• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:
    ... prostě ta technologie na to není připravena a dokud se nevyřeší lepší skladování energie (v ohledu kapacita/hmotnost/rychlost nabíjení-vybíjení/opotřebení), tak je zrovna tohle jen ta "horší a delší" cesta.


    Ta technologie není připravena. :-) Dokud se ono se nevyřeší...

    Neznám technologii, která by někdy šla sama do produkce definitivně a dokonale připravena. Ty spalováky tu čmouděj se skoro stále stejnou účinností už od 19. století.

    TY nejsi připravenej, tvl! :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: mno, minulej tejden sem byl na služebce v tom progresivním západním Berlíně, odvez mě tam kolega elektrickým bávem na jeden zátah, řek bych, že technologie je připravená víc než ty.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    PES: doporučuji autorovi PES koupit si aktuální číslo Svět Motorů Speciál, které se věnuje elektromobilům a všem podobným otázkám.
    Pokud si dnes někdo kupuje auto za mega+ a má doma garáž se zásuvkou, tak je pro něj dnes v 95 % už jasně lepší volbou elektromobil.
    Do pěti let to bude platit i pro auta 500k+ bez ohledu na to, zda můžete dobíjet doma.
    Časopis SVĚT MOTORŮ SPECIÁL - 1/2024 — iKiosek
    https://www.ikiosek.cz/svetmotoruspecial
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: nu, dokud nedojdou dotační prachy (i ty na dluh), tak se bohužel na nos ti u kormidla nechytí...
    ... prostě ta technologie na to není připravena a dokud se nevyřeší lepší skladování energie (v ohledu kapacita/hmotnost/rychlost nabíjení-vybíjení/opotřebení), tak je zrovna tohle jen ta "horší a delší" cesta.
    A to ani nemluvě o té napájecí části, kde OZE tu spotřebu elektrické energie navýšenou pak o energie zatím dodávané jinými zdroji a palivy (tedy ropnými, uhelnými, jadernými atd.), která to také nedá (což už na tom progresivním Západě začínají už dost natvrdo zjišťovat).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: nepodepsanej článek na auto.idnes, co kecá hned v prvním argumentu, ty dneska se zdrojema válíš. Hele, fakt věříš tomu, že se jednoho krásnýho dne chytneme za nos, řekneme si: tak tudy cesta nevede, pánové, a vrátíme se zpátky ke spalovákům?
    PES
    PES --- ---
    Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobily-odklad-eu-spalovaci-motory.A240319_124129_automoto_lobl
    Minulý měsíc předseda největší světové automobilky Toyoty Akio Toyoda předpověděl, že elektromobily na baterie budou tvořit pouze 30 % podílu na celosvětovém trhu. Japonci navíc oznámili, že radši bude platit pokuty za nadměrné emise, než aby uváděli na trh další a další podle nich nesmyslné plně elektrické modely.

    ...a pak už chybí jen krůček, aby si firmy a hlavně lidé - voliči uvědomili, že se na nějaké "emisní pokuty" mohou vlastně úplně vykašlat a poslat všechny ty byrokraty, kteří je vymýšlí a předepisují, pěkně tam, kam Slunce nesvítí...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: V realu nevychazi.

    a] Bud se porovnavaji hodnoty vyzadovane automotive emisnima normama ktere resi jen emise pri provozu. Maji mozna smysl pro lokalni emise, ale s EURO6D-temp i spalovaky nemaji vyrazny problem s lokalnima emisema. Kazdopadne s bilanci celkove ekologicke stopy nam nepomuzou.

    b] Nebo jsou to hausnumera ktery ignorujou nejakou zasadni polozku v celym procesu. Ruzne ty jabka s hruskama jak tady postoval treba PES.

    c] I snahy o seriozni vypocty selhavaji v tom ze nejsou holisticke, nezahrnuji skalovatelnost a opiraji se o arbitrarne urceny bod na casove ose ktery nezahrnuje zadnou predikovatelnou dynamiku toho co a jak bude za 5, 10, 20 let (kdy elektroauta budou majoritni a projevi se externality z rozsahu - pozitivni i negativni).

    Jestli jenom nechces hejti. K bodu c] treba tady : [PETER_PAN @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE] Tzn. treba vzit technologii roku 2017 a jeji potrebu kobaltu a z toho generovat vypocet ekologickych externalit a to vztahnout na elektroauta jako celek a z toho udelat bilanci jestli elektroauta ano/ne je faul.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Nemuze a presto vychazi. To jsou mi paradoxy, pani Mullerova.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Sance vyresit vsechny nase problemy... :))

    Německé ministerstvo pro výzkum usiluje o co nejrychlejší realizaci fúzní elektrárny
    https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/nemecke-ministerstvo-pro-vyzkum-usiluje-o-co-nejrychlejsi-realizaci-fuzni-elektrarny

    Německé ministerstvo pro vzdělávání a výzkum (BMBF) chce prostřednictvím nového programu podpory výzkumu jaderné fúze položit základy pro vybudování prvního fúzního reaktoru pro výrobu energie v Německu. Cílem je takový reaktor zprovoznit do roku 2040, oznámila ministryně Bettina Stark-Watzingerová. „Fúze nabízí obrovskou šanci vyřešit všechny naše energetické problémy,“ uvedla Stark-Watzingerová.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Rumunsko se má v příštím roce předběžně rozhodnout, zda a jak bude pokračovat ve výstavbě malých modulárních reaktorů. Podle ministra energetiky, kterého citovala agentura Reuters, by se Rumunsko mohlo stát první evropskou zemí, která malý modulární reaktor postaví.

    Další evropská země chce stavět malé modulární reaktory. Rozhodnutí má padnout již příští rok
    https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/dalsi-evropska-zeme-chce-stavet-male-modularni-reaktory-rozhodnuti-ma-padnout-jiz-pristi-rok
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: no ty rozhodovací procesy, co je fujky a co hujky, by mě zajímaly a proč je seřízlej kopec OK, ale pár komínů ne, je nad moje chápání. Jinak když se podívám na Dlouhý Stráně, na ně padlo nějakejch 175k kubíků betonu, současný standardy u větrníků jsou kolem 100 kubíků na megawatt, to je hodně hrubejma odhadama trojnásobnej výkon za stejnou hromadu betonu.

    A ne, na vrcholu standardního kopce zvodně opravdu nejsou, to si pleteš s úbočíma. Pokud to není nějakej extra porézní až krasovej útvar, a i tak to nemá žádnej reálnej efekt. Aby zvodeň fungovala jako zvodeň, musí mít +- vodorovný dno. To se tak nějak z logiky věci na vrcholech hor nevyskytuje, a pokud by tam přecejenom bylo, bude na jeho konci pramen, kterým to všechno odteče buď do nižších zvodní, nebo do řeky. Jediný, o co reálně můžeš hydrologicky přijít je ta voda, která naprší přímo do nádrže, a pokud to někoho opravdu trápí, tak udělat v xset megawattový elektrárně odtok o síle pár desetin litru za vteřinu na doplnění lokální vrcholový hladiny vody je ten nejmenší problém.
    MAGE
    MAGE --- ---
    PES: PVE tam rozmrdala nejaky ekosystem, coz uz neni videt protoze tam neni ale zas vznikl nejaky jiny, horsi? lepsi? who knows
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: Větrníky jsou ale úplně jiná liga, ne?

    A co se týče zdroje vody, tak sběrné oblasti pro sycení vodonosných vrstev mohou být (a bývají) i na kopci, to se zase běž našprtat něco ty sám...
    ...zvláště na tom druhém obrázku, pokud uřízneš a srovnáš a hlavně vodotěsně utěsníš (dno horní nádrže) oblast sycení vodonosných vrstev, tak zrušíš i zdroje vody relativně daleko (bez doplňování je vyčerpáš a sbohem a šáteček)



    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    OMNIHASH:
    to ale zapocitavas negativni externality. zamer se na gativní externality soudruhu negativisto.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: počkej, nestrávils tu poeslední pětiletku bojem proti doslova větrnejm mlýnům v zájmu za zachování krajinného rázu? Jinak pokud někdo hledá zdroj vody na vrcholu jakýhokoliv kopce, tak vynechal pár základních lekcí z vlastivědy a fyziky.
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: Tak zrovna v tomhle obce a lidi obecně fakt nechápu - dotyční by se měli jít podívat na existující PVE, jak vypadají, jak fungují a že to tam nevypadá zničeně. Pochopitelně obavy o zdroj vody, pokud je to vodonosná zóna a prameniště jsou na místě, ale to by měl vyřešit geologický průzkum, ne?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Přečerpávací elektrárna? Nechceme.
    Větrníky? Nechceme.
    Baterie? Nechceme.
    Fotovoltaika? Díky, ale moc drahé.
    Levné energie? Ano, to chceme.

    Makes sense. :-)

    Seřízneme kopec a vytáhneme na něj vodu. Stát vytipoval místa pro přečerpávací elektrárny, obce zaskočil | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67302750-bdquo-serizneme-kopec-a-vytahneme-na-nej-vodu-ldquo-stat-vytipoval-mista-pro-precerpavajici-elektrarny-vcetne-orliku-obce-zaskocil
    Jenže bez komplikací to také nebude. Jak HN zjistily, obce, kterých se záměr týká, o něm zatím téměř nic nevědí a jejich zástupci se mu hodlají postavit. „Pro nás je to nemilé překvapení. Nikdy jsme tady o možnosti výstavby přečerpávací vodní elektrárny neslyšeli. Určitě se s tím záměrem neztotožňujeme,“ reaguje David Kaiser, starosta Bukovan. Právě na jejich katastru je 633 metrů vysoký kopec Pteč.

    „Osobně určitě budu proti tomuto záměru,“ říká Markéta Mazourová, starostka Zbenice, další obce pod kopcem. Záměr by podle ní mohl ohrozit i obecní zdroj pitné vody, protože vesnice je zásobována z vodních pramenů, které se táhnou z Pteče. To vše by ještě bylo nutné vyřešit během posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které by jako u jiných velkých projektů proběhlo.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: to by byla moc pěkná úvaha, kdyby nebyla celá postavená na blbejch základech. Stačí přičíst CO2 jenom z destilace ropy na béňo (2.5kg/l), a už to naprosto nevycházi, a to do toho není započítanej zbytek od těžby přes dopravu po ztráty.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: autor te “analyzy” dela dost silene “logicke” kejkle. Tvrdi ze vsechna elektrina pro e-auta je z fosilu protoze bez nich by se nevyrobila. A to je nesmysl
    PES
    PES --- ---
    PETER_PAN: ale no tak, ta krásná čísla pod 100g, ta se berou kde?
    Už i v Německu se připouští, že e-auta jsou celkově o hodně nad (i nad spalováky)...

    (jo a nezpochybňuje - Vaše oblíbená hra na shazování pro Vás zastánce nekonformních a nepříjemných věcí - adresu serveru či jméno autora, ten komentuje data a postřehy z Německa)

    Za e-auty v Německu jsou emise CO₂ emise 2× vyšší než ze spalovacích motorů - Seznam Médium
    https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-za-e-auty-v-nemecku-jsou-emise-co2-emise-2x-vyssi-nez-ze-spalovacich-motoru-52282

    E-AUTA: Skutečnost bez zelených brýlí - Neviditelný pes
    https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/e-auta-skutecnost-bez-zelenych-bryli.A240318_184815_p_klima_nef
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: Plus teda dodam jeste jednu vec co lidem v diskuzi unika.
    Tyhle kalkulace se nemaji delat proto aby neco vyslo nebo nevyslo, ale proto aby ta metrika smerovala prumyslove standardy a spolecenske procesy ke stavu ze fyzicky zadne CO2 ekvivalentni emise produkovat nebude. (Nebo tech poslednich nekolik malo jednotek procent pujde offsetovat)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Ne. Treba doted se co se emisi tyce zapocitavalo to jake emise produkuje spalovani benzinu/nafty pri provozu automobilu a z toho se urcilo cislo CO2/km (podrobneji pak jeste NOx a treba mikro castice ze spalovani).
    A vuci tomu se vzalo cislo vyroby elektriny, ztraty z distribuce a dalsi externality a kolik se ji spotrebuje na ujeti km. I takhle vychazi pri ceskym energetickym mixu ze bezne auto v CR ma 160g/km a elektroauto pod 100g/km.

    A samozrejmne takhle to je spatne. Protoze ve chvily kdy zapocitas emisni naklady na vyrobu fosilniho paliva, olej atd. tak spalovak nemuze vyjit nikdy. Na druhou stranu zivotni cyklus (soucasne!) baterie se sice "zaplati" podle varianty a zvolene metriky za 50-100kkm, ale pri soucasnem vypoctu (ktery nezohlednuje ty externality ze samotne vyroby fosilnich paliv). Ve chvily kdy budes porovnavat porovnatelny soubor externalit spalovak vs. elektroauto tak vzhledem ke zvladnute recyklaci baterii spalovak nemuze vyjit vubec ani smykem (a to i pro soucasnem energetikcme mixu, jestlize ze za dalsich 30 let prejdeme na OZE + jadro pak srovnavame uplne nesrovnatelne koncepty)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Spustily se žádosti o podporu pořízení elektromobilů. Příspěvek je až 200 tisíc - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/rozvojova-banka-zacala-prijimat-zadosti-o-podporu-porizeni-e/r~1a2d8782e51011ee9a9dac1f6b220ee8/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam