• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: tak po staru se vetrak pousti na pla aby se stihao chladit, abs se tisklo bez vetraku protoze tam se naopak snazi udrzovat ta teplota nejaka takova az nez je to dotisteny (i z toho duvodu se ohriva bed kdezto u pla to jde i bez ohrivani)


    VEVERAK: skousel si misto abs jusiku UHU lepidlo (nebo nejake jine pva) pro srovnani jestli to na tom carbonu jde taky nebo je to nepouzitelny? pokud by to slo tak i sundat by to melo jit jednoduseji https://www.matterhackers.com/articles/printing-tips-&-tricks:-abs-bed-adhesion
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    SPM: ano, blbe zafouka a ABS print je nekdy

    ale ono staci vybrat rozumny chladic te trysky :D nicmene tohle vystihuje moje tendence delani researche na vodni chlazeni...

    jinak abs a odlepovani z podlozky... tisknu na carbon plate s abs juice a ta kombinace je nesmrtelna, spis byva nekdy problem to sundat.

    Tiskarnu mam zavrenou v plexi krabici, a vzhledem k tomu ze moc neverim tomu byt v mistnosti s tiskarnou co tiskne ABS a nevetrat tak vetram pokazde co tisknu...
    SPM
    SPM --- ---
    VEVERAK: My jsme na ní tiskli i ABS, ale pravda - při 225 stupních. Tisklo to v pohodě, ale fakt je, že při 250C už bych se o ten PEEK bál; přece jenom už je to dost blízko teplotě kdy se PEEK taví :-) Jinak to samý, 30W váleček. Po tom autotuningu mi to přešvihávalo o 5C, pak se stabilizovalo, ale koukám že takovej rozptyl je asi ještě normální, takže to tam asi nechám a nebudu to tak moc hrotit :-)) Já se aktivnímu chlazení hotendu snažil vyhnout. Tiskli jsme nějaký větší věci z ABS a byl tam celkem problém, že to mělo tendenci se odlepovat z podložky a praskat. Kolega jednou v kanclu otevřel okno a celkem bylo vidět, jak to na straně od průvanu začalo dělat bordel. Takže mám trochu strach, že foukat na hotend při tisku z ABS taky není to ideální...
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    SPM: hele, bez chlazeneho hotendu nefunguju.. nutnot rict ze to je ABS na 250C v e3d v5 trysce :) coz je pro tenhle material normalni, u PLA vim ze se jde dostat na moznost nechladit

    jinak mam to k Megatronics 2.0 s 30W valeckem na zahrivani a marlin software... PID autotuned...

    JVCNC: podivej se na e3d vulcan, a jinak ano, dost lidi co to uz ma dobre vymyslene tak je brzdi ciste hotend... ja tohle vyresil tak ze kdyz jsem zrychloval tak jsem na hotendu pridal +5 teploty a ikdyz vzniklo asi 2 stupnove kolisani teploty oproti pomale rychlosti tak se to dalo klidne prezit :D

    jinak po zkusenostech a nekonecnych debaatch na IRC jsem dosel k zaveru ze idealni tryska ma co nejmensi kapacitu a co nejlepe vodi teplo emzi casti kde se tlaci material, cidlem a prvkem co to zahriva.... v ten moment i ten pitomej PID je schopen reagovat na velke zmeny... zaroven jsem si overil ze aby se tisk povedlo tak chci mit konstantni tlak z trysky (coz znamena vysokou akceleraci na pohyb), takze extruder bud jede a nebo jede konstantni rychlosti vesmes -> to pidko musi zvladat :)

    a co vim ohledne chlazeni trysky, pointa je ze v urcite casti trysky je material uz lepkavy vuci okoly, ale zaroven jeste porad docela tvrdy a "netece" -> u kovovych trysek ma tendenci lepit se na steny te trysky a vytvaret tak odpor. V momente kdy se tryska chladi tak vznika kratky teplotni most, (tj, kratky usek kdy se hodne zmeni teplota) a tenhle efekt je potlacen.

    A verte mi, pres zimu jsem fungoval normalne, ted v lete to vypada ze musim jit pro silnejsi ventilator na trysku pac se to proste neda...
    LANDWAY
    LANDWAY --- ---
    USING A FLASHAIR WIFI ENABLED SDCARD WITH YOUR 3D PRINTER | Blog Posting - Wed 18 Feb 2015 07:01:57 AM UTC - Microfabricator.com
    http://microfabricator.com/...c5316480205e/using-a-flashair-wifi-enabled-sdcard-with-your-3d-printer
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SPM: o heatbed strach nemam, ale o extruder ano, z hotendu odvadis teplo tim ze z nej leze roztavena struna, tedy pomerne rychle zmeny teploty. Kdyz ma hotend vetsi hmotu, tedy rezervu tepla ktere muze byt odvedeno tak ma i vetsi setrvacnost, zase dlouho trva nez ho ohrejes, regulace pak nemuze byt prilis rychla kuli prekmitum. u co nejmene hmotneho hotendu sice neni rezerva tepla takze ho taveny plast rychleji ochladi ale zase reakce na ohrev je rychlejsi. kdyz by byl hotend zaroven chlazen a zaroven ohrivan, tak regulace muze pracovat mnohem rychleji, mensi kolisani teploty, rychlejsi reakce a mensi vliv odvadeni tepla tavenym plastem. jen moje uvahy ktere si ted cucam z prstu. pri bezne pouzivanych rychlostech to nemusi byt problem, ja bych ale rad vyssi nez bezne pouzivane rychlosti tisku a je otazkou jestli ryhlost tisku neomezuje prave i tento faktor, ze pri rychlejsim tisku dochazi k vetsimu kolisani teploty hotendu a tisk je pak horsi, protoze odvadeni tepla je zavisle na aktualni rychlosti extruderu a tedy i pohybu, ktera nemuze byt v case konstantni.
    SPM
    SPM --- ---
    VEVERAK: hmm, co ti tam běhá? chlazené hotendy jsem viděl na těch celokovových (ani nevim kvůli čemu to tam je), já mám třeba peek (a tuším že na té funkční, co běhala, byl taky), kde to chlazení nemám vůbec - a v místě, kde je to chyceno do toho extruder bloku to má už jen o pár stupňů vyšší teplotu. Motory taktéž, ani mi nepřijde, že by se nějak hřály. Jediné co mi snad může nějak dělat problém je ta zavřená krabice s elektronikou, kde díky tomu že jsem prase, tak tam mám nachumláno hromadu kabelů. Ale tam by pořád asi bohatě stačilo uspořádat kabely a případně tam přidat větrák...

    JVCNC: No on může regulovat i směrem dolů... ono heatbed má typicky 90C +, hotend přes 200, takže pokud s tím netiskneš zrovna někde v pekle, tak i v letních teplotách při vypnutí ohřevu ta teplota jde strmě dolů (až když se to začne blížit té pokojové, tak to leze hodně pomalu).
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    VEVERAK: to prave si jist vubec nejsem proto se ptam, nemam s tim doposud zadnou zkusenost, ale ta odchylka 5 stupnu mi prijde strasne velka a mam prave trochu obavu z reakcnich casu, coz bude dano i konstrukci, dochazi mi ted ale tak nejak ze ten regulator reguluje hodnotu skutecnou od zadane aktivne vlastne jen smerem nahoru, smerem dolu jedine zase chladit.
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    JVCNC: jses si jist ze je to potreba? moje jedina zkusenost s hotendy je ze nekdy je podimenzovane chlazeni diky slabemu ventilatoru, ktery nema rezervu takze staci treba vedra a tiskarna se mi zacla sekat...


    also, resili jste nekdo vodnika na 3d tiskarnu? (chlazeni hotendu, popripade druheho hotendu a chlazeni motoru)

    furt nad tim premyslim jestli se vyplati nebo ne :(
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    kdyz uz se tu o tom tak bavite, zajimalo by me jestli se u bezne pouzivanych elektronik pro regulaci hotendu v PID smycce pouzivaji i nejake pokrocilejsi prvky regulace jako napr feed forward. je uz nekde neco takoveho implementovano nebo je to vsechno jen cista PID regulace? ma zkusenost z pohonou kde nechat to jen na PID bez dalsich vlivu byva hodne problematicke az nemozne donutit to delat to co ma a lepsich vysledku pak dosahne jen PI. Po mnoha kecech co jsem tu utrousil na adresu tradicnich konstrukci jsem se konecne pomalu ale jiste pustil do stavby vlastni tiskarny a zacinam extruderem a hotend je pro me zatim neznama, vse ostatni uz aspon na papire vyresene mam, extruder postupne vyrabim
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: jj lita to tak o +-5 stupnu, bez problemu
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: BB máš i na hotendu? To schválně zkusím, co to s ním bude dělat :) Přiznám se, že jsem ho ani netestoval (ten vykradenej FW co tam mám měl už PID nastavenej, takže jsem akorát měnil parametry...)
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: jen proto ze je to cool neznamena ze je to nejlepsi, kdyz pid nefunguje a jde to lip s bangbangem tak nech bang bang :)
    ja to zkousel ale taky me to k nijakymu zlepseni nedovedlo tak sem nechal bb a fungovalo to taky dobre
    SPM
    SPM --- ---
    tak mám asi nějaký přecitlivělý hotend nebo jsem blb :-) Zkoušel tu někdo tunit PID? Jak moc vám vyšla automatická kalibrace? Začal jsem si s tím hrát, pustil jsem autotuning (8 cyklů) a výsledek nacpal do konfigurace. Po nastavení to při zahřívání přešvihlo teplotu o 5C, pak to slezlo dolů na správnou. Tak jsem to začal manuálně upravovat, nicméně buď se to chovalo stejně nebo se to ještě zhoršilo. Dneska jsem tam vrazil ty původní parametry ze včerejší kalibrace a chová se mi to zase o dost hůř (stoupne to na poprvé skoro o 10C víc a se stydnutím to na nějakou chvíli i o pár C klesne pod nastavenou teplotu). Je možný, že ten hotend je tak citlivý/šmejdský, že to lepší nebude a že dnes otevřené okno tomu změní klima natolik, že včerejší skoro dobré hodnoty se najednou začnou chovat jinak? Nebo prostě dělám něco blbě? Jinak problém je akorát úvodní nahřátí; jak to přeleze přes a zchladne, tak už to teplotu drží pak normálně +- pár desetin. Zapínal jsem PID i na heatbedu a tam to s hodnotama z autotuningu funguje pěkně.
    ZELENY_CAJ
    ZELENY_CAJ --- ---
    Cau, rad bych si vytiskl bowden extruder na 3mm filament, mate nekdo nejake tipy nez se vrhnu na thingiverse? Diky,]
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    mikrokroky delaji plynujesi pohyb... a realne se moc nepocita s tim ze by zvysovali presnost, teoreticky ano ale prakticky to je....
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: kdyz mas motory co berou 0.5a tak je to sumak, ja mam 1.5a + pololu (elektronika melzi) a nikdy sem nemel problem ze by se to zahrivalo ani motory ani drivery) takze kdyz mas naky pololu tak at to das kam to das nemel by byt problem
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: ok, takze na extruderu taky nechat 8825 :-) tusim ze nekde psali, ze s vetsim poctem kroku to mene vibruje pri pohybu. takze jsem to nechal na Z, tam by to snad melo bejt sumak, kdyz se to hybe zridkakdy. O prepoctu vim, tam to bude stejne jeste hodne laborovani :)
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: takty mikrokroky maji vliv snad jen na rozliseni takze bych si dal urcite dobrej na extruder a u pohybu os se to nejak zvladne ... myslim musis upravit ve firmwaru ten prepocet nebo kolik kroku tolik vzdalenost
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: jo, teď když jsem vyhodil ten zmetek a konečně se to hejbe (jenom teda Zko se hejbe určitě blbě, protože jsem tam z nouze cvaknul tu A4988, když mi to ty blboni poslali, ale nepřenastavoval jsem počet kroků), tak jsem to začal tunit. Snižoval jsem kam to šlo, tak aby ty motory nebyly nějak extra slyšet a aby se to hýbalo a nešlo to jednoduše zastavit. Skončil jsem u 0,08V (teda podle mýho měřáku, multimetr stál asi 7 stovek, takže to etalon přesnosti nebude), na Zko jsem pak přidával (tušim na 0,16V), pač se mi zadrhávalo, ale to asi ještě pořeším - nemůže za to tak motor, ale dokázal jsem napatlat nějakej bordel do závitkovy a ono to tam prostě drhne :)

    Jinak čistě teoreticky, než budu z číny objednávat (nebo se pokoušet vyreklamovat) další zmetek - jak moc mě bude štvát 16 mikrokroků oproti 32, když tenhle jeden driver strčim na Z nebo na extruder?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam