomercni sireni. (Nekteri radikalnejsi jsou pro legalizaci nekomercniho sireni, mne osobne by nevadilo, kdyby moznost obcanskopravni zaloby zustala.)

    Co se tyce "vydriduchu nakladatelu", ja mezi Piraty (ale nejen ja, treba i JIXIPEN nebo Vasek Fortik) nakladatele hajim jako potrebny meziclanek, vsak jsem o tom i tady nejednou psal. Nicmene z meho pohledu by se v dnesni dobe mel ten vztah trochu "otocit", aby byl nakladatel vic v roli "servisu" pro autora (ktery chce tvorit a nechce se starat o ty dalsi veci nutne k tomu, aby se jeho dilo dostalo mezi lidi, tj. v pripade spisovatele o redakci, korekturu, zajisteni vyroby knizky - at uz papirove nebo ebooku - a jeji distribuci ke ctenarum). Cili ze si vlastne autor "najima" nakladatele, aby se mu o tyto zalezitosti postaral, a za to _autor_ zaplati _nakladateli_ dohodnutou odmenu. Jakym zpusobem se konkretne vyresi financni toky, to uz je na smlouve mezi nimi dvema, nicmene IMHO by tahle zmena vnimani znamenala v ocich verejnosti posileni role autora a potlaceni zmineneho dojmu "nakladatel je vydriduch parazitujici na autorech".

    TILIO: Ted se mi to nedari dohledat, ale pred par dny jsem AFAIK nekde cetl, ze pro ucely zakona je "informaci" skutecne treba i kniha.
    (A hlavne pokud to budes chtit nejak rozlisit, jakym zpusobem v internetovem prostredi poznas, zda konkretni clovek siril "informaci" nebo "dilo", nebudes-li kompletne monitorovat jeho komunikaci, coz by ale bylo uz daleko za hranici ochrany soukromi? Vzdyt i na odposlechy ma pravo jen policie na zaklade soudniho povoleni.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam