• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: to je hodně target oriented výpočet.

    E-golf má Real Energy Consumption 140 - 240 Wh/km v závislosti na okolní teplotě,stylu jízdy atd.

    Normální Golf má 4,1-7,6l


    Jako furt je to samozřejmě nesmírně neefektivní, ale proč si pomáhat ještě takovými fauly?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    moderní TČ právěže už bivalenci moc nepouštějí, bývá nastavována od -15 níž. Ale i když jede bivalence to neznamená, že kompresor nejede.
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES:
    zde - má týpek přesné statistiky od svého Vzduch-vzduch:
    Nesvara.cz | Historie v grafech
    https://www.nesvara.cz/historie/#tab-table-tab2
    zimní COP mezi 2,7-3,1 - to mi přijde v pohodě a jako funkční věc, která při ceně EE kolem 6kč/kWh má návratnost.
    GOR
    GOR --- ---
    MARASAN: Presne tak a proto se zavernym zdrojem na rocnim pasmu stal nemecky paroplyn. A diky absurdni cene zpusobene nejistotou, za kolik plyn bude a jestli vubec bude, cena vyletela do nebes a diky tomu prudce klesla ochota odberatelu rocni kontrakty uzavirat. Co by se stalo, kdybychom meli vestavenu nejakou formu krizovych dotaci? Castecne bychom platili kosmicke ceny jeste v dobe, kdyz uz to davno neni nutne...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: za 60/MWh uz nebude, ale je o dost levnejsi, nez byla v panice prvniho roku valky. Duvodu, proc byla draha je vic a urcite to neni jen par MWh ze zavernych zdroju. Treba 50 % jaderek ve Francii melo loni odstavku.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: tak tam napis laskave vsechno, ne kazdej ma vzduch vzduch. Ale i vzduch vzduch je v zime ucinnejsi nez plynovej kotel.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Kdyz se chces bavit o dilech, tak musis vzit v potaz i vetsi jednoduchost a mensi narocnost na dily na strane EV.

    Jinak to epalivo a jeho vyroba z OZE dava ohromny smysl, jen se nebude pouzivat v osobni doprave, jako spis ve vetsim rozsahu (letadla?, nahrada plynu…)
    GOR
    GOR --- ---
    PES: Sorrac, ale na tom neni nic zvraceneho, tohle je princip kazdeho komoditniho trhu, jen u elektriny je to vic videt diky neskladovatelnosti.

    Hlavne to, co pises, neni pravda v tom smyslu jak to podavas - ono to totiz plati vzdy v danou dobu na trhu. A mezi trhem a koncovou spotrebou je jeste obchodnik (obvykle, pominme ted spotrebitele, majici vnorenou vyrobu nebo takove, co maji odchylku na sebe) a protoze je mezi obchodniky konkurence, soutezi, kdo bude umet lepe (cti: levneji) poskladat diagram.

    A jak bys to chtel jinak delat? Jakmile spustis nejake křížové dotace ( a je uplne jedno, jestli to bude na urovni vyrobcu, obchodniku, operatora trhu...), tak potlacis informaci o cene a cena prestane tlacit spotrebitele elektriny k optimalizaci diagramu, vzroste potreba drahych zdroju a v dusledku bude prumerna cena elektriny vyssi.
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: ve chvílích, kdy musí do systému vstoupit bivalence, tedy ohřev paralelním elektrokotlem (pokud to už není přímo zabudováno v TČ). A ty tepelné účinnosti TČ vzduch-vzduch jsou v zimě prachbídné, vzduch-voda mizerné a pokud je tam "země", tak zase drahé na pořízení + kdo má plochu na provrtání trubkami?
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: tak proč není energie levná? Závěrná stanoví (obří) cenu na burze a ty mimoburzovní (pokud nejsou ještě dobíhající dlouhodobé kontrakty) se burzou "inspirují" (protože přece nelze poškodit akcionáře atd.)...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: kolik takovy energie prodane sebemene urcuje cenu kolika MWh? Jestli se 90% energie zobchoduje pred day ahead a intra, tak vliv ceny zaverne je dost maly.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: jak se v zime (jaky?) tepelny cerpadlo stava primotopem?
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: jenže to úplně pomíjí suroviny, mrtvou hmotnost a životnost baterií eAut versus palivové nádrže aut, nemluvě o neefektivitě "zahodit" všechno neelektrické a znovu to vyrábět jako elektrické.
    Samozřejmě, že perpetuum mobile neexistuje, ale eFuel se zatím stále vyvíjí + předpoklad byl, že tyhle syntézy budou odebírat energie od těch OZE (sice nestabilních, což pro syntézu mající běžet ideálně v optimálních stabilizovaných podmínkách není dokonalé, ale zase OZE jako soláry budou vyrábět max. výkonů v dobách, kdy taková spotřeba nebude, takže ta energie bude mít velmi nízkou a odvážím se odhadnout, že až zápornou cenu - zvláště pokud si dnes myslí lidi, že budou profitovat, když přes den budou prodávat ze své střechy do sítě - kdy to budou chtít udat všichni a od večera do rána popř. za špatného počasí/zimy/inverze si "doberou" ze sítě - kdy to opět budou potřebovat prakticky všichni)
    PES
    PES --- ---
    PES: ...a to ještě při zvráceném způsobu cenotvorby (viz. cena energie dle nejdražšího závěrného zdroje i kdyby dodal sebeméně) prodraží i jakoukoliv levnější energii (pokud by byla) - čímž se střelíme nadruhou, protože si všechno skrze energie ještě zdražíme (a z toho nekonkurenceschopnost a inflace)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Z jineho auditka, takove shrnuti epaliva do aut….

    PES
    PES --- ---
    PAN_SPRCHA: to se "vyplatí" pak elektřinou z těch nejdražších paroplynek nabíjet eVehikly a topit přímotopy (v zimě i tepelné čerpadlo se stává de-facto přímotopem)..
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PETER_PAN: ono to má svůj smysl. Sice tlumí topení plynem, ale na druhou stranu staví 25 nových plynových elektráren.

    Letní přebytky pak můžeš uskladnit v metanu.
    PES
    PES --- ---
    PETER_PAN: syntetický metan (stejně jako syntetický eFuel pro auta) a co teprve zachytávání metanu (zemědělství, skládkového plynu, důlní plyny) - prostě EU se střílí do nohou doslova kulometem, když (si) zakazuje jednu možnou cestu za druhou, i kdyby byly jen doplňkové.
    Prostě to vypadá, že buď jsou v EU úplně vylízaní (což jsou, fyzikální/přírodní zákony hadra, to se přece přehlasuje) anebo jedou v linii úplatků od elektro (když už se do eAut narvalo tolik peněz a politického kapitálu, že?, tak proč to ještě nenarvat do topení/ohřevu) anebo rovnou na depopulaci (pozor! konspirační fake - tedy alespoň zatím :-/)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: / PAN_SPRCHA:
    Ja chci jenom doplnit. V Nemecku podobne regulace skutecne maji retroaktivni ucinek, ALE je hodne casu na pripravu. Typicky 10-15 let. Takze ano, treba stop na vytapeni LTO nebyl jen na nove, ale byl tam datum do kdy i stare otopne systemy musi byt vymeneny.

    S tim obecne souhlasim, s cim nesouhlasim je to vyskrtnuti zemniho plyny v situaci kdy synteticky methan je dobra alternativa jak vyuzit letni prebytky solarni energie.

    Co bych jeste relativizoval. To jsou ty dotace. Ta dotace samozrejmne poskytne slevu pri realizaci od firmy, ale zaroven to existence dotace a vyssi poptavka prodrazi na cenikove cene. Tzn. jako v Cechach treba zelena dotacim. Material + prace za zatepleni 100k CZK VS. od firmy "na dotaci" 200k CZK a dotace 100k CZK. To mame nakonec celych 100k CZK :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Staré dobré nestalo se, ale mohlo by!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam