• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    ACID
    ACID --- ---
    KULA: jen pro jistotu, čemu říkáš přeběhy?
    KULA
    KULA --- ---
    NAVARA: druhá ze shora vypadá jak plná přeběhů. Kvůli těm jsem přestal kupovat Plasty Mladeč.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    FARIN: Podle čeho to na té fotce poznáš?
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    FARIN: aha, to jsem netusil
    FARIN
    FARIN --- ---
    R0C3S3K: ty spulky na obrazku jsou 2. jakost vyrazena z vyroby. Typicky se pouzivaji pro interni tisky ve firme a obcas je nejaky dobrak vynese a nekde se je snazi prodat.

    Coz firma uplne nevidi rada. Ze dvou duvodu, jedna pod znackou prodavas neco co nesplnilo test na vystupni kvalitu a delat to znacce blby jmeno. A druhy duvod je ze je to fakt urceny pro interni pouziti a je to de facto kradez.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    FARIN: 2. jakost? me teda prijde petg od prusi fakt v pohode,,, a o jakym pokoutnym prodeji tady mluvis? me se stalo Xkrat, ze jsem mel velky oci a koupil ranec civek neceho, pro co jsem nemel uziti, tak jsem to obratem rozstrilel po kamaradech za nizsi cenu
    FARIN
    FARIN --- ---
    KUNKU: ale ale, 2. jakost a ještě pokoutně prodávaná. To není pěkné.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ZVIRATKO: Mazat po nějakém intervalu nejspíš. diry do niceho nedelej a ten břit by šel možná podpichnout velmi slabou jehlou ( ale tou tam dostanes stejne jen olej takže...).
    Tyce hádám vyndat taky nejdou ( zalepene na koncích?..) ?
    Udelator je jen když je sundas ( ale.jde to i bez něj jak jsem psal).
    Co mame v práci Ultimakery tak se tam primazavaji tyce taky olejickem a funguje to v pohodě, jen ty rychlosti tam jsou podstatně nižší.
    Ja do nich daval NGLI2 a tak nejak s tim problem videt nebyl ( stejně jako jej nikdo nevidi s PTFE zvlášť u pomalejších tiskaren). Ono je treba brát v potaz i to že jak se to zahřeje tak se viskozita také změní.Teď mám něco z práce něco od Japonců co je určené pro lineární kolejnice, doporučené je EP2. Hiwin má nějaké mazivo pro rychlé pohyby ( baflo to na mě i na AliExpressu).


    Nemam tenhle způsob vedení moc rád, na to co jsem si stavěl mě tyhle loziska dost zlobila ( hluk, neparalernost tistenych dilu takže nerovnoměrně zatížené loziska...) ale když se správně použijí a aplikují jsou samozřejmě dobré.

    Tohle je třeba jeden z důvodu proč mi domu Bambu nesmí ( nemluvě o dalších věcech s kterými mam problém). Ale chápu že je to postavené pro zisk a pro lidi co chtějí koupit a tisknout ( rychle tisknout). Ani nepopírám že je to celkem kvalitně složené ( s přihlédnutím k ekonomické stránce věci).
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    SKAUT: dik, v podstate jsi potvrdil co jsem myslel, ale vsichni tam to PTFE cpou. Taky myslim ze to pak spis klouze nez se toci ale nevadi to protoze je to lehky. NLGI 2 je prave proto udajne na ty nase loziska s malou zatezi moc husta, je potreba neco ridsiho, nebo prave ten olej.

    No ale co ted s tim? Ty loziska z tyci demontovat proste nejdou, tak to asi budu pravidelne a malo mazat ridkym olejem a doufat ze to je kompatibilni s tim co v tech loziskach (snad) je. Proto se bojim jestli jsem tomu neublizil. Hlavne porad nevim co tomu vlastne bylo, jestli tomu neco jeste je, samozrejme to vydava zvuky co to jako nove nevydavalo, nic desiveho ale to ze to nejde pripadne vzdycky opravit je na tom blbe. Jen me napadlo jestli neni nejaky udelator co bych na to lozisko z jedne strany nasadil a aspon neco do nej dostal. Nebo jehlu pod tesneni a na druhy strane vyvrtat dirku :-D

    Na tycich uz par "linek" vidim (a vypada to ze lozisko je tam dany dobre), ale prstem je nenahmatam, spis je to olesteny nez vydreny. Ale ma to nalitano uz fakt hodne - 4000 hodin na bambu labu bude odometricky ekvivalent 12000 hodin na Prusovi :)
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ZVIRATKO:
    Nejsem expert pres mazani takze tohle je to co jsem si kde nastudoval, slysle od techniku co nam jezdi udrzovat CNCčka v praci či si na to prisel sam ( a nasledne v nekterych pripadech dostal overeno od nekoho kdo o tom neco vi ).

    Bez sundani nijak. Pokud to chapu spravne tak je tam LMU8 ktery namazes jedinne kdyz je sundas z tyce. Rozhodne tam nelej cokoliv co by mohlo zevnitr vyplachnout mazivo. Sice to ma zvenku brit/sterac ktery by mel drzet binec od dostani se dovnitr ale male castecky se tam dostanou. Navic maji by poziciovany tak aby zatez sla rovnomerne mezi dve rady kulicek ( jsou tam celkem 4 )
    nejak takhle kdybys koukal z cela
    o o - kulicky
    -0 - tyc
    o o - kulicky
    Na mazani techto typu lozisek je k vytisknuti takovy "dudlik" ( prusa to snad dava ke kitu, je to i poruznu k nalezni jako STL ), nebo se dovnitr loziska napatla tak do pulky mazaci tuk, dira se ucpe prstem a z druhe strany se nasadi na vodici tyc a zatlaci se opatrne proti. Tim se vtlaci vazelina do kulicek.
    Pokud by se to zacalo vydirat tak na tech tycich uvidis "ryhy", takove carky po delce. Pak je to na vymenu tyci, nebo alespon jejich pootoceni ( neni idealni ).


    PTFE ( i kdyz to vsichni hojne pouzivaji ) na loziska s kulickami NECHCES, protoze potrebujes aby se ty kulicky kutalely a ne soupali. A protoze PTFE je VELMI kluzke tak budou kulicky inklinovat ke klouzani misto ke kutaleni. Takze tam chces neco co je NGLI2 / EP2.
    U kluznych veci naopak budes chtit nejspis neco s teflonem aby to klouzalo jeste lepe, pokud to neni treba samomazne od IGUS ( ale k tem musis pouzit i spravne tyce ktere nejsou hladke ), nebo ty co ma bambu na CF tycich ( ty by meli byt bronzove? a "samomazne" - jen je treba tyce pravidelne cistit).

    Isopropylalkohol je dobry na docisteni, rozhodne ne na cisteni. Z nekterych maziv udela takovou nepeknou kasi ktera tam pak muze delat binec. Pokud chces vycistit stary mazaci tuk tak je nejlepsi obycejne WD40 ( ktere neni rozhodne urcene k mazani ), diky tomu co obsahuje totiz krasne rozpusti jakekoliv mazivo a krasne jej vyplachne pryc. Pak to klidne oplachni IPA chces-li.
    Plus poznamka - lepsi vyrobci pouzivaji konzervacni olej ktery je kompatibilni s mazivy pro ne doporucenymi takze neni treba nic proplachovat, jen natlacit mazivo a pouzivat.

    Pokud by to bylo potreba opravdu mazat tak tam davej olej na sici stroje. Lehce pomazej tyc a loziskem prejed nekolikrat tam a zpet. Parkrat zopakuj a prebytek otri ( at nemas zbytecne mastnotu kde neni potreba ). Jen tenhle ukon je treba delat pravidelneji protoze je to velmi ridke.
    A taky to bude hlucnejsi. Olej je na loziska lepsi protoze bude delat lepsi mazny film ale je to proste hlucnejsi a mene trvanlive. Mazaci tuk je tissi, dele vydrzi ale je o kousek horsi nez olej.

    Obecne je to u 3D tiskaren skoro jedno jestli tam das spravne mazivo nebo neco s teflonem protoze tam neni na loziskach skoro zadna zatez ( a vsechny doporucene mazani vychazi z patricneho zatizeni lozisek ) ale porad tam nejaky benefit pouziti toho spravneho je.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    cim byste mazali na Bambu Labu ty linearni (horizontalni) tyce se zapouzdrenejma loziskama? Resil jsem ted straslivy artefakty, misto linky to delalo spis neco jako morseovku a pri infillu to znelo jako struhadlo. Objevilo se to nahodne po nesouvisejicim servisu a prislo mi ze to na tech tycich trochu poskakuje a ze citim kulicky (nicmene to trochu citim i ted a bylo to tak vzdycky)
    pomohlo to vycistit a promazat, ty loziska jsem protocil tim ze jsem na to hodne tlacil pro pojezdu aby se to rozhybalo, mozna to bylo ono, ale resil jsem to v podstate cely den nez to zmizelo, mozna tam proste byl nekde bordel, mozna to byla nejaka nahodna rezonance, takze vlastne nevim

    nicmene se mi moc nelibi ze se do tech lozisek nikdy nedostanu, rozebrat to proste nelze (jedine destruktivne), doporucujou to jen osetrovat proti korozi, ja to sem tam maznul kapkou lehkyho oleje na noze (nejdriv nejakej s PTFE a pak jsem presel na Nano Oil W5, coz byla ale asi chyba, mam pocit ze kdyz uschne tak hrozne lepi?). Nicmene pri tom reseni ted jsem to prolil dost tim W5 abych z toho dostal potencialni bordel, vycistil a opakoval tak 10x, pak nakonec jen kapka toho s PTFE (coz je nicmene trochu nezname slozeni, PTFE tam moc nebude)
    Ale o PTFE se mi tam vlastne nelibi, prestozelidi doporucujou Superlube s PTFE, tak do toho loziska mi to prijde jako blbost. Nejradsi bych to prolil isopropylem a znova naplnil, ale to predpokladam in vivo nepujde, ze? Napadlo me nejak jednu stranu utesnit a prat tam nejakou vazelinu, uz nekdo neco takoveho zkousel?

    Uz mam natoceno na tiskarne 4000+ hodin, tak se bojim kdy neco osoupu, karbonovy tyce zatim prekvapive drzej, ale ty se daj aspon koupit a vymenit, tohle ne :/
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    GANBOY: hlavně frézka potřebuje řádově vyšší tuhost než tiskárna nebo laser. Takže buď při tisku zbytečně taháš železo navíc, což tě pak limituje na zrychleních, nebo se ti celá mašina při frézování klepe jak ratlík a povrchy stojí za kulový.
    GANBOY
    GANBOY --- ---
    LADINEK: na kombinaci tisk/gravirpvání je to Ok, ale myslet si že pojedeš tisk a frézování 60/50
    Je velice naivní… teda jde to, ale bude tam strašně moc voserů a přidaný práce… frézku bych volil samostatnou z jednoho prostého důvodu- tuna malýho prachovýho bordelu co ti bude s narůstajícím časem čím dál tím víc komplikovat ten 3d tisk…
    ACID
    ACID --- ---
    NAVARA: jenže ono to spolu souvisí..
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    ACID: Mne jde vyloženě o slicer - abych mohl říct, že tenhle kus je od 0 do 8, pak je dalších 8mm mezera, pak další 16-24,... a nemusel si někde bokem v Excelu přepočítávat, že když to celé má 80, tak musím počítat na souřadnicích -40..+40, samozřejmě každý prvek taky vycentrován, takže ten 8mm je vlastně -4..+4,…

    Do tiskárny ať se to posílá jak se jí líbí :)
    ACID
    ACID --- ---
    NAVARA: ano, mám to tak pro svoji AM8.. Ale nejsem si úplně jistý, jestli taky nepotřebuješ upravit fw tiskárny. Nejspíš ano
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    Dá se PrusaSlicer přepnout aby za 0,0 považoval levý spodní roh objektu? Ten režim kdy za 0,0 považuje střed mi krajně nesedí…
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    Mám tu navíc Průšu MK3S+ s MMU2, akorát by sis to musel postavit - když jsem byl u kroku nandavání spodního řemene (vesměs na začátku), tak Průša záludně vydal MK4 :)
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    LADINEK: Tohle 3v1 bych koukal asi jen po Snapmakeru. Ale je to vyšší cenovka...
    S tím frézováním PCB bych to viděl na hrubší rastr, rozhodně ne 0,5mm a menší. Ten snapmaker ma snad i odsávání ( skleněný prach dýchat nechceš).
    Nakonec ale dospějes nejspíš k tomu co tu je už napsáno - každé zařízení zvlášť.
    U tiskárny můžeš vzít něco co bude mit plochu akorát pro to co hodlas tisknout ( mě třeba stačí na většinu věcí 120x120 ale chci to teď, nerad čekám).
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: Máš pravdu předsedo, blbě koukám.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    ZVIRATKO: dam :) ted jsem nasel jednu bazarovou za 10k a novou za 13k, tak uvidime jestli to bude dostupny az to bude aktualni, tedy nejak pred Vanoci. Proto jsem se taky ptal jestli nekdo nezna nejakou alternativu, diky...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam