• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    FIN
    FIN --- ---
    SHINIGAMI: třeba máš pravdu. co jsem tak v životě pozoroval, když v roce 1989 "padla opona" a sem vtrhl moderní věk s počítači a spol. část "staré generace" se to nikdy od srdce nenaučila používat a je to její nepřítel, kterého z donucení snáší. jenže to bylo před 23 lety... od té doby se vlak pohnul. a dneska už existuje generace 30 - 40 (tedy nás, co jsme v roce 1989 byli ještě mládežníci) a ta už je na "elektronický svět" celkem zvyklá. i v té pozoruji dosud "odpor starých časů" a dodnes od řady lidí slyším vyslovené nesmysly ještě pořád na téma "a nepoužijeme tento program, když už máme internet zaplacenej, k rychlejší a snazší komunikaci?", ale ubylo toho. nepochybuji, že pro generace mladší je to ještě normálnější.

    svět se změnil a mění. "před lety" například existovali v naší poezii "ti literáti" a "ta oficiální média" a kdo se tam nedostal, nevlichotil a návštěvou těch správnejch podniků a čtení kliky nevyleštil, měl smůlu. a dneska? x stránek a alamanachů a některé vysloveně na "hlavním literárním proudu" nezávislé a některé i uspěly a staly se známými. a nakonec když vydal dybbuk antologii moderní české poezie, byla tam i sekce "internetová poezie", z čehož se někteří "oficiální klasičtí básníci" div nepicli, jak to "není ono" a "není to správné". oficiální dinosauři vymřou a poezie bude žít dál a nikdo se jich nebude ptát. (kromě toho, že je jenom dobrá a špatná poezie, žádná správná a nesprávná, maková nebo tvarohová, papírová nebo "divoce nekontrolovatelně webová".)

    imho totéž se stane s knihou a žádné brečení to nezastaví. sám bych rád měl doma pár desítek svých vyvolených a zbytek pěkně v adresáři, abych neřešil věčný problém "kam s dalšími (papírovými) knihami". je totiž x knih, které bych rád měl, ale nečtu je tak často, aby mi musely zabírat cenné centimetry stále předraženého bydlení.

    a krást soubory je prostě snadnější než vyloupit sklad knih a roznosit to mezi lidmi. ale o nic méně mravné, prostě je to taky zlodějna. protože nakonec hlavní cena knih, těch dobrých, je v obsahu, ne v papíru. (vyjma bibliofilských tisků v kůži a se zlatým kováním nebo zdařilou rytinou.)

    no a jestli někomu připadá 100 jako moc za školní koncert s filharmonií, tak je prostě vůl. vyhodit 100vku za čtyři piva považujeme dneska za normální.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    JONY: Neprijde, tahle cena je u me v pohode (pokud teda ten koncert ma celkove rozumnou delku).
    (Ale vim ze lidi jsou ruzni - bracha mi vykladal, ze nekterym rodicum prijde za vychovny koncert, na kterem tem detem hraje kompletni filharmonie, 50 Kc - aspon myslim ze rikal nejakou takovou castku, urcite to bylo pod 100 - jako moc penez.)
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    FIN: tak nejak, pripadne nejaky "spolek autoru", to by mohlo byt jeste zajimavejsi:).

    Jinak nevim jak u vas, ale v mem okoli posledni vanoce snad kazdy porizoval nejaky ten Kindle, at uz pro sebe nebo rodicum. Tipl bych, ze letos je idealni rok na to nechat si ujet vlak s ebookama a uz ho nedohnat.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    FIN: Hlavně je to kapitálově náročné a je to rozptyluje od činnosti, která jim platí účty. Proto se o tenhle servis postarají buď garážovky (PalmKnihy a eReading) nebo velcí distributoři (Kosmas a Euromedia).
    JONY
    JONY --- ---
    BOUCHI: V rámci subkultury o relativně známé. Jinak zcela obecně přijde ti 70 až 100 Kč za 1 kapelu nějak nadstřelená cena?
    FIN
    FIN --- ---
    BOUCHI:
    MAGUMI: no, tak to máme hezky pohromadě v kostce dva důvody, proč ty e-booky nemáme:
    a) osobní řevnivost a nenávisti v malém českém rybníčku. (mimochodem, hádat by se měli nad pivem a přitom pracovně tohle zorganizovat společně, aby využili a zaplnili dosud volné místo na trhu.)
    b) a se u nás hodně krade, tudíž to bude ztrátové.

    sečteno: hromadná zlodějna + osobní nesnášenlivost v malém českém rybníku může za to, že e-booky nejsou. a jen tak nebudou. takže pirátství tomu nenapomáhá, ale naopak ubližuje. ne chudák autor, který by se rád uživil = vydělal, na čemž vůbec není nic divného a do čehož mu nemá kdo co sociasticky kecat se svým právem na "informace zdarma".
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    FIN: To se musíš zeptat těch nakladatelů, ne mně :-) Ale řekl bych, že mají většinou času dost starostí, aby si vydělali na nájem, a že na organizování a zaplacení takového projektu nemají energii ani peníze, zvlášť když návratnost je dost pochybná.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: No tak nevazis, co nadelam, vsem se nezavdecim...

    MOUNTBATTEN: No a kdyz e-kniha nebude, tak nekdo koupi papirovou, zdigitalizuje ji a da na ulozto. Tak jako tak to neni sance ohlidat - akorat ze pri oficialnich eboocich by si je nejaci lidi i koupili.

    JONY: "kdy se spousta lidí diví, že na zahraniční kapelu s českou předkapelou chci cca 150 až 200 Kč vstupné" A o jak zname kapely jde?

    WITTGENSTEIN: To se zase dostavame k hypoteze "kdyz nebude knizka k sehnani elektronicky, lidi si koupej papirovou", ktere ja moc neverim a rad bych k tomu videl nejaja data.

    FIN: Mala vydavatelstvi nejsou schopna se na necem takovem domluvit, to uz se onehda nekde resilo, ted nevim jestli u Witta nebo ve Sci-fi. Vem si treba jen napeti mezi Brokilonem a Strakami na vrbe.
    FIN
    FIN --- ---
    MAGUMI: ano, v tom máš pravdu.

    "Je něco jiného vyrobit hru pro globální trh a pak ji prodávat i v naší malé zemičce, a napsat knihu, u které se počet tvých potenciálních čtenářů počítá maximálně na tisíce až desetitisíce."

    naprosto. jenže, na druhou stranu, právě proto, že jsme tak malí, by ten hypotetický mnou navržený spolek malých vydavatelství mohl uspět. projedeš "ty internety" - nyx, ksichtoknihu a další servery - uděláte si ten vlastní web, odkud budou lidi stahovat, abyste si rozložili náklady, a spíš uspějete na domácí půdě než v celosvětovém měřítku. paradoxně právě proto, že knihy jsou něco jiného, jak jsi to pojmenoval, se to na takto malém trhu může zdařit.

    asi zpočátku spíš jako metoda vydávání nových autorů - mnohem levnější než experiment s vytištěním a rozvezením knihy po obchodech, řekl bych já. a zjistíte, jestli je zájem, aby se pak vyplatilo "natvrdo" autora začít tisknout i na papír...
    FIN
    FIN --- ---
    MAGUMI: když není s velkým distributorem řeč, co takhle aby si malá vydavatelství udělala "spolek malých vydavatelství" a v rámci toho pak vyřešila ten server, kde budou mít své sekce a jemuž všichni budou dělat reklamu? a kdo by na to chodil? jen celá mladá generace zvyklá mít v laptopu a smartphonu úplně všechno, aby se nemusela obtěžovat s věcmi mimo, tipl bych já.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    JONY: To je vcelku přesné. Pokud si knížku od Alraune stáhne několik tisíc lidí zadarmo (a jen padesát placený ebook), a pokud ti černí pasažéři pak nekoupí knížky ani fyzicky, případně nedoporučí její knihy kamarádům, pak tady máme problém obecní pastviny.

    Tragédie obecní pastviny - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Trag%C3%A9die_obecn%C3%AD_pastviny

    (Cum grano salis, literatura není úplně omezený zdroj, nicméně paralely by se daly najít.)
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Jinak s tím ebookem k tištěné knize zdarma to je ale podněné a můžu to zkusit navrhnout svým nakladatelům.
    JONY
    JONY --- ---
    Omlouvám se, že vstupuji do rozjeté debaty, ale bojím se, že prostě velká skupina lidí je už tak mimo, že prostě nechce akceptovat, že za knížku nebo hudbu se platí.

    Pohybuji se v hudební oblasti. Stokrát se opakují argumenty, jak stahovači nechtějí podporovat velké korporace apod. Přitom je řeč dávno o kapelách co si to vydávají sami nebo jsou u nezávislých labelů. Další argumenty jsou, že lidi přijdou na koncert a nakoupí merch. Opět má zkušenost je ta, že obyvkle ti co nejvíc takhle argumentují, na koncert nepřijdou.

    Docela smutné a vypovídajííc jsou případy, když někdo tady nahodí link na bandcamp, kde je album ke stažení za cca 5 USD s tím, že nemůže najít link, kde to stáhnout zadarmo. Nebo potom debaty u vstupů na koncerty, kdy se spousta lidí diví, že na zahraniční kapelu s českou předkapelou chci cca 150 až 200 Kč vstupné. Případně sitauce kdy je dobrovolné vstupné a maník mi tam hodí velkopansky 50 KC s tím, jak byl grátis...

    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    MOUNTBATTEN: Taky nezapomínej, že pro Američana je publikace tady jako pro nás v Rumunsku. Nijak na tom nelpí.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    BOUCHI: ber to tak, ze kazdy autor musi zvazovat pro a proti k elektronickym kniham. Alraune tady toho napsala dost, ze myslim, ze vidite, proc maji autori strach z eknih (a-la "koupi ji jeden a hned ji da na ulozto") a úproc maji z tohodle strach (existencialni otazky).
    A kazdy ma jinak nastavenou hranici financne cislitelnou.

    Nevidim v tom, ze sere na ctenare, a spis to, ze zvazuje pro a proti (a pro nekoho holt tech proti je tolik, ze mu to vyvazi mastna cena)
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    SHINIGAMI: Jak který autor, já bych potřebovala tak 1500 lidí, ochotných dát padesátku předem, abych začala psát a mohla zaplatit redaktora, přípravu ebooku, obálku a tak podobně. Ale jak říkám, ani takhle by se mi to nevyplatilo.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Bouchi, nic ve zlém, ale když čtu některé tvoje názory, tak si tě taky nevážím :) Autoři nejsou povini čtenářům podlézat, je na nich a na nakladatelích, jaký zvolí distrubuční model, to, že se ti to nelíbí, na tom nic nemění.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    ALRAUNE: a kolik takovy autor za knihu dostava? Nebo jinak, kolik ctenaru ochotnych dat mu za ni 20/50/?? kc predem by bylo potreba?
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    ALRAUNE: To chápu, taky bych do toho nejspíš nešel.
    BOUCHI: Písničky nejsou knížky. A z pohledu těch zahraničních agentů to je to pořád relativně málo peněz (řekněme 1000 euro za papírovou, 3000 euro za elektronickou licenci), zato český nakladatel si spočítá, že zaplatit 50,000 za práva + 40,000 překladateli a prodat padesát výtisků za poloviční cenu se moc nevyplatí.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Coz ale znanema, ze jim nejde o to dostat knihu ke ctenarum. Tj. bud o to nejde autorovi a v tom pripade ma u me cerny puntik, a nebo o to nejde agentovi a pak ma autor cerny puntik rovnez, ze to dopusti.
    Proste autora, ktery tak ci onak kasle na ctenare, si nemuzu vazit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam