• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ENDREW: zajimave, vsechny zminene CADy to maji podle normalniho kartezskeho souradneho systemu (zcela pochopitelne), nikoliv jak pises ty.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    a neni lepsi ty cerviky proste jen jednou za cas dotahnout?;)
    SPM
    SPM --- ---
    SKAUT: Mi povídej, já dodělával teď konečně kryty na mojí obludě. Dveře jsem vymyslel tak, že jsem do toho makrolonu vyvrtal díru s kuželovym zahloubenim a dal tam šroub se zápustnou hlavou. Na něj jsem z druhý strany našrouboval otvírací "kličku" a myšlenka byla, že ta hlava šroubu půjde proti magnetu, aby to drželo zavřený. A abych ten šroub do kličky nemusel šroubovat na fest, čímž bych ten makrolon nejspíš zničil, tak jsem tam kápnul modrý loctite a zašrouboval to na cit. Nicméně, asi jsem ho tam kápnul trochu víc a něco z toho vyteklo. Každopádně jsem to sešrouboval, utáhnul, nafotil, všechno v pohodě a přijdu k tomu za pět minut a oba ty makrolonové kryty byly v tom rohu popraskaný jak kdybych to tím šroubem roztrhl :-)
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    ENDREW: Obávám se ze máme pravdu oba. Jen každý asi mluvíme o něčem jinem. Pracuju v CAD kde se díly nekonstruuji v počátku (0,0,0), ale konstrují se v dane pozici ve voze. Je to z toho důvodu, aby nekdo kdo nezna presnou pozici, treba svazku, a chtel si prohlednout zda s necim nekoliduje, nemusel kazdy dil upozicovavat. V pripade velkych sestav by takova cinnost trvala hodiny a velikost sestavy s tim množstvím constrainu by zabirala prilis mnoho cenneho mista na ulozistich. Z toho duvodu se vsechny dily konstruji na sve urcene pozici. ( Pokud jsou dily prebirane z jinych projektu, vytvori se pozicni matirice, ale vzdy v ramci dilu.) Proto je nutne respektovat danou absolutní 0 a smerovani os.
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    JVCNC: Tak ja zas za poslednich 20 let jako CAD konstrukter nezaznamenal ze by to nekde kdy melo byt jinak. Pokud chces konkrerni jmena, tak mam konkretne zkusenosti s Audi, Posche, VW, Skoda, BMW, Daimler, Chrysler. A to jako tier 1 dodavatel tak primo OEM. Na sw Catia v5 a v4, NX a Inventor. Vsude byli osy tak jak popisuji.
    Pokud se v rámci vývoje bavíme o nějakém místě vždy se dané místo popisuje daným řezem např. y-360 to je případě nove generace passata řez přes osu řízení na straně ridice.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    jen teda nekteri cinani poslednich 5+ let si t osy na strojich obcas prehazujou jak chteji. Oni celkove delaji ruzne prasarny a tohle je jeste zdaleka to nejmensi.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ENDREW: to by me zajimalo kde, Za 20 let jsem prolezl jako dodavatel a konzultant hromady firem. Od drobnych garazovek pres automotive po aerospace, vcetne velkych nadnarodnich firem a nikde jsem nevidel to co pises ty.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    Modrej loctite ( Loctite 242) je celkem dost. Navic pozor s nim kolem plastu, krehkou. Jedinne co Loctite má jako thredlocker vhodny i k plastům je na bázi vteřinového lepidla.
    Ja na ty menší věci dávám něco jako lak na nehty ale je to barva na zajištění proti manipulaci.
    Cerviky na stepperech nezajistuju po tom co mi nesel povolit. 😄
    ACID
    ACID --- ---
    A já bych se u lepidel na závity vykašlal na barvy a četl na lavičce, jaká je pevnost, každý výrobce to má jinak..
    SPM
    SPM --- ---
    ZVIRATKO: No u loctitunje cervenej na ty maly srouby uz nerozebiratelnej :-D ten nejlehci je ruzovej, na M4 a vys bych se uz nebal dat modry.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    CASTER: vyrobci nejsou uplny kokoti a tak nejak tusi, ze pointou rozebiratelnyho spoje je porad, ze je obcas potreba rozebrat, takze jsou zavitovy barvy, ktery s tim pocitaji

    kdyz na to prijde, ono to jde delat i vterinovym lepidlem. akorat se musi udelat jenom mala tecka na hranu a nelit toho kybl primo do zavitu
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    CASTER: to zalezi na tom jakej pouzijes
    What is the difference between Loctite threadlocker colors? | Tameson.com
    https://tameson.com/pages/loctite-color-comparison

    nejsem si jistej ze ty barvy uplne odpovidaji, mam pocit ze tu mam cervenej co rika "removable", nebo to mozna neni Loctite...?
    CASTER
    CASTER --- ---
    QWWERTY: a kdyz to budu jednou potrebovat sam rozebrat, jak moc velkej problem to bude s tim threadlockerem?
    PECA
    PECA --- ---
    Z modelovacích SW znám víc jenom Blender a tam je X zleva doprava, Y zpředu dozadu a Z zdola nahoru. Sám bych to tak intuitivně viděl (pocitově položím 2D Y/X směrem od sebe a nahoru vytáhnu Z).

    Sice jsem jako střední studoval konstrukci strojů. Jenže to víc jak 30 let a byť jsme nějaké projekce rýsovali, vřetně nějakých izometrických pohledů, leč od matury nestrojařím, programuju, pamatuju si z toho kulový.
    Ale nedalo mi to, abych sem nenapsal. :)
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    LYCO: No a to jsem mel celou dobu na mysli, ze v konstrukci je osovy kriz otocen podle osy Z. Tam se pouziva pro urceni smeru vlevo souradnice -Y vpravo souradnice +Y. X urcuje smer vpred a dozadu. Treba v automotive mas 0 bod na predni poloose kola uprostred a vsechny dily se konstruuji v pozici k 0 bodu.

    Zatimco na 3D tiskarnach mas osu Y pohyb vpred vzad a X je oznacen posun do strany.
    LYCO
    LYCO --- ---
    ENDREW: to je jenom otočení celé soustavy, ne změna pravotočivé na levotočivou (což by se stalo kdybys prohodil osy X a Y a nechal jim původní směr).

    Na CNC je navíc úzus že osa X je zleva doprava a bod 0 vlevo vpředu (aspoň myslím; četl jsem něco o tom že souřadnice stroje se setupují s počátkem vpravo vzadu na dorazu stroje a jsou záporné, zatímco souřadnice obrobku začínají vlevo vpředu na obrobku a jsou kladné, ale nevím jak moc je to pravidlo).
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    ANDY_WARHOL: doporucil bych threadlocker ... nedavno jsem to resil taky - vibracema povoleny cerv v GT3, ktery jednou za cas proklouznul po ose motoru
    ostatne pri jakymkoliv budoucim skladani tiskarny bych doporucil patlat threadlocker uplne vsude :D
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    LYCO: Koukam ze i anglická wiki v tom ma zmatek na jednom obrazku je to jinak nez na jinem. V tvem prvnim prispevku vidim obrazek 1. Kde jsou osy popsane a y je smerem doprava x smerem ke me a z je jasny.

    Ze to je na cnc stejne je klidne mozne.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ENDREW: ne,kartezska souradna soustava je porad stejna ve 2D i ve 3D i s libovolnym stupnem volnosti.
    LYCO
    LYCO --- ---
    ENDREW: tos editoval ty? ;-) Je to totiž blbě. Text je v rozporu s obrázky a anglickou terminologií, a nezávislé zdroje (nejlepší co jsem teď našel je https://is.muni.cz/el/1431/jaro2014/C2140/um/ch01.pdf část 2.1.3) potvrzují, že při počátku vlevo blízko dole je (X doprava, Y od sebe, Z nahoru) pravotočivá báze.

    další zdroj je třeba https://eluc.ikap.cz/verejne/lekce/1353 a říká to samé.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam