• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    STU
    STU --- ---
    JENIIK: jj ABS. na bedu to ukazuje tusim 130. takze snizim teplotu a potru to. skousel jsem to jenom odmastovat lihem
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    STU: Čím tiskneš? ABS? Jakou teplotu máš na bedu? Pokud je to ABS, tak potřebuješ tak 90 stupňů a ideálně sklo potřít ABSkem rozpuštěným v acetonu.
    STU
    STU --- ---
    tak vsechno jsem vyrovnal, jezdit to jezdi krasne nad podlozkou, nicmene se mi plast nechyta na sklo. ve chvili kdy zacne tlacit a nechyta se se zacne spinit tiskova hlava a pak prestane tlacit. mam to sklo nejak zdrsnit?
    STU
    STU --- ---
    AXTHEB: diky, zkusim to teda vyrovnat a zase se ozvu :) a zhruba rok ho uz ma.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    STU: Pruzinky, to bude hodne starej model:) Cim vic je utahnes, tim min se ti to pri tisku bude kejvat, cili dotahnout co to jde a povolit co je potreba aby to bylo rovny.
    A spara mezi podlozkou a extruderem, hmmm... bezne se misto sparomerky pouziva kancelarskej papir.
    STU
    STU --- ---
    muzu mi RTFM dotaz? o vikendu mi kamarad prinesl domu reprap, ze nema cas se mu venovat. stav je takovej, ze tiskarna je sestavena, jezdi a tlaci hmotu. nedarilo se nic vytisknout - hlava jezdila ve vzduchu. vyhrivana podlozka mela pruhyb a byla naklonena. dneska jsem si domu prinesl sklo a svorky pro upevneni a 200mm vodovahu. a ted k tem zakladnim vecem - podlozka vystelovana pomoci sroubku a pruzinek - pruzinky maji byt navolno aby podlozka mohla pruzit, nebo napevno stazeny jak je ma zminovana tiskarna ted? jaka by mela byt spara mezi podlozkou a extruderem? sparomerky mam :)
    PROFOR
    PROFOR --- ---
    JVCNC: Presne tak - treba orloj, jehoz ozubena kola v ukazovacim stroji maji skoro nulovou rychlost (vsechna tri se otoci zhruba jdnou za den) maji zuby ostre trojuhelnikove a nicemu to nevadi - staci dodat vykon spravne tezkym zavazim. Ale u pohybovych mechanismu s nejakymi serioznimi otazkami je evolventa nebo cykloida podminkou a stejne tak povrchove kaleni zubu a nasledne brouseni a sevingovani. (I kdyz u soustruhu mam kola pouze frezovana - odvalovana - ale tam ty rychlosti take nejsou zavratne...) Holt kazdemu, co jeho jest... :)
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    JVCNC: No proto to říkám, je to jednoduše na ten výkon velké, nepřesné a už od výroby tupě přímé, takže je to fuk ;-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    JENIIK: to prave moc neni, i plastova kola muzou byt z lisu, odvalena nebo vytiskla, geometricke tolerance pak urcuji jestli se zuby po sobe vic odvaluji po evolvente nebo jestli se spis odiraji. coz ma pak za nasledek nizsi zivotnost, ucinost, zatizitelnost a i hluk a kdyz pak nestaci klasicke prime zuby tak se pak pouzivaji sikme, sipove, hypoidni, rekl bych ze i z toho sameho materialu ale odvalene vydrzi minimalne 10x dyl nez vytiskle vzhledem k geometricke toleranci a drsnosti povrchu, ktera zrovna u tisku je tak spatna ze se nevejde ani do tabulek. nicmene prime ozubeni ma tu vyhodu ze vzdycky nejak aspon chvili funguje i bez evolventy i kdyz je zub ctverecek nebo trojuhelnik. kdyby ty kola byly zatizeny tabulkovym momentem tak by ses nestaci divit jak az moc velky rozdil to muze byt. v tomhle a i jinych pripadech je to celkem jedno.
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    JVCNC: celý ten model je postavený na plastových kolech s přímým ozubením a vždycky se točí aspoň čtyři... Takže ono je to v tomhle případě asi dost jedno ;-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    s el. motorem by sla porovnat i ucinost toho prevodu podle odberu
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JENIIK: jo jo, zlatá elektřina :D
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    neobráběl jsem nic...
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    PROFOR: to netuším, přes ten nitromotor nic neslyšíš ;-)
    PROFOR
    PROFOR --- ---
    AKA_THE_A: Tak to uz si rikam, ze by snad financne vyslo lip to obrobit/nechat obrobit... Kdyz se zapocita cas/spotreba energie/"odpisy stroju", atd... I kdyz chapu, ze ne kazdy si muze dovolit delicku a frezku, byt by vyrabel jen z plastu... Ale zase pokud pocitas s vyrobou z plastu, pak dneska neni zase tak silene si poridit cnccko malicky, ktery zvladne to same, co 3d tiskarna, kterou maji lide vetsinou doma - jen s neskutecne jinou presnosti a kvalitou povrchu. Zase 3d tiskarna ma vyssi variabilitu ve vyrobe tvarove slozitych soucasti, ktere se treba ani obrobit nedaji...
    PROFOR
    PROFOR --- ---
    JENIIK: A jaka byla hlucnost pri tech desetitisicovych otackach? Modul 1 uz neni zase tak maly... Upravoval jsi nejak boky zubu, aby to nehlucelo? V normalni strojarine se frezuji, nektere i brousi a ty nejpresnejsi i sevinguji nebo jinak konecne upravuji.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    AXTHEB: jop, to jsem měl na mysli :P
    btw wiki uvádí přechod přibližně na 105°C ;-)
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    AKA_THE_A: ne...
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    AKA_THE_A: Ne bodu taveni, skelnyho prechodu. Cili zahrat na 110 stupnu a chvili nechat.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JENIIK: a nezkoušel jsi co to provede když necháš "temperovat" v teple (někde hodně blízko bodu tavení) na pár minut/hodin (dle velikosti)?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    JENIIK: Taluman dela nylon pro 3d tisk, nepouzti HCN pri zahrati:) a obecne nylon nedelaminuje. Jestli mas tiskarnu v dobre vetranem miste, muzes to testnout se strunou z bauhauzu:)
    taulman 3D - Home
    http://www.taulman3d.com/
    JENIIK
    JENIIK --- ---
    PROFOR: tiskl jsem vstupní kolo převodovky na Traxxas REVO. Vydrželo, dokud se nad kritickou teplotu (cca 120 stupňů) neohřálo kovové kolo na výstupu z motoru. Pak to šlo do kopru. Šlo o 44 zubů modulo 1mm a působil na to nitromotor o výkonu asi 1.5 koně o otáčkách 10-35000.

    Taky jsem tiskl unašeč kola na tu samou desetinu a s tím šestikilovým nesmyslem jsem skákal zhruba metrový dropy a delaminovalo se to po vrstvách, tam ale byl dost špatný konfig.

    IMHO největší problém není ani tak jak dobře se to spojí při tisku, ale to, že ABS se při chladnutí stahuje a tím pádem uvnitř toho objektu vzniká pnutí. Docela s tím bojuju a možná to vyřeším tím, že budu tisknout z PLA, o kterém všichni tvrdí že je naprd a je příliš křehké, ale já osobně mám pocit, že díky podstatně menšímu pnutí v objektu vydrží nakonec podstatně víc.

    Dodej STL, vytisknu, zlomíš si, to je nejlepší zkouška. ;-)

    Obecně tohle "aditivní obrábění" je prostě hlavně levné.
    GHORMOON
    GHORMOON --- ---
    tak povrch az takovy problem neni, to holt vytisknes mensi vrstvou, kdyz mas dobre zkalibrovanou tiskarnu a dost malou vrstvu tak ty vroubky imho problem nejsou, horsi je, ze se to pak bude tisknout dlouho :D

    to ostatni namahani by se asi muselo zkusit, teploty bych se bal, protoze jak se ti ten plast zacne tavit, tak to neni idealni :) zbytek by zalezel, jak moc to chces namahat, odolnost kovu to asi mit nebude, no ... ale treba k tlaku, kdyz jsme se snazili rukou promacnout pistalku, co mela stenu tak odhadem 1mm tlustou, tak to moc dobre neslo :D tky bude zalezet na modelu, mosty asi promacknout pujdou, bocni stena bude horsi :D
    PROFOR
    PROFOR --- ---
    Nechci tu byt jen za kverulanta (asi je znam muj nazor na uzitecnost reprapu - snad jen na modely pro odlitky, co mne jako strojare napadlo), a proto bych se rad zeptal na jednu vec: nepocitam-li ruzne "vytvarne uziti" a uziti pro modely - viz vyse, predpokladam jako dalsi uziti vytisku pro konstrukcni ucely (tedy ruzne nosne dily apod.) Ma nekdo zkusenost, jak dobre drzi jednotlive vrstvy v ruznych pripadech namahani (ohyb, krut, vibrace, tlak, tah, teploty, apod.)?

    Jinak - chapu, ze pro slozitejsi konstrukcni casti je asi rychlejsi soucastku vytisknout, nez obrobit. Bude vsak plnit svuj ucel dlouhodobeji?

    Videl jsem i tistena ozubena kolecka, ale s vedomim toho, jak vypada povrch vytisku z reprapu si absolutne nedokazu predstavit, ze by se mela tocit nejakou vyssi rychlosti, pripadne, ze by mela dokonce prenaset i nedejboze nejakou silu... :)
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: .22 s okrajovym zápalem neni nějak převratně nebezpečná když ti kvér vybouchne v ruce ;-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    zrovna jsem to sem chtel pastnout, no sem pomalej.

    ja bych se bal vic z te zbrane strilet nez aby z ni na me bylo strileno, uvolneni souboru byl genialni napad na redukci populace :D
    PROFOR
    PROFOR --- ---
    TOM: Nu - co jsem o tom cetl, tak to bylo tistene ne na necem podobnem reprapu, ale na nejake vice profi tiskarne. Skoda jen, ze to vydrzi par ran...
    Nicmene (abych nebyl jen za skarohlida) - vsechny snahy, jak si hrat bychom asi meli vitat, takze jedine dobre, ze se o neco takoveho nekdo pokusil. Bude to chtit asi jeste hodne vypilovat - i co se tyka materialu, technologie tisku, apod... :)

    Kdyz jsme to rozebirali s kolegou, tak on rikal, ze to je giganticky posun, co se tyce toho, proc by se staty mely vice obavat svych obcanu coz si moc nemyslim - protoze doma si takovou vec vyrobim z oceli a bude presnejsi a vydrzi vice ran (tedy bych si vyrobil, kdyby to bylo legalni). Nejvetsim problemem je samozrejme hlaven - jinak je to celkem v pohode... Nebo kdyz budu chtit bejt joo darebak, tak si ji proste za par supu koupim na cernem trhu. :)

    Problem u zprav tohoto typu je v tom, ze pusobi, jakoby si dnes kdokoliv za minimalni naklady mohl vytisknout zbran a zacit z ni strilet, ale tak to neni.
    TOM
    TOM --- ---
    :: OSEL.CZ :: - První funkční 3D tištěná pistole je ke stažení na internetu
    http://www.osel.cz/index.php?clanek=6898

    zatím jenom jednorázovka :)
    odkaz na STL soubor

    článek k tematu:
    3D-printing gun site DEFCAD now attracting 3K visitors an hour, 250K downloads since launch | VentureBeat
    http://venturebeat.com/2013/02/19/defcad-gun-traffic-growing/
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    THX_1138: Nojo, ja trochu nestiham, sorry. Jeniik jednu ma
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    UV curing photopolymer for rapid prototyping
    http://forums.reprap.org/read.php?184,66646
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam