• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PES
    PES --- ---
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: a zaplatíme to v elektřině...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    SPIKE411: Budou dodávat služebáky pro obchodníky?
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    ČEZ naváže strategické partnerství s firmou Rolls-Royce | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/cez-navaze-strategicke-partnerstvi-s-firmou-rolls-royce-budou-se-podilet-na_2409181804_ano
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Mozna, ze jo, mozna, ze ne.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ok, pisu si, nekupovat ani cinske ICE :)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: jak se to dostane k CPU a na CAN-bus (což dostane), tak je přístup prakticky ke všemu co může ovládat palubní jednotka (=ke všemu)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Když máš (adaptivní) tempomat, počítač ti ovládá plyn, brzdy…
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    SHEFIK: Tak třeba můžeš vzdáleně nastartovat, pustit topení/klimatizaci (používají tuším v severských zemích)…
    https://www.motorwerksbmw.com/manufacturer-information/bmw-remote-start-a-users-guide/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SPIKE411: a je to propojeny az na uroven brzd, motoru, nebo nadrze?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SHEFIK: tak proto si snad nekupujem čínské BEV, ne?

    Jinak pokud bys chtěl, tak to snadno nastavíš i u těch benzíňáků...., proto Neffovi to přirovnání kulhá na obě nohy - ty pagery byly upraveny Mossadem a ne výrobcem. Takže každej otevřeli, dali do něj výbušninu a napojili to na komunikaci, což pak (díky vlastnosti celého komunikačního systému pagerů - signál dorazí všem najednou) odpálili.

    Takže z principu se tohle může stát reálně u každého zařízení, takže to reálně platí i pro ICE a tu plnou nádrž benzínu - kde by ten výbuch mohl být klidně i horší...
    Jinak daleko strašnější by mi to teda přišlo na mobilech, kdy v kombinaci se zavoláním by to asi bylo fatální. Proč Neff nerozjíždí paniku na mobily? (řečnická)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    (Auta se spalovacími motory jsou dneska taky samozřejmě připojená a vzdáleně aktualizovaná.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KUTAS: u benzinaku jde ale o to, ze to nenabouras dalkove, musis mit fyzicky kontakt, abys neco upravil. On neni ani problem ten elektromobil samotny, ale to dalkove spojeni a (potencialni moznost ovlivnit) veskere digitalni rizeni baterky/auta
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: ok, když opominem to, že v těch pagerech byla výbušnina, tak je určitě násobně bezpečnější mít auto s 60l benzínu... (facepalm).

    Neff je boomer, kterej je totálně mimo.
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: to je sice rozšířená představa, ale jisté možnosti verifikace, že do čipu nebylo přidáno něco navíc existují již dnes (tuším, že o tom byl článek asi také třeba na root.cz , stejně jako o těch "bezpečných překladačích")
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: To nemas jak zkontrolovat, cipy uz davno nejdou lidskym rozumem pochopit.
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: jak by mohl, že? Jak Tě to mohlo vůbec napadnout? Nejsi tak trochu paranoidní (když vláda CN může de-facto direktivně zasahovat do každé firmy v CN). Zvláště když jsme geniálně z CN udělali "fabriku pro celý svět", co vy se mohlo tak asi pokazit...

    (no a audity HW/čipů, že neobsahují zadní vrátka apod., to je asi ještě na delší povídání, než problematika bezpečného překladu kódu do binární formy se zajištěním bezpečného překladače, protože i ten může být potenciálně nebezpečný a může klidně do nezávadného kódu přikompilovat či slinkovat backdoory v procesu, viz. článek na tohle téma https://www.root.cz/clanky/muzeme-verit-prekladacum-projekty-resici-schema-duverive-duvery/ )
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Rikas snad, ze vyrobce mel ve fabrice primy fyzicky pristup k zarizeni? To snad ne!
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: i bez toho PETN to lze - stačí nabourat firmware a nastavit BMS (battery management system) "nesmyslné" hodnoty (přebíjení, vybíjení)... samo, pokud se k tomu přidá nějaký "šikovný zkrat/přetížení" ve zbytku zařízení, tak ta možnost tu je.

    Ale i Neffa (jako dávný autor SF bx měl mít větší rozhled a představivost) to napadne dost pozdě, o intelektuálních velikánech €U ani nemluvě (už teď tu máme digitální infrastruktury z výroby od soudruhů z CN tolik a nikdy nikdo nezkontroluje backdoory na úrovni firmware či dokonce zabudované na úrovni HW přímo v čipech)..
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    nekdo sem postuje Neviditelnyho psa jako "odborny" zdroj?

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam