• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: Fakt? Kdyby to bylo dle mne, tak máme JETE (Temelín) v konfiguraci 4GW, JEBL (Blahutovice) další 4GW, nejspíš už hotová i JETT (Tetov) 4GW a makalo by se na obnově JEDU (ze 4x440/500MW dle dostupného chlazení buď nové 2GW nebo i 4GW náhrady za končící reaktory), takže 14-16GW výkonu co by umožnilo zredukovat uhelky prakticky k nule + posílení páteřní přenosové sítě VVN + nějaké přečerpávací (i když lokalit typu Dlouhé Stráně už moc mít asi nebudeme :-()...
    ...samo s horkovody do blízkých aglomerací (jako se nakonec přece jen udělalo do ČB něco přes 20km, pak z JEDU do Brna cca 30-35km a Tetov je v dosahu Pardubic či HK do 25km, Blahutovice to do Ostravy mají bohužel o chlup dál cca 35km).

    Takže elektřina by byla dostupná a prakticky bezemisní + případně by se dala používat i pro syntézu eFuel z toho ošklivého CO2, aby se nemusely dosavadní ICE házet násilím do šrotu (také by z eFuel měly mnohem nižší a čistější emise a byly by de-facto carbon-neutral) a EV by se prosazovala postupně (až by dospěla cenou, výkonem, dojezdem) nejspíš od vozidel pro ježdění "kolem komína" (kratší dojíždění do/z města, po městě) a bylo by to mnohem lepší než to rozjebání energetiky a automotive a ekonomiky, které nám tu EUrosoudruzi násilím linkují a vedou to k totálnímu kolapsu (energetickému i ekonomickému).
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK:
    PES:

    Kdybychom se měli řídit tím, jak vy dva byste řešili komplexní problémy energetiky nebo mobility, tak jezdíme v koňských povozech a ti movitější v paromobilech na uhlí. :))
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Ano, to jsem reagoval také na to, že když pominu Norsko (a dobře vědí, o co tady jde), tak konkrétně k nám teče ropa potrubím z Ruska a přes řadu států tisíce kilometrů z Afriky nebo nestabilních režimů.

    Ropu tady nemáme, ale elektřinu si můžeme lokálně vyrobit. Proto taky jádro i OZE nejsou jenom energetické problémy, ale to jádro hlavně otázka bezpečnostní. Třeba jsou země, co mají jadernou energii vyňatou z kategorie energií, ale mají to v kategorii bezpečnost země.
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: Touché!!! ;-)))
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: Rozhodne, s podobnou tajmlajnou. Takze tak za ctyricet let budou EV, jak jim rikas, tam, kde byly ICE v roce 1940. Yay!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    V prispevcich od Makrouska si vymente ICE za kone a EV za ICE, rok za 1900, elektrinu za benzin a benzin za seno/oves
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Jasan, kdyz uz dostanes tu dotaci na panely. Viz nize.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MAKROUSEK: počkej, ale s FVE na střeše už smysl dává?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: A ze voni ti osklivi dodavatele prodavaji na nabijeckach elektrinu draz, nez benzin. To si musi mastit kapsu sestisetprocentni marzi!

    Reagovals na muj povzdech, ze bez energie ze zeme nebo bez dotaci elektromobilita je proste nesmysl.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: To je pěkná blbost. Proč mám pořád pocit, že tihle lidé s názorem prostě žijí v bludech?


    1. Energetický obsah paliv:
    - Nafta: přibližně 10 kWh/litr = 0,01 MWh/litr
    - Benzín: přibližně 9,5 kWh/litr = 0,0095 MWh/litr

    2. Účinnost spalovacího motoru:
    - Průměrná účinnost: ~30%
    - Tedy využitelná energie:
    * Nafta: 0,01 × 0,3 = 0,003 MWh/litr
    * Benzín: 0,0095 × 0,3 = 0,00285 MWh/litr

    3. Cena za 1 MWh využitelné energie:
    - Nafta: 36 Kč ÷ 0,003 = 12.000 Kč/MWh
    - Benzín: 36 Kč ÷ 0,00285 = 12.632 Kč/MWh

    Pro srovnání:
    - 1 MWh elektřiny stojí cca 4.000-6.000 Kč
    - 1 MWh ze zemního plynu stojí cca 2.000-3.000 Kč

    Ceny jsou orientační a mohou se lišit podle aktuální situace na trhu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ...to je zas co za makrouškovinu, srovnávat nabídku na fix od ČEZu s cenou barelu ropy na burze?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Jako ze u nas mas daleko nejlevnejsi energii z ropy.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: A co jako?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Viz nize - elektrina 4600, plyn 2000. 1 MWh v crude rope stoji bratru 1000 Kc. Go figure.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Píšeš, jako kdybychom my měli ropy na rozdávání.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: Zeme, kde to je budto tlaceny vladou nebo hodne elektriky zadarmo, nebo oboji.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Švédsko 60%, Island 60%, Čína 45%...
    je to teda včetně PHEV
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    NECROMAN: myslím že Norsko je v tomto směru naprosto výjimečné a podobné podmínky nemá snad žádná jiná země na světě.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    November numbers showing more than 10,000 EVs were newly registered, bringing its tally to a truly impressive 93.6% of all new car registrations, showing that its EV transition is almost complete.
    Norway breaks yet another EV record, nearly completing its EV transition
    https://electrek.co/2024/12/02/norway-breaks-another-ev-record-nearly-completing-its-ev-transition/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MARASAN: tak ja nevim no, ale auta od koncernu u nas (CH) uz po dekady vedou zebricky prodavanosti, v tom to asi nebude.
    V clanku (kterej vysel i u nas, s jeste lepsima obrazkama z dronu) pisou imho celkem spravne ze na vine je malej dojezd, chybejici nabijeci infrastruktura (cimz se mysli ze pokud nemas nabijeni doma, jsi vicemene v prdeli) a pochopitelne ceny ktery bez dotaci nikdo nechce platit.

    Jinak s tebou ale souhlasim: mel jsem asi tejden jako nahradni auto Audi Q3 a byl to zazitek kterej nemusim opakovat.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam