• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KACHNIKVytápění rodinných domů
    Vytápění všeho druhu. Pochlubte se, sdílejte zkušenosti, recenzujte dodavatele...
    rozbalit záhlaví
    MARTYYNO
    MARTYYNO --- ---
    CUKI: Spina to pri rozdilu 0,25 st. C, kdyz mam tedy nastavenou teplotu 21,25 tak vypne pri 21,50 a znovu zapne pri 21,00.

    Ale jak jsem psal, realita je takova ze to tech 21 smerem nahoru ted nikdy neprekroci, takze pri dennim vytapeni jede ten kotel nonstop a teplotu udrzi lehce pod tech 21.

    Konkretne k tomu cislu 21,25 jsem doiteroval kdyz jsem nastavoval topeni kdyz byly venkovni teploty okolo +10 az +5 st. C, v tehle situaci to vypnulo topeni ve spravny moment, kdy bylo teplo v obyvaku tak akorat a zaroven to stihnulo tak akorat vyhrat dalsi mistnosti. Ted pri tehle hodne nizkych venkovnich teplotach se to prave ale chova dost jinak :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    MARTYYNO: No mě zajímal spíš ten rozdíl, když ti to tedy hodí těch 21,25°C tak se vypne okruh a kdy pak zase zapne, při jaké teplotě.
    Ono je to asi teď jedno když toho nedosáhneš, ale aby to moc necyklovalo z tohoto důvodu. Já osobně mám nastavenej u sebe rozdíl 1°C, ale u mě to v PD dost dlouho trvá než to o ten stupeň klesne. U špatně zaizolovaných domů bych ten rozdíl udělal větší. Proto mě překvapilo to nastavení s přesností na 1/4°C :-)

    Ten rozdíl denní a noční může být jaký chce. V tom bych problém nevyděl. Ale z toho co popisuješ tě při vytápění "brzdí" právě ty litinové radiátory, které nedokáží předat tolik tepla při nastaveném teplotním spádu. Tedy ten kotel může mít výkon Temelína a stejně to nevylepšíš. Ale tento stav pokud to vytopíš vůbec není na škodu. Co se účinnosti týče je to ideální stav.
    MARTYYNO
    MARTYYNO --- ---
    jo a izolace samozrejme bude, uvidim jak to vyjde bud v 2023 nebo 2024
    MARTYYNO
    MARTYYNO --- ---
    BOREC:
    CUKI:

    Termostat je Auraton 2005. Tenhle termostat ma nastaveni 2 teplot - denni a nocni. Na dobu kdy byvame doma nastavuju denni teplotu a na dobu kdy spime nebo nejsme doma nastavuju nocni teplotu.

    Denni mam 21,25 °C a nocni mam 20,00 °C, protoze mi bylo doporuceno tecnikem ze ten teplotni rozdil by mel byt max 1,5 °C, protoze pri vyssim rozdilu se to prestava stavat ekonomicky vyhodnym, protoze kotel pak musi vydat hodne energie aby se dostal na tu vyssi (denni) teplotu.

    Co se tyce teploty, vychazi nam to tak ze v obyvaku ted nikdy neni vice nez 21 °C, coz nam vyhovuje. U vnejsich sten je teplota spise 19-20 °C. V obyvaku mam termo hlavice otevreny na max, protoze obyvak ma nejvetsi tepelny ztraty pres jednu stenu na terasu, ktera je skoro cela prosklena, takze to je mistnost kterou je nejnarocnejsi vytopit. V obyvaku je taky umisteny ten termostat.

    Zbytek mistnosti reguluju (krome koupelny) na nizsi teplotu pres termo hlavice, takze nemam uplne pocit ze bysne ten dum pretapeli :D

    Jo ten kotel tam je "novy" 12 let :D. Je to Protherm LEV 30.

    Kotel ma teplotni cidlo na severni strane domu, podle venkovni teploty automaticky nastavuje teplotu otopne vody. Jde to vypnout a nastavovat teplotu manualne, ale prijde mi to jako fajn funkce. Nebo ne? Momentalne to je nastavene tak, ze okolo tech -12 °C hreje otopnou vodu na cca 67 °C. Pri teplotach okolo nuly topi tusim cca na tech 50-55 °C Jaky mam tepelny spad nemam moc jak zjistit, nemam na to budik.

    Z toho co jste napsali mi tak nejak vychazi ze to mam nastavene zhruba dobre, nebo by jste mi doporucili neco delat jinak? :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    MARTYYNO: A víš že se smí topit jen na 19°C? :-D

    Jak píše BOREC:, to že jede stále je vlastně ideální stav. Ten se nastavuje podle nejnižších předpokládaných teplot, což cca sedí. Tím si můžeš dovolit snížit teploty topné vody na minimum. Běžné je pro kondenzační kotel cca 55/45°C

    Jen se zeptám co je to za termostat, že tam máš nastaveno 21,25 °C a jakou teplotu máš nastavenou na znovuzapnutí?

    Jestli si dobře pamatuji tak ten kondenzační kotel tam byl nově a původně to jelo na elektrický kotel. Je možné že jsi narazil na limit té litiny. Protože původní spád byl třebas 90/70°C a ty radiátory dokázali při stejném oběhu vydat násobně více tepla.

    To ale není na škodu, protože tvůj cíl by měl být stáhnout ty nároky teplo zaizolováním. A pak budeš v klidu i tak.
    BOREC
    BOREC --- ---
    Abych to lehce rozvedl, u kondenzacniho kotle je důležité topit na co nejnižší teplotu, pod 55 stupnu Celsia vratné vody / zpátečky. Každé vypnutí a následné sepnutí kotel a jeho komponenty zatěžuje více než když jede stále. Je to proto že start je vždy na plný výkon a následně v řádu minut sjede na ten potřebný.
    Ještě bych doporučil otevřít na plno termohlavice, aby jsi neškrtil průtok, kotel ti pak zatleska ;)
    BOREC
    BOREC --- ---
    MARTYYNO: ne, je to ideální stav
    MARTYYNO
    MARTYYNO --- ---
    AHoj, mam dotaz k RD, zatepleny zatim neni. Topeni jsou litinove. Plynovy kondenzacni kotel.

    Pri tech nizsich teplotach co ted u nas jsou (na venkovnim teplomeru jsem videl i -14 °C, ale spis se to posledni dny pohybuje kolem -6 az -8 °C) mi kotel vlastne topi nonstop. Vychazi mi to tak, ze kotel za cely den nedosahne na teplotu nastavenou na termostatu. Na termostatu mame 21,25 °C a teplota se zatim nedostala pres 21 °C, vetsinou se drzi mezi 20,5 - 21 °C. Takze termostat ma stale "sepnuto". Kotel realne asi topi (je zapaleny plamen) vetsinu casu, mozna tam budou nejake chvile kdy jenom cirkuluje otopnou vodu protoze nema takovy tepelny spad, ale tech bude asi minimum, prakticky vzdycky kdyz tam prijdu tak ma zapaleny plamen.

    Otazka zni: Je tohle spravne? Je to ekonomicke? Nemel bych prenastavit kotel na vyssi teplotu otopne vody, aby dosahl pozadovane teploty a taky obcas vypnul?

    (neresme ted tepelny komfort, jde mi ciste o technicky-ekonomickou otazku)
    CUKI
    CUKI --- ---
    MEDWYN: To sedí, ale dnes už jsou ty podmínky naprosto v pohodě.

    Teď (alespoň u nás) bylo 14 dní ze 100%ní vlhkostí (v podstatě trvalá mlha). Tedy pokud jsi otevřel okno tak jsi měl za chvíli vlhko i vše uvnitř. Přitom rozdíl teplot nebyl takový.

    No a tu mlhu nemůžeš hodnotit jen jako 100% ale daleko víc. To je ta voda co ji vzduch už nepojme.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    MEDWYN: Tady pripadne opraveny vzorecek pro Home Assistant, ktery vypada smysluplneji. Predtim jsem vychazel z nejake vyrazne zjednodusene rovnice, nyni to prepocitavam primo pres absolutni vlhkost.

    Vysledek - dnesni venkovni vzduch relativni vlhkosti 88% pri teplote 1,8°C by mel teoreticky po zahrati na vnitrni teplotu 22°C relativni vlhkost 25%. Za me na vetrani v pohode.

    Vychazim odsud https://carnotcycle.wordpress.com/2012/08/04/how-to-convert-relative-humidity-to-absolute-humidity/ a prohnal jsem si to pres wolfram alpha abych dostal uz upraveny vzorecek pro vypocet nove relativni vlhkosti.

    package_sensors_climate:
      template:
        sensor:
          - unique_id: humidity_of_outside_air_moved_inside
            state: |
              {{ 
                  (
                      (
                        states('sensor.aladin_humidity') | float(0)
                        *
                        (states('sensor.template_temperature_inside') | float(0) + 273.15)
                        *
                        2.71828**(
                            (
                              (17.67 * states('sensor.aladin_temperature') | float(0))
                              /
                              (states('sensor.aladin_temperature') | float(0) + 243.5)
                            )
                          -
                            (
                              (17.67 * states('sensor.template_temperature_inside') | float(0))
                              /
                              (states('sensor.template_temperature_inside') | float(0) + 243.5)
                            )
                        )
                      )
                    /
                      (
                        states('sensor.aladin_temperature') | float(0) + 273.15
                      ) 
                  ) | round(0)
              }}
            device_class: humidity
            state_class: measurement
            icon: mdi:water-percent
            attributes:
              friendly_name: "Vlhkost venkovního vzduchu po změně teploty na vnitřní"
              unit_of_measurement: "%"
    
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOREC: No je. Ta vlhkost a její obtížná eliminace větráním, protože venku není studený suchý vzduch.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já bydlím v paneláku, topení dálkově, topím normálně na 2 a 3/4 na hlavici (výjimečně na 3), je tu kolem 22 stupňů, vlhkost mám teď dle meteostanice 50% (venku 1 stupeň a 47%, takže dost suchý vzduch) a stejně se mi rosí okna... větrám nárazově třikrát denně, ale nechci zase jít s vlhkostí moc dolů protože pak mě všude kope statická elektřina
    BOREC
    BOREC --- ---
    CUKI: pokud se ti rosi okna zevnitř, je něco špatně.
    CUKI
    CUKI --- ---
    SANOUK: Jižní střecha má asi 45m2 vejde se tam 18 445-450Wp panelů.

    Návratnost bude asi mizivá pokud nebudu žádat dotaci tak i úplně nesmyslná. Ale snížím nároky na energii celkově.

    A zrovna to topení tím vůbec nevyřeším. Když svítí i málo tak v PD není potřeba topit. Naopak když v únoru bylo -20°C a i přes den to byla ošklivá dvojciferná cifra, tak zasvítilo a topit nebylo potřeba.

    Proto tvrdím, že FVE na topení je naprostý nonsence.

    No a těch panelů by mohlo být méně, ale mám naprosto nevhodný sklon střechy 22°. Nejraději bych to dal na jižní zeď na kolmo, ale tam není prostor a je porostlá zelení.
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    Me teda i tech 8kWp na baracku co ma 50m^2, prijde celkem jako ulet. To mate solary i na dverich ne?
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    Ma u takovyhodle domu smysl investovat do FVE? Pri spotrebe 1MWh pro topeni by me zajimala navratnost investice.
    CUKI
    CUKI --- ---
    MEDWYN: To je pasivní dům. Jaký to má průkaz energetické náročnosti ani srnky netuší, jelikož jsem ho navrhoval v době, kdy tady pojem pasivní dům bylo spíše sprosté slovo.
    Tento dům je pasivní reálnou spotřebou energií nikoli papírově. Za celé fungování domu se žádný rok neprotopilo více než 1MWh a to ani teď za covidových let, kdy jsem byli prakticky nonstop doma na HO. Většinou průměr 800-850kW. Což odpovídá cca 17kWh/m2/a. Což je myslím velmi slušný výsledek i na dnešní dobu při tak nevhodném A/V poměru vzhledem k velikosti domu.

    Topíme ale na 20°C, Dům nemá žádnou hi-tech technologii. Dosud jsem neosadil RJ, nepoužívám stále ZR, ale větráme nárazově průvanem. Topíme elektrickou podlahovkou a zatím nevyužíváme ani slunce. Po zapojení FVE cca 8kWp s cca 5kWh baterií a primárním bojlerem z FVE bych se rád dostal na cca 1M5-1M7Wh celkové dodané energie na vše. Je nás tu 3 a půl...

    Letos se začalo topit o něco později, ale není to žádný velký extrém. Takové rosení oken jsem tu ale ještě nezažil. Dneska vysvitlo po 14 dnech slunce tak je to hned pryč a teď před desátou je tu 21,5°C. Protože už v tuto dobu nepracuje stínění, tak se prostor poměrně rychle ohřívá.
    Kdyby to byla novostavba a moje první zkušenost s ní , asi by mě to dost znepokojilo. Dneska můžu konstatovat pouze velmi nezvyklé meteorologické podmínky.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    CUKI: To je docela husty co pises...

    a) Co mas za prukaz energeticke narocnosti? Mame Bcko a topime denne uz tak mesic, a narazove treba uz i v zari. Ale je fakt, ze netolerujeme teploty pod 21°C (2yo dite) a hlavne studeny podlahy, takze to vetsinou topilo spis jen k ranu. Pres den jsme si pak uzivali slunce a neprimeho vytapeni pres velka okna a vytazene zaluzie. Pokud mate pocitovou tolerovatelnou teplotu nastavenou nekam k 18°C, tak verim, ze staci topit pozdeji. Nebo mate pasiv? :) Cim a jak topis? Kolik protopis za sezonu? Vytapena plocha?

    My mame zkolaudovano vloni, 150m3 podlahove plochy, vsude podlahovku, teplene cerpadlo. 3 osoby v domacnosti. 22°C termostat. TUV pres tepelko. Pracuju z domova, takze jsme tu nonstop 3 osoby a spotreba elektriky za rok se zdola blizi 5MWh. Jiny energie v dome nemame.

    b) Co se tyka vnejsi vlhkosti, existuje jednoduchy vzorecek, kterym si muzes vnejsi teplotu a relativni vlhkost prepocitat na teoretickou relativni vlhkost venkovniho vzduchu po zahrati na vnitrni teplotu. Je fakt, ze pres leto se kvuli tomuto vetrat skoro neda, protoze je venku tepleji & vlhceji nez uvnitr. Ale v zime se pruvanem da vyvetrat vyborne a rychle. Pro priklad, nyni je u nas venku 0,2°C a relativni vlhkost 98%. Po zahrati na vnitrnich 21,5°C bude mit ale vnejsi vzduch relativni vlhkost asi 1%. Takze pro vetrani dost dobre. Vzorecek jsem si sam vykratil z nejaky chytry fyzikalni stranky a asi nebude uplne dobre, ale pro me potreby staci. Nejak n´blbe funguje pro zaporny teploty, to jeste musim asi poladit. Mozna by se to melo pocitat spis v kelvinech... nicmene: tady template sensor do HA. Pokud by to nekdo inteligentni opravil, podelte se:

    package_sensors_climate:
    template:
    sensor:
    - unique_id: humidity_of_outside_air_moved_inside
    state: |
    {{
    (
    states('sensor.aladin_humidity') | float(0)
    *
    (
    states('sensor.aladin_temperature') | float(0)/
    (states('sensor.aladin_temperature') | float(0) + 237.3)
    )
    *
    (
    (states('sensor.template_temperature_inside') | float(0) + 237.3)/
    states('sensor.template_temperature_inside') | float(0)
    )
    ) | round(0)
    }}
    device_class: humidity
    state_class: measurement
    icon: mdi:water-percent
    attributes:
    friendly_name: "Vlhkost venkovního vzduchu po změně teploty na vnitřní"
    unit_of_measurement: "%"

    c) Mame male dite, susicku, pracku, varime doma, sprchujeme a koupeme se denne. Slusne odizolovano. Musime vetrat tak 2-3x denne plnym pruvanem po dobu 5-10 minut, abychom udrzeli hodnoty pod 60% relativni vlhkosti. Druha topna sezona, tak je trosku mozny, ze barak jeste vysycha.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jako taky se nám začaly okna víc rosit s dítětem, ale souhlasím taky s tím, že venku jsou teď v podstatě nejhorší podmínky na "vysoušení". V tomhle období myslím i nejvíc zamrzají venkovní jednotky tepelných čerpadel (když je mínus 5 a míň tak paradoxně zamrzají méně, protože vzduch nedrží téměř žádnou vlhkost)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CUKI: a nebo se ti projevily vnitřní podmínky (narození dítěte) ;-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    Docela zajímavý poznatek z letošní teplé zimy. Teď o víkendu u nás začala topná sezóna. Ale co mě překvapilo, že první tři dny i přesto, že se topilo, tak se nám rosily okna (top trojskla). A to všude.
    Jo jako teď jsme měli návštěvy hodně se vařilo (několik dni skoro od rána do večera), navíc máme čerstvého potomka, tak žena nerada větrá průvanem. Ale prostě až po třech dnech se podařilo zredukovat vlhkost!

    Venku je prakticky 100%ní vlhkost permanentně už několik týdnů. A není až taková zima, tedy běžná výměna vzduchu větráním moc nepomáhá na redukci vlhkosti. Nevyměňuji vnitřní vzduch za studený suchý. Okna jsou orosena často z obou stran!

    Za asi 12tileté fungování mého domu se mi tohle nestalo. Navíc to orosení bylo fakt velké po celé spodní hraně prakticky ve všech místnostech. Někde dokonce i mírně na stranách.

    Překvapilo mě že až tak moc se můžou projevit vnější podmínky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam