• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: to jsou tvoje dojmy propagovane Okamurou a Topolankem nebo kym. Ja nic takoveho “dohnat a predehnat” nevidim. Naopak, EU se, co se OZE, tyce plazi za Cinou a USA
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: ale to uz jses proti globalizaci a pro merkantiliamus a to je proste obecne drazsi - byt sobestacni ve vsem. Naopak kdyz vymaxujeme solary a vitr tak to je jednorazova investice na 40 let a nemusime dovazet plyn, uhli, ropu a uran
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: stejně budovatelské "dohnat a předehnat" předvádí EU a eko-pojašenci ječící pro ještě dřívější a dřívější odstavení stabilních zdrojů (bez existující náhrady) dokonce ne zítra, ale nejlépe odstavit již včera...
    ...btw. z tohoto filmu také pochází ten známý vtípek:

    Ale tady žádný most není...
    ...ty a ta tvoje Pravda! Tak nekecej a plav!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: no dobre ale to je mensina podporovatelu OZE. Ja treba nic takoveho nechci, netvrdim a myslim ze neni potreba

    Ano, gros energeticke spotreby bude produkovano vetrem a sluncem, ale ty okrajove pripady pokreje dojizdejici jadro, voda, bioplyn, synteticky metan/cpavek/vodik, coz vsechno nejsou obcasne zdroje
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Argumentace budovatelským filmem je dost ctinge i na místní poměry... aha už jsme u zničenejch technologickejch celků. Obávám se Pse, žes nepochopil, jak funguje tohle tisíciletí a naskakuješ na alarmistický volání po starejch pořádcích. Vyrábíme a prodáváme nejvíc v dějinách o tři parníky a jeden reportér, a důvod je, že sme opustili tohle komunistický paradigma o domácí výrobě a koloniích.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: a k tomu jádru - pokud se něco cíleně degraduje, tak to pochopitelně neporoste. Vždyť jen ČR téměř úplně ztratila schopnosti postavit JE a to jsme byli v pozici, kdy jsme mohli dělat prakticky komplet (ale kde jsou, v čích rukou a v jakém stavu, bývalé české průmyslové podniky typu sléváren ve Vítkovicích, Škoda JS, Metra Blansko atd...), že?

    Tristní je to i třeba jen v těch přečerpávačkách - Dlouhé Stráně jsme byli schopni postavit sami a to dokonce v parametrech výkonu a kapacity mnohem vyšší, než byli tehdy schopni dodat a garantovat "kapitalističtí soudruzi".
    Dnes už si i na opravy turbíny (třeba rozvodové kolo) musíme nechat tohle vyrábět externě (pokud se nepletu, tak se muselo dělat v Chorvatsku).

    Ale to je celý ten problém - namísto toho, abychom si dokázali vybudovat tzv. technologické celky pro sebe a ještě je i vyvážet, tak jsme spadli do polohy sekundární dodavatelské země (de-facto kolonie), která tím pádem není schopná dostatečně vydělat (zisk slíznou právě ti integrátoři těch celků, tedy např. v našem případě velmi často Německo).

    A dokud se v tomhle prostě nic nezmění a nebudeme dělat "na sebe", tak se z vazalské deficitní ekonomiky nikdy nevyhrabeme...
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: Fantazie, že to všechno utáhnou jen na Občasné Zdroje Energie a v termínech stanovených ve stylu "dohnat a předehnat" a "my plán splníme na 150%"...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: takze je fantazie ze z niceho se S+W behem 20 let dostaly na 12% elektriny? A elektromobily na 18% novych prodeju (letos celosvetove)?

    Nebo je fantazie ze jadro se dostalo ze 17% na 9%?

    Podle mne to je realita, ale co ja vim…
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: JIMIQ: Jako ono se mi zde mnoho uvědomělých a progresivních vysměje, ale jako odpověď na tu otázku ohledně "jejich psýché" se doporučuji podívat na starý (černobílý) film "Bílá paní" (šla dnes od 6:50 na Prima TV, ale i ti, kteří nemají zpětné shlédnutí apod., tak mají ještě šanci od 10:20 na Prima MAX), kde je to herecký koncert, kde se filmová zápletka střetu Bílé paní se socialistického ateismu velmi podobá obdobnému střetu EKO-OZE fantazií EUrosoudruhů s fyzikální realitou...

    https://www.sms.cz/film/bila-pani
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Jak jsem jiz nescetnekrat psal - konzultantem uz davno (15 let) nejsem a verim jenom tomu, co uvidim na vlastni oci. Proto pisu jenom o tom, s cim mam osobni zkusenosti. Jak s touto informaci ctenar nalozi, je ciste na nem.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    End of Diesel Trucks! California is the First to Ban Them - Afronomist
    https://afronomist.com/end-of-diesel-trucks-california-is-the-first-to-ban-them/
    Naftove nakladaky v Kalifornii konci v roce 2036 (resp prodej novych).
    Kalifornii v techhle regulacich obvykle nasleduje deset dalsich statu unie.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MAKROUSEK: tak gratuluju, ze michas opet jablka a hrusky konzultante. Prodeje vs aktualni vozovy park.

    Global electric car sales Feb. 2023 were up 49% YoY to 14% share. China sales up 56% YoY to 33% share. Europe up 14% YoY to 20% share.

    K tomu si pridej populaci ciny vs evropy, existujici infra a suroviny na vyrobu baterii.

    A jeste par informaci z clanku:

    Program skončil k poslednímu dni roku 2022, v té době už ale byly dotace minimální a jen na modely vyšších tříd – tvořily tak jen 5-10 % kupní ceny. Upuštění od tohoto programu tak na samotných prodejích prakticky nemělo vliv a dnes pro koncové zájemce žádné dotace neexistují.

    &

    Predikce jsou ještě optimističtější – ředitel automobilky Leapmotor, Zhu Jiangming, na nedávném šanghajském veletrhu prohlásil, že ještě v této dekádě bude možné v Číně koupit SUV s dojezdem 400 km za 7 500 dolarů (tedy asi 160 tisíc korun). Na tento vývoj nebudou mít evropské ani americké automobilky odpověď.

    A porovbej to s tvym neochvejnym researchem z pekingskych ulic
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    MAKROUSEK: nastesti klimatologie nestoji na tvych pocitech
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: no ......on je tu pocit že evropské automobilky jedou na nějaké hraně prosperity. Automobilky vyvolávají svým PR ten pocit že je EU tlačí tímhle a tímhle že sotva chudáci přežijí. Mezitím dvě největší evropské automobilky měly čistý zisk 40 miliard EUR za rok. A to naprosto nepozorovaně, bez většího mediálního zájmu.
    Takže ten prostor pro to konkurovat cenově dovozu tam ještě docela mají aniž by krachovaly.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Ja byl v Pekingu pred dvema tydny. Ano, v Pekingu je 5% elektromobilu, ale uz za Pekingem 0%. Ale je pravda, ze Volkswagen asi krachne.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    JIMIQ: tak ony se úplně tiše staví ty plynovky co těm blackoutům mají zabránit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Related k diskuzi o dotacich a transformaci v politicke a hospodarske perspektive

    Čína už to vyhrála. V elektromobilech má obrovský náskok a auta stojí třetinu toho, co v Evropě – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/cina-uz-to-vyhrala-v-elektromobilech-ma-obrovsky-naskok-a-auta-stoji-tretinu-toho-co-v-evrope/sc-870-a-221854/default.aspx
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: tak zatím jsme na kroku č.1, a předimenzováváme výrobu v rodinejch domkách 5-10× a nějak to nikomu nevadí. Spotřeba domácnosti je 2-5mwh, 20kwh panel vyrobí 20mwh, výkupy v podstatě neexistuje
    a stejněpo tom všichni jdou jak slepice po flusu...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No kluci z druhe strany, vy mate nejaky odhad kdy to prekroci unosnou mez a bude se muset “preprahat”? Nebo blackouty?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Isolate and automate grid recovery.

    NREL & Partners Build All-Data Approach for Automated Grid Recovery - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2023/04/28/nrel-partners-build-all-data-approach-for-automated-grid-recovery/

    With partner technologies and community input, NREL will demonstrate an automated, affordable, all-in-one method for grid resilience, which can and will be used by vulnerable communities and the utilities that service them. The project is named Solar-HERO (Solar-Assisted, Stakeholder-Engaged Autonomous Restoration with Data Orchestration) and is funded by the U.S. Department of Energy Solar Energy Technologies Office as part of its RACER program.

    ...

    “Many people don’t realize that the most aggressive climate goals in the nation have been set by communities,” Ross said. “Not everything can be done by utilities, states, and the fed. We see that communities can be a vector of change for all society—once they make decisions about their energy direction, it drives change that otherwise wouldn’t happen. Everyone asks, ‘What does this mean for us?'”

    ...

    In this project, the automated recovery will require that inverter-based resources run things alone. In fact, they will need to dynamically reconfigure into new electrical islands, remaining strong and stable throughout disruptive events. NREL has particular expertise in designing grid-forming controls, and such capability will be further demonstrated in this project.

    Meanwhile, Iowa State University will design an optimized black start and service restoration scheme that maintains stability while shifting between microgrid configurations. This will be a breakthrough in distribution grid restoration, allowing solar, storage, and other distributed energy to have a greater role in recoveries everywhere.

    Connexus Energy, the Midwest’s largest cooperative and among the top 5% nationwide for reliability, was selected to host the field pilot and prove its reliability and resilience with the use of solar and storage. With the integration of community engagement, all-data resilience situational awareness, and optimized restoration, the team will upgrade the controls, sensing, and situational awareness of the pilot community’s electrical service and, in the process, demonstrate a new concept for the grid: resilience using 100% renewable energy.

    “In the future, when communities make decisions about increasing their capacity for distributed and renewable energy for the sake of climate goals and clean air, they can have confidence that the investments are also resilient,” Ross said.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam