• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GGGBrutalismus - drsná poezie
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SUCHOSCH
    SUCHOSCH --- ---
    SPIKE411: vycházky občas dělá i prague city tourism, viz např.:
    Zažij Prahu: Brutální magistrála | Vstupenky na přednášky, workshopy, konference, so 17. 6. 14:00 ve městě Praha | GoOut
    https://goout.net/cs/zazij-prahu-brutalni-magistrala/szdvauv/
    Zažij Prahu: Kontrasty brutalismu v centru Prahy | Vstupenky na přednášky, workshopy, konference, so 18. 3. 15:00 ve městě Praha | GoOut
    https://goout.net/cs/zazij-prahu-kontrasty-brutalismu-v-centru-prahy/szpfufv/
    Zažij Prahu: Je brutalismus brutální? | Vstupenky na přednášky, workshopy, konference, pá 10. 3. 12:00 ve městě Praha | GoOut
    https://goout.net/cs/zazij-prahu-je-brutalismus-brutalni/szucufv/
    MABLUNG80
    MABLUNG80 --- ---
    V ČR je v poslední době termín brutalismus podle mě značně nadužíván a nepochopením nebo nedostatkem skutečných brutalistních staveb v ČR je do téhle kolonky zařazováno leccos. Ono toho čistého brutalismu tu na rozdíl od západních zemí nebo například zemí bývalé Jugoslávie, tu zas až tak moc není.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    DAN_F: odlévané monolity a přiznané konsturkční prvky, ryze autorská tvorba a pohledový beton vs. montované prefabrikované dílce typových řad, dnes pod zateplenými fasádami. to prostě nedává smysl.
    brutalismus narozdíl od sériové panelové výstavby usiluje o zapamatovatelnost. pár brutalistních sídlišť a bytovek eistuje, ale zaměňovat je se sériovým typovým sídlištěm je naprostý nepochopení brutalismu. já jsem teda na nyxí deviační bublinu a svévolné vykládání termínů zvyklej, takže svoje jsem řekl a dál to řešit nebudu.
    MABLUNG80
    MABLUNG80 --- ---
    DAN_F: Sídliště jsou spíše pozdním plodem architektonické moderny, potažmo funkcionalismu.
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    DAN_F: no a patřičné heslo na české wiki to teda dle mýho ve svý charakteristice popírá:


    "Brutalismus, stejně jako modernismus, minimalismus a internacionalismus, je architektonický styl bohatý na opakování a pravidelnost. Brutalismus ovšem tuto základní koncepci obohacuje autorskými prvky, zpravidla mohutně formovanými a často také nepravidelnými betonovými plochami. Použitý beton má strukturu získanou odléváním do záměrně drsného a hrubého dřevěného bednění (tzv. pohledový beton).

    Častým brutalistickým prvkem, použitým mj. na Unité d'Habitation, jsou mohutné rozšiřující se betonové pilíře, na nichž celá budova stojí.

    Na rozdíl od funkcionalismu, na který navazuje, není brutalismus mechanicky aplikovatelným systémem pravidel. Brutalistické stavby jsou naopak vždy výrazně autorským, tvůrčím počinem, a mají proto známky jistého exkluzivismu. Brutalismus nikdy nedosáhl takového rozšíření, jako klasický funkcionalismus a jeho deriváty.

    Brutalismus je výrazně dominantní a záměrně působí ohromující jednoznačností a pádností svého projevu."
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PALEONTOLOG: Nejsem tak naivní, abych si myslel, že se třeba chytíš za nos, ale tak primárně pro zajímavost – zrovna ČS sídliště se explicitně uvádí třeba i u patřičného slovníkového hesla na Wikipedii :)

    Nezávisle na tvých pocitových definicích, z kulturně-historického hlediska brutalismus není definován důrazem na autorství či odlišnost a jeho ideové ukotvení má kořeny v sociální výstavbě. Jinak, nevím, jaký stavební postup definuje brutalismus podle tebe, ale užití prefabrikovaných betonových panelů v jejich přirozené formě, v kombinaci s původním viditelným spárováním některých soustav, je právě ten "brut", tedy ryzost, reprezentující jak materiály, tak konstrukční podstatu daných staveb v autentické, "nezaobalené" formě.

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    DAN_F: sídliště a brutalismus? éé, ne.
    sériový typový sídliště rozhodně nepatří pod brutalismus ani ideovým ukotvením, ani stavebním postupem, natož důrazem na autorství nebo svou podstatou odlišujícího se solitéru.
    sídliště jsou rozumně obyvatelný až teď, po modernizaci a spoustě opravách základních problémů spojených s komoušským šlendriánem, stejně jako musel k funkci přírodních prvků dozrát náletovej porost v panelový zástavbě. šílená urbanistika velkých sídlišť měla právě jako externalitu vysokou hustotu lidí, minimum služeb a dopravní infrastruktury, se kterýma jsme se vypořádali až v posledních 20ti letech. já mám fakt pocit, že žijem oba na jiný planetě.
    ALENNAI
    ALENNAI --- ---
    SSSR (Armenie) Jerevanské letiště Zvartnots, otevřeno 1961:




    NACITALKA
    NACITALKA --- ---
    Emauzský klášter, Praha.
    1968, Architekt: František Černý
    (železobeton)

    Brut, proste surový beton.

    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Na konto nějaké vycházky po pražském brutalismu jsem si říkal, jestli něco nemá zpracované Praha neznámá, ale našel jsem jen
    Estetika brutalismu a hotel Intercontinental
    https://www.prahaneznama.cz/nezarazene/estetika-brutalismu-a-hotel-intercontinental/
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    MAR_TINA: "ta masa betonu, ze které ty stavby jsou, působí, že se tam člověk necítí bezpečně. A ano, dělá to ten beton, a jak ten stárne, je to horší a horší. -- ano, to na betonu můžeme i obdivovat nebo milovat, ale popis (zjednodušený) to není špatný. Nakousl i téma stárnutí betonu a s ním se musí počítat."

    beton stárne hur nez ostatní materiály?

    "Jakoby se milovníci brutalismu nikdy neptali, jak se při průchodu kolem těch staveb budou cítit třeba drobné ženy v jedenáct večer. A vsadím se, že je to ani nenapadlo -- nemyslím si, že by v době brutalismu autoři řešili pocity obytel a kolemjdoucích. Dneska jsme takové věci řešit začali a vůbec to není špatné."

    wtf like really? a jestli byli ty slečny chodí dost puritánsky oblečené se nezeptaš?
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    ADAMIRA: on je má dobrý a blbě rozvedený :)
    temných zákoutí, kde se akorát hromadí špína, bordel a moč - -poukázání na obtížnost údržby prostoru
    působí vyloženě nepřátelsky, dává najevo oddělení těch uvnitř od těch venku -- jen to nepovažuje za klad :)

    ta masa betonu, ze které ty stavby jsou, působí, že se tam člověk necítí bezpečně. A ano, dělá to ten beton, a jak ten stárne, je to horší a horší. -- ano, to na betonu můžeme i obdivovat nebo milovat, ale popis (zjednodušený) to není špatný. Nakousl i téma stárnutí betonu a s ním se musí počítat.
    Jakoby se milovníci brutalismu nikdy neptali, jak se při průchodu kolem těch staveb budou cítit třeba drobné ženy v jedenáct večer. A vsadím se, že je to ani nenapadlo -- nemyslím si, že by v době brutalismu autoři řešili pocity obytel a kolemjdoucích. Dneska jsme takové věci řešit začali a vůbec to není špatné.

    že to do města nepatří a má se zrušit, vyklidit, zbourat, s tím nesouhlasím. Ale pokud budovat neslouží a nefunguje, je na místě hledat využití nebo ji nahradit.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    Vedlejší klub, jedna ze seznamek, teď zorganizoval prohlídku kláštěra Emauzy s průvodkyní a zdá se, že se jim to vydařilo.
    Co udělat něco podobné, asi na podzim, na téma pražského brutalismu?
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    MAR_TINA: jaký tam má dobrý body?
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    N_I: já sice nesdílím názor Ruščáka, mně se brutalismus líbí, ale rozproudil diskuzi a má tam dobré body. I ty, pro které on brutalismus nerad a já ráda - masa betonu, jistá nadřazenost, nevítavost a neotevřenost, syrovost, hrubost materiálu. Stárnutí, dnes často apokalyptický vzhled a zároveň naděje, že i takové masivní stavby jednou a ne pomalu sejme čas. Některé monumenty a stavby dnes ukazují pomíjivost lidské pýchy. To se mi líbí.

    Že jsou ty hodně stavby více obtížné ve veřejném prostoru vnímám také. Na bydlení se zdá, že to byl fail velice často (dobré příklady uvítám). A možná se taky k těm stavbám neumímě chovat a plně je využít.

    Moc pěkně to vystihl STARE_CASY:
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PALEONTOLOG: Tak zrovna v Transgasu byly třeba v parteru původně i obchodní prostory. Většina lidí ho teď vnímá podle stavu v posledních letech, kdy už se opravdu neprováděla žádná údržba a postupně se vše rušilo a zavíralo, ale třeba do pobočky VZP v té podnoži jsem chodil fakt rád. Jinak, redukce brutalismu, potažmo celé poválečné architektury, na tyhle specifické solitéry je hrozně omezená. Skoro všechna sídliště u nás jsou z podstaty věci brutalistická, takže tu máš nějaké 3 miliony lidí, kteří se, jak píšeš, každý den "potýkají s jeho externalitami" a kupodivu tam z průzkumů vychází dost vysoká míra spokojenosti s prostředním.
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    LOPIK: bude to hnusný jak hovno především

    Tady nešlo jenom o transgas, jde o celej ten kontext transgasu u hlaváku v kombinaci s federálním shromážděním, pro mě odmalička naprosto futuroporno, vypadalo to prostě stylově a ten přechod mezi novou a starou Prahou byl pořád přirozenej.

    Ted mám strach o budovu federálního shromáždění, stačí aby se na kulturu dostal nějakej černoprdelník z KDU a ty jsou naučený všechno na čem není krucifix a nevypadá jako kostel zbourat, takže bych to tak tipoval že do 20 let bude místo transgasu jedna skleněná krychle, místo fed. shromáždění druhá a bude to vapadat jak když se vyzvracíš mezi skleníky.

    Vymrdaný kultruní primitivové z Budějic.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    PALEONTOLOG: Na druhou stranu, co asi kolemjdoucím nabídne nějaká skleněná krychle, co tam místo Transgasu bude jednou stát? Už se tam ani nevychčiješ..
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    STARE_CASY: ona se právě změnila ta doktrína využití prostoru. živé město z pohledu pestré zástavby je jedna věc, živý město z hlediska funkčního prostoru pro lidi je věc naprosto jiná a o tom byl ten "hejt".
    ta myšlenka ochuzení o brutalismus, ve 4 odstavci, je podle mě - strašná sračka. pokud kolem něčeho jezdím autem nebo provozuju památkovou turistiku, tak to jistě využití má, ale pokud bych měl pod tím žít a míjet brutalistní monument každej den cestou do školy, do práce nebo na nákup a potýkal se se všemi možnými externalitami, kterej hluchej, tmavej neudržovanej prostor nabízí, tak už to taková krása není.
    pod lidským rozměrem sis představil velikost, což je špatně. zkus si pod tím představit funkční prostor, který dokáže využít člověk jinak než jako parkovací plochu, tmavý zákoutí a objekt pro leteckou fotografii.
    transgas je právě přesně ten příklad toho do sebe uzavřenýho a navenek nefunkčního objektu. nějakou vnější a vnitřní krásu nerozporuju, ale kolemjdoucímu nabídnul jen stín pro chcaní a přístřeší před deštěm a to ještě dost špatně.
    prostě estetika není všechno a dneska se hledí spíš na tu funkci, nová doba prostě..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam