• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    SPM
    SPM --- ---
    PECA: Cvičně jsem vzal ten první postovanej odkaz, stáhnul obě komponenty a hodil to do slic3ru. Ukazuje mi to něco jako 35m drátu, takže cca 70Kč v materiálu. Nicméně, zrovna ten insert je celkem dost velkej, takže je tam riziko, že se to potentuje a budeš to tisknout znova, atd. :-)

    Hotend na mojí tiskárně bere asi 30W při plnym zahřívání, heatbed něco přes 100W. Jakmile se to ale zahřeje, tak jenom udržuješ teplotu a žere to zase už míň. V práci jsme to tenkrát měřili klešťákem, naměřili jsme něco takovýho že při startu tisku to bralo ke 150W, při tisku pak něco jako 70W. Podle mě pořád dost zanedbatelná čísla - PC co mi tu vedle hučí žere víc :-) V podstatě na ten tisk ta elektrika vyjde max na koruny...
    PECA
    PECA --- ---
    SPM: Tak jasně, že hotový výrobek v krámě by měl být levnější. Ale tady jde o vlastní tvorbu, kdy sériový výrobek neexistuje. Třeba zrovna ty pořadače komponent bývají dost zanedbávané a hra se v krabici přesejpá sem a tam. Laciné řešení jsou zip sáčky, nebo univerzální krabičky (takový ty zavírací boxy s přihrádkami pro rybáře a modeláře). Jenže když se udělá pěkný pořadač a třeba s oddělenými částmi, které se pak umístí na stůl a dobře se z nich zobou komponenty, tak je příprava hry třeba taky o 10 - 15 minut kratší a při přenosu se nic nepomíchá :)
    Nicméně jsem si myslel, že (heated bed, hotend) tisk nějakou tu kilowatu vycucne. Ale je fakt, že je to pořád spíš v řádech korun...
    SPM
    SPM --- ---
    PECA: Nějakej lepší materiál koupíš cca za 650,- / kg. Cena energie je prakticky zanedbatelná, ten další spotřebák víceméně taky. To co je zanedbatelný už asi míň je to, že ne vždycky každej tisk se povede na první pokus - pak si člověk hraje se slicerem, pak znova, ... a než se to konečně povede, tak má na stole hromadu zmetků, ze kterýho v lepšim případě může udělat tak akorát ABS juice :-)

    Obecně s věcma, co existujou a prodávaj se masově, budou levnější, než ty náklady na tisk... Většinou ne o moc, ale bývá... Já si třeba krabičky tisknul - ne že bych ušetřil, ale měl jsem z toho radost :-)
    PECA
    PECA --- ---
    Někde se tu probírala cena 3D tisku. Nejsem si jistý, ale mám za to, že to vycházelo cca 2,50 Kč/gram - včetně amortizace a pracovní síly. Mě osobně to celkem nic neříká, ale zajímalo by mě, kolik tak vyjde takový to domácí tisknutí. To znamená, že když už bych měl tiskárnu a nepočítal cenu své práce, ale jenom materiál, energie a další spotřebák (co já vím, nějaké ty podkladové pásky, lepidlo a tak).
    Obecně uvažuju, že bych sobě a známým tisknul nějaké organizéry a držáky na herní komponenty k deskovkám. Takže nějaký v podstatě krabičky s "tenkými" stěnami, nějaké plastické náhražky žetonů. Například:
    http://www.thingiverse.com/thing:652218 , http://www.thingiverse.com/thing:145880, http://www.thingiverse.com/thing:652202 , http://www.thingiverse.com/thing:986241 , http://www.thingiverse.com/thing:284915 , http://www.thingiverse.com/thing:772206 , http://www.thingiverse.com/thing:47932 , http://www.thingiverse.com/thing:217060 , http://www.thingiverse.com/thing:43081 , http://www.thingiverse.com/thing:94611 , http://www.thingiverse.com/thing:332813 , http://www.thingiverse.com/thing:16731
    Jde mi o hrubý odhad, řekněme na desetikoruny. A je mi jasný, že se ptám tak trochu blbě, protože to jsou dost různé a odlišné věci. Chci si udělat takovou rámcovou představu, jestli o tom vůbec uvažovat :)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Tak mk2 heatbed na 12V naplno skonci na nejakejch 130 stupnich nebo tak neco, to neni nebezpecny.
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: no tak pokud tam je ten plech tak 1-2 dirky, zavit na 3mm sroub(y) a pretahnout dalsim kouskem plechu a uz to nevytahne ani kocka :)
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: Mám jako heatbed klasický MK2(B) - teda jenom tišťák (ten je pak šroubama přidělanej na kus plechu, na kterém jsou ty ložiska, atd.) - v něm je díra a do ní jsem strčil ten termistor. Do díry jsem nadrolil takovou epoxidovou plastelínu a pak to zespoda několikrát přelepil kaptonem. Jako pozoruju to a taky mi to pořád drží a neutíká to, nicméně furt je to jenom lepidlo a šroub je šroub :-)
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: na heatbedu jako na tom co topi nebo ty podlozce pod tim to mas prilepeny? ja to mam pod heatbedem kus hliniku a na tom prilepeny kaptonem uz cca 2 roky bez vymeny, a nic se neodlepuje nic nepada ... vzdycky mas moznost to prilepit alu paskou na te je epoxid lepidlo
    kazdopadne kdyz to tam je skus to zapnout a uvidis kdyz to bue tisknout a vypinat jen kdyz ma tak neni duvod to nezapinat ...
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: jinak ještě koukám na tu diskuzi a oni tam řeší když se odpojí termistor. Toho se zas tolik nebojím (tedy za předpokladu, že v tom firmwaru neni bug), protože někde v tý konfiguraci je vymezena provozní teplota a když termistor ukáže hodnotu mimo (což po odpojení hodí nějaký děsný hausnumero), tak by se to mělo vypnout. Víc mě děsí to, když ten termistor upadne z místa, kde je namontován - zrovna třeba na heatbedu to mám přilepený kaptonem a nevím jak moc tomu mám věřit. Když upadne, tak začne ukazovat pokojovou teplotu a ono to bude topit a topit...
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: Mno, já furt doufám, že jestli mi to zahoří, tak si to očoudí kabely a elektroniku a nedopadne to jako tohle: http://www.soliforum.com/topic/6608/beware-your-3d-printer-they-can-cause-fires/ protože z toho se potím ještě teď :-D Jenom mi právě přišla funkce "topím naplno a teplota nahoru neleze, tak to radši vypnu" dost rozumná, tak mi nešlo do hlavy proč to vypínat :-)
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: tak zakomentovane to muze byt i kvuli tomu ze to treba haze ty warningy na lcd a ne kazdy ma lcd tak by to pak treba nic nedelalo a bylo by to zaple zbytecne takze az ve firmware ktery je nasazeny na tiskarne s lcd to ma smysl zapnout ...jedna moznost co me napada ... jinak by to melo fungovat nejake povidani je [ https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/2024 ]

    jinamoznost je postavit krabici oblozenou azbestem a je to v cajku "no fire" ;-)
    SPM
    SPM --- ---
    Tak mi domů konečně dorazil kouřovej detektor. Tak si tak prohlížím ty hezké ohořelé fotky po internetu a pomalu se to bojím znovu zapnout :-) Anyway, když jsem to hledal a šťoural jsem se ve FW, co tam mám (Marlin), tak jsem v konfiguraci našel volby WATCH_TEMP_PERIOD a WATCH_TEMP_INCREASE, které by měly řešit alespoň to, aby se neutavil extruder po upadnutém termistoru (heatbed to zjevně asi neřeší, ale alespoň něco) - nicméně zarazilo mě to, že obě tyhle volby jsou zakomentované. Má s tím někdo zkušenost? Jako jestli to obvykle hází při každém 2. tisku false positive nebo nějaký jiný racionální důvod, proč to ten od koho jsem to stáhnul měl vypnuté?
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    SPM: no ja se hlavne moc tesim az se k tomu zas dostanu az vyzkousim to obycejne uhu pva lepidlo, pac by to melo byt ze vsechno nejjednodussi a nejlehci ...
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY:
    QNEDLEEQ: Ještě jsem to u někoho viděl v tý originální plechovce na aceton. To je z tohohle pohledu asi nejlepší, akorát to zase neni průhledný, takže to člověk nenamíchá od oka...
    GANDALFSEDY
    GANDALFSEDY --- ---
    QNEDLEEQ: ja to michal do sklenene nadoby od acidophilusu sice vicko je plast ale s acetonem nereaguje ... klasicky lekovky by meli taky snad fungovat ... staci otestovat ty plastikovy vrsky
    SPM
    SPM --- ---
    QNEDLEEQ: zas nevim, co jsme to měli v práci, tak mi to ten film dělalo pořád - byla to taky nějaká taková sklenička, už si teda nepamatuju, jestli se jí leptalo těsnění nebo ne, ale toho džusu v ní jsem vyrobil celkem dost, tak nevím jestli by se do toho pořád něco dostávalo... V lednici mám chilli omáčku s takovouhle flaškou: http://madindy.com/wp-content/uploads/2011/02/IMG_7440.jpg To by z hlediska aplikace bylo ideální (nacmrndám rovnou na heatbed a nemusím to rozlívat po celém bytě), ale je otázka, jestli ta flaška nebo víčko se nebude v acetonu taky rozpouštět :) Vyzkouším, až to dožeru :))
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    ja to vyresil tak ze vzdycky naleju na chladnou desku trosku acetonu.... pak vezmu nejakou starou soucastku a jezdim s tim po te plose v tom acetonu chvilku, nasledne zapnout zahrivani, aceton se vypari a zusten tenky povlak ABSka ktery funguje fajn! :)

    akorat trosku vetsi spotreba acetonu, doporucuju vetrat :)
    SPM
    SPM --- ---
    QNEDLEEQ: aktuálně to mám ve skleničce, nejspíš od nějakých zavařovaných okurek (nějaká menší verze, není to klasická velká zavařovačka). Ale není to úplně ideální - ve víčku tý skleničky je při okraji nějaká vrstva něčeho, co má zřejmě fungovat jako těsnění, ale podle toho jak se to třepí, to aceton naleptává :-) Takže asi budu muset najít jinou s odolnějším těsněním, až to najdu na stole vyschnuté :-)
    GRAGAGROGOG
    GRAGAGROGOG --- ---
    VEVERAK: Mno samotný zdroj by měl mít připojenou kostru na zem(lze ověřit multimetrem), tzn. když ho přišroubuješ zdroj do větší kovové krabice, tak bude i ta uzemněná. Další elektronika by od toho měla být izolována. (Možná krom některých "fancy" externích driverů co můžou chtít zem jako bezpečnostní prvek...)
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    GANDALFSEDY: zrovna z marlina je autoleveling takovy... no uz se mi stalo ze na novem marlinu ignoroval autoleveling posun po Y ose a bylo to nakkt...

    anyway, dotaz na elektrikare -> chci narvat elektroniku do krabicky vedle tiskarny.... a mam vybranou kovovu krabici... ovsem nejsem si jsity ze vim jak na to :D

    setup je ze mam prumyslovy zdroj a k nemu pripojeny megatronics, ventilator na megatronics, a externi stepper driver, tech bude ventualne vic + mozna nejake arduino ci jine PCB a ftakoviny

    chapu to tak ze idealni asi je pridelat do kovove krabice zdroj a pripojit zem z 230V na tu krabici? a pak jednotlive PCB pridelavat do krabice idealne pres izolant?
    SPM
    SPM --- ---
    SPM: jinak ostatní věci mi z toho lezou vcelku normálně, problém mám jenom s tímhle modelem. Je to krabička na náboje, což v praxi znamená hromada kulatejch děr nahuštěnejch na sobě (a tedy patrně i spousta perimetrů). Teď tisknu nějak víc blbostí vedle sebe a i na nich je patrný, že při přejíždění mezi nima ukapává plast (prakticky jsou spojený tenkým vláskem plastu, jak to při přejezdu učůrává). Hádám teda, že jak to na té krabičce přejíždí perimetry a ještě si u toho takhle učůrává, tak se někdy někde kousne a vynechá jeden krok. Co s tím? Má to cenu ještě rvát silou (a zvyšovat proud na motoru) nebo začít experimentovat s teplotou tisku, množstvím retrakce při přejezdu, zvyšováním Z při přejezdu, případně něčím dalším co jsem zatím neobjevil?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam