• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    SKAUT: ještě se tě zeptám, ten pc-pbt cf mě zajímá, jakou potřebuje teplotu v komoře, jakého výrobce by si doporučil a předpokládám, že je nutné taky filtrovat protože to je kekel?
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    SKAUT: aurapol asa
    LORDPEET
    LORDPEET --- ---
    SKAUT: mam trysky od 0,1 až po milinetr, na ten wood jsem přemýšlel právě 0,6 a víc.
    Na tu milimetrovou jsem hodně zvědavej.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    SKAUT: já to mám tak, že mám dva módy, nucena ventilace odsáváním teplého vzduchu pro petg a cirkulaci přes filtr uvnitř.
    Teplotu to celkem drží, ale ne na začátku, nicméně i tak se dostávám sotva na 35.
    Mám silikonový pad na 230 v, takže bych z něj udělal vyhřívání a udělám to tak, že se to vyhřívání spustí před tiskem (nějaký ESP integrovaný z octoprintem by to mělo umět.a tisk začne až bude dostatečná teplota a po tisku to zase bude smrt jen pomalu chadnout
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    PECA: Bud vic protlacit tryskou pri vymene ( vetsi odpad ), nebo se podivat jestli slicer neumi purge into infill ( cistit do vyplne ). Prechod z tmave barvy na svetlou je samozrejme vzdy horsi nez opacne ( ve smyslu ze je treba vice cistit trysku ).

    LORDPEET: Kvalitni PCCF a hodne teplo v komore ( byt CF zabrani krouceni ). To od Prusy zrovna neni uplne nej, nekteri co z nej zkusily casti toolheadu pro tiskarnu kde je teplo v komore - 70°C+ - jej zavrhli jako nepouzitelne. ezPCCF od 3DXTECH je mnohem lepsi. Nebo PC-PBT CF ktere je jeste lepsi ( od spravneho vyrobce ). Mimochodem PBT je material z ktereho se delaji ventilatory do PC ( nevim jestli vsechny ale znacna cast urcite ).
    BTW u toho woodfilu si dej pozor na trysku, nekteri vyrobci tam davaji vetsi kousky ktere .4 trysku lehce ucpou. Ja zatim tiskl woodfill od Plasty Mladec a ten byl v pohode.

    ANDY_WARHOL: Pak se pouziva neajke adhezivum - ne pro to aby to lip drzelo ale jako separacni vrstva - aby to slo lepe sundat. Takovy vetsi vytisk z ABS na skle je perfektni kandidat na separacni vrstvu, jinak je to celkem zajimave :D. Pripadne ti to klidne muze zvedat plate z bedu kdy to magnet neudrzi.
    Co to je za ASA mimochodem?
    Je asi lepsi to nechat vychladnout v tiskarne / nekde v teple kdyz mas vetsi vytisky aby se tam nevytvarelo zbytecne velke pnuti ( nebo se pak dela anealing ) ktere ti ten vytisk muze rozebrat pri chladnuti. Pripadne pri moc rychlem odebrani z podlozky ( zmineny mrazak ) by se ti mohla spodni strana ( pokud by byla velka ) zdeformovat. Alespon tak se to stalo u jednoho vytisku me.
    Utesnit poradne, teplotu zkus dostat alespon na 45°C a pokud je nejaka vetsi a tiskarnu mas vyse nez je dno tak pridej i vetrak aby ohral celou bednu, ne jen vzduch nahore ( muzes tam pak mit nechtene proudeni chladnejsiho vzduchu ).

    Add to utesneni x filtrace. Vim ze leckde tyhle zdrave materialy resi tak ze maji lehky podtlak v boxu a vyfukuji behem tisk vzduch ven ale z meho pohledu je to zbytecne plytvani teplem a zvysovani moznosti nechteneho proudeni vzduchu . Uprednostnuji utesnenou bednu a interni cirkulaci skrz filtr nebo proste zadnou a vyfukovat ven az na konci tisku / nechat filtr bezet jeste nejakou dobu po dokonceni tisku.
    BTW aktivni uhli ztraci filtracni schopnosti s rostouci teplotou filtrovaneho vzduchu ale to asi bude zajimat hlavne ty co maji tak 50°C+v komore.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Včera sem to prechvalil, velký tisk dopadl blbě, všechno zkroucené, musím zvýšit teplotu ve skrini
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    ANDY_WARHOL: Ja mam v kaclu pultovy mrazak, ten ma vrsek chladny a funguje to bezvadne kdy neco nechce z podlozky. Ale i to je vyjimecne.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Rack = Racková skřín
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Tisk ASA mě příjemně překvapil, čekal jsem to těžší, ale stačilo zavřít mk3s do racku, vytisknout filtr a facha to.
    Na sundávani z podložky mám fígl dát Plate pod studenou vodu a za chvíli to sjede samo
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Dneska jsem poprvé v životě (po 8 etec co 3d risknu) tiskl ASA . Ani ABS jsem ještě netiskl :)
    A překvapilo mě jak je to lehký na stejný objem :)
    Měl jsem strach z warpu, ale mám opačný problém, dost blbě se to dostává z podložky (hladké pei)
    Přijde mi, že se snadněji sundávají podpory než třeba s petg
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    LORDPEET: petg a pla je prostě méně náchylné a pokud doma nemáš vlhko, tak to řešit nemusíš.
    LORDPEET
    LORDPEET --- ---
    ACID: no proto se ptám, protože to mam pěkný, i když filament neni vysušenej :)
    ACID
    ACID --- ---
    LORDPEET: ono se ta vlhkost pozna i u PLA pokud ti záleží na povrchu a rozměrech. Totéž Flex, chlupatý, hnusný, po vysušení ten samý díl ze stejné cívky stěny hladké a lesklé.
    Je zajímavé, že silk mi třeba při čištění trysky děsivě prská a dělá bordel, ale při tisku je to OK.
    LORDPEET
    LORDPEET --- ---
    No já mam doma právě celkem vlhko... Bydlim co by kamenem dohodil od Vltavy, pod barákem nám teče Botič a stůl je pod oknem, který je krom léta pořád celkem orosený.
    Pravda, občas to při tisku malinko syčí jak se odpařuje voda, ale nikdy mi to nedělalo např. bublinky a tisky jsou v pohodě.

    Vim, že třeba PCCF na to trpí hodně, a to i ty výtisky potom, ale já tenhle materiál doslova nenávidim :D
    Tak na PLA, TPU a PETG to fakt asi nemá moc cenu řešit...
    Teď se chystám na woodfill (vypadá to krásně a voní jako dřevotříska) a u toho už by to problém být taky mohl no.
    PECA
    PECA --- ---
    Mám takový technický dotaz. Viz dále.

    Teď, když mám vícero různých barev, tak mě láká nějaký drobný multicolor tisk. Snadné řešení je svičnout strunu po vrstvách, kdy se skrze "díry" v okolních vrstvách barva projeví (ornamenty, písmenka...). Pohoda, odzkoušeno. A zvládnul jsem to (jako ve sliceru nastavit). :) Trochu mi vadí viditelný "proužek" několika vrstev okolo výtisku. Je to takové esteticky rušivé. A tak mě napadlo...

    Lze to nějak snadno eliminovat, aby se třeba nejprve vytiskly perimetr 2 až 3 vrstev a potom do toho nacpat výplň jinou barvou? Buď jenom jako standardní infil, nebo přímo i jako materiál dovnotř ornamentu či písmenek. Ale aby se struna nemusela měnit každou vrstvu, jelikož u barevných výplní písmenek a podobných features to IMHO stačí natlačit třeba přes tři vrstvy jen tak. Tím by se ušetřil ten materiál vyplácaný při výměně a hlavně snížil počet výměn...


    BTW, trochu jsem si naběhl s 2,5 kg cívkami od Aurapolu. Ony nejsou širší, jak jsem čekal, ale mají mnohem vetší průměr. Takže se mi to nevejde ani na držák, ani do boxu. A že bych to chtěl převíjet, leč asi budu muset. Nebo si udělám nějaký nouzový držák z násady na koště... Každopádně zkušenost.
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    PECA: Jo, před větším tiskem s neznámými parametry dělám často test print :)
    Sám jsem zvědavý na tu HF trysku, ale zatím jsem jí nechával ležet kvůli vícebarevnému tisku.
    PECA
    PECA --- ---
    ORBIT: Dobrý nápad. Ostatně včera jsem dosti zápasil s tiskem, kdy se mi rozpadaly vrstvy, ale bylo to pod velkým sklonem, nějak jsem to neodhadl. Nakonec s podporami a na nižší rychlost (asi) "dobře pěkně". Myslím, že největší "vada" byla tisk na profil MK4S s tryskou 0.4 HF (high flow) a profilem materiálu "průšament PETG", což k tomu Aurapolu asi nebylo úplně nejlepší kombinace. Na profil obyřejné trysky 0.4 to bylo v pohodě (taky jsem to pravda přeslicoval pořádně s podporami).
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    PECA: Zkus si jednu spulku ususit a vytisknout si stringing test. Me bys videt zasadni rozdil.
    PECA
    PECA --- ---
    LORDPEET: Mě třeba relativně dost stringuje PETG, což je podle různých zdrojů právě kvůli vlhkosti. Normálně mi to nevadí, ani to není moc vidět nakonec. Nepříjemné to je když chci esteticky pěkný výtisk. To znamená nějaké čištění, broušení výtisku navíc. Problém vytisknout jemné detaily (nemám žádné PLA, které by na to bylo určitě vhodnější), respektive je potom očistit a nepoškodit...

    Z nové (čerstvě vybalené) špulky PETG jsou ty výtisky viditelně hezčí, bez "fousů". Pochopitelně u konstrukčních výtisků je to prakticky jedno. Ledasco se dá optimalizovat "přejížděním perimetrů" ve sliceru.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LORDPEET: U nas hlavne v zime kvuli topeni je vlhkost extremne nizka. V lete tu je taky sucho, protoze nemame blizko more ani ocean.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    LORDPEET: můžeš mít doma nízkou relativní vlhkost a tak petg a pla je ok, ale některý jiný filamenty jsou na to mnohem náchylnější a cucaj okolní vlhkost jak houba. Takovej silon například by ti pak nešel tisknout nebo hodně těžko.
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    LORDPEET: Mas doma/ v kanclu spravnou vlhkost. Lidi co maji vyssi vlhkost maji vlhky filament a maji problemy.
    A zbytek napsal SKAUT
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    Na začátek bych to asi shrnul jako že pokud jste spokojený s tiskem ktery dostanete ( vzhled, pevnost) z tiskárny tak nemá cenu nic řešit.

    To lámání bude taky jeden z následků vlhkosti. Ona ta vlhkost degraduje dotyčný polymer, ne vždy je to vidět ale vlastnosti se mění ( moc daleko moje znalost pochodů v polymerech nesahá - jen co si pamatuju takže to berte jen jako přetlumočene co si pamatuju a ještě blbě). Mění se to i po vytisknutí ale jak jsem psal - ne u vsech materiálů je to hned zjevné.

    Roli i hraje samozřejmě to jakou máte v daném místě relativní vlhkost. V místech kde maji 70+ rel. vlhkosti budou ty problémy mít i s PLA, tam kde je sucho nebudou řešit vlhký filament ani u těch trochu více citlivějších .

    PETG to ukáže spíš ( stringuje ) než PLA ( byť PLA je vice hygroskopické). Nevim jak silk protože ten se mi nelíbí ( materiál) a PLA obecně tisknu tempem civka za rok.
    ABS je taky dost hygroskopické ale degradace/vlhkost filamentu je méně viditelná.
    TPU tuším taky vic stringuje ale to moc netisknu tak nevim.
    PA ( nylon - obzvlášť PA6) je pak i vidět na struně, a vidět když jde skrz trysku ( pára, bublinky).
    Bývá to i vidět na kvalitě stěn ( pokud máte fakt dobře kalibraci extruze, kvalitní extruder bez artefaktů a podobě), tak rozdíl vidět je i u PLA. Pokud nemáte cokoliv z výše uvedeného co se týká poladene extruze tak to neuvidíte.
    Degradace polymeru by šla zjistit testy ( jako je pevnost a tak ) ale u figurek to nikdo neřeší a u funkčních věcí záleží na vice proměnných ( jaké zatížení, jakym smerem, namáhání, teploty, chemie...)

    Neřešil jsem to kdysi taky až do doby kdy mi přišlo úplně mokrý PETG. On filament ( krom některých echt materiálů) stejně prijde ne ideálně suchý. Z toho PETG vytisky byli hrozný, tryska zaprasena ( jak bublala voda ) a byl to ten samý vyrobce a filament který jsem tiskl v pohodě nekolik cívek předtím. Takže jsem to začal řešit taky i proto že jsem dodělal zadeklovanou tiskárnu a mohl začít s něčím co chce teplo. Troufnu si říct že poznám vlhký filament na svých tiskárnách od PETG výše. Nedavno jsem mel vlhky PETG prusament už po rozbalení, stringoval ( takovety jemné vlásky) víc než by měl, po 8h na 60°C to bylo krásně čisté.

    V podstatě vás sušení začne trápit až začněte tisknout nějaké lepší materiály v jejich čistější podobě ( PC které se dá tisknout na otevřené tiskárně ma do PC velmi daleko a podobně).

    Ale co já vím, ja jsem jen elektrikář a občas si něco přečtu 🤣
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    LORDPEET: mam stejnou zkusenost. skladovani nejak extra neresim, lezi to tu v pokoji v samla boxech (bez utesneni, etc..) a i kdyz je to PLA nekolik let stare a obcas se lame, tak jsem z neho minuly mesic taky jeste par drobnosti dotiskl bez problemu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam